تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816999796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قاچاق كالا در بازار پرجنجال بانه


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: قاچاق كالا در بازار پرجنجال بانه
سنندج- سليمان الله مرادي
شهر مرزي بانه تا چند سال پيش تنها يك خيابان مركزي داشت و با تعدادي مغازه با عرضه محصولاتي محدود. اگر چه قاچاق برخي كالاها نظير چاي، صابون، سيگار، تنباكو و برخي ديگر از اقلام بهداشتي و آرايشي در اين شهر مرزي ريشه در دهه هاي اخير دارد اما عرضه محصولات متنوع لوكس و فانتزي ساخت كشورهاي چين، كره و تركيه كه شامل انواع بلورجات، گوشي تلفن همراه، وسايل صوتي و تصويري، پوشاك، اسباب بازي و انواع محصولات خانگي هرگز به اين حد گستردگي نبوده است.
عرضه محصولات خارجي كه اغلب بدون مجوز و از مجاري غيرقانوني به داخل كشور هدايت مي شود، نه تنها اقتصاد كردستان بلكه بازار شهرهاي بزرگ غرب كشور و حتي تهران را نيز تحت تاثير قرار داده است.
اغلب جوانان و نيروي كار اين شهر مرزي به سبب دسترسي آسان به قاچاق كالا و همچنين سودآوري آن، جذب شبكه هاي خرد و كلان قاچاق مي شوند، از هر 10 خودرويي كه در مسيرهاي منتهي به بانه در تردد هستند 2 تا 3 مورد وانت هاي تويوتا، سي اف، انوع جيپ و ديگر خودروهاي شاسي بلند با رانندگاني جوان است كه كمتر مرزهاي قانوني و اصول رانندگي را رعايت مي كنند و چون باد در حركت هستند. تردد شتاب آلود رانندگان جوان اين خودروها كه به جابجايي كالاهاي قاچاق مبادرت مي كنند سلامت عبور و مرور در محورهاي اطراف بانه را به شدت به مخاطره انداخته است. پايگاه هاي ايست و بازرسي در مسير راه سقز به بانه و تلاش گران راهنمايي و رانندگي نيز اگرچه حضوري فعال در منطقه دارند اما ظاهرا قادر به كنترل اين خودروها نيستند.
حدود يك ماه پيش هنگامي كه يك خانواده ماكويي براي مسافرت عازم شهر بانه بودند در حوالي 5 كيلومتري جاده سقز- بانه با يك جيب حامل قاچاق سوخت برخورد كردند كه شش نفر سرنشين خودرو سواري پژو به همراه راننده جيب در ميان شعله هاي آتش جان باختند. وقوع حوادثي از اين دست در محور سقز- بانه امري چندان بعيد و دور از انتظار نيست و بدين گونه سالانه تعداد زيادي از شهروندان قرباني رفتارهاي غيرعادي قاچاقچيان و عناصر سودجو مي شوند. گرايش جوانان به مشاغل غيرقانوني جابجايي كالاهاي قاچاق موجب شده است كه نيروي كار در منطقه بانه به شدت ناياب شود تا جايي كه استاندار كردستان از كندي پيشرفت پروژه هاي عمراني به علت كمبود كارگر ساختماني دراين شهر ابراز نگراني مي كند. به گفته اسماعيل نجار قاچاق كالا در شهرهاي مرزي كردستان به ويژه در بانه به يك معضل اساسي تبديل شده است. وي معتقد است برخي افراد سودجو با دنبال كردن جريان هاي فكري و ساختارهاي تشكيلاتي اقدام به قاچاق كالا و حتي مشروبات الكلي مي كنند. وي مي گويد: اين اقدام موجب از بين رفتن اشتغال و توازن بازار در كشور شده كه بايد براي آن چاره اي جدي انديشيده شود. نجار قاچاق كالا را عارضه اي خطرناك براي اقتصاد پويا و سالم در كشور مي داند و معتقد است، ادامه اين روند موجب رساندن آسيبهاي جدي بر پيكره توليد و فشار بر مردم مي شود.
وي همه دستگاه هاي تبليغاتي و رسانه اي را براي فرهنگ سازي و جلوگيري از پديده قاچاق فراخواند و گفت: ريشه كني قاچاق كالا نياز به عزم ملي و اهتمام همه مسئولان و همفكري و اقدام عملي دستگاه هاي متولي دارد.
بانه شهري توريستي
عرضه انواع محصولات خارجي با قيمت ارزان بانه را ظرف چند سال گذشته به يك شهر كاملا توريستي تبديل كرده است. در ميان مسافراني كه از پاساژها و مغازه هاي بانه خريد مي كنند مي توان از ساكنان تهران، تبريز، اصفهان، شيراز و حتي استانهاي شمالي و جنوبي كشور را نيز مشاهده كرد. تعطيلات تابستان بهانه مناسبي براي اغلب خانواده ها بود كه هم از اين شهر مرزي ديدن و هم وسايل مورد نياز خود را خريداري كنند.
مسئولان بانه مي گويند: در تعطيلات نوروز امسال بيش از 700 هزار نفر و در تعطيلات تابستان نيز نزديك به 3 ميليون نفر مسافر از اين شهر كوچك ديدن كرده اند. خيلي مسافرتها به اين شهر مرزي و همچنين شرايط كار و عرضه آسان كالاهاي قاچاق موجب شده است كه درآمد ساكنان اين شهر مرزي روز به روز افزايش يابد. قيمت ملك و مغازه در سالهاي اخير در اين شهر به شدت افزايش يافته و ميل به ساخت پاساژ و بازارهاي چند طبقه دوچندان شده است. ترافيك در اطراف بازارچه ها براي مسافران آزاردهنده است به گونه اي كه به سختي مي توان جايي براي پارك خودروها پيدا كرد. رشد نامتعادل و قارچ گونه پاساژها از سويي و عدم توجه به توسعه بافت شهر وعدم اختصاص جايگاهي براي پارك خودروها و مشاهده برخي نارساييها نظير كمبود آب آشاميدني موجب شده است بسياري از مسافران ساعات سختي را در بانه سپري كنند. با اين حال ميل كاذب به خريد كالاهاي خارجي با قيمت ارزان موجب شده است آنان اين سختيها را به جان خريده و روز به روز مسافرتها به اين شهر سيرصعودي پيدا كند.
قاچاق راهي براي فرار از پرداخت ماليات
كارشناسان معتقدند باندهاي قاچاق براي فرار از پرداخت ماليات و عوارض گمركي كالاهاي قاچاق را از كشور امارات به شهر بصره در عراق منتقل كرده و از آنجا روانه شمال عراق مي كنند و شبكه هاي قاچاق نيز از مجاري غيررسمي و با عبور از «قانون» آن را وارد كشور كرده با قيمتي ارزان تر به مشتريان عرضه مي كنند.
در ميان كالاهاي عرضه شده در بانه صرف نظر از پوشاك و برخي كالاها كه پيشتر به آن اشاره شد كولر گازي و تلويزيون هاي ال سي دي و «گوشي تلفن همراه بدون ضمانت» مشتريان خاص خود را دارد. اين كالاها با نرخي بسيار ارزانتر ازشهرهاي مركزي به مشتريان عرضه مي شود اما نيروي انتظامي از جابجايي حتي يك عدد از اقلام ياد شده نيز به همراه مسافران جلوگيري مي كند. از اين رو فروشندگان اين كالاها به خريداران تعهد مي دهند آن را با عبور دادن از راههاي فرعي و دور از چشم ماموران در شهر محل سكونت مشتري به صورت تضميني تحويل دهند. اين نوع معامله در بانه امري طبيعي است. در ميان مسافران معامله گر و خريدار مي توان انواع چهره ها بالهجه هاي مختلف كه از گوشه گوشه ايران به بانه آمده اند را مشاهده كرد. در اين ميان صاحب يكي از فروشگاه هاي سنندج كه نمايندگي مجاز عرضه كالاهاي صوتي و تصويري را دارد از آزادي عمل قاچاقچيان براي جابجايي برخي كالاهاي غيرمجاز نظير تلويزيون هاي ال سي دي ابراز نگراني كرد و گفت: ادامه اين روند موجب اختلال در تجارت رسمي كشور مي شود و مصرف كننده اگرچه به علت نداشتن ضمانت در حين خريد نوعي ريسك مي كند اما قيمت پايين اين كالاها مشتريان را بيشتر جذب مي كند و استمرار اين امر عرصه فعاليت نمايندگان مجاز محصولات خارجي را در كشور بسيار تنگ كرده است. يك شهروند مراغه اي كه به همراه خانواده اش به بانه سفر كرده است گفت: من سالي سه چهار بار به بانه مي آيم و اغلب وسايل صوتي و تصويري خود را در اين شهر خريداري مي كنم. وي درباره كيفيت كالاها مي گويد: اغلب وسايل برقي كه در اينجا به نام كالاهاي ساخت كره به فروش مي رسد ساخت كشور چين است و همه آنها فاقد گارانتي، ضمانت و كيفيت است اما رنگ و لعاب و بسته بندي آنها به حدي ماهرانه انجام گرفته كه مشتري پسند است و در عين حال قيمت ارزان موجب مي شود مردم به سمت خريد آنها هجوم آورند او معتقد است كالاهاي مشابه ايراني به مراتب از استحكام و دوام بيشتري برخوردارند.
استان كردستان داراي سه بازارچه مرزي است كه بازارچه «باشماق مريوان» از سال گذشته بنا به تصويب هيئت دولت در بيست و يكمين جلسه استاني به عنوان مرز رسمي شناخته شد و بازارچه هاي « سيران بند بانه» و «سيف» در سقز دو بازارچه ديگري هستند كه سالانه صدها تن كالا از طريق اين بازارچه ها صادر و وارد مي شود. ضايعات آلومينيوم و مس از جمله كالاهايي است كه بصورت رسمي وارد ايران مي شود. محصولات صادراتي ايران نيز شامل انواع مشابه، مواد خوراكي، لاستيك خودرو و... است.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 307]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن