تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816482818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويسنده و دانش‌پژوه الجزايري:بلاغت؛ تنها جنبه‌اي از اعجاز قرآن كه بر سر آن جدلي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نويسنده و دانش‌پژوه الجزايري:بلاغت؛ تنها جنبه‌اي از اعجاز قرآن كه بر سر آن جدلي نيست
گروه بين‌الملل: تنها اعجازي كه در قرآن ‌كريم بر سر آن جدل و اختلافي ميان مفسران قرآن و دانشمندان لغت نيست، اعجاز بلاغي و بياني است؛ اختلاف موجود نيز ميان فرقه‌هاي اسلامي در وجوه اين نوع اعجاز است.
«مصطفي اكرور» استاد حفظ، قراءات، روش‌هاي تفسيري و علوم قرآني دانشگاه الجزاير در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار بخش بين‌الملل خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: «ابوبكر باقلاني» ـ صاحب كتاب اعجاز القرآن بهامش الاتقان ـ وجوه ديگري را همچون خبردادن از امور غيبي، احوال امت‌هاي گذشته و سرگذشت پيشينيان را اضافه و «زركشي» در «البرهان» دوازده مورد را اشاره‌مي‌كند.

وي بر پرداختن به مباحث اعجاز علمي تأكيد و آن‌را جزء مباحث روز عنوان‌كرد و آيه «مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ« (الأنعام: 38) دلالتي است بر اين‌كه قرآن در همه زمان‌ها و مكان‌ها قابليت استفاده و كاربرددارد.

وي در تعريف تفسير گفت: تفسير دانشي است كه با آن كتاب خدا فهميده‌مي‌شود و معاني آن تبيين و احكام و حكمت‌هاي آن استخراج‌مي‌شود؛ تفسير را از روايت، و تأويل را از درايت مي‌گيريم.

وي همچنين كتاب‌هاي «التيسير في قواعد التفسير» محمد الكافيجي، «اصول التفسير و قواعده» خالد العك، «قواعد التدبر الامثل لكتاب الله عزوجل» عبدالرحمن حبنكه الميداني، «قواعد و فوائد لفقه كتاب الله تعالي» عبدالله الجوعي و «القواعد الحسان لتفسير القرآن» عبدالرحمن السعدي را مهم‌ترين آثار نگاشته شده در زمينه قواعد و اصول تفسير برشمرد.

مصطفي اكرور، فارغ التحصيل دانشكده قرآن كريم و مطالعات اسلامي دانشگاه اسلامي مدينه منوره، قواعد تفسير را برگرفته از قرآن، سنت، اقوال صحابه، اصول فقه، لغت، بيان، نحو و صرف دانست.

وي در تعريف علوم قرآني چنين بيان كرد: منظور از علوم قرآني هر علمي است كه در خدمت و در ارتباط با قرآن باشد همچون علم اسباب نزول، علم اعجاز قرآن، علم قراءآت، علم خط الرسم عثماني، علم ناسخ و منسوخ و علم اعراب.

چالش پيش روي مطالعات قرآني

وي چالش پيش روي مطالعات و پژوهش‌هاي قرآني را نبود انگيزه در دانشجويان و طلبه‌هاي علوم قرآني عنوان‌كرد و گفت: مسئولان و متوليان امر بايد چاره‌اي براي مهار پديده مدرك‌گرايي در رشته‌هاي قرآني بيانديشند.

اكرور در همين زمينه افزود: از مشكلات ديگر پيش‌ روي مطالعات و پژوهش‌هاي قرآني رويكرد مقطعي دانشجو به آن‌هاست كه بايد در رفع اين مشكل تدابيري فراهم‌‌شود تا شاهد شكوفايي معاني و مفاهيم قرآني باشيم.

استاد حفظ، قراءات، روش‌هاي تفسيري و علوم قرآني دانشگاه الجزاير در ادامه بررسي مطالعات قرآني گفت: برخلاف آنچه برخي معتقدند كه مطالعات و پژوهش‌هاي قرآني جايگاهي ضعيف و سطح پاييني دارد، امروزه به اين نوع پژوهش‌ها به ويژه در دانشگاه الازهر مصر توجه و عنايت زيادي مي‌شود.

وي به تأليف خود تحت‌ عنوان «لطائف البيان في علوم القرآن» چاپ مؤسسه انتشاراتي «دار الامام مالك» الجزاير سال 2004 اشاره‌كرد و گفت: من در اين كتاب به مبحث ناسخ و منسوخ اشاره و تأكيدكردم كه هر كس قصد تفسير قرآن را دارد در ابتدا بايد ناسخ و منسوخ را بشناسد و در ادامه نيز به تعريف «فخرالدين رازي» ـ رفع حكم شرعي به دليل شرعي ـ كه تعريف دقيقي است، پرداختم.

اكرور با اشاره به تأليف ديگر خود با نام «التفسير الفقهي» كه توسط «دار المعرفه» منتشر شده‌است، توضيح‌داد: در اين اثر به معرفي تفسير، بيان جايگاه قرآن، فرق آن با تأويل، قواعد تفسير، ضابطه‌هاي تفسير فقهي، تأثير فقه بر تفسير، معنا و مراحل فقه، نصوص فقهي در قرآن و سنت، تنوع تفسير فقهي، اسباب اختلاف فقهي، فوائد آن، تفسير فقهي نزد مذاهب فقهي و تفسير فقهي در عصر نوين پرداخته‌ام.

وي به فعاليت‌هاي گوناگون قرآني و اهتمام مردم الجزاير به قرآن كريم اشاره‌كرد و گفت: در الجزاير مدارس قرآني براي حفظ قرآن كريم وجود دارد كه در آن هزاران حافظ مشغول به تعليم هستند و در هر مسجدي يك كميته جهت حفظ قرآن به دو روايت ورش و حفص داير شده‌است.

اكرور در پايان با اشاره به اين‌كه در الجزاير مركزي براي تربيت ائمه جمعه و جماعت به ‌نام مركز«قراءات قرآن» تشكيل‌شده و در حال حاضر اكثر قريب به اتفاق ائمه جمعه، حافظ، قاري و مدرس قرآن هستند، يادآورشد: در الجزاير به‌صورت سالانه يك مسابقه و نشست بين‌المللي در زمينه قرآن برپا مي‌شود كه امسال دور پنجم آن توسط وزارت امور ديني و اوقاف الجزاير برگزارشد.
 جمعه 5 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن