تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816875939




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خالد مشعل: مشكلي با نظارت كشورهاي عربي برمذاكرات ملي نداريم جهان آماده پذيرش سياست جديد براساس نظام چند قطبي است واشنگتن راهي جز تجديد نظر در سياستش ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: خالد مشعل: مشكلي با نظارت كشورهاي عربي برمذاكرات ملي نداريم جهان آماده پذيرش سياست جديد براساس نظام چند قطبي است واشنگتن راهي جز تجديد نظر در سياستش ندارد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

رييس دفتر سياسي جنبش حماس تاكيد كرد: ما آماده‌ي تعامل با هرگونه تغيير اساسي در سياست دولت آمريكا مبتني براحترام به خواست ملت‌هاي منطقه‌ و كاهش جانبداري‌هاي اين كشور از رژيم صهيونيستي است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) خالد مشعل، رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين، حماس در گفت وگو با روزنامه كويتي الراي العام اظهار داشت كه اين جنبش تحت سيطره و نفوذ سوريه و ايران نيست و دخالت هيچ كس را در امور داخلي‌اش نمي‌پذيرد.

متن اين گفت‌وگو به شرح زير است:

الراي العام: پيام شما به رهبران كشور‌هايي كه به آنها سفر كرده‌ايد چيست؟

مشعل: ما همواره‌ به دنبال تحكيم روابطمان با جهان عرب، اسلام و جامعه‌ي جهاني هستيم اما در خصوص مسايلي كه طي اين سفر‌ها مطرح‌ شد بايد بگويم كه موضوعات مهمي هم چون تحريم اسراييل عليه غزه و راه‌هاي لغو آن، مساله‌ي آشتي داخلي فلسطين و جديت‌ حماس در اين خصوص مورد بررسي قرار گرفت و سعي كرديم كه موضع جدي و آشكار خود را به رهبران عرب ابلاغ كنيم و بگوييم كه خواهان يك مصالحه‌ي واقعي به تمام معنا هستيم. هم چنين موضوع مذاكرات اسراييل و فلسطين را در اين ديدارها‌ مطرح كرده و سعي نموديم تا از حقايق مواضع اسراييل در اين مذاكرات و عباراتي كه تنها با هدف فريب و نيرنگ مطرح مي‌شود، مطلع شويم. اسراييل به شكل قاطع از تعامل با چهار پرونده مهم در مذاكرات يعني بيت‌المقدس، حق بازگشت آوارگان فلسطيني، از بين بردن شهرك‌هاي يهودي نشين و عقب نشيني از اراضي اشغال شده سال 1976 سرباز مي‌زند. اسراييلي‌ها با مطرح كردن طرح‌هاي فريب آميز تبادل اراضي سعي بر سيطره بر 50 درصد از اراضي كرانه باختري را دارند كه اين امر بسيار خطرناك است. ما مطمئن هستيم كه برادرانمان هرگز طرح‌هاي ملي را كه مخالف با حقوق و اصول ملي ما باشد. نخواهند پذيرفت همانطور كه كه هيچ رهبر فلسطيني نمي‌تواند بر چنين طرح‌هايي سرپوش بگذارد. ما خواهان راه‌حلي هستيم كه تمامي گروه‌هاي فلسطيني در طرح سند ملي در خصوص آن توافق كرده‌اند.

الراي العام: محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين در جلب موضع‌گيري‌هاي سياسي عربي و مواضع اتحاديه‌ي عرب موفق بوده است، شما معتقديد كه اين امر در سايه اعمال فشارهاي آمريكا صورت مي‌گيرد، اين مساله را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

مشعل: ما هرگز تصور نمي‌كنيم كه رياست تشكيلات خودگردان فلسطين توانسته است مواضع اعراب را نسبت به خود جلب كند زيرا يك موضع‌گيري عربي واحد وجود ندارد، كشورهاي عربي با سياست‌هاي مختلف وجود دارند و ما كه در تماس مداوم با آن‌ها هستيم مي‌دانيم كه اين كشور‌ها اظهارات زيادي را از سوي ما و ديگران مي‌شنوند و نمي‌توان منكر برخي تاثير‌گذاري‌ها در اين خصوص شد، ما در جنبش حماس تمام تلاشمان را به كار بستيم تا موضع‌مان را در خصوص طرح مصالحه‌ي ملي مطرح كنيم و حماس اولين طرفي بود كه كشور‌هاي عربي را تشويق به انجام مصالحه كرد و تمام تلاشش را براي تحقق اين امر به كار بست. كشورهاي عربي به خوبي مي‌دانند كه چه عواملي اعم از خارجي و داخلي در راه تحقق اين مصالحه‌ مانع تراشي مي‌كنند، لذا ما چندان نسبت به موضع كشورهاي عربي نگران نيستيم و معتقديم كه ميزان هوشياري بين‌ همه در بالاترين سطح است و مردم امروز حقايق را به خوبي مي‌دانند. آنچه كه ما هم اكنون دنبال مي‌كنيم تحقق آشتي ملي و اتخاذ گام‌هاي جدي در اين خصوص است. حماس از ژوين 2007 تاكنون آمادگي‌اش را جهت تحقق اين امر اعلام كرده و در تلاش است تا مصالحه‌ي حقيقي بين فتح و حماس تحقق يافته و به ديگر گروه‌هاي فلسطيني نيز كشيده شود.

الراي العام: نظر شما در مورد مواضع كشورهايي مثل اردن، مصر و عرسبتان كه رسما حمايتشان را از مشروعيت محمود عباس اعلام كرده‌اند چيست؟ با توجه به اين كه مي‌دانيد مصالحه‌ي ملي فلسطين بدون رضايت اين كشورها امكان پذير نيست.

هنگامي كه ما به زمان مصالحه واقعي برسيم براي تمامي اعراب آشكار خواهد شد كه چه كسي موافق مصالحه‌ و چه كسي ضد آن است. اما نهايتا اميدواريم كه آشتي ملي با موفقيت انجام شود و در اين راه با تمامي تلاش‌هاي جدي كشورهاي عربي همكاري خواهيم كرد همانطور كه در سال 2005 ،‌ توافقنامه‌ي قاهره، در سال 2007 ،‌توافقنامه‌ي مكه و در سال 2008 ،‌توافقنامه‌ي صنعا را امضا كرديم و در آينده نيز به اين تلاش‌ها جهت موفقيت طرح مصالحه‌ي ملي ادامه خواهيم داد.

الراي العام: هيات حماس دو هفته ديگر براي انجام مذاكرات ملي به قاهره مي‌رود با توجه به تنش موجود در روابط شما و مصر كه بر كسي پوشيده نيست آيا به مواضع صادقانه و متوازن مصر جهت تحقق اين مصالحه اميد داريد؟

مشعل: مصر يك كشور بزرگ عربي است كه يك نمونه‌ي سياسي در جهان عرب، منطقه و جهان محسوب مي‌شود و من نمي‌خواهم به موضوع روابط حماس با مصر و يا هيچ كشور عربي بپردازم. براي ما مهم اين است كه با تمامي تلاش‌ها و رايزني‌هاي عربي، فلسطيني، اسلامي و حتي بين‌المللي كه به سود منافع فلسطين و اعراب باشد تعاملي مثبت داشته باشيم و مصر نيز از اين قاعده مستثني نيست و بر همين اساس پيشنهادات خود را به صورت مكتوب به مصر كه خواستار نظارت بر طرح مصالحه فلسطين شده است، ابلاغ كرده‌ايم. هيات حماس پس از عيد فطر و در اوايل ماه آتي براي پيگيري اين مساله و گفت وگو با برادران مصري به قاهره سفر مي‌كند. هدف از اين سفر آغاز مذاكرات ملي مستقيم بين گروه‌هاي فلسطيني است و بايد مذاكراتي فراگير و ملي در اين خصوص صورت گيرد، ما از ابتدا تاكيد كرده‌ايم كه موافق مصالحه‌ي حقيقي هستيم و اين مساله در اولويت امورمان قرار دارد و هر گاه بنا باشد كه اقدامي جدي در اين خصوص صورت گيرد، حماس بدون بيم و ترس و در كمال شفافيت و شجاعت وارد عمل خواهد شد. ما هيچ مشكلي با نظارت كشورهاي عربي بر مذاكرات نداريم و همواره راه را براي ميانجيگري كشورهاي عربي باز گذاشته‌ايم و همانطور كه شاهد بوديد بارها با تلاش‌هاي برادرانمان در عربستان، يمن، سوريه، سودان و قطر و حتي سنگال در عرصه‌ي كشورهاي اسلامي همكاري كرده‌ايم. اكنون نيز اگر قرار است مصالحه‌ي ملي فلسطين تحت نظارت مصر صورت گيرد، از آن استقبال مي‌كنيم.

الراي العام: شما بارها به مردم غزه وعده داده‌ايد كه گذرگاه رفح را با موافقت مصر و در راستاي نتايج آتش بس با اسراييل باز مي‌كنيد ولي اين امر تاكنون محقق نشده است، اين مساله را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

مشعل: اين موضوع از دو زاويه بايد بررسي شود، يكي اين كه ما در مذاكرات با برادران مصري‌مان در خصوص آتش بس بر ضرورت بازگشايي گذرگاه رفح به عنوان يكي از شروط آتش بس تاكيد كرديم، همان طور كه توقف حملات صهيونيست‌ها و لغو تحريم را از ديگر شروط آتش بس اعلام كرديم. اما اسراييل تاكنون به اين شروط پايبند نبوده و حقيقتا به تعهداتش عمل نكرده است. آتش بس بايد يك اقدام متقابل باشد و اقدامات يك جانبه ما نمي‌تواند به دوام آن كمك كند. اما از زاويه ديگر اسراييل مسوول اصلي بستن گذرگاه رفح و تحريم غزه است، اما به نظر من تداوم اين تحريم يك تهديد براي حكومت‌هاي عربي، منطقه‌يي و جامعه بين‌المللي و كل جهان محسوب مي‌شود و ما نيز از نقطه نظر ملي مسووليت اخلاقي، انساني و قومي بزرگي در اين امر داريم، در نهايت بايد به مرحله‌اي برسيم كه گذرگاه‌ رفح در نزديك‌ترين زمان ممكن بازگشايي شود، نبايد اجازه دهيم كه يك و نيم ميليون جمعيت ساكن اين منطقه به اين طريق و با بستن گذرگاهي كه تنها راه ارتباطي غزه با جهان خارج است، مواخذه شوند.

الراي العام: آيا در خصوص پرونده‌ي گلعاد شليط، اسير اسراييلي و طرح تبادل اسرا تحولي صورت گرفته است؟

مشعل: من مي‌توانم به طور خلاصه بگويم كه مصر هم چنان تنها طرف مذاكرات غير مستقيم ما با اسراييل در خصوص پرونده تبادل اسرا است و ما از تلاش‌هاي اين كشور استقبال مي‌كنيم. موضع ما در اين خصوص آشكار است و ما خواهان تحقق شروطمان و سقفي هستيم كه براي تبادل اسرا تعيين كرده‌ايم.

الراي العام: مذاكرات صلح غير مستقيم بين سوريه و اسراييل را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا شما از نتايج موفقيت آميز اين مذاكرات نگران هستيد؟

مشعل: اولا ما در حماس يك اصل كلي را دنبال مي‌كنيم و آن اصل عدم دخالت در امور داخلي كشورها اعم از عربي و يا غيرعربي است، اين موضع‌گيري مشخص جنبش حماس است كه تغيير نخواهد كرد؛ ثانيا ما از آمادگي سوريه براي بازگرداندن بلندي‌هاي جولان و احقاق حقوق هر يك از كشورهاي عربي حمايت مي‌كنيم و اين حمايت را وظيفه ملي خود مي‌دانيم. سوم اينكه معتقديم دستيابي هر يك از كشورهاي عربي به حقوقشان نبايد به حساب حقوق ملت فلسطين گذاشته شود، هر چند كه تجربه ما با رهبران سوريه و عملكرد سياسي آن‌ها به گونه‌اي است كه از اين موضوع نگران نيستيم و چهارم اينكه ما معتقديم اسراييل در اين مذاكرات چيزي جز تاكتيك را دنبال نمي‌كند و هرگز آماده بازگرداندن بلندي‌هاي جولان نيست كما اينكه نظرسنجي‌هاي صورت گرفته در سرزمين‌هاي اشغالي نيز اين موضوع را به اثبات مي‌رساند. ما در جنبش حماس هرگز از رويدادها و تحولاتي كه در خارج صورت مي‌گيرد نگران نيستيم زيرا برنامه‌هاي خود را بر اساس اين تحولات تنظيم و سازماندهي نمي‌كنيم.

الراي العام: بسياري از گروه‌ها چه در فلسطين و چه در بين كشورهاي عربي شما را به دنباله‌روي از سياست هاي ايران و هم چنين حمايت‌هاي سياسي و مالي تهران متهم كردند، نظرتان در اين خصوص چيست؟

مشعل: روابط ما با ايران ارتباطي به روابط ما با كشورهاي عربي ندارد، حماس از زمان تاسيسش تاكنون به دنبال ايجاد روابط با تمامي كشورهاي عربي بوده همانطور كه خواهان ايجاد روابط با كشورهاي شمال آفريقا، حوزه خليج فارس، سوريه و ايران بوده است. حماس همان طور كه در امور ديگر كشورها‌ دخالت نمي‌كند به ديگران نيز اجازه دخالت در امور داخلي‌اش را نمي‌دهد و برادران عرب ما نيز كاملا به اين امر واقف هستند. روابط ما با همه بر اساس اصل احترام متقابل استوار است و ما خواهان توازن منطقه‌يي در كل منطقه هستيم.

الراي العام: شما در سخنراني اخير خود با اشاره به موضع‌گيري‌هاي روسيه و تنش‌هاي بوجود آمده در روابط اين كشور با غرب به نوعي از بازگشت جنگ سرد سخن گفته‌ايد، آيا به اين مساله معتقد هستيد؟

مشعل: من از جنگ سرد سخني نگفتم اما معتقدم كه جهان براي پذيرش يك سياست جديد بين‌المللي بر اساس نظام چند قطبي آماده شده است. امروز آمريكا نمي‌تواند به تنهايي و بر اساس سياست تك قطبي جهان را اداره كند. لذا كشورهاي عربي نيز بايد از اين موقعيت بهره‌مند شوند و چنانچه كشورهاي آمريكاي لاتين نيز توانستند روزي از اين فرصت استفاده كنند اين شرايط براي كشورهاي منطقه نيز فراهم شده است. ما حق داريم كه به دنبال منافع عراق و مسلمانان باشيم و از طريق مقاومت و پايداري به دنبال شكست سياست‌هاي آمريكا در منطقه باشيم.

الراي العام: در خصوص نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا شما ترجيح مي‌دهيد كدام يك از اين نامزد‌ها يعني اوباما و مك كين به قدرت برسند؟

مشعل: ما هرگز چه در گذشته چه حال و چه آينده بر فردي خاص حساب باز نكرده‌ايم اما در عين حال آماده تعامل با هر گونه تغييرات و تحولات حقيقي در سياست‌هاي آمريكا مبني بر احترام به عزم و اراده ملت‌هاي منطقه و كاهش جانبداري‌ها از رژيم صهيونيستي هستيم. من همواره گفته‌ام و باز هم مي‌گويم واشنگتن گزينه‌اي جز تجديد نظر در سياست‌هاي خارجي‌اش ندارد و چنانچه چنين امري محقق نشود شكست پشت شكست را براي اين كشور به دنبال خواهد داشت. آنها بايد به نقش آفرينان جديد در منطقه احترام بگذاريند و منطقه را تنها از چشم اسراييل ننگرند.

انتهاي پيام
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن