تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812858727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارزش غذايى جوانه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: ارزش غذايى جوانه‌ها
امروزه نقش و اهميت جوانه‌ها به نحوى مطرح است كه كارشناسان علوم تغذيه بر مصرف آن تاكيد كرده و آن را در سبد غذايى روزانه خانواده‌ها معرفى مى‌‌كنند. در واقع جوانه‌ها موادغذايى هستند كه با روند طبيعى رشد و توليدشان، در گروه سبزى‌ها، آن هم با ارزش غذايى بالا از نظر ويتامين‌ها و املاح محسوب مى‌‌شوند. در كشور ما از هزاران سال پيش، در دوران باستان جوانه‌ها و اهميت استفاده آنها براى مردم شناخته شده بود.

اين موضوع به قدرى اهميت داشته كه مردم ما استفاده از جوانه گندم را به عنوان يك آئين سنتى همواره در آغاز فصل بهار به شكل سمنو در سفره هفت سين لازم مى‌‌دانستند. در نقطه ديگرى از جهان نظير چين كه از جمعيت فراوانى برخوردار است با آنكه تامين همه نيازهاى ضرورى غذا، امرى دشوار است، مصرف جوانه ماش به قدرى فراگير شده كه مردم چين را با عنوان مردم جوانه ماش معرفى مى‌‌كنند. اين موضوع از اهميت و نقش جوانه‌ها حكايت مى‌‌كند.

اهميت غذايى جوانه‌ها

در عصر حاضر رژيم غذايى مردم فاقد ويتامين و املاح معدنى به مقدار لازم براى سلامتى بدن بوده و درصد عمده آن را چربى‌ها و غذاهايى با كميت بالا و كيفيت پايين تشكيل مى‌‌دهد. جيره غذايى توصيه شده توسط شوراى تحقيقات تغذيه نشان مى‌‌دهد كه نيازهاى غذايى افراد به جنس آنها بستگى دارد. در سنين مختلف، مردان بين 10 تا 30 درصد بيش‌تر از زنان به پروتئين و ويتامين‌هايA، B12،B6 و اسيد فوليك و املاح كلسيم، فسفر، روى و يد نياز دارند. اما در خصوص زنان باردار و خانم‌هاى شيرده، بالاترين نيازهاى غذايي، در نظر گرفته شده و حتى در مواردى از مقدار مصرف مردان نيز به مراتب بيش‌تر است.

بنابراين با وجود تغذيه نامناسب و رايج، امكان تامين نيازهاى بدن ميسر نبوده و روش‌هاى ارائه شده براى بهبود تغذيه چندان سودمند نيست، لذا اهميت استفاده از جوانه‌ها كه هم در دسترس، ارزان و سالم بوده و هم مى‌‌توانند قسمت عمده اى از نيازهاى بدن به ويتامين‌هاى مختلف، املاح معدنى و آنزيم‌ها را تامين كنند، مشخص مى‌‌شود.

شرط داشتن عمر طولانى و بدون بيماري، رساندن موادغذايى به مقدار لازم و متعادل و مناسب به بدن است. همواره شنيده ايم كه پيشگيرى بهتر از درمان است؛ ولى بايد گفت 70 درصد بيمارى‌ها در اثر تغذيه نادرست است. پس چرا اين مسئله مهم كمتر مورد توجه قرار مى‌گيرد. شايد به علت عدم آگاهى مردم در شناخت موادغذايى مفيد باشد.از بيمارى‌هايى كه تلفات زيادى را به همراه دارد، سكته‌هاى قلبى و مغزى مى‌‌باشد كه همگان آن را مربوط به افزايش كلسترول خون مى‌‌دانند ؛ اما كلسترول زمانى مى‌‌تواند خطرساز باشد كه با عواملى از قبيل استرس، سيگار، زندگى ناسالم و ماشينى و عدم تحرك توأم شود و به صورت اكسيد شده در جدار رگ‌ها رسوب كند؛ ولى چنانچه ويتامين‌هاى E و C لازم كه خاصيت آنتى اكسيدانى دارند، براى بدن فراهم شوند، ميزان كلسترول اكسيد شده كمتر خواهد شد. در سنين بالا به علت تحرك كمتر، نياز بدن به انرژى كاسته شده، ولى درمقابل نياز به ويتامين‌ها، املاح و پروتئين افزايش مى‌‌يابد. با مصرف جوانه‌هاى مختلف مى‌‌توانيد مقدار قابل توجهى از ويتامين‌هاى B را به بدن برسانيد. توجه به اين موضوع كه تامين ويتامين‌هاى C و E، بتاكاروتن و سلنيوم مى‌‌تواند از اكسيداسيون چربى‌ها در بدن جلوگيرى كند و نيز تامين منيزيم مى‌‌تواند فشار خون را كنترل نمايد، به نقش مهم جوانه‌ها و گنجاندن آنها در برنامه غذايى روزانه بيش‌تر پى مى‌‌بريم.

جوانه گندم

پودر جوانه گندم يك مكمل غذايى پر ارزش و سرشار از ويتامين E و ويتامين‌هاى گروه B است. ويتامين E امروز به عنوان معجزه گر و اكسير جوانى معرفى مى‌‌شود.سلنيوم و منيزيوم موجود در جوانه گندم، در پيشگيرى از ابتلا به انواع سرطان موثر شناخته شده است. به اعتقاد برخى از متخصصان پوست، مو و زيبايي، جوانه گندم در درمان ريزش مو، رفع شوره سر و رفع انواع جوش صورت و ناراحتى پوستى موثر است.همچنين كسانى كه از يبوست، خستگى و بى حالي، كلسترول بالا و دردهاى عضلانى رنج مى‌‌برند، بايد از اين ماده غذايى كمك بگيرند. اگر مى‌‌خواهيد لاغر شويد، پودر جوانه گندم را همراه با ماست يا سالاد كاهو 10 دقيقه قبل از صرف غذا و اگر مى‌‌خواهيد چاق شويد، آن را 10 دقيقه بعد از غذا ميل كنيد.
 جمعه 5 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن