تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816375477




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مشروح فارس از نشست پخش‌كنندگان سينماي ايران؛ سرتيپي: دستيابي به حقوق پخش‌جهاني، از اهداف مهم اتحاديه توزيع كنندگان است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش مشروح فارس از نشست پخش‌كنندگان سينماي ايران؛ سرتيپي: دستيابي به حقوق پخش‌جهاني، از اهداف مهم اتحاديه توزيع كنندگان است
خبرگزاري فارس: «سيروس تسليمي» گفت: فيلم‌هاي ايراني تنها تزئين كننده جشنواره‌ها بوده‌اند و درآمدي هم به تهيه‌كننده فيلم نمي‌رسيده اما يك صنف مقتدر با نمايندگي‌هايي كه مي‌تواند در تمام دنيا داشته باشد، مي‌تواند پخش جهاني فيلم را تبديل به جرياني براي بازگشت به سرمايه كند.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس جلسه هسته تشكيل‌دهنده «اتحاديه توزيع كنندگان فيلم سينماي ايران» امروز با حضور ناصر شعباني مدير نمايشگران، محمد بانكي مدير سپاهان فيلم، علي سرتيپي مدير فيلميران و سيروس تسليمي مدير اميد فيلم به نمايندگي از پخش‌كنندگان و غلامرضا موسوي، اميرحسين شريفي، مهدي فخيم‌زاده، فرشته طائرپور، هارون يشايايي ،منوچهر شهسواري، منيژه حكمت و منوچهر محمدي كه به نمايندگي از شوراي عالي تهيه‌كنندگان جهت حمايت از اين طرح در اين جلسه حضور داشتند در سالن اجتماعات خانه سينما برگزار شد.

* تسليمي: بحث اكران خارجي است كه هميشه مورد غفلت قرار گرفته است
به گزارش فارس، در ابتداي اين جلسه سيروس تسليمي مديرشركت پخش اميدفيلم گفت: زماني در ايران تعدادي از دفاتر به توليد فيلم مي‌پرداختند و در كنار توليد فيلم بخشي نيز براي پخش وجود داشت. با ورود بنياد سينمايي فارابي به سينماي ايران و وام‌ها و امكاناتي كه در اختيار بعضي از كارگردانان قرار گرفت اين كارگردانان تبديل به تهيه كننده آثار خويش نيز شدند و هميشه اين قشر تهيه‌كننده- كارگردانان شكايت داشتند كه در دفاتر توليد و توزيع آثارشان به خوبي پخش نمي‌شود.
وي اظهار داشت: در چند سال گذشته نيز با به وجود آمدن انشعابات مختلف بين تهيه كنندگان اصولا پخش فيلم دچار نقصان جدي شد در حالي كه به نظر من مهم‌ترين صنف در زمينه احقاق حقوق فيلم صنف پخش كننده است كه اين صنف از صنوف اصلي خانه سينماست اما هميشه توزيع زير سايه توليد به سر مي‌برد و حتي در اتحاديه تهيه كنندگان نيز از 11 عضو هيأت مديره تنها 3 نفر پخش كننده وجود داشتند و اين عدم يكپارچگي به تضعيف پخش منجر مي‌شد كه مشكلاتي مانند عدم اكران آثار فرهنگي و نبود هسته مركزي براي توزيع فيلم در اين ميان به وجود مي‌آمد.
تسليمي در ادامه با اشاره به يكي از بندهاي اساسنامه جديد خانه سينما گفت: در ماده 7 از بند سوم اساسنامه جديد خانه سينما آمده است كه هيچ صنفي نمي‌تواند نمايندگي دو شغل را در سينما عهده‌دار باشد و اين موضوع مخصوصا در مورد صنف توزيع كننده وضعيت جالبي دارد. چون اختلافات و انشعابات بين تهيه كنندگان، توزيع كنندگان را تبديل به كلني‌هاي دور از هم كرده اين بحث از چند سال پيش در خانه‌سينما بود كه چرا پخش كنندگان نبايد صنف مستقلي داشته باشد. آن هم در حالي كه مهمترين صنفي كه بايد به صورت روزمره باهم در ارتباط باشد صنف پخش كنندگان است. به همين خاطر اين هسته اوليه براي راه‌اندازي سي‌امين صنف خانه سينما دور هم جمع شد و اولين اساسنامه «اتحاديه توزيع كنندگان فيلم سينماي ايران» توسط ما نوشته شده است. اساسنامه‌اي كه به شوراي عالي تهيه كنندگان ارجاع شد و اين شورا نيز آن را با نظري مثبت به اداره نظارت و ارزشيابي و خانه سينما فرستاد و ما قصد داريم اين صنف را پايه گذاري كنيم.
وي در مورد اهداف و برنامه‌هاي اين اتحاديه گفت: ما قصد داريم همه پخش كنندگان را در اين صنف گردهم بياوريم و مهمترين هدف ما يكپارچگي صنف پخش كنندگان براي اعتلاي سينما و حمايت از توليدكنندگان به منظور احقاق حقوق صنفي آنهاست. يكي ديگر از برنامه‌هاي ما بحث اكران خارجي است كه هميشه مورد غفلت قرار گرفته و فيلم‌هاي ايراني تنها تزئين كننده جشنواره‌ها بوده‌اند و درآمدي هم به تهيه‌كننده فيلم نمي‌رسيده اما يك صنف مقتدر با نمايندگي‌هايي كه مي‌تواند در تمام دنيا داشته باشد، مي‌تواند پخش جهاني فيلم را تبديل به جرياني براي بازگشت به سرمايه كند چون بايد توجه داشت سينما تبديل به هنر گراني شده و سالن‌هاي فعلي ما در كشور جوابگوي مخارج يك فيلم نيست.
تسليمي گفت: همچنين اكران آثار فرهنگي و پخش مناسب فيلم در شهرستان از نكات ديگري است كه در اهداف خود به آنها توجه داريم. اموري كه تاكنون به علت ضعف صنفي به خوبي حل نشده است.
وي در مورد اقداماتي كه براي تشكيل «اتحاديه توزيع كنندگان فيلم سينماي ايران» انجام خواهد شد گفت: ما به تمام دفاتر پخش، ادارات دولتي پخش فيلم و شركت‌هاي بين‌المللي پخش كه در ايران دفتر دارد يا شركت‌هاي ايراني كه فيلم‌هاي ايراني را در خارج پخش مي‌كند فراخوان خود را خواهيم فرستاد و پس از جمع شدن نظرات و با حضور پخش كنندگان اساسنامه نوشته شده مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت تا در نهايت با نظر تمام اعضا تصويب شود.
به گفته «تسليمي»، شوراي مركزي «اتحاديه توزيع كنندگان فيلم سينماي ايران» پنج عضو و يك بازرس خواهد داشت كه اين اعضا در اولين دوره انتخابات اين اتحاديه با رأي اكثريت انتخاب خواهند شد. اميدوارم با كمك پخش كنندگان سينماي ما كه در حدود 26 دفتر هستند و از اين بين 10 دفتر واقعا فعال داريم بتوانيم پخش فيلم را از جنبه اقتصادي كه درآمد اندكي دارد در بياوريم تا سينماي ايران به خوبي به دست مخاطبانش برسد.
تسليمي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد عضويت دفاتري با كاربري دوگانه توليد و پخش در اين اتحاديه گفت: بخش پخش اين دفاتر مي‌تواند به عضويت اتحاديه ما دربيايد و اين موضوع هيچ منافاتي با عضويت اين دفتر در صنف تهيه كنندگان ندارد.
در ادامه اين جلسه تسليمي در پاسخ به سوالي در مورد مشكل مالكيت سينماها توسط ارگان هاي مختلف دولتي و سخت بودن اكران فيلم‌ها به صورت گسترده در سينماها گفت:‌پس از انقلاب اسلامي و فرار بعضي صاحبان سينما به خارج از كشور حدود 16 ارگان و نهاد صاحبان سالن سينماها شده‌اند كه ضعف سيستم مديريت آنها با مديران شناوري كه به سرعت عوض مي‌شوند يكي از معضلات اصلي سينماي ما بوده است. همچنين ما هميشه اين نگراني را داشته‌ايم كه فيلمي كه از ارشاد پروانه نمايش گرفته بخواهد توسط ارگان ديگري بازبيني شود. اميدوارم طبق اصل 44 قانون اساسي كه بحث خصوصي سازي را مدنظر دارد اين سالن‌ها به بخش خصوصي واگذار شود. ولي در حال حاضر وضعيت تقسيم بندي سانس‌هاي سينما در اين سالن‌ها بحثي كاملا سليقه‌اي است كه به سليقه مديريت سالن برمي‌گردد. اميدواريم «اتحاديه توزيع كنندگان فيلم سينماي ايران» بتواند در زيرمجموعه خود بحث مديريت اين سالنها را كه بعضي از آنها بازده اقتصادي هم ندارد در دست بگيرد تا با رفع ناهماهنگي‌ها فيلم به خوبي پخش شود.
وي تصريح كرد: ما در تلويزيون وضع به‌ساماني نداريم و فيلمي كه در سينما پخش مي شود بايد براي تلويزيون بازبيني مجدد شود. اميدوارم صنف ما در دراز مدت بتواند كاري كند كه محصولات سينمايي خوب ما در تلويزيون نيز پخش شود.
تسليمي نيز در ادامه با تأييد اين نكته و به عنوان اين كه در آينده تأثير صنف مقتدر پخش را خواهيم ديد، گفت: درآمد فيلم‌هاي ما در بحث تبليغات خيلي هزينه مي‌شود. تبليغات تلويزيون و بيلبوردهاي شهري هزينه‌هاي بالايي دارد و اگر ما در تهران 4 بيلبورد بخواهيم بايد 20 ميليون تومان هزينه اين بيلبوردها را بدهيم. باتوجه به فرمايش رهبر معظم انقلاب كه سينما را كليد پيشرفت مملكت مي‌داند قطعا كسي نمي‌خواهد كه سينما ورشكست شود و اينجاست كه اتحاديه پخش‌كنندگان مي‌تواند وارد مذاكره شود تا بتواند تسهيلاتي را براي پخش فيلم بگيرد و به نمايندگي از تمام اهالي سينما مطالبات صنعت سينما را از ارگانها و نهادهاي مختلف بگيرد.

* سرتيپي: افزايش سالن سينما نيازمند راهكاري جديد براي مديريت مراكز نمايش چند سالنه است
علي سرتيپي مدير شركت پخش فيلم ايران سخنران بعدي اين مراسم بود كه با معرفي بحث پخش فيلم به عنوان مبحث پيچيده و تخصصي گفت: هميشه پخش فيلم از جهات مختلفي زير ضربات متعددي بوده و به دلايل زيادي تهيه كنندگان از پخش‌كنندگان شكايت‌هايي داشته‌اند. اما هدف اصلي ما از تشكيل اين اتحاديه اين است كه به فيلم‌هاي سينماي ايران سرويس بهتري بدهيم كه اتحاد دفاتر پخش اولين گام در اين مسير است. به دليل نبود اين يكپارچگي در دفاتر پخش فيلم تاكنون مشكلات زيادي را داشته‌ايم كه تنها يك نمونه آن مسئله قيمت تيزر فيلم در تلويزيون يا هزينه‌ تبليغات شهري است.
وي ادامه داد: يكي از اهداف ما در «اتحاديه توزيع كنندگان فيلم سينماي ايران» اين است كه بتوانيم به صورت يكپارچه با مراكز اينچنيني تماس داشته باشيم و بتوانيم تخفيفات خوبي را براي سينما از اين مراكز بگيريم ضمن اينكه بتوانيم در ارتباط با نمايش فيلم يكدست‌تر عمل كنيم.
وي تصريح كرد: خوشبختانه تعداد سينماها رو به افزايش است اما همين افزايش سالن سينما نيازمند راهكاري جديد براي مديريت مراكز نمايش چند سالنه است تا بتوانيم حافظ منافع توليدكنندگان فيلم و حافظ منافع خودمان در پخش فيلم باشيم. همچنين بحث بسيار مهم تبليغات و اداره سينماها در شهرستان براي ما مطرح است كه متأسفانه در اين دو بخش ضعيف هستيم و مسائلي مانند همزماني اكران كه هنوز جا نيفتاده است، مطلب بسيار مهمي است اما حتي همين حركت اوليه توانست نتايج خوبي را داشته باشد به شكلي كه در تيرماه سال گذشته فروش سينماهاي شهرستان 330 ميليون بود و امسال با رشدي 160 درصدي به 859 ميليون تومان رسيده است و در ماه مرداد نيز اين ميزان رشد 240 درصد بوده است.
وي افزود: اين عمل نشان مي‌دهد سينماي ما ظرفيت رشد بالايي دارد و اگر چند اتفاق درست در سينما بيفتاد، ما پخش كنندگان به عنوان صنف مي‌توانيم بسيار در سينما تأثيرگذار باشيم. هدف ما اين است كه كارهاي نو در سينما انجام دهيم و بتوانيم اهداف جديد خود را عملياتي كنيم.

* شعباني: يكي از اهداف ما دستيابي به سيستم محاسبه فروش خالص و واقعي فيلم‌ها است
«ناصر شعباني» مدير شركت پخش نمايشگران سخنران بعدي اين مراسم بود كه گفت: پس از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامي سيستم پخش زير سايه صنف تهيه كنندگان بود و فعاليت‌هاي آنها نمود نداشت و به مسائلي نامربوط به سينما وابسته شده بودند. باتوجه به اينكه ما مي‌خواهيم استقلال خود را حفظ كنيم بايد صنفي مخصوص پخش كنندگان به وجود بيايد تا بتوانيم پخش مستقلي داشته باشيم و براي هدف‌مندي سينما گام برداريم. پخش بحثي پيچيده و تخصصي است و بايد متخصصان پخش به اين كار بپردازند.
شعباني تصريح كرد: يكي از اهداف ما در اين اتحاديه اين است كه مركز آماري داشته باشيم كه فروش خالص و واقعي فيلم را محاسبه كند كه نه تنها رسانه‌ها بلكه خود صاحبان فيلم نيز بتوانند به اين مركز آمار كامپيوتري مراجعه كنند. ديگر هدف ما اين است كه باتوجه به تشكيل اين صنف بتوانيم به شكلي بهينه و با حداكثر سرعت فيلم‌هايمان را پخش كنيم چون با وجود تلاش‌هايي كه ما مي‌كنيم و هزينه دولت براي توزيع فيلم، ساماني در سينماي ايران وجود ندارد و اين توزيع بسيار ضعيف صورت مي‌گيرد. اگر وضعيت را به شكلي تغيير دهيم كه تهيه كننده براي بازگشت سرمايه به پخش كننده اعتماد كند ما راحت‌تر مي‌توانيم كار خود را انجام دهيم و اين اتفاق در گذشته امكان‌پذير نبوده ولي امروز چون پخش اتحاديه مستقل پيدا مي‌كند مي‌توانيم با همياري دوستان فيلمها را به شكلي بسيار بهتر پخش كنيم.
اين پخش كننده با اشاره به لزوم استفاده از شيوه‌هاي نوين پخش فيلم گفت: يكي از مشكلات ما در پخش اين است كه هميشه سنت گرا بوديم، اما باتوجه به راه‌اندازي اتحاديه پخش اميدواريم در آينده‌اي نزديك شاهد پخش فيلم با روش‌هايي جديد و علمي باشيم و حتي با اضافه‌شدن دفاتر جديد پخش بتوانيم سينماي ايران را در راه شكوفا شدن ياري كنيم.

* بانكي: پخش فيلم ضربات زيادي ديده است
«محمد بانكي» مدير شركت پخش سپاهان فيلم ديگر سخنران اين برنامه بود كه گفت: متأسفانه كسي در سينماي ما به اين امر توجه ندارد كه پخش يكي از اركان مهم و سودزا براي فيلم است و اگر اين بخش به شكل خوبي انجام نشود فيلم شكست مي‌خورد و اگر به شكلي تخصصي و خوب انجام شود درآمد تهيه كننده‌ها بسيار بيشتر مي‌شود. پخش امري است تخصصي كه در چند سال اخير ضربات زيادي ديده و اگر سامان نبيند وضع سينما از اين هم خرابتر مي شود. پخش مي‌تواند نقطه عطف توزيع فيلم باشد و من اميدوارم با همياري دوستان در آينده سينماي ايران پخش مقتدري داشته باشد.

* محمدي: تشكيل صنف توزيع‌كنندگان گام مهمي در شفاف سازي عملكرد سينما است
منوچهر محمدي سخنگوي شوراي عالي تهيه كنندگان سخنران بعدي اين مراسم بود كه به نمايندگي از اعضاي حاضر اين شورا پشت تريبون قرار گرفت و گفت: آرزوي توفيق بسيار زيادي براي صنف نوپاي پخش كنندگان دارم و اميدوارم آنها در كار خود موفق باشند. شايد اين اولين بار در خانه سينما و در ميان صنوف سينمايي است كه ما به يك پختگي صنفي رسيديم و شوراي عالي تهيه كنندگان پس از بحثي عقلاني و آرام‌بخشي از اختيارات خود را به اتحاديه ديگري واگذار كرد و تشكيل اين صنف گام مهمي در شفاف سازي عملكرد سينما است.
وي در ادامه با اشاره به سياست‌هاي دولت در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي گفت: در سال 57 تفكري بود كه بخش دولتي را بسيار مهم مي‌دانست و به ساير بخش‌ها وقعي نمي‌نهاد. به همين خاطر دفاتر متعددي در امر تهيه، توليد و توزيع در انواع صنوف مختلف به وجود آمد كه يكي از آنها نيز سينما بود و اين دفاتر به شكلي كار مي‌كردند كه گويي هيچ نظام ديگري تاكنون در اين زمينه‌ها كار نكرده بودند و پس از مدتي نيز ناكارآمدي اين دفترها مشخص شد. در سينما اين نظام به اين شكل پياده شد كه دفاتر توليد فيلم همگي توزيع فيلم نيز انجام مي دادند به شكلي كه گاهي به ازاي هر دو دفتر توليد يك دفتر توزيع فيلم وجود داشت. متأسفانه به ميان آمدن وام‌ها و تسهيلات تكليفي توسط دولت در سينما باعث شد رابطه سينمادار با توزيع كننده و توليدكننده به شكلي ناسالم دربيايد و چرخه‌اي كه به صورت معكوس بين اين سه قشر براي انتقال نظر مخاطبان وجود داشت منقطع شود. نوع آوري و خلاقيت در كار پخش فيلم از بين رفت و پخش كننده تنها حكم موزع فيلم را پيدا كرد. اميدواريم اين صنف پس از مستقل شدن به بلوغ و كارايي خوبي برسد چون بخشي از نقدينگي توليد از پخش به وجود مي‌آيد و پخش كننده‌اي كه سليقه مخاطب و زمينه كاري توليدكننده را مي‌شناسد با كمكي سازمان يافته به تهيه كنندگان (كه در حال حاضر خلأ آن حس مي‌شود) مي‌تواند به رونق هرچه بهتر سينما كمك كند.
محمدي در ادامه افزود: در ايالات متحده كه صنعت سينماي قوي دارد، بانك‌ها يكي از مهمترين منابع نقدينگي فيلم هستند. اما بانك‌ها زماني در فيلمي سرمايه گذاري مي‌كنند كه توزيع كننده‌اي با فيلم همراه باشد. متأسفانه در سينماي ما، توليدات زيادي بدون ضمانت اجرايي براي پخش وجود دارد كه اين مشكل بزرگي در چرخه اقتصادي سينماست. اما مي‌توان با برنامه‌ريزي خوب تمام فيلم‌ها را حتي فيلم‌هايي با مخاطب خاص به شكلي پخش كرد كه بازده مناسب و معقولي داشته باشد.
وي اظهار اميدواري كرد: اميدوارم اين صنف سريع‌تر پا بگيرد و من به عنوان توليد كننده اميدوارم كار به جايي برسد كه فقط به مرحله توليد فيلم فكر كنم و لازم نباشد تا دورترين شهرستان ايران نگران پخش فيلمم باشد البته اين به مسئوليت پذير بودن پخش كننده برمي‌گردد كه بايد به عنوان همراه اقتصادي با فيلم همكاري كند. متأسفانه سينماي ايران در دنيا از نظر پخش و فروش قدرت زيادي ندارد در حالي كه ما نيازمند تحليل آمار فروش خود براي آسيب شناسي سينما هستيم تا بدانيم آثار خود را چگونه پخش كنيم.
وي همچنين در پايان افزود: اميدوارم پخش سراسري در شهرستانها رونق زيادي داشته باشد و اين پخش به افزايش سالن در شهرستانها منجر شود. اگر توليد حيات فرهنگي سينماست پخش حيات اقتصادي سينماست و اين دو حيات بايد مكمل يكديگر باشند تا سينما بتواند به خوبي رشد كند.
لازم به ذكر است كه عباس گردان مدير پخش باران قرار بود در اين جلسه حضور داشته باشد كه موفق به اين كار نشد.
انتهاي پيام/ا
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن