محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830358594
*بيتالمقدس بايد به مسلمين برگردد* روز قــــدس، روز حـيـــــات اســــلام اســت امام خميني(ره): مسلمانان جهان به خود آييد و شخصيت اسلامي خود را بيابيد
واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *بيتالمقدس بايد به مسلمين برگردد* روز قــــدس، روز حـيـــــات اســــلام اســت امام خميني(ره): مسلمانان جهان به خود آييد و شخصيت اسلامي خود را بيابيد
خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه كرمانبا شروع دور تازهاي از جنايات بيرحمانه رژيم اشغالگر صهيونيستي در لبنان و فلسطين 16 مرداد 1358، مصادف با سيزدهمين روز از ماه مبارك رمضان سال 1399 هجري قمري حضرت امام خميني (ره) در پيامي خطاب به مسلمانان جهان، روز جمعه آخر ماه مبارك رمضان را به عنوان «روز جهاني قدس» تعيين كردند و عموم مسلمين جهان را به همبستگي در اين روز فراخواندند. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا، رهبر كبير انقلاب اسلامي در اين پيام تاكيد كردند: "من ازعموم مسلمانان جهان و دولتهاي اسلامي ميخواهم كه براي كوتاه كردن دست اين غاصب و پشتيبانان آن، بهم بپيوندند و جميع مسلمانان جهان را دعوت ميكنم آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را كه از ايام قدر است و ميتواند تعيين كننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طي مراسمي همبستگي بينالمللي مسلمانان را در حمايت از حقوق قانوني مردم مسلمان فلسطين اعلام نمايند. از خداوند متعال پيروزي مسلمانان را بر اهل كفر خواستارم." تعيين روزي به نام روز جهاني قدس، اوج مبارزه سياسي امام (ره) براي مبارزه عليه اسراييل و صهيونيسم بود؛ اعتقادي كه يكي از مباني اصلي سياست خارجي امام خميني (ره) بود. اين تصميم مدبرانه و شجاعانه مساله حمايت از مردم فلسطين را نهادينه و سطح مبارزه با اسراييل را به سراسر جهان منتقل كرد. حضرت امام تعهد داشتند كه مساله جدي بودن سياست توسعه طلبانه اسراييل نسبت به سرزمينهاي عربي و اسلامي را مكررا يادآوري كرده وهدف غايي رژيم صهيونيستي مبني بر سياست از نيل تا فرات را به كشورهاي مسلمان هشدار دهند. تعبير دقيق حضرت امام (ره) كه اسراييل را غده سرطاني منطقه دانستند و تكرار اين مطلب كه تنها با فداكاري و پايداري و اتحاد دولتهاي اسلامي ميتوان اين غده چركين را از بين برد از فرازهاي برجسته ديدگاههاي امام(ره) تلقي ميشود. تاريخ پرماجراي فلسطين با نام و ياد انبيا سلف آغاز ميشود. قدس به لحاظ تاريخي از كهنترين شهرهاي جهان به شمارميرود، بهطوري كه قدمت آن از 45 قرن فراتر است. سه دين آسماني يهود، مسيحيت و اسلام در اين محل تلاقي كردهاند و قدس مكاني است كه از قرنها پيش خبرسازترين مناطق دنيا بوده است. بيتالمقدس، حدود 1100 سال پس از ساخت كعبه در مكه به دست ابراهيم(ع) و970 سال پيش از ميلاد مسيح ساخته شد. حضرت داود (ع) با چهارده نسل شجرهاش به حضرت ابراهيم (ع) بنيانگذار كعبه ميرسد و به روايت انجيل متي، شجره حضرت عيسي(ع) پس از بيست وهشت نسل، به حضرت داود(ع) ختم ميشود. اينگونه بود كه مكه - كعبه - حرم اول و مسجدالاقصي- قدس- حرم دوم مسلمانان شد. وجود گهواره حضرت عيسي (ع)، عبادتگاه مريم (س)، محراب عبادت زكريا، عبادتگاه و مركز خلافت حضرت داود و سليمان، قدمگاه حضرت يعقوب و... و قدمگاه حضرت رسول (ص)، بيتالمقدس را با اعتقادات پيروان اديان آسماني گره زد. حق تعالي فرمود: "مسجدالاقصي، همان مسجدي كه پيرامونش را با علايم و آيات خويش خجسته گردانيدهايم." و اميرالمومنين (ع) مسجد بيتالمقدس كه سومين مسجد مقدس مسلمانان است را از قصرهاي بهشتي ناميد. تمامي منطقه مسجدالاقصي، مبارك، خوانده شده است و اين تسميه از عهد پيامبر (ص) تا دوره مملوكيان معمول بود و از همان زمان حرم شريف لقب گرفت. تمام مجموعه مسجدالاقصي كه دربرگيرنده گلدستهها، رواقها، مدارس علوم ديني، گنبدها، سقاخانهها، ايوانها و محرابهاست براي مسلمانان با بركت به شمار ميرود. قدس ميعادگاه عروج پيامبر اكرم (ص) و اولين قبله مسلمانان جهان است. اوايل قرن بيستم بريتانيا كه بزرگترين دولت استعمارگر به شمار ميرفت، براى جلوگيرى از نفوذ روزافزون رقيب تازه به ميدان آمدهاش، آلمان، سعى كرد سدى از انسانها در برابر آلمان بسازد، در اين زمينه ارتباطهايى با تعدادي از كشورهاى جهان به عمل آورد و در سال 1907 كنفرانسى از بزرگترين سياستمداران اين كشورها تشكيل داد. در پايان اين كنفرانس كه بيش از يك هفته طول كشيد اعلام شد كه بزرگترين خطرى كه ممكن است متوجه غرب شود بيرون رفتن سواحل درياى مديترانه از دست بريتانياست. اما انگليس در 14 مي 1948 به قيموميت خود خاتمه داد و نيروهايش را از فلسطين خارج كرد. در همان روز شوراي ملي يهود در تل آويو تشكيل شد و ساعت چهار بعد از ظهر روز جمعه 14 /5 /1948موجوديت دولت اسراييل توسط «ديويد بن گورين» با اجتماعي در موزه تل آويو اعلام شد. وي در سخنانش گفت: «ما در اينجا ميگوييم كه با پايان گرفتن حكومت قيموميت در نيمه شب 14-15 مه 1948 در انتظار برپايي دستگاههاي دولتي طبق قانون اساسي هستيم كه توسط شوراي قانون اساسي در زمان مناسبي تدوين خواهد شد.» آنها هنگامي كه با مقاومت مردم فلسطين روبه رو شدند جناياتي مانند كشتار روستاي «ديرياسين» و «كفر قاسم» را در آوريل 1948 به راه انداختند. اين كشتار وحشيانه موجب گسترش وحشت و فرار فلسطينيها از خانه و كاشانهشان شد. اسراييل در سال 1948 بخش غربي قدس و سال 1967 بخش شرقي آن را اشغال كرد و حدود 40 سال پيش نخستين گام را براي تثبيت سلطهاش بر اين شهر و يهوديسازي آن برداشت. "سميرجريس" نويسندهي كتاب "القدس: المخططات الصهيونيه" در كتابش آورده است: «رژيم صهيونيستي در سال 1967 با صدور اعلاميهاي حدود 70 هزار هكتار از زمينهاي قدس را مصادره كرد. به دنبال آن وزير وقت امور داخلي اسراييل اعلام كرد مناطق پيرامون قدس زير نظر شهردار يهودي اين شهر قرار گرفته و اين شهرداري اجازه آغاز عمليات خانهسازي و اسكان يهوديان در قدس و اطراف آن را ميدهد. از آن زمان تاكنون دولتهاي تشكيل شده از اعضاي حزب كار، ليكود و ائتلافي سياست واحد و ثابتي را در برابر قدس اتخاذ كردهاند و بر حفظ سيطره و يهوديسازي آن تكيه داشتهاند. ايجاد پاسگاه و پست بازرسي، تصاحب زمينهاي كشاورزي فلسطينيان و ساخت واحدهاي مسكوني در اين زمينها نشانگر اقدامات و تدابير 40 ساله رژيم صهيونيستي براي اجراي سياست يكپارچه و ثابت صهيونيستها براي يهودي كردن قدس است. نخستين طرح شهركسازي يكسال پس از اشغال كامل قدس ارايه شد و هدف آن مرتبط ساختن يهوديان در دو بخش شمال و جنوب اين شهر از طريق ساخت هفت هزار واحد مسكوني در شمال و بيش از اين تعداد در جنوب قدس بود. ساخت مدرسه، دانشگاه و ادارات مختلف دولتي، مراكز تجاري و خدماتي، فراخوان يهوديان از سراسر جهان و اسكان آنان در قدس گامهاي بعدي رژيم صهيونيستي در مورد يهوديسازي اين شهر به شمار ميرود. مجلس اين رژيم "كنيست" در سال1980 با تصويب قانوني، شهر قدس را پايتخت اسراييل اعلام كرد و برخي كشورها مانند آمريكا اين اقدام غيرقانوني صهيونيستها را به رسميت شناختند. حزب ليكود در سال 1984 با ارايهي طرحي خواهان دو برابر شدن جمعيت يهوديان در قدس و نيز ساخت هر دو سال دو شهرك پيرامون اين شهر شد. در دورهي زمامداري حزب ليكود موج مهاجرت يهوديان از اتحاد جماهير شوروي به سرزمين فلسطين شدت يافت و اين حزب اسكان آنان را در شهر قدس و اطراف آن در اولويت قرار داد. در نيمه دوم دهه1980 عمليات ساخت 26 شهرك جديد يهودينشين شامل بيش از چهار هزار واحد مسكوني در زمينهاي اشغالي قدس به پايان رسيد. در شرايطي كه فلسطينيان اجازه ساخت واحدهاي مسكوني جديد را نداشتند سردمداران تلآويو در سال1990 دستور دادند پنج هزار خانه ديگر در قدس و پيرامون آن براي يهوديان ساخته شود. اينگونه بود كه در سال1993 شمار ساكنان شهركهاي صهيونيستنشين در قدس به بيش از160 هزار تن افزايش يافت و اين شهر براي نخستين بار در تاريخ هفت هزار ساله خود شاهد اكثريت جمعيت يهود بود. در 10سال گذشته به ويژه زمان حاكميت سرمداران حزب ليكود، روند شهركسازي در قدس و اطراف آن ادامه يافت و اكنون 33 شهرك با جمعيت بيش از200 هزار يهودي در اين منطقه ساخته شده است. معاليه ادوميم، بيتار، آدام، مكناس، ابيريعقوب، هارادار و كفعات زئيف مهمترين شهركهاي صهيونيستنشين در قدس هستند كه در واقع به مانع عمده ميان اين شهر و كرانهي باختري تبديل شدهاند. "خليل التفكجي" از محققان نامدار فلسطيني در تازهترين پژوهش خود عنوان كرد: سياست اخير رژيم صهيونيستي در يهوديسازي قدس و الحاق كرانه باختري به اراضي اشغالي سال 1948 ادامه همان سياستي است كه آمريكا در سال 2004 بر اين رژيم تكليف كرد و تل آويو نيز سالانه 5/ 1 ميليارد دلار صرف يهودي سازي اين دو منطقه مي كند. اين محقق فلسطيني آورده است كه تاكنون نزديك به 35 درصد از اراضي قدس شرقي توسط اسراييل مصادره شده است و با تكميل ديوار نژادپرستانه حايل نيز نزديك به 125 هزار فلسطيني از مجموع 217 هزار فلسطيني ساكن در قدس از ديگر بخشها جدا خواهند شد. رژيم صهيونيستي با دريافت مبالغ زيادي كمك خارجي هر ساله 5/ 1 ميليارد دلار براي تحميل واقعيت جديد در قدس هزينه ميكند و در نظر دارد بخش عمدهاي ازجمعيت فلسطيني و عربي قدس را تا سال 2020 از قدس اخراج كند. صهيونيستها براي يهوديسازي قدس سعي در تغيير تاريخ ديني و سياسي و از بين بردن هويت اسلامي آن دارند. از اين رو ادعا كردهاند قدس قلب صهيونيستها، آرزوي سياسي و ديني و رؤياي آنهاست. دكتر يوسف كامل ابراهيم، استاد جغرافياي دانشگاه الاقصي در فلسطين در مقالهاي درباره شهر قدس اظهار كرد: قدس شهري است كه امروز بدترين دورانهاي خود را ميگذراند، به گونهاي كه يهوديسازي در همه اراضي شهر به خوبي مشهود است، چون حفاريهايي كه در بخش زيرين پايههاي مسجدالاقصي در حال انجام است، مقدماتي براي تخريب و فروپاشي آن به شمار ميرود. امام خميني (ره) رهبر كبير انقلاب همواره در طول مبارزات خود شديدترين و صريحترين برخوردها را با اسراييل داشته است و در هر فرصت ممكن همراه با تمامي مسلمانان آزاده جهان، صداي مظلوميت اين ملت را به گوش جهانيان رساندند. ايشان تاكيد ميكردند كه "اسراييل بايد از بين برود" و حتي از اوايل دهه چهل مورد توجه ايشان بود. امام (ره) به شاه، آمريكا و اسراييل به عنوان همپيمان عليه اسلام مينگريست. ايشان در سال 1341 در شرايطي كه نفوذ اسراييل در دستگاه رژيم شاه و در امورات ايران مسلم بود فرمودند: "اينجانب حسب وظيفه شرعيه به ملت ايران و مسلمين جهان اعلام خطر ميكنم، قرآن كريم و اسلام در معرض خطر است." ايشان در ارديبهشت 1342 در پاسخي به علماي يزد، فرمودند: "آقايان بايد توجه داشته باشند كه بسياري از پستهاي حساس به دست اين فرقه (بهاييها) است كه حقيقتا عمال اسراييل هستند و خطر آنها براي اسلام و ايران بسيار زياد است. امروز روزي نيست كه به سيره سلف صالح بتوان رفتار كرد، با سكوت و كنارهگيري همه چيز را از دست خواهيم داد." امام (ره) در همان سال به علماي همدان نيز ميفرمايند: "امروز مسلمين و به خصوص علماي اعلام در مقابل خداي تبارك و تعالي مسووليت بزرگي دارند، با سكوت ما نسلهاي آتي تا ابد در معرض ضلالت و كفرهستند و مسوول آن ما هستيم، خطر اسراييل و عمال ننگين آن، اسلام و ايران را تهديد به زوال ميكند. من براي چند روز زندگي با عار و ننگ، ارزشي قائل نيستم و از علما و ساير طبقات مسلمين انتظار دارم كه با تشريك مساعي، قرآن و اسلام را از خطري كه در پيش است نجات دهند." در بحبوحه انقلاب و كمتر از دو ماه مانده به پيروزي 22 بهمن، وقتي اعتصاب در آبادان از صادرات 9 يا 10 ميليون بشكه نفت جلوگيري كرد، براي مصارف داخلي ششصد هزار بشكه نفت توليد ميشد. وقتي بازرسان متوجه شدند كه اين نفت به اسراييل فرستاده ميشود، امام (ره) فرمودند: "اگر اينها فهميدند كه اين نفت را براي اسراييل ميخواهند حرام است كه اعتصاب نكنند، بايد اعتصاب كنند... ملت ايران حاضر است سرما بخورد اما نفتش را اسراييل نبرد." رهبر كبير انقلاب در دوره رژيم ستمشاهي در آذر 59 در روزهاي مبارزه با رژيم شاه در پيامي ميآورند: "اينها با اسلام در جنگند، با مسلمين در جنگند، اگر يك اسراييلي پايش را به ايران بگذارد، بر مردم ايران واجب است اينها را از بين ببرد. اسراييل غلط ميكند كه بيايد." دفاع از حقوق ملت فلسطين و تلاش براي محو و نابودي رژيم صهيونيستي به عنوان غدهاي سرطاني در ميان كشورهاي اسلامي منطقه اهدافي مهم در ايدئولوژي مبارزاتي حضرت امام(ره) بود، اهدافي كه در تمامي دوران تبعيد و مبارزه با رژيم شاه ثابت بود. ايشان در سالهاي مبارزه همواره براي نابودسازي آن خواهان حركت و قيام امت اسلام بودند. پاييز سال 1352 در بحران جنگ سوم اعراب و اسراييل كه به جنگ اكتبر 1973 ميلادي نيز مشهور است، امام خميني(ره) كه در نجف اشرف ساكن بود در پيامي خطاب به سران دولتهاي اسلامي نوشتند: "اكنون كه دولت غاصب اسراييل، براي فتنهانگيزي بيشتر و تجاوز زيادتر به سرزمينهاي عربي و ادامه دست غاصبانه در قبال صاحب حق به پا خواسته و آتش جنگ را براي چندمين بار شعله ور ساخته است... بر عموم دولتهاي ممالك اسلامي و خصوص دول عربي لازم است كه با توكل بر خداي متعال و تكيه بر قدرت لايزال همه قوا، نيروي خويش را بسيج ساخته به ياري مردان فداكاري كه در خط اول جبهه، چشم اميد به ملت اسلام دوختهاند بشتابند، براي آزادي فلسطين و احياي مجد و شرف و عظمت اسلامي در اين جهاد مقدس شركت كنند. از اختلاف و نفاقهاي خانمانسوز و ذلت بار دست برداشته... از قدرت پوشالي مدافعان صهيونيسم و اسراييل نهراسند ... سران كشورهاي اسلامي بايد توجه داشته باشند كه اين جرثومه فساد را كه در قلب كشورهاي اسلامي گماشتهاند، تنها براي سركوب ملت عرب نيست، بلكه خطر و ضرر آن متوجه همه خاورميانه است. نقشه استيلا و سيطره صهيونيسم، بر دنياي اسلام و استعمار بيشتر سرزمينهاي زرخيز و منابع سرشار كشورهاي اسلامي مي باشد... ملت اسلام به حكم وظيفه انساني و اخوت و طبق موازين عقلي و اسلامي موظفند كه در راه ريشه كن كردن اين گماشته استعمار از هيچ فداكاري دريغ نورزند... بر همه آزاديخواهان جهان است كه با ملت اسلام هم صدا شده، تجاوزات غيرانساني اسراييل را محكوم نمايند.» گر چه تا قبل از اين تاريخ امام (ره) در سخنرانيها و برخي نوشتهها به مساله آزادي قدس و محو اسراييل اشاره داشتند، اما اين اولين بار بود كه در پيامي مكتوب، دستور جهاد مسلمين عليه اسراييل و ريشه كني و نابودي اين جرثومه فساد را خواستار شدند. پس از اين بود كه نام امام (ره) به عنوان سياستمداري جهاني مخالف با استعمار و استكبار و صهيونيسم به ليستهاي سياه استكبار اضافه شد. از اين تاريخ به بعد در اغلب پيامها و سخنرانيهاي امام (ره)، لفظ نابودي اسراييل و تذكر خطر اين جرثومه فساد براي جهان اسلام، ديده و شنيده ميشود. 20 آبانماه سال 1357، امام خميني (ره) در مصاحبهاي با روزنامه لبناني «النهار» درباره فلسطين چنين فرمودند: «ما از سالهاي بسيار قبل، هميشه راجع به اسراييل و غاصب بودن آن صحبت كردهايم، هميشه بناي ما اين است كه در كنار برادران فلسطيني خود باشيم... بيتالمقدس بايد به مسلمين برگردد... دول عربي عليرغم تعداد انبوه جمعيت و دارا بودن همه شكل امكانات مادي فراوان... از جهت اختلافاتي كه بين آنها است، نميتوانند از سرزمينهاي عربي دفاع كنند، من اميدوارم كه اختلافات را رفع كنند و حكومتها به مسايل اسلامي توجه داشته باشند و به خواست خدا اين غده سرطاني (اسراييل) را از سرزمينهاي خود قطع نمايند.» امام (ره) پس از انقلاب با شدت بيشتري موضوع فلسطين را دنبال ميكردند و به اشكال مختلف اهميت آن را به ويژه به جهانيان و به ويژه مسلمانان جهان يادآور شدند و در اولين فرصت روزي را براي به نمايش گذاردن حساسيت جهاني نسبت به سرنوشت قدس و نجات آن از چنگال صهيونيستهاي جنايتكار، به عنوان «روز قدس» تعيين نمودند و پيامي به همين مناسبت صادر نمودند. پيام امام خميني (ره) نقطه عطفي در مبارزات ملت فلسطين شد و به تاريخچه طولاني اين مبارزه، اصالت بخشيد و بدين سان روز قدس از جمله مظاهر حمايت جهاني از مردم رنج كشيده فلسطين شد. تاكيد امام (ره) بر لزوم نابودسازي اسراييل از طريق برپايي قيام مردمي و حركت تودهها كه ريشه در اعتقاد مبارزاتي اسلام داشت، زماني مطرح ميشد كه بسياري از كشورهاي عربي به دنبال مبارزه از طريق تاكيد بر ناسيوناليسم عربي بودند، انديشهاي كه طي سه دهه از اشغال فلسطين توسط رژيم صهيونيستي نتوانسته بود تغييري در ماهيت اين رژيم ايجاد كند و حتي سبب شكستهاي گستردهاي در ميان اعراب شد. در چنين فضايي كه براي بسياري از سياستمداران خاورميانه بهدليل شكستهاي پياپي، مبارزه با اسراييل عملي غيرممكن بهشمار ميرفت و هيچ يك از كشورهاي مبارز ديگر اندك اعتقادي به امكان نابودي رژيم صهيونيستي نداشتند، امام (ره) با ارايه انديشه حركت تودهها درجهت نابودسازي قدرتهاي طاغوتي، استعماري و استكباري روحي جديد در كالبد امت اسلام دميدند. امام خميني در مورد اهميت روز جهاني قدس فرمودند: "روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روزاسلام است؛ روز حكومت اسلامي است... من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم(س) ميدانم، روزي است كه بايد ما تمام قواي خودمان را مجهز كنيم؛ و مسلمين از آن انزوايي كه آنها را كشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند." و "روز قدس روزي است كه بايد به همهي ابرقدرتها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت سيطرهي شما، به واسطهي عمال خبيث شما، واقع نخواهد شد، روز قدس، روز حيات اسلام است." و " روز مقابله ملتهايي است كه در زير فشار ظلم آمريكا و غير آمريكا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزي است كه بايد مستضعفين مجهز شوند در مقابل مستكبرين و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند... روز قدس روزي است كه بايد سرنوشت ملتهاي مستضعف معلوم شود، بايد ملتهاي مستضعف اعلام وجود كنند در مقابل مستكبرين." چنين بيان رسا و محكمي راه مبارزه با رژيم صهيونيستي را در مقابل ديدگاه تمامي مسلمانان جهان قرار دارد، تاكيد امام راحل(ره) بر خطر رژيم صهيونيستي براي اسلام و مسلمين و به كارگيري تعبير احياي اسلام ناب سبب شد تا همه مسلمانان با درك اهميت روز قدس از اين حركت به عنوان فريضهاي ديني ياد كرده و در آن مشاركت كنند. امام(ره) به مسلمانان جهان ميفرمايند: "به خود آييد و شخصيت اسلامي خود را بيابيد. زيرا بار ظلم نرويد و هشيارانه نقشههاي شوم جهانخواران بينالمللي را كه در رأس آن آمريكاست افشا كنيد بر هر مسلماني واجب است خود را عليه اسراييل مجهز كند... برخيزيد و از اسلام و مركز وحي دفاع كنيد و از اين هياهوها نهراسيد كه امروز اسلام به شما محتاج است و شما در مقابل خداوند متعال مسوول هستيد. به خداوند متعال اتكال كنيد و با وحدت كلمه به پيش رويد." امام (ره) در سخناني اسراييل را "تفاله آمريكا" خواندند و تاكيد كردند: "مستضعفان جهان بايد قدرت اسلامي خود را بيابند و از عربدههاي شرق و غرب و وابستگان و تفالههاي آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالي و اتكال به قدرت اسلام و ايمان بپاخيزند و... روز قدس را زنده نگه دارند. اميد است با زنده نگهداشتن اين روز، بيتفاوتيها زايل شود و غفلتها مرتفع گردد." و اظهار اميدواري ميكنند كه " اين امر مقدمه باشد از براي يك «حزب مستضعفين» در تمام دنيا." مرداد 58 نيز امام (ره) در سخناني وقتي سكوت و بيعملي كشورهاي اسلامي را در برخورد با اسراييل ميبينند ميفرمايند: "براي من يك مطلب به شكل معماست و آن اين است كه همه دول اسلامي و ملتهاي اسلامي ميدانند كه درد چيست، ميدانند كه دستهاي اجانب در بين است تا اينها را از هم متفرق كند، ميبينند كه با اين تفرقهها ضعف و نابودي نصيب آنها ميشود، ميبينند كه يكي دولت پوشالي اسراييل در مقابل مسلمين ايستاده، اگر همه مسلمانان جمع شوند و هر كدام يك سطل آب بريزند، اسراييل را آب ميبرد. معذلك در مقابل او زبون هستند. چرا به علاج واقعي كه اتحاد و اتفاق است روي نميآورند؟... اين معما چه وقت بايد حل شود؟ اين توطئهها را چه كسي بايد خنثي كند غير از كشورهاي اسلامي و ملتهاي مسلمان؟" شهريور سال 61 امام خميني (ره) در پيامي به زائران بيتالله الحرام ميآورند: "هان اي مسلمانان جهان و مستضعفان تحت سلطه ستمگران! بپا خيزيد و دست اتحاد بهم دهيد و از اسلام و مقدرات خود دفاع كنيد و از هياهوي قدرتمندان نهراسيد كه اين قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستكبرين و حق بر باطل است." اما ايشان آنچنان از ادامه اشغال فلسطين و جنايات رژيم صهيونيستي بر ميآشفتند كه شهريور همان سال به مناسبت عيد قربان در پيامي آوردند: "چه دردناك و مصيبتبار است كه در جوار مسلمانان و دولتهاي به اصطلاح اسلامي، اسراييل غاصب اين چنين جسورانه به خاك مردم مظلوم لبنان و همچنين حقوق خواهران و برادران عزيز بيروتي تجاوز كند و به جاي آنكه دولت كشورهاي اسلامي به دفاع، كه يك فريضه الهي و انساني است، برخيزند، اين چنين نرمش نشان دهند، براي مقاصد شوم آمريكا و اسراييل به فعاليت برخيزند و به جاي اسراييل ستم پيشه، ايران اسلامي و اسلام را در ايران تمام هدف خود قرار دهند." ايشان ميفرمودند: "چرا مسلمين از اين قدرت غافلند؟ چرا دولتهاي اسلامي از قدرت اسلام غافلند؟ چرا در طول سالهاي متمادي، دولتهاي عرب بايد از صهيونيسم سيلي بخورند؟ چرا بايد تحت سلطه قدرتهاي خارجي باشند؟". "آيا براي مسلمين و حكومتهاي كشورهاي اسلامي ننگ نيست كه آمريكا از آن طرف دنيا بر مقدراتشان حكومت كند و به دست اسراييل كافر غاصب، همه را به دام اندازد و به خاك سياه نشاند؟" و به مناسبت برگزاري كنگره عظيم عبادي، سياسي حج و عيد سعيد قربان در پيامي آوردند: "چه بهتر كه دولتهاي منطقه تمام نيروي خود را براي محو اسراييل از جغرافيا تجهيز كنند. اسراييل مفسد كه فلسطينيان مظلوم را بدين روز انداخته و به لبنان قهرمان و به كشورهاي منطقه ظلم كرده است. چه چيز بهتر از اينكه دولتهاي منطقه دست در دست هم نهند و منطقه را از شر اسراييل و حامي آن يعني آمريكا نجات دهند. من بارها گفتهام كه اسراييل از نيل تا فرات را از آن خود ميداند و شما را غاصب سرزمينهاي خويش ميشمرد، گر چه جرات اظهار صريح آن را ندارد." امام (ره) تاكيد ميكند: "الان اسراييل در مقابل همه كشورهاي اسلامي ايستاده و ميگويد: «غلط نكنيد.» اين تأسف ندارد؟ انسان نيستند اينهايي كه در رأس امور هستند و اسراييل در مقابلشان ايستاده و ميگويد: «فضولي موقوف»". وقتي اعضاي شوراي مركزي حزبالله لبنان 9 اسفند 1366 براي ديدار با رهبر انقلاب به حسينيه جماران رفتند حضرت امام خميني فرمودند: "امروز همه قدرتها و ابرقدرتها دست به دست يكديگر دادهاند كه نگذارند فلسطينيهاي مسلمان به هدفشان برسند. حتي بسياري از كساني كه به ادعا نسبت به فلسطينيها اظهار علاقه ميكنند، علاقهشان به اين نيست كه مسلمانان فلسطيني بر اسراييل غلبه كنند و متاسفانه با سكوت و سازش و تماشا دست به دست هم دادهاند كه نگذارند مسلمانان فلسطين پيروز شوند. چرا كه پيروزي آنان پيروزي اسلام است و آنها ميترسند همانطور كه اسلام در ايران پيروز شد و همه بساط را بر هم زد و منافعشان را از بين برد، همينطور اگر اسلام در لبنان و فلسطين به پيروزي رسد، همه بساطشان را برچيند لذا همه شياطين جمع شدهاند كه نگذارند اسلام رشد كند. در دومين سالگرد اعلام روز قدس امام خميني (ره) در سخناني به اين مناسبت تاكيد ميكنند: "هان، اي مسلمانان جهان و مستضعفان گيتي بپا خيزيد و مقدرات خود را به دست گيريد، تا كي نشستهايد كه مقدرات شما را واشنگتن يا مسكو تعيين كند؟ تا كي بايد قدس شما در زير چكمه تفالههاي آمريكا و اسراييل غاصب پايكوب شود؟ تا كي سرزمين قدس، فلسطين، لبنان و مسلمانان مظلوم آن ديار در سلطه جنايتكاران بسر بردند و شما تماشاچي باشيد و بعضي حكام شما آتش بيار معركه باشند؟" ايشان همواره بر لزوم حضور توده مردم فارغ از نقش دولتهايشان براي مبارزه تاكيد داشتند و در سخنان خود بارها به آن اشاره داشته اند. چنانكه زماني فرمودند: "اشكال در بيتوجهي حكومتهاست كه منافع خودشان را ميدهند، ذخائر خودشان را تقديم ميكنند و در ازاي آن ذلت براي خودشان و براي ملتشان به ارمغان ميآورند. اشكال همه مسلمين و اسلام در اين بيتوجهي يا خيانت بعضي از سران كشورهاست. اگر ملتها نشستهاند كه دولتهايشان جلوي اسراييل و قدرتهاي ديگر كه آنها را به ذلت ميكشانند و ذخائر آنها را ميبرند، بگيرند كه اين توقع بيجايي است." امام خميني 23 خرداد 61 در حسينيه جماران در بين جمعي از نمايندگان نهضتهاي آزاديبخش جهان ميفرمايند: "ابتلاي اسلام، امروز اين است كه گوشهايي كه بايد به مسايل و مشكلات مسلمين گوش بدهند، كر شدهاند و زبانهايي كه بايد براي مصالح مسلمين به كار بيفتند، لال شدهاند و چشمهايي كه بايد مصيبتهايي را كه بر سر مسلمانان ميآيد ملاحظه كنند، كور شدهاند. ما با اين لالها، كرها و كورها چه بگوييم؟ ... من اميدوارم كه ملتهاي اين كشورهاي اسلامي به اين مسايل توجه كنند و ننشينند تا اينكه وقت بگذرد. امروز، روزي است كه اگر با هم قيام كنند، اسراييل به كلي از بين خواهد رفت. من اميدوارم كه اين دولتهايي كه در عين حالي كه اسراييل با صراحت ميگويد كه "من بايد همه اينجاها را بگيرم" و اينجاها را ملك خودش ميداند و شاهديم كه قدم قدم دارد پيش ميرود، اين دولتها بيدار بشوند و با اين ماده سرطاني كه خطرش براي همه منطقه و براي اسلام است، قيام كنند و با حرف و صحبت و شوخي و مزاح مسايل را نگذرانند." و به سفراي كشورهاي اسلامي ميفرمايند: "انسان نميتواند باور كند كه ممالك اسلامي با داشتن جمعيت و ذخائر زياد و احتياج غرب در بسياري از امور به ممالك اسلامي، تحت سلطه آنها باشند. اين نيست مگر آنكه آن روحيهاي كه در صدر اسلام بود و منشاء غلبه شد را از دست دادهايم." امام خميني (ره) به عنوان رهبر كشوري اسلامي در هر فرصتي به مسلمان نسبت به مساله فلسطين هشدار داده است و در بياناتي ديگر فرمودند: "هان اي قطرههاي جدا از اقيانوس قرآن و اسلام! به خود آييد و به اين اقيانوس الهي و به اين مطلق متصل شويد تا چشم طمع جهانخواران از شما ببرد و دست تطاول و تجاوز آنان قطع شود و به زندگي شرافتمندانه و ارزشهاي انساني برسيد. از اين زندگي ننگين كه مشتي اسراييلي دوره گرد بر شما حكومت كنند و مسلمانان مظلوم را در حضور شما پايمال نمايند، رهايي يابيد." و "من خوف آن دارم كه خداي نخواسته يك روز ملتها و دولتهاي اسلامي به خود آيند كه با دست آمريكاي جنايتكار، اسراييل به خواستههاي ظالمانه و جنايتكارانه خود برسد و از مسلمين كاري ساخته نشود." و "اگر بخواهيد از دست اين عمال و اجانب قدس را نجات بدهيد... ملتها بايد قيام كنند و رمز را بفهمند و رمز پيروزي اين است كه شهادت را آرزو كنند و به حيات مادي، دنيايي، حيواني ارزش قائل نشوند. اين رمز است كه ملتها را ميتواند پيش ببرد و رمزي است كه قرآن آورده است." روز قدس بهترين زمان براي نمايش قدرت و اتحاد جهان اسلام است. ابتكار حضرت امام (ره) در نامگذاري روزي به نام روز قدس، باعث شد نوعي تجميع انرژي در جهان اسلام، عليه اسراييل ايجاد شود. مسلمانها آمادگي فعاليت جمعي عليه اسراييل را داشتند اما هيچيك از رهبران جهان اسلام نتوانسته بودند، استعداد مخالفت جمعي جهان اسلام را اينگونه به فعل درآورند. پيش از اين مسلمانها ارزيابي درستي از حجم و ميزان مخالفت با اسراييل نداشتند. افكارعمومي جهان نيز برآورد روشني از حجم مخالفتهاي اسلامي با اسراييل نداشت. در واقع راهپيمايي روز قدس نوعي ارزيابي و نظرسنجي و برآورد ميزان مخالفتهاي جهان اسلام عليه اسراييل است. وقتي امام خميني (ره) جمعه آخر ماه مبارك رمضان را روز قدس ناميدند، عدهاي تلاش كردند اين اتفاق نيفتد، به عنوان مثال سعي كردند به جاي اين روز، روز ديگري را براي راهپيمايي عليه اسراييل، اعلام كنند. تلاشهاي زيادي كردند اما موفق نشدند و روز جمعهي آخر ماه رمضان عملا به نام روز قدس ثبت شد. در كشورهاي عربي هم عدهاي تلاشهايي انجام دادند، اما عملي نشد. همزمان اسراييل دست به فعاليتهايي در سرزمينهاي فلسطين ميزد تا روز قدس را تحتالشعاع قرار دهد اما اين اقدامات بالعكس انگيزهاي براي شركت بيشتر مردم در راهپيمايي روز قدس ميشد. راهپيماييهاي روز قدس به شدت بر دولت اسراييل و حاميانش مؤثر است. آنها به شدت از اين راهپيماييها وحشت دارند، احساس ميكنند مساله فلسطين مرتب زنده ميشود. امروز بسياري از كارشناسان سياسي معتقدند اگر افكار عمومي جهان نبود تقريبا تاكنون ملت فلسطين به كل از بين رفته بود و چيز ديگري از آنها باقي نمانده بود يا جنايات وسيعتري عليه فلسطينيها صورت ميگرفت. اما امروز زمانيكه يك كودك فلسطيني به طرز مظلومانهاي كشته ميشود بلافاصله رسانههاي جهان آن را اعلام ميكنند و اسراييل ديگر از ادامه عملياتش باز ميماند. امروز افكار عمومي در جلوگيري از گسترش جنايات اسراييل مؤثر بوده است. و اين ميراث امامخميني(ره) است تا پس از پايان عمر شريفشان مسلمانان جهان با راهپيمايي در اين روز فرياد مظلوميت و حقطلبي ملت مظلوم فلسطين را به گوش تمامي جهانيان برسانند. تاكيدات امام راحل بر مساله فلسطين كه پس از ايشان از سوي مقام معظم رهبري ادامه يافت، سبب شده تا هر سال بر اوج و شور برپايي روز جهاني قدس افزوده شود. موضع سازش ناپذير مقام معظم رهبري همواره اميد رهايي را در دل ملت فلسطين زنده نگاه داشته، ايشان در اين مورد فرمودهاند: "مساله فلسطين براي ما يك مساله تاكتيكي نيست، حتي يك مساله صرفا سياسي و استراتژيك هم نيست، يك موضوع اعتقادي است و واجب بر همه مسلمين كه براي برگرداندن وطن اسلامي جهاد كنند."انتهاي پيام
پنجشنبه 4 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]
-
گوناگون
پربازدیدترینها