تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816922771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به زندگينامه تيمسار سرلشكر شهيد سيد موسي نامجوي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به زندگينامه تيمسار سرلشكر شهيد سيد موسي نامجوي
داخلي. اجتماعي. دفاع مقدس.

بندرانزلي يكي از زيباترين شهرهاي ساحلي ايران عزيز است كه مردماني ساده و صميمي دارد كه دلشان مثل درياست و خروش و غرور و پاكي دريا، در آيينه دل آنها جلوه‌گر است.

يكي از دريادلان اين خطه، سرلشكر شهيد "سيدموسي نامجوي" است كه در ‪۲۶‬ آذر ماه ‪ ۱۳۱۷‬هجري شمسي در خانواده‌اي متدين در اين شهر متولد شد.

پدربزرگش (سيدموسي) فردي معتقد، متعهد و مورد اعتماد اهالي كلوير بود كه براي زنده نگهداشتن نام و ياد او، نام وي را نيز سيد موسي گذاشتند.

پدر سيد موسي فردي مذهبي و معتقد بود و به همين دليل هميشه سيد موسي را با خود به مسجد مي‌برد تا با مباني مذهبي آشنا شود كه اين حركت آن چنان در او تاثير گذاشت كه در پنج سالگي مكبر مسجد قائميه انزلي شد.

سيد موسي از ذكاوت و هوش بسيار بالايي برخوردار بود، به گونه‌اي كه وقتي خواهرش مي‌خواست به مدرسه برود به اصرار از پدر و مادرش خواست تا او را هم به مدرسه بفرستند.

اصرار صادقانه او آنها را برآن داشت كه با مسئوولين مدرسه صحبت كنند و رضايت آنها را براي حضور سيد موسي در مدرسه به صورت مستمع آزاد جلب كنند.

سيد موسي با حضورش در كلاس درس به مسوولان مدرسه نشان داد كه از چه هوش و ذكاوت بالايي برخوردار است به گونه‌اي كه با پيشنهاد مسوولان خود مدرسه ، براي حضور رسمي در كلاسها مواجه شد و به عنوان شاگرد ممتاز آن سال تحصيلي را به پايان رساند.

اين سردار قهرمان در طول تمام سالهاي تحصيل خود به عنوان يك دانش‌آموز و دانشجوي ممتاز به تحصيل علم پرداخت و علاوه بر موفقيت‌هاي تحصيلي در كنار پدر و در روزهاي كسالت وي به تامين معاش خانواده كمك كرد.

وي پس از مشورت با پدر و جلب رضايت وي وارد دبيرستان نظام شد و در سال ‪ ۱۳۳۷‬به عنوان يكي از بهترين شاگردان دبيرستان نظام ديپلم رياضي گرفت و وارد دانشكده افسري شد.

وي براي استفاده صحيح از انرژي و توانمندي‌هاي جواني خود شروع به تحقيق و مطالعه در امور سياسي و علمي نمود و زبانهاي انگليسي و فرانسه را به خوبي فراگرفت.

او علاوه بر تحصيل علم و دانش به ورزش نيز علاقه خاصي داشت به گونه‌اي كه در رشته سواركاري از مهارت ويژه‌اي برخوردار بود.

سيد موسي دوره دانشكده افسري را در سال ‪ ۱۳۴۰‬به پايان رساند و به درجه ستوان دومي نايل و عضو هيات علمي همان دانشكده شد و خيلي زود به عنوان استاد در اين دانشگاه مشغول به تدريس شد.

اين استاد مهربان و مومن علاوه بر تدريس، دانشجويانش را با مفاهيم و مضامين ديني نيز آشنا مي‌كرد و همواره آنان را به برپايي نماز جماعت تشويق مي‌كرد و خودش پيشتاز همه در خواندن نماز اول وقت بود.

در همان دوران بود كه با امام خميني كه مرجع تقليد وي نيز بود از نزديك اشنا شد و به انقلابيون پيوست.

وي از جمله معدود افرادي بود كه با همراهي دانشجويانش به خانواده‌هاي بي‌سرپرست شهداي ‪ ۱۵‬خرداد كمك مي‌كرد.

اين استاد مهربان پس از گذشت ‪ ۹‬سال از فارغ‌التحصيلي كم كم به فكر تشكيل خانواده و پيوستن به سنت پاك رسول‌الله افتاد.

اصل مهم براي وي در انتخاب همسر حفظ حجاب و تقيد به انجام فرايض ديني بود كه سرانجام با خانم افسانه طلوعي كه واجد همه شرايط سردار نامجوي بود آشنا و مقدمات يك ازدواج ساده براي آنها در سال ‪ ۱۳۴۹‬فراهم شد.

شهيد نامجوي به رغم نظامي بودن و وجود محدوديت‌هاي بسيار فعاليت‌هاي انقلابي فراواني داشت و همواره مشغول پخش نوار و اعلاميه‌هاي امام خميني (ره) بود.

در آن زمان اگر ثابت مي‌شد كه يكي از نظاميان، فعاليت سياسي دارد به طور حتم اعدام مي‌شد، اما نظاميان متعهد و مسلماني همچون شهيد نامجوي آن قدر در تب عشق به امام خميني (ره) و حكومت اسلامي مي‌سوختند كه به اين مسايل توجهي نداشتند.

اولين كار نامجوي بعد از انقلاب حفظ دانشكده افسري و جلوگيري از هجوم نيروهاي بيگانه و گروهكهاي مختلف به اسلحه‌خانه دانشكده بود.

نامجوي در ضمن حفاظت از دانشكده افسري، به فكر تاسيس يك ارتش مذهبي، ملي افتاد.

او سالها آرزو داشت يك ارتش مكتبي در كشور تشكيل دهد، بنابراين با شهيد كلاهدوز و شهيد محمد منتظري و شهيد اقارب پرست هسته اوليه سپاه پاسداران را پي‌ريزي كردند و شهيد كلاهدوز از ارتش جدا و مسوول سپاه پاسداران شد.

شهيد نامجوي در دوران تجاوز دشمن بعثي به ايران عزيز نيز فعاليتهاي بسياري داشت و همواره سعي در تربيت نيروها براي اعزام به جبهه‌هاي حق عليه باطل بود.

از جمله كساني كه از شاگران سردار نامجوي بود شهيد "حسين فهميده" افتخار ايران و جوانان ايراني بود كه از كرج به عنوان مهمان به تهران آمده و در آموزش‌هاي نظامي شهيد نامجوي شركت مي‌كرد.

به ابتكار نامجوي در اهواز ستادي براي آموزش غيرنظاميان تشكيل شد كه برادر وي يعني "شهيد رسول نامجوي" نيز از كشور انگليس براي پيوستن و شركت در اين آموزش‌ها و كمك به رزمندگان اسلام آمد.

با شدت گرفتن فشارهاي دشمن بعثي، شهيد نامجوي طي نامه‌اي از سوي امام خميني (ره) به عنوان مشاور براي تشكيل شوراي عالي دفاع ملي بر مبناي اصل ‪ ۱۱۰‬قانون اساسي جمهوري اسلامي منصوب شد.

وي در تاريخ ‪ ۲۷‬مردادماه سال ‪ ۱۳۶۰‬از طرف نخست وزير وقت شهيد (باهنر) به سمت وزارت دفاع منصوب شد كه پس از كسب تكليف از امام خميني (ره) حاضر به قبول اين سمت شد.

وي پس از قبول مقام وزارت از دريافت حق مقام خودداري و تنها به حقوق سربازي بسنده كرد.

پس از پيروزي سربازان جبهه حق در عمليات غرور آفرين ثامن‌الائمه(ع)، نامجوي همراه تعدادي از مسوولان ارتش و شوراي عالي دفاع براي سركشي به جبهه آبادان رفت كه در بازگشت به همراه تعداد ديگري از سرداران اسلام سوار بر هواپيماي حمل مجروحين شدند كه به دليل نقص فني سقوط و به درجه شهادت نائل آمد.

پس از شهادت نامجوي، فرماندهي كل قوا حضرت آيت‌الله خامنه‌اي طي پيامي ضمن تسليت به مناسبت شهادت سرداران رشيد اسلام علل‌الخصوص شهيد نامجوي، فرمودند: شهيد نامجوي با شجاعت و تلاش خستگي ناپذير خود دانشكده افسري را احيا كرد و با توجه به نقش دانشكده افسري، نيروي زميني در حفظ اصول و ارزشهاي انقلاب توطئه‌هاي استكبار جهاني را خنثي كرد.

تيمسار افشارزاده در خصوص شهيد نامجوي مي‌گويد: شهيد نامجوي پل ارتباطي ارتش با بيرون بود و چون در دانشگاه و مراكز غيرنظامي هم تدريس مي‌كرد اندوخته فراواني داشت.

وي ادامه مي‌دهد: شهيد نامجوي توانست ارتباط مرجعيت را با ارتش در دوران انقلاب برقرار و حفظ نمايد و براساس همين ارتباطها بود كه شهيد رجايي در دانشكده افسري فرمود: در همه جهان معمولا ارتشها مقابل انقلابها مي‌ايستند و انقلابها را شكست مي‌دهند، ولي در ايران ارتش مسلمان يار و ياور انقلاب شد و باعث پيروزي انقلاب گرديد.

سرهنگ خلبان "رجب مولايي" در خصوص شهيد نامجوي مي‌گويد: نامجوي علاوه بر ايجاد اشتياق در ارتش براي حضور در جبهه، در پرورش نيروهاي بسيج نيز نقش فعالي داشت به گونه‌اي كه وقتي امام راحل فرمان تشكيل بسيج بيست ميليوني را دادند، نامجوي اولين كسي بود كه بيش از سه هزار نفر از افراد مخلص را در سطح مساجد تهران بسيج كرد تا دوره‌هاي آموزش نظامي را طي كنند.

نامجوي از بزرگمرداني بود كه به نام و نان نمي‌انديشيد و در جستجوي آرمانهايش تا اوج پرواز كرد.
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن