تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817181543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي مطابقت عرضه «مخابرات»با «قانون بورس»


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بررسي مطابقت عرضه «مخابرات»با «قانون بورس»
گروه بورس – زهرا مجتهد: در آخرين عرضه اوليه در بورس اوراق بهادار نكات ظريف و با اهميتي مشاهده شد كه با «قانون بورس و اوراق بهادار» مطابقت نداشت.


در عرضه اوليه سهام مخابرات كه در قيمت پايه 150 تومان انجام شد، اين شركت پيش از عرضه سهام در بازار بدون رعايت بخش‌هايي از ماده 45 قانون بورس و اوراق بهادار، اطلاعات صورت‌هاي مالي شش ماهه‌ منتهي به پايان شهريور ماه 86 و همچنين صورت‌هاي مالي 12 ماهه منتهي به پايان اسفند ماه 87 (حسابرسي شده و حسابرسي نشده) را به سازمان ارائه نكرد. اين در حالي است كه اكنون پس از گذشت 33 روز كاري از عرضه 5درصد از سهام مخابرات در بورس، چنين اطلاعاتي در اختيار «سازمان» قرار نگرفته است. مطابق ماده 45 قانون بورس، «هر ناشري كه مجوز انتشار اوراق بهادار خود را از «سازمان» دريافت كرده است، مكلف است حداقل موارد زير را طبق دستورالعمل اجرايي كه از سوي «سازمان» تعيين خواهد شد، به «سازمان» ارائه كند: 1 - صورت‌هاي مالي سالانه حسابرسي شده؛
2 - صورت‌هاي مالي ميان دوره‌اي شامل صورت‌هاي مالي شش ماهه حسابرسي شده، و صورت‌هاي مالي سه ماهه؛ 3 - گزارش هيات‌مديره به مجامع و اظهارنظر حسابرس؛
4 - اطلاعاتي كه اثر با اهميتي بر قيمت اوراق بهادار و تصميم‌ سرمايه‌گذاران دارد.
بنابراين عدم ارائه چنين اطلاعاتي از سوي شركت مخابرات به «سازمان» حكايت از آن دارد كه موارد اين ماده مورد توجه قرار نگرفته است كه با توجه به روند برگزاري مجامع شركت‌هاي زيرمجموعه شركت مخابرات در سال‌هاي قبل و بهبود آن در سال‌جاري، انتظار مي‌رفت كه «مخابرات» حتي با گذشت يك ماه و اندي از عرضه اوليه، اطلاعات مربوطه را در اختيار اداره ناشران بورسي قرار مي‌داد.البته در نهايت عرضه مخابرات انجام شد، اما حال دليل به هر عرضه زود هنگام سهام مخابرات مشخص نيست. همچنين به نظر مي‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان بالاترين نهاد ناظر، بايد نقش نظارتي خود را درخصوص اجراي صحيح قانون بورس و اوراق بهادار اعمال كند. در اين ميان گفت‌و‌گوي دكتر رحماني، مديرعامل شركت بورس مسير اين سوال را تغيير مي‌دهد. وي در اين باره مي‌گويد: «عرضه مخابرات بايد انجام مي‌شد و گزارش‌هاي مالي هم بالاخره از سوي شركت ارائه خواهد شد.»
رحماني در پاسخ به اين پرسش كه آيا از زمان ارائه گزارش‌هاي مالي مخابرات نگذشته است؛ تصريح كرد: هيچ الزامي نيست كه اطلاعات قبل از عرضه به بازار منعكس شود.
وي افزود: ارائه اطلاعات همانند تكاليف معيني است كه شركت‌ها بايد انجام دهند، چه شركت‌هايي كه مي‌خواهند وارد بورس شوند و چه آنهايي كه در بورس نيستند، بنابراين نقض قانون صورت نگرفته است. دكتر رحماني يادآور شد: شركت مخابرات براي ارائه كردن اطلاعات حسابرسي نشده تا پايان مهر و ارسال اطلاعات حسابرسي شده تا پايان آبان ماه فرصت دارد.
وي افزود: «با اين حال اين سيستم فعلي به نظر نمي‌رسد كه اطلاعات تا زمان تعيين شده به دست سازمان برسد.»اين در حالي است كه مجامع تمامي شركت‌هاي زيرمجموعه مخابرات به جز استان خراسان شمالي برگزار شده است. اما دكتر رحماني معتقد است كه هيچ وقت نبايد عرضه سهام در انتظار همه اطلاعات شركت باقي بماند. بخشي از اطلاعات شركت كه افشاكننده اطلاعات آن باشد، كافي است.وي گفت: اطلاعات مالي گزارش‌هاي ارائه شده از سوي مخابرات به قدر كافي جوابگو بوده است.رحماني در پاسخ به اين پرسش كه چرا عرضه مخابرات با اطلاعات ناقص انجام شد، اظهار داشت: بورس يعني تحليل اطلاعات موجود براي پيش‌بيني وضعيت آينده شركت، به هر حال بورس ريسك خاص خود را دارد.
پروانه مخابرات سند ارزشمندي است!
وي به پروانه مخابرات و تغيير شكل كار در اين شركت اشاره كرد و گفت: «پروانه مخابرات هم يك سند ارزشمندي است كه مي‌توان براي وضعيت آينده شركت به آن استناد كرد.»
همچنين رحماني از عرضه 5درصد ديگر سهام مخابرات پس از برگزاري مجمع شركت در بازار خبر داد و عنوان كرد: عرضه مابقي سهام مخابرات با توجه به شرايط عمومي بازار انجام خواهد شد.
عرضه سهام مخابرات در ابهام
در همين حال علي رحماني در خصوص عرضه مخابرات، در حالي كه بنا بود 16درصد از اين سهام در قالب سهام خرد به عموم عرضه شود، به «موبنا» گفت: عرضه پنج درصد ديگر از سهام شركت مخابرات ايران در بورس تا پايان مهرماه بعيد به نظر مي‌رسد.وي اظهار داشت: در حال حاضر به دليل شرايط بازار و كمبود نقدينگي، سهام مخابرات عرضه نمي‌شود.وي پيش‌بيني كرد كه پس از پايان ماه مبارك رمضان و با ارزيابي جديد از شرايط بازار، پنج درصد از سهام مخابرات عرضه شود.
وي خاطرنشان كرد: براي عرضه بلوكي سهام شركت مخابرات هنوز تصميم جديدي گرفته نشده است.وي ادامه داد: پس از پايان ماه رمضان، ترافيك عرضه سهام مخابرات به وجود مي‌آيد و پنج درصد از سهام شركت مخابرات پس از پنج درصد از سهام شركت پالايش نفت اصفهان عرضه مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه تعداد سهام مخابرات زياد است، خاطرنشان كرد: عرضه پنج‌درصد سهام پس از برگزاري مجمع سالانه شركت مخابرات صورت مي‌گيرد.رحماني تاكيد كرد: وضعيت صورت‌هاي مالي سال 86 شركت مخابرات بايد مشخص شود و ارزيابي جديدي در مورد عملكرد سال 87 شركت مخابرات به‌عمل آيد.
وي اضافه كرد: «بازار نيازمند دسترسي به اين اطلاعات است و نگراني‌هايي درخصوص شفافيت اطلاعاتي وجود دارد.»
وي با اشاره به اينكه شركت مخابرات ايران بايد براي عرضه پنج درصد از سهام شركت مخابرات آخرين وضعيت اطلاعاتي خود را ارسال كند،‌
اظهار داشت: اين شركت موظف است صورت‌‌‌هاي حسابرسي شده مخابرات براي شش ماه اول سال 87 را در ابتداي آبان‌ماه به بورس تحويل دهد.
وي تصريح كرد: «شركت مخابرات ايران موظف به ارسال و تحويل اطلاعات به بورس است و شركت‌هاي زيرمجموعه آن نقشي در اين خصوص ندارند.» با تمام اين تفاسير به طور روشن ضرب‌الاجلي از سوي «بورس» به «مخابرات» براي دادن اطلاعات لازم تعيين نشده است.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن