تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815505943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاي عابران در چاله نوسازي معابر شهري


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: پاي عابران در چاله نوسازي معابر شهري
ناهيد جعفرپور كامي
پاهايتان را دست كم نگيريد آنها هم حق و حقوقي دارند. البته اينكه مي گويند پا قلب دوم انسان به شمار مي رود مربوط به انتخاب كفش مناسب است كه به سليقه شما برمي گردد و اينكه چقدر به سلامتي تان اهميت مي دهيد. كمي به پايين تر از كفش هايتان فكر كنيد. سطحي كه روي آن راه مي رويد. در طول روز كفش ها و پاهايتان سطح هاي مختلفي را تجربه مي كنند ولي وقتي در خيابان تردد مي كنيد. اگر سواره نباشيد پياده ايد و بايد در پياده رو قدم برداريد پس لازم است كه پياده روها مناسب حركت عبور و مرور شما باشند. حق پاهاي شما نيست كه از مسيرهاي ناهموار عبور كنند و برروي هر سطح ناصافي قدم بگذرند. ظاهر پياده رو و زيبايي بصري آن هم به جاي خود. همه اينها در كنار هم اهميت بهسازي پياده روها را نشان مي دهند.
شايد شما هم اين روزها وقتي از خيابان هاي مختلف سطح شهر تهران مي گذريد پياده روهاي پر از خاك و مصالح كلافه تان مي كند. هر قدر هم كه مراقب باشيد و آهسته قدم برداريد بازهم كمي خاك نصيب كفش و شلوارتان خواهد شد. شايد وقتي كه پياده رو را طي مي كنيد و گوشه اي مي ايستيد تا خاك لباستان را بتكانيد زير لب غرغر كنيد و از وضعيت موجود شاكي باشيد و بعضا حتي از هزينه هاي گزافي كه از جيب شهروندان مي رود نگران باشيد. ولي بياييد كمي منصفانه به ماجرا نگاه كنيم و نيمه پر ليوان را هم ببينيم . به هر حال هيچ عافيتي بدون سختي به دست نمي آيد. من هم به شما حق مي دهم كه هر قدر كه ممكن است بايد از هزينه ها كم كنند ولي بايد كمي تحمل داشته باشيم تا پياده روهاي جديد ساخته شود.
خيابان انقلاب يكي از شريان هاي اصلي شرق به غرب است كه از ميدان امام حسين (ع ) تا ميدان آزادي ادامه دارد. اين شريان به دليل وجود دانشگاه مهم و بورس كتابفروشي ها از اهميت ويژه اي برخوردار است . سابقه مطالعه پياده روها به 15 تا 20 سال پيش برمي گردد و سازمان مسكن و شهرسازي هم مطالعه هايي در اين زمينه انجام داده ولي چند سالي است كه سازمان زيباسازي شهرداري فعاليت عملي در اين زمينه را آغاز كرده و فعاليت هايي چون ترميم پياده روها و جداره سازي خيابان ها در حال انجام است . گرچه آسفالت خيابان ها و وضعيت قسمت هاي سواره روها هم خيلي باب طبع خودروها نيست ولي تا به حال در نظام شهرسازي ما هميشه اولويت با سواره بوده است .
در برنامه هاي جديد سازمان زيباسازي توجه ويژه اي به پياده روها شده و طرح هاي بهسازي پياده روها نتيجه همين توجه به افراد پيداست . تاكنون اين برنامه در بسياري جاها به اجرا درآمده اما محور آزادي ـ امام حسين دومين محور طولاني است كه پس از محور ولي عصر اجرايي شده و از سه منطقه مختلف مي گذرد.
مهندس بهزاد بهفر مدير اين پروژه مي گويد : « طول اين محور در مسير رفت و برگشت 24 كيلومتر است كه طولاني ترين بخش آن در منطقه 6 قرار گرفته همچنين مكان هاي ويژه اي از اين محور مثل دانشگاه تهران در اين منطقه واقع است .
نماي خيابان اصلاح مي شود.
گرچه پروژه بهسازي پياده روهاي خيابان انقلاب توسط سازمان زيباسازي شهرداري تهران انجام مي شود اما اداره زيباسازي هم دستي از دور بر اين آتش دارد . مهندس شيرازي خواه رئيس اداره زيباسازي منطقه 6 با اشاره به اين نظارت مي گويد : « در مرحله انجام كارهاي عمراني معاونت فني و عمراني به كار نظارت دارد. در اين محور هم قرار است مشابه خيابان وليعصر مبلمان شهري مانند نيمكت سطل زباله و چراغ ها اصلاح شود و اداره زيباسازي فقط نقش نظارتي خواهد داشت .
شيرازي خواه معتقد است : مراحل اجراي چنين طرح هايي عابران پياده را در رفت وآمد دچار مشكل مي كند . حدود 50 درصد از اين طرح در منطقه 6 درحال اجراست و ما از همه مشكلاتي كه براي عابران ايجاد شده آگاهيم ولي به زودي همه اين مشكلات رفع خواهد شد و شاهد پياده روهايي روان و زيبا خواهيم بود.
اداره زيباسازي قصد دارد پس از پايان اين پروژه به اصلاح بدنه هاي شهري بپردازد : « محور انقلاب يك محور قديمي و در عين حال فرهنگي است اداره زيباسازي سال آينده به اصلاح نماهاي ساختماهاي اين محور خواهد پرداخت تا در نماها و بناها نيز هماهنگي و زيبايي ايجاد شود. در اجراي پروژه آتي اداره زيباسازي برنامه اي براي عقب نشيني ها و بناها وجود ندارد و فقط نماها و تابلوها اصلاح خواهد شد.
يكسان اما متفاوت .
يكي از هدف هايي كه در پروژه هاي بهسازي پياده روه ها دنبال مي شود ايجاد هماهنگي است : « در طرح موجود تلاش شده كه در تمام اين محور هماهنگي وجود داشته باشد ولي همه مسير يكسان نخواهد بود. در نقطه هاي مختلف هم عرض پياده رو فرق مي كند و هم نوع كاربري متفاوت است . بعضي تقاطع ها و بعضي ساختمان ها و مكان هاي ويژه اهميت بيشتري دارند و براي اين نقاط كفسازي ديگري در نظر گرفته شده . البته خط هاي جدول ها تغيير نمي كند و در تمام مسير يكسان است ولي رنگ كفسازي و جنسش را در اين نقطه ها تغيير مي دهيم تا با اهميت محل سازگاري داشته باشد. »
در طراحي اين پياده روها نهرها با كانال و لوله به زيرزمين منتقل شده و اين بخش از پياده روي قديمي به فضاي سبز اضافه مي شود. در اين طراحي كانالي هم براي تاسيسات در نظر گرفته شده . همه تاسيسات آب برق و گاز در آن قرار مي گيرد : « اين كانال ها را ايجاد كرده ايم تا هر نوع كندوكاري اداره و سازمان ها در اين كانال ها انجام شود و آسيبي به بقيه پياده روها نرسد. در طول مسير ارتباط هاي عرضي هم وجود دارد كه انشعاب ها در آن قرار مي گيرند . از 8 ماه پيش با كل سازمان ها مكاتبه كرده ايم و اطلاع داده ايم كه چنين طرحي در دست اقدام است و از آنها خواسته ايم كه هر برنامه اي براي سه سال آينده دارند زودتر انجام دهند. كانال تاسيسات هم به همه معرفي شده البته تاسيسات قبلي قابل انتقال به اين كانال نيست ولي سيستم هاي جديد بايد در اين كانال قرار گيرند. حتي سيستم آبرساني تحت فشار هم از همين كانال عبور مي كند. »
در اين طرح نيز مشابه خيابان ولي عصر از بتن استفاده شده . البته دليل انتخاب بتن مناسب بودن قيمت آن نيست چون در بسياري از موارد بتن از سنگ گران تر است . دليل اصلي انشعاب اين جنس مقاومت بهتر آن در مقايسه با مصالح ديگر است . در اجراي پروژه پياده روهاي خيابان انقلاب مسيرهاي پررفت وآمد در اولويت كف سازي قرار گرفته اند تا مشكل رفت وآمد عابران پياده هرچه زودتر برطرف شود. « يك حركتي كه انجام داده ايم اين بود كه تلاش كرديم تردد مردم را آسان كنيم . به همين دليل بتن زير كفپوش ها را زودتر ريختيم و در واقع زيرسازي اوليه را طوري انجام داديم كه رفت وآمد عابران خيلي دچار مشكل نشود. حتي در بعضي نقاط به دليل تردد زياد بتن زيرساخت بايد اصلاح شود. حتي در بحث تخريب هم كار را مرحله به مرحله انجام داديم و خيلي جاها به دليل اينكه ممكن بود به دليل هماهنگي با سازمان ها كار به تاخير بيفتد تخريب را آغاز نكرديم .
رنگ ها و نشانه ها.
جدولبندي اين پياده روها با بتن انجام شده و كف سازي هم از جنس بتن مخصوص كف سازي است . در مكان هاي ويژه مثل جلو دانشگاه تهران كف سازي با آجرهاي سنتي انجام مي شود. البته اين آجرها فقط شكل سنتي دارند و توليد آنها با تكنولوژي روز انجام مي شود.
در اين محور مبلمان متنوعي مثل چراغ هايي با پايه چراغ هاي ويژه سطل هاي زباله هماهنگ با محيط باجه هاي تلفن و نيمكت هايي براي نشستن و استراحت عابران در نظر گرفته شده كفپوش محورها يك كفپوش خودرنگ است كه 6 سانتي متر ضخامت دارد و رنگ آن در تمام ضخامت يكسان است . يعني رنگ داخل بتن تزريق شده و كل بتن رنگي است . به اين ترتيب گذشت زمان باعث ساييدگي رنگ و تخريب آن نمي شود. در پياده روهاي محور انقلاب بخش اصلي پياده رو رنگ سبز دارد و قسمتي كه كانال تاسيسات از آن مي گذرد به رنگ زرد يا قرمز است . در اين پياده روها مسيري براي نابينايان و كم بينايان در نظر گرفته شده كه جنس آن كفپوش پولكي و رنگ آن زرد است . « رنگ زرد را انتخاب كرديم چون براي كم بينايان در طيف رنگي زرد بالاترين ديد را دارد. »
بخش هاي مختلف پياده روها با جدول از هم جدا مي شوند. در بيشتر قسمت هاي اين محور عرض كافي براي همه بخش هاي طراحي شده وجود دارد ولي در بعضي جاها كه ايستگاه هاي اتوبوس عابر پياده موجود است تغيير در طرح ايجاد شده و بخش هايي حذف مي شود يا تغيير مي كند.
در طراحي پياده روهاي جديد تسهيل تردد معلولان هم در نظر گرفته شده : « در تقاطع ها و قسمت هايي كه اختلاف ارتفاع وجود دارد از سيب و رمپ استفاده مي كنيم تا معلولان و جانبازان هم مشكل رفت وآمد نداشته باشند.
بلندترين پياده رو در خاورميانه
خيابان ولي عصر طولاني ترين خيابان در تهران و در همه خاورميانه است كه شمال و جنوب شهر را به هم وصل مي كند. سال گذشته نخستين پروژه پياده روسازي طولاني در اين محور به پايان رسيد و پياده روهاي قديمي اين خيابان پرخاطره به شكل يك پارك طول تر خطي درآمد. دليل هاي زيادي براي انتخاب خيابان وجود داشت كه مهندس رضا لاهيجي مدير اداره مبلمان شهري سازمان زيباسازي به بعضي از آنها اشاره مي كند : « در دنيا مشابه خيابان وليعصر و با اين طول را كم داريم . اين خيابان يكي از طولاني ترين خيابانهاي دنياست كه پروژه بهسازي پياده روهاي آن از سال 84 آغاز شد و سال گذشته به پايان رسيد . خيابان وليعصر 2 نقطه مهم شمالي و جنوبي شهر را به هم وصل مي كند به نوعي مي توان گفت ويترين شهر تهران است و توريست هاي بسياري از آن عبور مي كنند. »
كار طراحي پياده روهاي وليعصر به يك مشاور داده شد. طراحي اوليه كمي با آنچه در حال حاضر وجود دارد متفاوت بود : « طرح را براي كاهش هزينه ها تا حدي تغيير داديم . مصالحي كه از آن استفاده شد موزائيك هاي بتني و سنگ هاي سكه اي است كه در كف جوي هاي آب به كار رفته . »
در اين محور هم تاسيسات شهري كنار كشيده شده تا در صورت نياز به كند و كاري به كل پياده روها آسيب وارد نشود. پيش از اجراي اين طرح مشكلات بسياري در پياده روهاي محور وليعصر وجود داشت اختلاف سطح و مانع هاي فيزيكي مختلف كفپوش هاي نامناسب كمبود روشنايي در شب و نيز كمبود مبلمان شهري بخشي از اين مشكل ها بود.
شايد شما هم اين روزها وقتي از برخي خيابانهاي شهر تهران مي گذريد پياده روهاي پر از خاك و مصالح كلافه تان مي كند هر قدر هم كه مراقب باشيد و آهسته قدم برداريد باز هم خاك نوسازي معابر نصيب كفش و لباس شما خواهد شد!
اگرچه مردم از هزينه هاي فراوان نوسازي پياده روها گلايه هم دارند اما خيابانهايي چون وليعصر و انقلاب از شريان هاي حياتي شهر تهران هستند كه هر مسافري كه به تهران مي آيد يكبار هم شده از معابر اين خيابانها عبور خواهد كرد
مهندس شيرازي خواه رئيس اداره زيباسازي منطقه 6 : در خيابان انقلاب اسلامي از ميدان امام حسين (ع ) تا آزادي همانند خيابان وليعصر مبلمان شهري مانند نيمكت سطل زباله و چراغ ها اصلاح مي شود و محل مناسبي براي پياده روي فراهم خواهد شد
پس از اصلاح معابر خيابان انقلاب اسلامي اصلاح نماي ساختمان هاي اين محور با اولويت اجرا خواهد شد تا در نماها و بناهاي اين خيابان هماهنگي و زيبايي هم شان خياباني دانشگاهي ايجاد شود
در طراحي پياده رو خيابان انقلاب نهرها با كانال و لوله به زيرزمين منتقل شد و همه شبكه آب برق گاز در كانالي زيرزمين جاي مي گيرد تا كنده كارهاي قديمي در معابر شهري ديگر تكرار نشود
خيابان وليعصر طولاني ترين خيابان در تهران و در همه خاورميانه است كه شمال و جنوب شهر را به هم وصل كرده است
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 939]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن