تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815298146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تحليل سياسي هفته
بسم الله الرحمن الرحيم
روزها و شب هاي اين هفته از جلوه و عظمت خاصي برخوردار بود به گونه اي كه هيچ ايامي از سال با آن برابري نمي كند و ارزش يك شب آن از هزار ماه افزونتر است . در اين هفته ليالي قدر را پشت سر گذاشتيم شبهايي كه خداوند باب رحمت خود را به روي بندگان گشود و روح آفت زده انسان ها را با نيايش هاي شبانه شستشو كرد. بهترين فرصت براي زدودن رذايل اخلاقي سپري شد ولي سفره رحمت ضيافت الهي همچنان گشوده است و مي توان از لحظه هاي باقيمانده آن هم براي تحول روحي عميق استفاده كرد.
آخرين جمعه ماه مبارك رمضان نيز فردا از راه مي رسد و بار ديگر خاطرات تلخ يك ملت مظلوم و ستمديده را در اذهان زنده مي كند. روز جهاني قدس در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان يادآور مرارت هاي ملت ستم ديده فلسطين است كه قريب 60 سال آماج بي رحمانه ترين جنايات قرار گرفته اند. حوادثي كه طي دهه هاي گذشته در سرزمين مقدس فلسطين رخ داده نمايانگر نيات ضد انساني و باطن جنايتكار صهيونيست و حاميان جهاني آنهاست كه با سلطه جويي عليه مردم بي دفاع و زنان و كودكان بي گناه صورت گرفته است اما روز جهاني قدس نماد پايداري عزت طلبي و مبارزات استقلال طلبانه ملت فلسطين است كه با سلاح انتفاضه به مبارزه با رژيم جنايتكار صهيونيستي برخاسته اند. امت مسلمان فردا در روز دفاع از انسانيت و حرمت انسان و روز تبلور عزم راسخ و اراده پولادين براي آزادسازي قبله اول خود و ياري ملت مظلوم فلسطين به خيابانها مي آيند و بيداري و خيزش اسلامي را براي نابودي كامل صهيونيسم به نمايش خواهند گذاشت . از همين رو فردا در سراسر جهان اسلام فرياد مرگ بر اسرائيل و مرگ بر آمريكا طنين انداز خواهد شد و عزم ملتها براي مقابله با سازشكاران و جنايت پيشگان و آزادي قدس شريف متجلي خواهد گرديد.
در اين هفته همچنين در روزهاي نخست پائيز طبيعت بهار علم و دانش در سال نوآوري و شكوفايي آغاز شد و ميليونها دانش آموز و دانشجو در سراسر كشور براي كسب آگاهي در مراكز آموزشي حضور يافتند و اين مراكز پس از سه ماه تعطيلات جان تازه اي يافت . زنگ مهر و دانش در كشور در تقارن با ماه مبارك رمضان و ايام پر معنويت قدر نواخته شد و اين همزماني بار ديگر بر اين نكته اشاره دارد كه هويت ديني و آموزه هاي اخلاقي و تربيتي اسلام بايد در نظام آموزشي ما تقويت شود و اين امر نيازمند تحول آفريني در سازمان آموزش و پرورش و آموزش عالي است .
اين هفته همچنين يادآور زيباترين و پرافتخارترين حماسه تاريخي ملت ايران در برابر استكبار جهاني است كه درس بزرگ ايستادگي و الگوي استقامت در مقابل زورگويان را به ملتهاي جهان داد. تاريخ رشادت ها و حماسه آفريني هاي رزمندگان مخلص و مومن در هشت سال دفاع مقدس امروز به الگويي براي اعتلا و بالندگي ملتها و گروههاي مبارز تبديل شده و نشان مي دهد ملتها مي توانند با صلابت و ايمان متجاوزان و زورگويان را به زانو درآورند.
در مرور تحولات خارجي هفته چند رخداد مهم شاخص تر از بقيه بود. وقوع انفجار مهيب در اسلام آباد پاكستان سقوط اولمرت و تشديد بحث ها بر سر توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن از جمله گزارش هايي بود كه در صدر عناوين خبري رسانه هاي جهان قرار داشت .
انفجار مهيب در مقابل يك هتل مجلل واقع در منطقه به شدت حفاظت شده و ديپلمات نشين اسلام آباد نشان داد كه اوضاع سياسي در پاكستان همچنان ملتهب است و عليرغم تحولات عمده كه طي يكسال گذشته در اين كشور به وقوع پيوسته اين كشور كماكان گرفتار بحران است . برگزاري انتخابات سراسري كناره گيري ژنرال پرويز مشرف از قدرت تشكيل دولت ائتلافي و به روي كار آمدن دولت منتخب اين نويد را مي داد كه آشفتگي سياسي اين كشور سر و سامان بگيرد ولي انفجار اخير نشان داد كه وضعيت چندان هم اميدوار كننده نيست .
مسئله گروه هاي افراطي در پاكستان در طول دو دهه اخير براي همه دولت هاي پاكستان معضل بوده است .
تا دهه قبل محدوده فعاليت گروههاي افراطي بيشتر به فرقه گرايي و درگيري هاي فرقه اي محدود بود و سردمدار اصلي آن جريان نيز « سپاه صحابه » و شاخه نظامي آن « لشگر جهنگوي » بود ولي از دهه قبل كه طالبانيسم شكل گرفت دامنه فعاليت گروههاي افراطي به شدت گسترده شد و حتي به خارج از مرزهاي پاكستان گسترش يافت به طوري كه همين جريان توانست به كمك طلاب افغاني افغانستان را تحت سيطره خود در آورد.
درباره ماهيت طالبانيسم بايد گفت بدنه اين جريان را عمدتا سلفي هاي افراطي تشكيل مي دهند كه ابتدا از طرف برخي كشورهاي عربي و مشخصا عربستان تغذيه مالي مي شدند و آمريكا نيز در يك برهه در زمان اشغال افغانستان توسط شوروي سابق با فراهم كردن مهمات و تسليحات براي اين جريان نقش موثري در رشد آن داشته است . اگرچه اين جريان هم اكنون نيز به طور غيرمستقيم تحت حمايت مالي شبكه كشورهاي عربي قرار دارد ولي اين افراطيون مذهبي هم اكنون به تشكيلاتي منسجم دست پيدا كرده و منابع مالي ديگر در داخل پاكستان نيز براي خود تهيه كرده اند. عمده پايگاه اين جريان در استان وزيرستان شمالي و بخشي از بلوچستان پاكستان است . طالبان ها در اين مناطق كه ساختار قبيله اي دارند كاملا كنترل اوضاع را در اختيار دارند و دولت پاكستان نقش چنداني در اداره اين مناطق ندارد.
بسياري از منابع غربي اين منطقه را خاستگاه تروريستهاي القاعده و طالبان معرفي مي كنند ولي دولت جديد پاكستان كوشيده است اين نظر را رد كند و با اتخاذ يك تدبير سياسي نظر اين گروهها را به همكاري با دولت جلب كند. در همين رابطه چند ماه قبل اعلام شد دولت گيلاني با برخي سران مذهبي اين مناطق توافقنامه امضا كرده است .
با اينحال صحنه سياسي پاكستان بازيگر و مدعي ديگري دارد و آن آمريكاست . آمريكايي ها كه هزاران تن از نيروهايشان خاك افغانستان را اشغال كرده اند و هر چند وقت يكبار هدف حملات شبه نظاميان افراطي مرتبط با طالبان پاكستان قرار مي گيرند چندي قبل به دولت گيلاني هشدار دادند همكاري با گروههاي افراطي مذهبي را لغو كند و به سركوب آنها بپردازد. اين هشدار را بوش مستقيما در ديدار دو ماه قبلش با گيلاني در كاخ سفيد به وي منتقل كرد. دولت هاي پاكستان به طور سنتي متحد واشنگتن بوده اند و علاوه بر آن براي اينكه تعادلي در برابر مناسبات نزديك و رو به توسعه هند و آمريكا ايجاد نمايند قطعا مايل و يا بهتر گفته شود قادر نبوده اند در برابر درخواست هاي آمريكا به مخالفت صريح بپردازند.
آمريكايي ها در هفته هاي اخير مستقيما و بدون اينكه با مقامات پاكستاني هماهنگي ايجاد نمايد حملات متعددي را در داخل خاك پاكستان صورت داده اند. اين فشارها و دخالت هاي آمريكا به خودي خود باعث پيچيده تر شدن اوضاع گشته و انفجار اخير را به نوعي نتيجه و بازتاب اين سياست هاي آمريكا در پاكستان تلقي كرد.
اين هفته سقوط ايهود اولمرت رخداد ديگري بود كه مسائل فلسطين را تحت الشعاع قرار داد. ايهود اولمرت هفته جاري استعفاي خود را تسليم شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي كرد. اولمرت درحالي استعفا داد كه همچون بسياري از سلف خود پرونده قطوري از سواستفاده مالي و اختلاس را به همراه دارد. اين درحالي است كه اولمرت در واپسين روزهاي حكومتش به بيهوده بودن ادعاي « اسرائيل بزرگ » از نيل تا فرات اعتراف كرد. در اين اعتراف اولمرت كه در واقع وصيت سياسي وي به جانشينانش تلقي مي شد اظهار داشت اسرائيل بزرگ هرگز امكان تحقق ندارد و كساني كه اين موضوع را مطرح كرده اند بيش از 60 سال اسرائيلي ها را فريب داده اند .
صرفنظر از هدف اولمرت از اين اعتراف نكته اي كه مسلم است اين است كه صداي شكستن پايه هاي رژيم غاصب صهيونيستي بلند شده است و سران رژيم صهيونيستي دريافته اند كه اسرائيل در آينده اي نه چندان دور دچار اضمحلال قطعي خواهد شد و پيام اصلي اولمرت اين مي تواند باشد كه صهيونيستها به جاي گرفتار ماندن در توهم و روياي اسرائيل بزرگ تمام تلاش خود را صرف كنند تا از آنچه در اختيار دارند محافظت نمايد بلكه بتوانند مانع سقوط رژيم شوند.
بدون ترديد تحولات چند سال اخير به خصوص شكست مفتضحانه در جنگ 33 روزه لبنان نقش موثري در پذيرش واقعيات توسط سران رژيم صهيونيستي داشته است .
با كناره گيري اولمرت « زيپي ليوني » وزيرخارجه كابينه اولمرت به جاي وي در حزب « كاديما » (يكي از دو حزب عمده اسرائيل ) نشست و روز سه شنبه نيز از سوي پرز مامور تشكيل كابينه شد. ليوني درصورت موفق شدن به تشكيل كابينه دومين زن بعد از « گلداماير » است كه به اين سمت مي رسد. با اينحال ليوني هم در تشكيل كابينه ائتلافي مشكل دارد و هم اينكه وي نيز داراي پرونده سواستفاده مالي است از اينرو بعيد است كه اين صهيونيست مونث نيز بتواند گرهي از مشكلات اساسي گريبانگير رژيم صهيونيستي را بگشايد.
در عراق در هفته جاري بحث ها بر سر توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن جريان داشت و كماكان اظهارات ضد و نقيضي را از سوي مقامات عراق شاهد بوديم . نوري مالكي نخست وزير عراق در اين هفته اعلام كرد موانع جدي در راه امضاي توافقنامه وجود دارد. مالكي در توضيح برخي از اين موانع به بند مربوط به مصونيت نظاميان آمريكا در عراق اشاره كرد و تاكيد نمود دولت عراق هرگز حاضر نخواهد شد به نظاميان آمريكايي مصونيت نامحدود يا همان كاپيتولاسيون را اعطا كند. از سوي ديگر بعيد است آمريكايي ها حاضر شوند از خواست خود در اين زمينه كوتاه بيايند چرا كه نظاميان آمريكايي حاضر در كشورهاي ديگر جملگي در آن كشورها از مصونيت قضايي برخوردار هستند.
البته تبعات قرارداد مذكور منحصر به اين بند نيست و بندهاي به شدت خفت بارتري نيز در قرارداد وجود دارد كه موجب شده است اكثريت قريب به اتفاق شخصيت هاي مذهبي سياسي و اقشار مختلف عراق مخالف امضاي قرارداد مذكور باشند. با اينحال جرياني در دولت عراق در تكاپوست تا به هر شكل ممكن مقدمات امضاي اين قرارداد ننگين را فراهم آورد. اين جريان كه سردمدار آن جناح كرد است همواره از نهايي شدن و نزديك بودن امضاي توافقنامه خبر مي دهد و نقش ميانجي در پيش گرفته و مذاكرات فشرده اي را براي هموار شدن مسير امضاي توافقنامه با مخالفان در دولت عراق از يك سو و مقامات آمريكايي از سوي ديگري آغاز كرده است .
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن