واضح آرشیو وب فارسی:مهر: قدس نماد وحدت مسلمانان/آزادي فلسطين و بيت المقدس نيازمند "رستاخيز اسلامي"
خبرگزاري مهر- گروه بين الملل: روز جهاني قدس در آخرين جمعه ماه رمضان تاكيدي بر ضرورت وحدت و اقدام همه جانبه مسلمانان براي آزادي قدس و مسجد الاقصي از دست اشغالگران است.
امام خميني بنيانگذار كبير جمهوري اسلامي ايران در 16 مرداد 1358 به منظور معطوف كردن افكار عمومي جهان به مسئله فلسطين و لزوم حمايت يكپارچه كشورهاي اسلامي از اين مسئله، طي اقدامي تاريخي آخرين جمعه ماه رمضان هر سال را به عنوان روز قدس نامگذاري كردند.
محمد علي مهتدي كارشناس مسائل خاورميانه درباره شكل گيري روز قدس اظهار داشت: حضرت امام خميني جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز قدس انتخاب كردند و به اين دليل كه اگر در مورد مسئله فلسطين يا تشكيل دولت فلسطين اختلافاتي ميان كشورهاي عربي و اسلامي وجود داشته باشد اما در مورد لزوم آزادي قدس هيچ اختلافي ميان مسلمانان وجود ندارد چرا كه قدس اولين قبله مسلمانان و سومين مسجد شريف است. بنابراين از ديدگاه امام خميني كه آزادي قدس به آزادي فلسطين مي انجامد، وظيفه ديني تمامي مسلمانان به شمار مي رود و براي اينكه اختلافي بين مسلمانان پيش نيايد روز جمعه آخر ماه مبارك رمضان را به عنوان روز قدس انتخاب كردند. زيرا اگر در مورد رويت هلال ماه در اول و آخر ماه رمضان اختلافي ميان مسلمانان باشد اما در رابطه با جمعه آخر اين ماه اختلافي وجود ندارد.
قدس نماد وحدت مسلمانان:
مهتدي در اين رابطه مي گويد: روز قدس در بردارنده دو نماد است: يكي نماد وحدت به ويژه در ماه مبارك رمضان كه ماه خودسازي و تقرب به خالق هستي است و دوم مسئله قدس و اهميت آن كه لزوم اقدام همه جانبه مسلمانان را براي آزادي قدس و مسجد الاقصي از دست اشغالگران مي طلبد.
در اهميت قدس به عنوان نماد وحدت مسلمانان ذكر اين نكته كافي است كه تمامي مسلمانان و گروههاي فلسطيني خواهان تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف هستند و اعلام كرده اند كه تحت هيچ شرايطي و در هيچ توافقنامه اي از آن چشم پوشي نخواهند كرد.
تاريخچه اشغال قدس:
صهيونيستها در سال 1948 با تشكيل رژيم غاصب صهيونيستي نيمي از شهر قدس، يعني بخش غربي آن را اشغال كردند و به دنبال آن با مهاجرت يهوديان و اسكان آنها، نشانهها و آثار اسلامي موجود در بخش غربي قدس را به طور كلي منهدم كرده و از بين بردند، صهيونيستها به مرور زمان بخش غربي قدس را به مناطق يهودينشين تبديل كردند. در اين دوره طي عمليات پاكسازي قومي، صهيونيستها حدود 80 هزار فلسطيني را به زور از قدس غربي و روستاهاي نزديك به آن (لفته، ديرياسين، عينكرم و المالحه) بيرون كردند به طوري كه در حال حاضر پارلمان رژيم صهيونيستي و برخي از وزارتخانهها و هتلها بر روي زميني بنا شدهاند كه زماني به روستاييان فلسطيني تعلق داشته است.
"ديويد بنگورين" اولين نخست وزير رژيم صهيونيستي در دوم فوريه سال 1949 اعلام كرد كه بيت المقدس غربي كه تحت كنترل اسرائيليها است، ديگر قلمروي اشغالي نبوده بلكه بخش لاينفك اسرائيل است و در اجراي همين سياست در 13 دسامبر 1949، بيتالمقدس غربي به طور غيرقانوني پايتخت اسرائيل خوانده شد.
در سال 1967 جنگ شش روزه آغاز شد و صهيونيستها بخشهاي ديگري از سرزمين فلسطين از جمله بيتالمقدس شرقي را اشغال كردند. پس از جنگ، كابينه وقت رژيم صهيونيستي دست به كار شد تا نواحي اشغالي را تحت قلمرو خود در آورد، لذا شرق بيتالمقدس را بلافاصله به اين شهر ضميمه كرد و حدود شهر را به مقدار قابل ملاحظهاي به منطقه عربي ساحل غربي رود اردن گسترش داد و اين برنامه را تحكيم بيتالمقدس ناميد.
پس از 1967 و اشغال بخش شرقي قدس و الحاق آن به بخش غربي بار ديگر رژيم صهيونيستي تمام شهر بيتالمقدس را به عنوان پايتخت خود اعلام كرد به طوري كه "اسحاق رابين" نخست وزير وقت رژيم صهيونيستي، در آستانه امضاي توافقنامه اسلو در سال 1993 در سخنراني خود در پارلمان رژيم صهيونيستي تاكيد كرد: مسئله بيتالمقدس نبايد در توافقنامه ذكر شود زيرا قدس پايتخت واحد و ابدي اسرائيل است.
يهودي سازي قدس:
صهيونيستها به اشغال بيت المقدس اكتفا نكرده بلكه از همان زمان اشغال اين شهر تلاش كرده اند كه تمامي آثار اسلامي اين شهر را از بين برده و بافت جمعيتي آن را تغيير دهند. تلاشهاي رژيم صهيونيستي براي يهودي سازي قدس به حدي است كه "شيخ رائد صلاح" رهبر جنبش اسلامي فلسطين ضمن هشدار در اين رابطه اعلام كرده است با فعاليتهاي مستمر صهيونيستها تا سال 2020 قدس قديم از وجود فلسطينيها خالي مي شود و تا سال 2050 كل قدس از وجود فلسطينيها پاك ميشود.
در برابر استراتژي همه جانبه صهيونيستها براي تثبيت اشغالگري خود در بيت المقدس به نظر نميرسد كه عربها و مسلمانان، برنامهاي براي حفظ قدس داشته باشند. در گذشته استراتژي جهان اسلام و عربها مقابله با رژيم صهيونيستي از نظر نظامي، اقتصادي و سياسي و تحريم اقتصادي آن بود. اما اين استراتژي در حال حاضر، توسط اكثر عربها نقض شده است؛ براي مثال سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) كه بايد طلايه دار مبارزه با رژيم اشغالگر باشد، راه حل نظامي را كنار گذاشته و حتي مبازرات گروههاي مقاومت فلسطين عليه صهيونيستها را محكوم مي كند.
مهتدي در اين رابطه مي گويد: متاسفانه در سالهاي اخير حمايت از فلسطيني ها چه در جهان عرب و چه جهان اسلام كمرنگ شده است به ويژه اينكه كشورهاي عربي نه تنها از فلسطيني ها حمايت نمي كنند بلكه حتي با دشمنان آنها يعني آمريكا و اسرائيل همكاري مي كنند. اين در حالي است كه ملت فلسطين به تنهايي و با امكانات محدود خود در برابر اشغالگران به ويژه در قدس كه رژيم صهيونيستي دهها سال است يهودي سازي آن را آغاز كرده ايستادگي مي كنند.
وي افزود: اسرائيلي ها هر روز خانه هاي فلسطينيان را تخريب مي كنند و به آنها اجازه بازسازي نمي دهند و اجازه سفر و ورود و خروج نيز از آنها گرفته شده است. رژيم صهيونيستي اين اقدامات را با هدف دور كردن فلسطيني ها از منازلشان انجام مي دهد و متاسفانه اين سياستها درحالي اجرا مي شوند كه ما شاهد واكنش مهمي از سوي كشورهاي عربي و اسلامي نيستيم. لذا اهميت روز قدس از اينجا ناشي مي شود كه مي تواند اعتراضي بي تفاوتي جهان عرب و اسلام در برابر مظلوميت فلسطين باشد.
پنجشنبه 4 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]