تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813145162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ويژگيهاي عالم برزخ چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: "برزخ" يعني عالمي مابين دنيا و آخرت که انسان پس از مرگ وارد آن عالم ميشود. قرآن ميفرمايد: "حتي اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون - لعلّي اعمل صالحاً فيما ترکت کلّا انّها کلمة هو قائلها و من ورائهم برزخ الي يوم يبعثون".(1)
تا زماني که مرگ يکي از آنان فرا رسد، ميگويد: پروردگار من! مرا بازگردان، شايد در آن چه ترک کردم و کوتاهي نمودم عمل صالحي انجام دهم (به او ميگويند) چنين نيست، اين سخن است که او به زبان ميگويد و پشت سر آنان برزخي است تا روزي که برانگيخته ميشوند.
روايتي از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود:
"اتخوف عليکم في البرزخ"؛
من از برزخ درباره شما ميترسم راوي سؤال کرد:
ما البرزخ؛ برزخ چيست؟
فرمود: القبر منذ حين موته الي يوم القيامة؛ برزخ همان قبر است از آن زماني که انسان ميميرد تا روز قيامت.(2)
ويژگيهاي عالم برزخ اين است که قبر يا بمنزله باغي از باغهاي بهشت، يا حفره‏اي از حفره‏هاي جهنم خواهد بود، لذا امام سجاد(ع) فرمود:
"ان القبر روضة من رياض الجنة او حفرة من حفر النيران". (3) يکي ديگر از خصايص عالم برزخ، سؤال در قبر است، امام صادق(ع) فرمود:
من انکر ثلاثة اشياء فليس من شيعتنا: المعراج و المسألة في القبر و الشفاعة؛ کسي که سه چيز را انکار کند از شيعيان ما نيست، معراج، سؤال در قبر و شفاعت.(4)
يکي ديگر از ويژگيهاي قبر، فشار قبر است، البته مراد از قبر در اکثر اخبار، چيزي است که روح در آن در عالم برزخ قرار دارد.(5)
در روايتي از حضرت صادق(ع) آمده است:
"فاذا قبضه الله عزوجلّ صيّر تلک الروح في قالب کقالبه في الدنيا(6)؛ هنگامي که خداوند مؤمني را قبض روح ميکند آن را در قالبي هم چون قالبش در دنيا قرار ميدهد" پس فشار قبر به معناي اين نيست که قبر بر بدن فشار ميآورد، بلکه روح که در قالب مثالي بدن قرار گرفته تحت فشار قرار ميگيرد و روح اذيت و آزار ميبيند.
پي نوشت‏ها:
1. مؤمنون (23)، آيه 99 - 100.
2. پيام قرآن، ج 5، ص 447، به نقل از تفسير برهان، ج 3، ص 120.
3. پيام قرآن، ج 5، ص 447، به نقل از تفسير برهان، ج 3، ص 120.
4. همان، ص 460.
5. بحارالانوار، ج 6، ص 271.
6. پيام قرآن، ج 5، ص 465، به نقل از فروع کافي، ج 3، ص 244.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن