تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815718300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رمضان ماه ميهماني خدا/ فرصتي براي زدودن رذيله قساوت قلب و سنگدلي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رمضان ماه ميهماني خدا/ فرصتي براي زدودن رذيله قساوت قلب و سنگدلي
داخلي. اجتماعي. مناسبت‌ها. رمضان.

ماه رمضان ماه ضيافت و ماه ميهماني خدا ناميده شده است، اين ماه فرصتي متعالي براي زدودن رذايل نفساني و جايگزيني خصايل انساني است، رمضان فرصتي براي نيايش و خودسازي و زماني براي دوري جستن از آفات نفس است.

به گزارش ايرنا استان فارس، از جمله رذايلي كه نفس انسان را مورد آسيب قرار مي‌دهد و موجب مي‌گردد كه بسياري از خصايل انساني در آدمي توان ظهور و بروز نيابد، رذيله قساوت قلب و سنگدلي است.

اين صفت ناپسند در باطن و وجدان آدمي و همچنين درآموزه‌هاي ديني و سخن بزرگان و اولياي دين طرد شده و مورد نكوهش قرار گرفته است.

درست است كه دل، گاهي سفت و سخت مي‌شود، سخت‌تر از سنگ، كه هيچ ردپايي از احساس، عاطفه، محبت، شوق، حرارت، ايمان، غم و حزن در آن يافت نمي‌شود، كه البته عواملي دارد و بايد شناخت و درمان كرد.

قرآن كريم، از اين‌گونه دل‌هاي سنگي ياد كرده و فرموده است: برخي از دل‌ها همچون سنگ يا سخت‌ترند، از بعضي سنگ‌ها كه شكافته مي‌شود، نهرها مي‌جوشد و از برخي سنگ‌ها كه مي‌شكافد آب بيرون مي‌آيد، گاهي برخي از سنگ‌ها و كوه‌ها از خشيت الهي فرو مي‌ريزد.

در احاديث، قساوت قلب به عنوان يك تنبيه خدايي به شمار آمده است، كيفري نه در جسم و بدن بلكه در دل و جان و البته ريشه‌اش در تبهكاري خود انسان است.

در روايت آمده است كه اميرمومنان علي (ع) درباره‌قساوت فرموده‌اند: اشك‌ها جز به خاطر قساوت دل‌ها خشك نمي‌شود و دل‌ها را جزگناهان زياد، به قساوت نمي‌كشد.

حال كه خدا درقلب‌هاي خاشع جا دارد و سنگدلي انسان را ازخدا دور مي‌سازد، چه كنيم كه اين گوهر را به دست آوريم؟
آن چه عاطفه را تحريك مي‌كند، مايه نرمش دل است نبايد گذاشت اين دل كه خانه مهر و عطوفت است، از سرشت اصلي خود دور شود.

در روايتي آمده است كه پيامبر اكرم فرمود: دل‌هايتان را به رقت و نازكي و مهرورزي عادت دهيد، زياد تفكر كنيد و از خوف خدا گريه كنيد.

خبرنگار ايرنا براي دانستن بيشتردرباره صفت ناپسند قساوت قلب و سنگدلي نظرات كارشناسي مدير كل تبليغات اسلامي استان فارس را جويا شده است.

مديركل تبليغات استان فارس درباره اين رذيله اخلاقي گفت: قساوت قلب و سنگدلي يكي از شاخه‌هاي محوري بي‌ديني است، سخني از معصوم نقل شده است گويا كسي از امام باقر پرسيده است كه دين يعني چه؟ امام در پاسخ گفته‌اند: دين چيزي جز مهر و محبت نيست.

حجت‌الاسلام عبدالرضا خوشنويس در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگارايرنا افزود:
كساني كه مبتلا به قساوت قلب و سختي دل مي‌باشند اگر روزي در انديشه ترميم دل خود برآمدند بايد اولين كاري كه انجام مي‌دهندآن باشد كه خشت‌هاي آغازين بناي دين خود را محكمتر كنند، زيرا همان گونه كه اشاره شد قساوت و سنگدلي بخشي از فقدان ديني است.

وي اظهار داشت: قرآن كريم وقتي در رابطه با دل‌هاي گنهكاران سخن مي‌گويد آنها را با عناويني همانند دل‌هاي قفل زده، دل‌هاي غافل و دل‌هاي قاسيه ياد مي كند.

اوادامه داد: دل‌هاي با قساوت مربوط به انسان‌هاي غافل است كه قرآن كريم دارندگان دل‌هاي با قساوت را اينگونه معرفي مي‌كند، آنها در نزد خدا در تعريف ديني هم كر، هم گنگ و هم كورند، يعني دل‌هاي قساوتمند انسان‌ها را كر، لال و كور مي‌كند.

حجت‌الاسلام خوشنويس گفت: كر از شنيدن پيام خدا، لال از گفتن واجبات و حق و كور از ديدن حقايق.

وي ادامه داد: براي اينكه بيشتر به زشتي و بدي دل‌هاي سخت و سنگ‌گون پي ببريم وبه‌زيباي دل‌هاي نرم و خدايي نيز آگاهي يابيم كافي است به نمونه‌هاي اين دو دل اشاره كنيم.

او در معرفي انسان‌هاي سخت دل گفت: سخت‌دلاني همانند فرعون و نمرود، در قرآن وآموزه‌هاي ديني امثال اين دو از حيوانات درنده پست‌تر شمرده شده اند.

مديركل تبليغات اسلامي‌فارس‌افزود:دارندگان دل‌هاي نرم و با عطوفت موسي(ع)، عيسي(ع)، محمد(ص) و ديگر پيامبران و انسان‌هاي صالح هر كدام به نوبه خود داراي شان و وجاهت انساني هستند.

وي اظهار داشت: در بخش سوم و پاياني ماه رمضان هستيم و چه به جا است كه از صاحب‌دلي خوش نام و مهربان ياد كنيم، علي (ع) رب النوع خوش دلي و خوش قلبي كه در اوج عظمت اشك يتيمي او را در هم مي‌ريخت و در اوج قدرت ناله نيازمندي او را از پاي در مي‌آورد.

خوشنويس ادامه داد: چه شگفت‌انگيز است اين نماد مهرباني و عطوفت در آغاز گاه‌صبح ‪ ۱۹‬رمضان به دست سخت‌دلي بي‌رحم به نام ابن ملجم به شهادت نايل آمد.

وي اضافه كرد: ابن‌ملجم در درندگي و پستي از همه درندگان عالم پست‌تر و بدتر است حتي فرعون را مي‌توان از ابن مجلم بهتر دانست،زيرا ابن‌ملجم پياده شده قرآن و نماد عملي قرآن را به خاك و خون نشاند.

خوشنويس گفت:انسان‌هاي انديشمند اگر به اين دو نماد متفاوت بنگرند، يعني ابن‌ملجم و علي(ع) به طور طبيعي به جانب نماد مهرباني و عطوفت خواهند رفت.

وي ادامه داد: ماه رمضان است و دل‌ها آماده، آماده‌ي گريز از سنگدلي و قساوت و روي‌آوري به مهرباني و عطوفت.

در پايگاه اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در پاسخ به اين سوال كه براي رهايي از قساوت قلب چه بايد كرد، مي‌خوانيم:
ريشه‌يابي امراض نفساني در درمان آنها نقش ويژه‌اي دارد و در واقع تشخيص علل بيماري نيمي از درمان آن است.

انسان‌ها در پذيرش حق و درك مطالب يكسان نمي‌باشند، برخي با يك اشاره لطيف يا يك كلام كوتاه حقيقت را به خوبي درك مي‌كنند، يك تذكر آنها را بيدار مي‌سازد و يك موعظه و اندرز در روح آنها طوفاني به پاي مي‌كند، در حالي كه برخي ديگر شديدترين خطابه‌ها و گوياترين دليل‌ها و نيرومندترين اندرز و مواعظ در وجودشان كمترين اثري نمي‌گذارد.

قرآن كريم عده‌اي را صاحب شرح صدر و گستردگي روح و بعضي را داراي تنگي و ضيق صدر معرفي مي‌كند و مي‌فرمايد: آيا كسي كه خدا سينه‌اش را براي اسلام گشاده كرده و بر فراز مركبي از نور الهي قرار گرفته (همچون كوردلاني است كه نور هدايت به قلبشان راه نيافته) واي بر آنهايي كه در برابر ذكر خدا قلب‌هاي سخت دارند، آنها در گمراهي آشكارند.

هر كدام از شرح صدر و تنگي و قساوت قلب عواملي دارد: مطالعات پيگير و مستمر و ارتباط مداوم با دانشمندان و علماي صالح، خودسازي و تهذيب نفس، پرهيز از گناه و به ويژه غذاي حرام و ياد خدا از عوامل شرح صدر است.

برعكس جهل و گناه و لجاجت و جدال و مراوده و هم نشيني با بدان و فاجران و مجرمان و دنيا پرستي و هوا پرستي باعث تنگي روحي و قساوت قلب مي گردد.

براي بدست آوردن رقت قلب بايد اسباب و عللي را با دل آميخته و عجين كرد كه پاره‌اي از اسباب رقت قلب ، اجتناب از گناه، زهد در دنيا، ترك آرزوهاي دراز، كم خوري و تاسف طولاني بر غفلتهاي گذشته هستند.

اميد است در روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان به بركت شب‌هاي قدر و همچنين بهره‌گيري از آموزه‌هاي ديني بتوانيم در جهت دوري جستن از رذايل اخلاقي بيش از گذشته تلاش كنيم.ك/‪۴‬
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 768]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن