واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: همراه با «گلشيفته فراهاني» و همسرش در كافه ميدان «سن سولپيس» پاريس; نيويورك در انتظار گلشيفته
فرهنگ و هنر-با نزديك شدن به زمان اكران عمومي فيلم «مجموعه دروغ ها» به كارگرداني «رايدلي اسكات»، كارگردان سرشناس سينماي هاليوود، فضاي رسانه اي شكل گرفته در حاشيه حضور «گلشيفته فراهاني»، بازيگر باآتيه كشورمان در اين فيلم، كم كم آرام شده و پيگيري رسانه ها از مسئولان، نشان از بي پايه بودن برخي شايعات درباره اعمال محدوديت براي اين بازيگر ايراني دارد. از چند هفته قبل كه براي اولين بار و بصورت پراكنده خبر حضور «گلشيفته فراهاني» در فيلمي از سينماي هاليوود، در رسانه ها منتشر شد بستر مناسبي فراهم آمد تا برخي محافل خبري شايعاتي را مبني بر اعمال محدوديت در زمينه خروج از كشور و نيز ادامه حضور در سينماي ايران براي اين بازيگر مخابره كنند. البته از همان مقطع اگرچه تكذيب و تاييدهاي پراكنده از سوي منابع آگاه اين رسانه ها، درستي اخبار را زير سوال قرار مي داد اما مسئولان مربوطه كماكان سياست سكوت را در پيش گرفته بودند و وارد ميدان اظهار نظرات رسمي نمي شدند اما اين سكوت سرانجام از سوي «محمود اربابي»، مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت ارشاد، شكست تا بطور رسمي اعلام شود كه; جاي نگراني نيست. «اربابي» در مصاحبه اي درباره لزوم هماهنگي با معاونت سينمايي از سوي بازيگران پش از تصميم گيري براي حضور در پروژه هاي جهاني اعلام كرد: «اگر بازيگر از جزييات مقررات آشنا باشد نيازي به تبادل اطلاعات نيست و تا زمانيكه چيزي ثابت نشده مشكلي وجود ندارد اما در بيشتر موارد اين اطلاعات از طريق همين مشاوره ها (با معاونت سينمايي) بدست مي آيد. ممكن است در جريان اين كار(حضور در يك پروژه سينمايي) كلاه سربازيگر بگذارند. ممكن است اين بازيگر مورد سو»استفاده تبليغاتي قرار بگيرد، اميدوارم سو»تفاهمي پيش نيايد; ما قرار نيست كسي را كنترل كنيم. طرف خارجي هم با يك شخص قرارداد مي بندد نه با يك مجموعه. وي همچنين درباره محتواي جلسه هاي مشاوره نيز گفته: ممكن است من به بازيگر بگويم چنين كمپاني اي كه مي گويي از شما دعوت كرده اصلا وجود خارجي ندارد. ممكن است بگويم اين كمپاني معتبر است و تشويقش كنم. شايد از او خواستم كه براي پيشگيري از هر اتفاق بدي ابتدا فيلمنامه را به دقت مطالعه كند و در صورت مناسب بودن نقش و فيلمنامه، در قرارداش تاكيد كند كه مبناي توافق همين فيلمنامه است نه چيز ديگري كه ممكن است به آن اضافه شود. مديركل اداره نظارت و ارزشيابي همچنين درباره «گلشيفته فراهاني» نيز اظهار داشته: ايشان قبل از بازي در فيلم «رايدلي اسكات» به ما مراجعه نكردند اما بعد از بازگشتشان به ايران پيش من آمدند. نزد ما او مشكلي ندارد. وي افزوده: خانم فراهاني از ابتدا به ما اين اطمينان را داده بودند كه بازي شان در فيلم مغاير با ارزش هاي جامعه ما نيست، گفتند در قراردادشان موضوع پوشش و ظاهر را قيد كرده اند. به نوشته شبكه ايران، «اربابي» درباره تضمين بوجود نيامدن مشكل در آينده و پس از تغيير مديريت در وزارت ارشاد براي اين بازيگر هم تاكيد كرده: جاي نگراني نيست. ما اينجا مجري قانون هستيم. مملكت قانون دارد و آدم معقول هم كم نداريم. از همه اين ها مه متر ما افكار عمومي داريم.
از سويي ديگر چند روز پس از انتشار اين گفتگو، «گلشيفته فراهاني» نيز در گفتگويي كوتاه تاكيد كرد: طبيعي است يك بازيگر زن ايراني كه از ايران مي آيد خودش همه مسائل را مراعات مي كند. وي همچنين با تاكيد بر اينكه براي خروج از كشور به هيچ عنوان با مشكلي مواجه نشده و با پاسپورت خود و بطور قانوني از تهران به سوي اروپا رفته، اظهار داشت: حالا هم در اينجا هستيم و قرار است براي افتتاحيه فيلم كه روز دهم ماه اكتبر در نيويورك است و هنرپيشگان فيلم در اين مراسم هستند شركت كنيم.
در همين راستا; «محمد حقيقت» در يادداشتي از ديدار خودماني اش با «گلشيفته فراهاني» و همسرش در كافه ميدان «سن سولپيس» پاريس گفته است. به نوشته سينماي ما; «حقيقت» در يادداشت خود چنين نوشته:
پيشگفتار: در سال 2002 كه مي خواستم فيلم «دو فرشته» را در ايران كارگرداني كنم، براي نقش آذر (دختر هجده ساله و سركش قصه) دنبال بازيگري مي گشتم كه به ياد «گلشيفته فراهاني» در فيلم «درخت گلابي» اثر خوب «داريوش مهرجويي» افتادم; دختركي شيطان و پر انرژي را به ياد آوردم و فكر كردم كه حالا بايد حدود 18سال داشته باشد. يكي از دوستانم به نام آقاي دكتر شفيعي كه فيلمنامه «دو فرشته» را خوانده بود، گفت كه خانواده فراهاني را مي شناسم و ترتيب ملاقاتي با آن ها را برايت خواهم گذاشت. فكر مي كنم «گلشيفته فراهاني» تا آن موقع در يكي دو فيلمي ديگر هم بازي كرده بود، اما من آن فيلم ها را نديده بودم. در ماه سپتامبر2002 سرانجام همكاري من با «گلشيفته فراهاني» شروع شد و او نقش آذر (شخصيت دختر جوان فيلم من) را بازي كرد و همزمان در فيلم «بوتيك» نيز بازي داشت. در اوايل سال2003 فيلم «دو فرشته» توسط كمپاني «وايلد بانچ»، كه يكي از سرمايه گذاران فيلم بود، به جشواره «كن» پيشنهاد شد و اين فيلم در بخش «هفته بين المللي منقدان» كه به فيلم هاي اول يا دوم كارگردانان اختصاص دارد، حاضر شد. در ماه مه، «گلشيفته فراهاني» به همراه من ، «شهريار اسدي»، نظام كيائي و محمد احمدي براي معرفي فيلم در جشنواره «كن» شركت كرديم و گفتگوهاي گوناگوني در مطبوعات و بويژه تلويزيون هاي اروپائي با «گلشيفته فراهاني» انجام شد. از آن هنگام به بعد گاه گداري با «گلشيفته فراهاني» تماس داشتم تا اين كه اخيرا شنيدم به پاريس آمده و براي رفتن به نيويورك آماده مي شود تا در مراسم افتتاحيه فيلم «مجموعه دروغ ها» شركت كند.
ديدار خودماني با «گلشيفته فراهاني»
در تماس تلفني با «امين»، شوهر گلشيفته، قرار ملاقاتي در منطقه 6پاريس در كافه اي در ميدان «سن سولپيس» گذاشتيم. از همه جا صحبت كرديم و لابلاي حرف مان در همين جلسه و همينطور در جلسه بعدي (سه شنبه22سپتامبر) راجع به فعاليت هايش و بويژه در همين فيلم صحبت كرديم. اصلا مصاحبه اي در كار نبود، براي پاسخ به كنجكاوي هاي من، هر دو، امين و گلشيفته، پاسخ مي دادند. پرسيدم شنيده ام مشكلاتي براي خارج شدن شما از ايران وجود داشت و آن ها پاسخ دادند; «به هيچ عنوان; ما با پاسپورت هاي خودمان و بطور قانوني از تهران به سوي اروپا آمديم و حالا هم اين جا هستيم و قرار است براي افتتاحيه فيلم كه دهم اكتبر در نيويورك برگزار مي شود و هنرپيشگان فيلم در اين مراسم حضور دارند، شركت كنيم.» مي پرسم كه آيا فيلم را ديده ايد؟ و پاسخ مي دهند: «نه، سخت منتظر ديدن آن هستيم.» بعد از آن مي پرسم چطور شد كه در اين فيلم هاليوودي نقش مهم ترين زن آن بر عهده شماست و چطور با كار شما آشنا شدند؟ مي گويد: «ما براي فيلم «سنتوري» كه قرار بود در آمريكا به نمايش عمومي درآيد به آن جا سفر كرده بوديم كه عملا اين فيلم به نمايش درنيامد، اما ناگهان از سه منبع مختلف با ما تماس گرفتند كه «ريدلي اسكات» علاقه مند است شما را ببيند و بعد از آن هم مسئولان كمپاني وارنر ما را ديدند.» كنجكاوم بدانم از كجا با كارهاي قبلي شما آشنايي داشتند؟ و گلشيفته فراهاني جواب مي دهد: «يكي از مسئولان كستينگ (مسئول بازيگريابي) فيلم «بوتيك» را ديده آن ها حتي به من گفتند از بين هنرپيشه هاي زن ايراني هم دو سه نفري را در نظر داشتند اما در ملاقاتي كه با شخص «ريدلي اسكات» داشتيم، حس كردم كه انتخاب خود را كرد، بدون اين كه در همان لحظه چيزي بگويد.» مي پرسم آيا براي شركت يك بازيگر ايراني در يك فيلم خارجي قانون يا قاعده خاصي هست؟ و او مي گويد: «تا جايي كه من مي دانم، نه، اما طبيعي است كه وقتي يك بازيگر زن ايراني از ايران مي آيد، خودش همه مسائل را مراعات مي كند.» به هر حال «ريدلي اسكات» كارگردان مهم معتبر و در سينماي هاليوود متفكر است و آثار با ارزشي ساخته است. شما دركنار «لئوناردو دي كاپريو» بازي كرديد و اين چيزي است كه بسياري از بازيگرهاي جهان آرزوي آن را دارند. فكر مي كنيد مدت زمان بازي شما در فيلم چند دقيقه است؟ مي گويد: «واقعا نمي دانم.» به آن ها پيشنهاد مي دهم كه يكي از دوستان من با مسئولان كمپاني «وارنر» در فرانسه بسيار دوست است. مي خواهي تلفن بزنم تا ترتيب نمايش خصوصي اين فيلم را قبل از رفتن به آمريكا برايت بدهد؟ با خوشحالي استقبال مي كند. من به آقاي «پي ير» تلفن مي زنم و سرانجام از طرف او با مسئول مطبوعاتي اين كمپاني در پاريس مسئله را در ميان مي گذارم. او با خوشحالي قبول مي كند. با آمريكا تماس مي گيرد تا سريعا يك كپي از فيلم به فرانسه ارسال شود. نمايش عمومي اين فيلم در فرانسه چند ماه ديگر خواهد بود. در اين فاصله، روزنامه هاي فرانسوي را نگاه مي كنيم، در روزنامه ليبراسيون، هفته نامه ال و... راجع به هنرپيشه ايراني (گلشيفته فراهاني) كه مورد توجه هاليوود قرار گرفته، مطالبي نوشته اند. به گلشيفته مي گويم آيا مي توانم از تو يك قرار ملاقات براي گفتگو و مصاحبه مطبوعاتي بگيرم. مي گويد: «من مصاحبه نمي كنم» (نمي فهم كه شوخي بود يا جدي) مي گويم: پس به اتفاق همسرت امين برويم شام بخوريم. از در منزل كه خارج مي شويم، امين مي گويد: آيا تو آقاي دومنيك بسنآر را مي شناسي؟ مي گويم: او يكي از دو آژانس بزرگ هنرپيشگان مهم فرانسه است، چطور مگه؟ مي گويد: چون فردا قرار است با هم نهار بخوريم. درخواست كرده گلشيفته را ببيند. مي گويم: پس نان تان توي روغن است! پس ما شام را روزي ديگر، شبي ديگر خواهيم خورد... در خيابان شانزليزه از همديگر جدا مي شويم تا وعده قرار بعدي را بگذاريم.
شنبه 6 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابتکار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1474]