تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816778042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همكاريهاي روسيه و ونزوئلا در برابر سلطه طلبي امريكا


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: همكاريهاي روسيه و ونزوئلا در برابر سلطه طلبي امريكا
تهران واحد مركزي خبر سياسي 1387/07/05

دميتري مدودف رئيس جمهور روسيه و هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا امروز جمعه در شهر اورنبورگ در جنوب غربي روسيه بر همكاري نظامي و اقتصادي بين مسكو و كاراكاس براي برقراري موازنه در برابر نفوذ امريكا تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اوينبورگ ، رئيس جمهور ونزوئلا امروز جمعه در ديدار با ديميتري مدودوف بر حمايت كامل و جدي خود از روسيه در جنگ با گرجستان تاكيد كرد. اين بعد از ان صورت مي گيرد كه روسيه در اقدامي كه احتمالا خشم امريكا را برخواهد انگيخت به ونزوئلا پيشنهاد كرد به توسعه انرژي هسته اي در اين كشور كمك خواهد كرد.
در همين راستا ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه روز پنجشنبه در ديدار با چاوز پيشنهاد كرد روسيه اماده بررسي احتمال همكاري با ونزوئلا در زمينه انرژي هسته اي است .
در پي انتقاد شديد امريكا از اقدامات روسيه در گرجستان دو كشور ونزوئلا و روسيه طي هفته هاي اخير مناسبات خود را بهبود داده اند مسكو همچنين اخيرا بمب افكن هاي دور پرواز و كشتي هاي جنگي خود را براي شركت در تمرينهاي مشترك نظامي نزديك ابهاي امريكا به ابهاي ونزوئلا اعزام كرده است.
پوتين پس از ان پيشنهاد همكاري هسته اي با روسيه را مطرح كرد كه چند روز پيش از ان نيز روسيه مذاكرات گروه پنج به علاوه يك درباره برنامه هسته اي ايران را به تعويق انداخت .
گفتني است چاوز خواستار افزايش همكاري با روسيه با هدف بر هم زدن تعادل قدرت امريكا شده است.
چاوز در گفتگو با پوتين خطاب به وي گفت امروز ما شاهد ان هستيم كه همه اظهارات شما درباره جهان چند قطبي به واقعيت تبديل شده است و جهان در حال توسعه سريع ژئوپليتيكي است.
روسيه در اقداماتي بي سابقه پس از جنگ سرد دو بمب افكن دور پرواز را به منظور شركت در تمرين نظامي مشترك به روسيه اعزام كرد و دو كشتي جنگي را نير در پايگاهي ونزوئلايي نزديك ابهاي امريكا مستقر كرده است.
پوتين از استقبال بسيار خوب ونزوئلا از جنگنده هاي روسيه قدرداني كرد و گفت اهميت منطقه امريكاي جنوبي براي مسكو در حال افزايش است.
مناسبات روسيه و امريكا به ويژه در پي جنگ اخير در اوستياي جنوبي ميان روسيه و گرجستان به شدت پرتنش شده است . چاوز از جمله معدود روساي جمهوري بود كه حمايت خود را از روسيه در اين درگيري اعلام كرد.
هوگو چاوز و دميتري مدودف همچنين با گسترش روابط نظامي و انرژي ميان دو كشور موافقت كردند.
ولادمير پوتين در استانه گفتگو با چاوز در مقرش گفت" امريكاي لاتين حلقه قابل توجهي در زنجيره جهان چند قطبي است كه در حال شكل گيري است. ما به اين بخش از سياست خارجي و اقتصادي مان توجه زيادي خواهيم داشت."
يكي از مقامات كرملين كه خواست نامش فاش نشود نيز گفت، روسيه وام يك ميليارد دلاري را به كاراكاس براي خريد تسليحات بيشتر اعطا مي كند.
اين مقام روسي گفت، روسيه قراردادهاي تسليحاتي را با ونزوئلا به ارزش بيش از چهار ميليارد و چهارصد ميليون دلار از سال 2005 امضا كرده است.
روزنامه هاي روسيه نوشتند، ونزوئلا به دنبال جنگنده هاي سوخو بيشتر، سلاح هاي كلاشنيكف و سامانه هاي دفاع موشكي براي تجهيز ارتشش است.
نخست وزير روسيه اعلام كرد روابط اين كشور با كشورهاي منطقه امريكاي لاتين در اولويت اصلي سياست خارجي دولت روسيه قرار خواهد داشت.
پوتين در ديدار با هوگو چاوز گفت روسيه مايل است در خصوص تماس نظامي بيشتر با ونزوئلا بحث و گفتگو و به اين كشور در توليد انرژي هسته اي براي مقاصد صلح اميز كمك كند.
چاوز در اين ديدار كه امروز پنج شنبه صورت گرفت، گفت روابط نزديك بين ونزوئلا و روسيه، جهان چند قطبي را تقويت خواهد كرد.
سفر چاوز به روسيه در حالي صورت گرفته كه يك اسكادران دريايي روسيه عازم ونزوئلا شده است.
سرگئي شماتكو وزير انرژي روسيه هم امروز جمعه اعلام كرد پنج شركت بزرگ نفت و گاز روسيه به زودي چندين ميليارد دلار در ونزوئلادر چارچوب كنسرسيومي كه تا بهار دوهزار ونه تشكيل خواهد شد سرمايه گذاري خواهد كرد.
شماتكو درپي ديدار بين روساي جمهوري روسيه و ونزوئلا اعلام كرد اگر ما بخواهيم از فعاليت هاي كنسرسيوم و انچه امروز امضا شد و همچنين بخش هايي كه در ان ما قصد داريم همكاري كنيم سخن بگوئيم موضوع دهها ميليارد دلار در ميان است. به گفته وي پنج گروه روسي شامل گازپروم ، لوك ا ويل، تي ان كي بي پي ، سورگوتنفنگاز و روسنفت در ابتدا يك كنسرسيوم روسي را تشكيل خواهند داد و سپس شركت هاي ونزوئلايي از جمله پدوسا به اين كنسرسيوم خواهند پيوست.
شماتكو كه بعد از پايان مذاكرت بين روساي جمهور روسيه و ونزوئلا صحبت مي كرد، گفت "به نظر من گازپروم تا ماه اكتبر حفر اولين چاه را در خليج ونزوئلا شروع خواهد كرد."
شماتكو گفت "ما بايد اين نكته را در نظر داشته باشيم كه ونزوئلا هيچ سابقه اي را در زمينه حفر چاه در مناطق فلات قاره اي ندارد. من معتقدم اين همكاري به نفع گازپروم و ونزوئلا است."
وي در ادامه افزود "اين نوع از فعاليتها تنها محدود به ونزوئلا نخواهد بود. ما طرحهايي را براي گسترش اين فعاليتها به ساير كشورهاي امريكاي لاتين از قبيل، كوبا و بوليوي داريم. در اينده حتي ممكن است محدوده فعاليتهاي كنسرسيوم، محدوده جغرافيايي وسيعتري را در بر بگيرد."
جف مورل سخنگوي وزارت دفاع امريكا روز گذشته چهار شنبه اعلام كرد طرح ونزوئلا براي اجراي رزمايش مشترك دريايي با روسيه در درياي كارائيب هيچ تاثيري بر پنتاگون ندارد.
وي ضمن تمسخر غير مستقيم روسيه به دليل انتخاب ونزوئلا براي برگزاري رزمايش مشترك دريايي گفت اگر روس ها مي خواهند با نيروي دريايي ونزوئلا تمرين
كنند مشكل خودشان است. وي افزود البته روسيه نيز مي تواند مانند امريكا حق دارد با متحدان خود رزمايش برگزار كند.
جف مورل خاطر نشان كرد بدون شك ما هيچ مشكلي با مردم ونزوئلا نداريم اما با دولت اين كشور مشكل داريم.
يك ناوگان دريايي روسيه روز دوشنبه گذشته پايگاه خود را در درياي بارنتس در شمال اين كشور ترك كرد و عازم ونزوئلا شد تا با اين كشور در درياي كارائيب رزمايش مشترك دريايي برگزار كند. از زمان جنگ سرد تا كنون اين براي نخستين بار است كه چنين رزمايشي برگزار مي شود.
هفته گذشته دو فروند بمب افكن راهبردي تي يو يكصد و شصت Tu-160 روسيه از ونزوئلا به پايگاهشان در منطقه ساراتوف Saratov در مركز روسيه بازگشتند.
ژنرال الكساندر بلاژنكو از فرماندهان ارتش روسيه گفت " به نظر مي رسد اين ماموريت به اتمام رسيده باشد ". وي افزود اين ماموريت هيچ ارتباطي با درگيري هاي اخير در منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي نداشت.
بلاژنكو خاطر نشان كرد در ابتدا نمي دانستيم اين پرواز به مقصد چه كشوري صورت خواهد گرفت اما در نهايت ونزوئلا همكاري خود را در اين زمينه به ما پيشنهاد كرد.
بمب افكن هاي راهبردي روسيه از مسير اب هاي بي طرف اقيانوس هاي اطلس و منجمد شمالي به روسيه بازگشتند و يك فروند هواپيماي ايلوشين اي ال هفتاد و هشت Ilyushin Il-78 سوخت رساني به اين هواپيماها را بر فراز درياي نروژ بر عهده داشت.
بمب افكن هاي تي يو يكصد و شصت كه قادر به حمل دوازده موشك دور برد كروز هستند ، دهم سپتامبر وارد ونزوئلا شدند و جنگنده هاي سازمان پيمان اتلانتيك شمالي ناتو در جريان اين پرواز سيزده ساعته انها را همراهي مي كردند.
اين دو فروند بمب افكن راهبردي روسيه در ونزوئلا پروازهاي گشت زني بر فراز درياي كارائيب و اقيانوس اطلس برگزار كردند. ستاد فرماندهي نيروي هوايي روسيه اعلام كرد اين بمب افكن ها هيچ گونه سلاح هسته اي حمل نمي كردند.
ژنرال گوستاوو رانخل وزير دفاع ونزوئلا گفت همكاري نظامي روسيه و ونزوئلا هر روز مستحكم تر مي شود.
هوگو چاوز رييس جمهور ونزوئلا نيز تاكيد كرده است كه روسيه و ونزوئلا مانورهاي نظامي مشتركي اواخر امسال در درياي كارايب برگزار خواهند كرد.
روسيه درحالي روابط نظامي خود را با ونزوئلا گسترش داده است كه امريكا و لهستان درباره طرح استقرار موشكهاي رهگير در خاك لهستان به توافق رسيده اند. روسيه هشدار داده است كه استقرار سامانه موشكي امريكا نزديك مرزهاي روسيه يك رقابت تسليحاتي را براه خواهد انداخت اما درعين حال تاكيد كرده است كه هيچ زمينه اي براي اغاز يك جنگ سرد جديد وجود ندارد. امريكا براي فرونشاندن خشم روسيه اعلام كرده است كه روسيه نبايد از طرح سپر موشكي امريكا هراس داشته باشد و اين مسئله را كه جهان درحال ورود به يك جنگ سرد جديد است رد كرد. روسيه تاكيد كرده است كه اين قرارداد باعث بي اعتمادي فزاينده خواهد شد و اروپا و جهان را درگير يك مسابقه تسليحاتي خواهد كرد. روابط ميان روسيه و غرب پس از بحران گرجستان و توافق ناگهاني لهستان با امريكا براي استقرار سامانه موشكي به شدت متشنج شده است. زمان اعلام توافق امريكا و لهستان براي استقرار بخشي از سامانه موشكي امريكا در خاك لهستان كه در بحبوحه تشديد تنشهاي بين المللي برسر حمله روسيه به گرجستان صورت گرفت خشم روسيه را بيش از پيش نسبت به طرح سپر موشكي امريكا برانگيخته است. روسيه كه از قبل نيز طرح استقرار سامانه موشكي امريكا در شرق اروپا را تهديدي براي امنيت خود مي دانست اكنون تاكيد دارد كه با توجه به اعلام توافق لهستان و امريكا در بحبوحه بحران گرجستان روشن است كه سپر موشكي امريكا تهديدي براي روسيه است. روسيه همچنين به لهستان هشدار داده است كه در صورت استقرار موشكهاي رهگير امريكا در خاك اين كشور / لهستان را يك هدف نظامي مشروع مي داند. روسيه اين ادعاي امريكا را كه هدفش از استقرار موشكهاي رهگير در لهستان مقابله با تهديد حملات موشكي احتمالي كشورهاي به اصطلاح سركش است رد مي كند. لهستان كه از كشورهاي اقماري شوروي سابق به شمار مي رفت اكنون يكي از متحدان سرسخت امريكا است. لهستان در سال هزار و نهصد و نود و نه به سازمان پيمان اتلانتيك شمالي ناتو پيوست و در سال دو هزار و چهار نيز به عضويت اتحاديه اروپا در امد. ديميتري مدودف رييس جمهور روسيه نيز تاكيد كرده است كه استقرار سامانه موشكي امريكا در اروپا تهديدي برضد روسيه است. امريكا قرار است در ازاي استقرار موشكهاي رهگير در لهستان به نوسازي ارتش اين كشور كمك كند. امريكا همچنين در نظر دارد يك پايگاه راداري در جمهوري چك مستقر كند. دولت جمهوري چك پيشتر با امريكا درباره استقرار اين پايگاه راداري كه بخشي از سامانه دفاع موشكي امريكا است به توافق رسيده است.
روسيه همچنين هشدار داده است اگر ناتو عضويت گرجستان را در اين سازمان بپذيرد روسيه ممكن است به تمام همكاريهاي خود با ناتو پايان دهد. ديميتري روگوزين نماينده روسيه در ناتو گفت درصورت عضويت گرجستان در ناتو و حتي اغاز روند پيوستن گرجستان به ناتو ديگر چگونه مي توان انتظار داشت روابط و همكاري ناتو و روسيه به روال عادي ادامه يابد. اين درحالي است كه امريكا اعلام كرده است اطمينان دارد كه گرجستان به ناتو خواهد پيوست. روابط روسيه و سازمان پيمان اتلانتيك شمالي ناتو نيز برسر بحران گرجستان به پايين ترين سطح در سالهاي گذشته رسيده است.
105
 جمعه 5 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن