تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816655995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - ترافيك در تالارها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جامعه - ترافيك در تالارها


جامعه - ترافيك در تالارها

فائزه فروز:صداي موذن‌زاده اردبيلي، ربناي محمدرضا شجريان و دعاي سحر سيد موسوي سال‌هاست كه به روز‌داري‌مان الصاق شده است. رمضان نداي صريح حول حالناست چه براي آنان كه همنوا مي‌شوند و چه براي كساني كه تنها مي‌شنوند. رمضان هر سال بي‌اعتنا به ميزان آمادگي ما كار خودش را مي‌كند. سفره‌اش كه پهن مي‌شود تابلوهاي «حليم و آش داغ موجود است» پشت سر هم در خيابان‌ها بالا مي‌رود و بساط باميه‌ها روي پيش‌خوان قنادي‌ها چشم‌نواز مي‌شود. حالا ديگر زولبيا و باميه شيريني رسمي ماه رمضان شده است و افطاري دادن سنت بي‌خدشه آن.

چشم و هم‌چشمي در تالارهاي افطاري
چند سالي است كه بساط افطاري دادن‌هاي سنتي كه از ديرباز بين خانواده‌هاي ايراني مرسوم بوده و نسل به نسل تا به امروز منتقل شده است رواج بيشتري پيدا كرده است. هر چند رنگ و لعاب آن عوض شده است. سفره‌هاي ساده و سنتي كه با نان و خرما و آش‌ و سبزي تزيين مي‌شدند جاي خود را به افطاري‌هاي پرزرق و برق داده‌اند تا عده‌اي از خويشان و دوستان گرد آن بنشينند و خبري از مسكينان و بينوايان در آن نباشد! مهماني‌هايي كه چيزي از يك مراسم تمام عيار كم ندارد به‌خصوص زماني كه در سطحي وسيع و با مهمان‌هاي زيادي در تالارهاي معروف شهر برگزار مي‌شوند. يكي از برگزاركنندگان اين مراسم به خبرنگار ما مي‌گويد: «برگزاري اين مراسم‌هاي افطاري در تالارها، بسيار راحت‌تر از صرف آن در منزل است اما افزايش آمار رزرو تالارها در ماه رمضان پيش از آنكه براي برگزاري راحت مراسم باشد تداعي‌كننده چشم و هم‌چشمي‌ها و رقابت‌ با همكاران و رقيبان است:
حذف سبزي از افطاري تالارها به خاطر وبا
كيفيت افطاري با توجه به تنوع غذاها و دسرهاي آن از دغدغه‌هاي دعوت‌كنندگان است خاصه آن كه امسال بروز مشكلاتي در زمينه شيوع بيماري وبا همه تالارها را براي استفاده از سبزيجات بر سر سفره افطاري‌ها دست به عصا كرده است. يكي از صاحبان تالارهاي بزرگ تهران درباره كيفيت غذاها در ايام ماه رمضان و استقبال مردم از افطاري دادن در تالارها به خبرنگار ما مي‌گويد: ‌«هشدارهاي وزارت بهداشت نسبت به شيوع وبا تاثيري در رزرو تالارها نداشته است و اتفاقا با توجه به حذف سبزي از منو و اضافه‌كردن ماست به جاي آن با استقبال نيز مواجه شده است. وي درباره قيمت غذاها در ماه مبارك رمضان هم مي‌گويد: «برخلاف تصور همه قيمت غذاهاي افطاري در ابتداي سال تعيين مي‌شود و افزايش قيمتي به‌خاطر ماه مبارك نداريم.»
وزارت بهداشت بر تالارها نظارت كامل دارد
دكتر محمودي كارشناس مسوول بيماري‌هاي مركز بهداشت شمال تهران درباره تاثير شايعه شيوع وبا بر كيفيت افطاري‌ها به خبرنگار ما مي‌گويد: «اين موضوع فقط مربوط به ماه مبارك رمضان نمي‌شود بلكه بايد در تمامي فصول سال جدي گرفته شود. اين امر با گرم شدن هوا و فصل تابستان شدت و جديت بيشتري پيدا كرده است.» وي درباره تغيير منوي افطاري تالارها مي‌افزايد: «بر تمامي تالارها و رستوران‌ها از نظر بهداشتي نظارت كامل شده‌اند و ممنوعيتي نيز در استفاده از ميوه يا سبزيجات براي آنها وجود ندارد اگر هم رستوران‌ها و تالارها تغييراتي در منوي غذاي خود داده‌اند با اختيار كامل خود آنها بوده است.» وي تاكيد مي‌كند: «در صورت شستشوي خوب مواد غذايي از جمله ميوه و سبزي استفاده از آنها در ماه مبارك رمضان اشكالي ندارد.»
نايب رئيس اتحاديه قنادان: تبليغات منفي مصرف زولبيا را كم كرد
با شروع شدن ماه رمضان توصيه‌هاي پزشكي نسبت به تغذيه‌هاي مناسب در اين ماه افزايش يافت و كارشناسان مدام از مصرف ميوه و دقت در مصرف زولبيا و باميه سخن به ميان آوردند. هشدارهاي وزارت بهداشت در اين زمينه امسال تب زولبيا‌خوري را سرد كرده است. نايب رئيس اتحاديه قنادان اما در گفت‌وگو با خبرنگار ما معتقد است: «توليد زولبيا و باميه امسال به صورت انبوه صورت گرفته است و تمامي قنادي‌ها با بازرسي كامل آمادگي فروش زولبيا و باميه را دارند.» وي برخلاف اخبار اين ‌روزها در مورد كاهش كيفيت زولبيا و باميه با بيان اينكه كيفيت اين محصول خوب است مي‌افزايد: «علت اينكه امسال خريد اين محصول نسبت به سال‌هاي گذشته كمتر شده است فقط به دليل تبليغات سو‌ئي است كه نسبت به آن صورت گرفته و به كاهش كيفيت ارتباطي ندارد.» بهبودي درباره افزايش قيمت زولبيا و باميه هم مي‌گويد: «افزايش قيمت زولبيا و باميه فقط به دليل افزايش قيمت مواد اوليه از جمله روغن آن است و اين يك امر طبيعي است.»
نان ـ مرغ‌ـ گوشت
نان نعمتي كه وجودش بر سر سفره‌هاي ايراني هميشگي است با وجود نزديك شدن به روزهاي پاياني ماه رمضان همچنان روزه‌داران را در پشت صف‌هاي طولاني خود نگه داشته است. يكي از فروشندگان نان دليل اصلي صف‌هاي طولاني نانوايي‌ها در ماه رمضان را اشتياق مردم براي داشتن نان تازه بر سر سفره افطاري خود ذكر مي‌كند: «گاهي نيز شلوغي نانوايي به ‌دليل انجام كارهاي خيرخواهانه‌اي است كه از سوي تعدادي از نانوايي‌ها به شكل دادن نان‌هاي صلواتي در بعضي از روزهاي ماه رمضان اتفاق مي‌افتد.» از نان كه بگذريم مرغ و گوشت هم مصرف‌شان در ماه رمضان افزون‌تر مي‌شود. افزايش قيمت مرغ و گوشت با شروع ماه رمضان محسوس بود. مديرعامل اتحاديه توليدكنندگان جوجه يك‌روزه كشور در ابتداي شروع ماه رمضان گفته بود: مصرف مرغ به بهانه ماه رمضان افزايش غيرمتعارف داشته است كه پس از گذشت يك هفته از ماه رمضان، شاهد كاهش قيمت مرغ در بازار خواهيم بود. كاهشي كه خيلي هم محسوس نبود. وي درباره دلايل گراني مرغ و تخم‌مرغ گفت: «تمامي نهادهاي طيور كه بخش قابل توجهي از هزينه‌هاي توليد را تشكيل مي‌دهند، به چند برابر افزايش يافته‌اند. وي اضافه كرد: هم‌اكنون تشكل‌هاي بخش طيور از قدرت اجرايي كافي براي تنظيم بازار اين بخش برخوردار نيستند و به صورت معنوي فعاليت مي‌كنند.
كمبود وسايل نقليه عمومي پيش از افطار
ماه رمضان حمل و نقل در شهرهاي بزرگ را هم متاثر كرد است. اگر در ايام عادي سال براي به‌‌دست آوردن يك وسيله حمل و نقل عمومي بايد چند دقيقه كنار خيابان بايستي در ايام ماه رمضان بايد خود را براي انتظاري طولاني‌تر آماده كني آن هم با زبان روزه. با عده‌اي از مسافران در ايستگاه ميدان انقلاب منتظر وسيله عمومي ايستاده‌ام. آنها از انتظار طولاني براي پيدا كردن ماشين شكايت دارند: «ما در طول سال با ترافيك و كمبود وسايل حمل و نقل عمومي مواجه هستيم ولي در ماه رمضان اين مسئله هر روز تكرار مي‌شود و براي اينكه يك روز به افطار برسيم بايد يكي دو ساعت از كارمان بزنيم.» آنها ترافيك را در دير آمدن ماشين‌ها موثر مي‌دانند اما معتقدند كاهش تعداد تاكسي‌ها دلايل ديگري هم دارد: كار نكردن بعضي از راننده‌ها نزديك به وقت افطار يكي از اين دلايل است. اين در حالي است كه رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از آماده‌باش 100 درصدي تمامي عوامل پليس براي كنترل و نظارت بر ترافيك در ماه رمضان و خصوصا در زمان قبل از افطار در تهران خبر داده بود. سرهنگ سيدهادي هاشمي گفته بود: «ماموران پليس راهنمايي و رانندگي تا ساعت 23 شب در تمامي معابر حضور خواهند داشت.»
خاموشي در تهران كم شد در شهرهاي ديگر...؟
خاموشي‌ها اگر چه معضل چند ماه اخير كشور بوده اما با شروع ماه رمضان تغييراتي نيز در زمان قطع برق به‌ويژه در تهران به‌وجود آمد به‌گونه‌اي كه شاهد كاهش خاموشي‌هاي شهر به‌ويژه در زمان سحر و افطار بوديم. اين در حالي رخ داد كه در بعضي از استان‌هاي كشور قطع برق حتي در ماه رمضان همچنان ادامه دارد طبق اطلاعيه شركت برق منطقه‌اي استان فارس كه در دهم شهريور مطرح شد به علت از مدار خارج شدن ناگهاني برخي نيروگاه‌هاي كشور به ناچار خاموشي‌هاي خارج از برنامه اعلام شده قبلي در استان‌هاي فارس و بوشهر اعمال شده است. براي ارزيابي ميزان خاموشي‌ها در شهرهاي ديگر كشور بايد جداول را به‌دقت مرور كرد هر چند گذراندن فصل گرم در كاهش خاموشي‌ها موثر بوده است.
تا ربناي سال بعد...
اگر دغدغه‌هاي مادي ماه رمضان را به كلي فراموش كنيم يا با آنها به‌گونه‌اي دست و پنجه نرم كنيم ولي نمي‌توان از دغدغه‌هاي معنوي آن به‌راحتي گذشت. ماه رمضان با حال و هواي معنوي خود جور ديگري به دل‌هاي مسلمانان وارد مي‌شود و گويي مومنان را جدي‌تر با مسووليت‌هاي‌شان آشنا مي‌كند. مسووليت‌هايي كه در دل‌هاي آنها با ورود به اين ماه جلايي دوباره مي‌گيرند. انس و الفت با قرآن، همدردي با محرومان، شركت در محافل ديني و مذهبي، صدقه‌دادن‌ها روزه‌داري‌مان را كامل‌تر مي‌كنند. رمضان امسال كه رو به پايان است خدا كند صداي ربناي رمضان سال آينده را با حال و هواي بهتري بشنويم.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن