تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805468741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/سفره‌هاي افطاري رمضان؛ عامل وحدت مسلمانان و غيرمسلمانان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/سفره‌هاي افطاري رمضان؛ عامل وحدت مسلمانان و غيرمسلمانان
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: برگزاري ضيافت افطاري ماه رمضان با حضور نمايندگان اتحاديه اروپا در مقر پارلمان اروپا جهت تفاهم ميان اديان مختلف، درخواست نخست‌وزير مالزي براي مشاركت غيرمسلمانان در مراسم افطار مسلمانان، همچنين گستراندن سفره‌هاي افطاري در اوكراين جهت وحدت مسلمانان از مهمترين اخبار هفته گذشته بودند.

توسعه محل طواف در خانه خدا / راه اندازي قطار بين مكه، مدينه و جده

دكتر اسامه البار دبيركل مكه مكرمه از پروژه‌هاي توسعه‌سازي مسجدالحرام خبر داد و با اشاره به اينكه به علت وجود كعبه قبله مسلمانان در مكه مكرمه، تعدادي طرح براي توسعه مكه مكرمه به عنوان شهر مهم اسلامي در نظر گرفته‌ايم، اظهار داشت: طرحهايي مانند توسعه محل سعي، توسعه مسجدالحرام، توسعه سازيهاي ديگر را آغاز كرده‌ايم. با بيشتر پروژه‌ها نيز موافقت شده و كار آنها نيز آغاز شده است و برخي ديگر نيز در حال گرفتن موافقت هستيم.

دكتر البار افزود: توسعه محل سعي از ديگر طرحهاي خدماتي به شمار مي‌رود كه جهت كاهش ازدحام جمعيت در مناسك حج انجام مي‌شود. مساحت حياط مسجدالحرام را نيز توسعه مي‌دهيم تا زائران بهتر بتوانند از اين فضا بهره‌مند شوند. اما توسعه محل طواف نياز به وقت بيشتري دارد. زيرا مسجدالحرام ساختماني معمولي نيست كه بتوان آن را تا پايان بازسازي بسته نگهداشت. بلكه ضمن اينكه در طول 24 ساعت بايد باز نگهداشته شود، در همان زمان مراحل اجرايي ساختماني و توسعه سازي نيز در آن انجام گيرد.

وي همچنين راه‌اندازي فرودگاه مكه مكرمه و جده را تكذيب كرد و گفت: قرار است كه قطاري مدينه منوره را به جده و سپس به مكه مكرمه مرتبط كند.

نخست وزير مالزي خواستار مشاركت غيرمسلمانان در مراسم افطار شد

نخست وزير مالزي از مسلمانان اين كشور خواست از غيرمسلمانان دعوت كنند تا جهت همبستگي و اتحاد در مراسم افطار مسلمانان شركت كنند.

عبدالله بدوي نخست وزير مالزي اظهار داشت: اين كار باعث احياي روح اتحاد و وحدت ميان مسلمانان و غيرمسلمانان مي‌شود.
نخست وزير مالزي ماه مبارك رمضان را فرصتي براي تعميق وحدت مسلمانان و غيرمسلمانان خواند و افزود: مشاركت در كارهاي گروهي آنان باعث احترام به اديان، فرهنگها و تمدنهاي مختلف مي‌شود و در برقراري صلح جهاني نقش مهمي ايفا مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه مسلمانان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان به كارهايي مانند نماز، صدقه، قرائت قرآن و كارهاي خير ديگر مي‌پردازند، خواستار كمك مالي به نيازمندان اين كشور شد تا آنها نيز از اين فرصت به منظور تقرب به خداوند استفاده كنند.

ضيافت افطاري ماه مبارك رمضان در مقر پارلمان اروپا برگزار شد

ضيافت افطاري ماه مبارك رمضان به مناسبت انتخاب سال 2008 "سال گفتگوي بين فرهنگها" با حضور نمايندگان اتحاديه اروپا با هدف تثبيت ارزشهاي ديني و تفاهم ميان اديان مختلف در مقر پارلمان اروپا در بروكسل برگزار شد.

در اين ضيافت افطاري كه به مناسبت ماه مبارك رمضان در بروكسل مقر پارلمان اروپا برگزار شده بود، سياستمداران، ديپلماتها، نمايندگان گروههاي مختلف ديني و فرهنگي و روزنامه نگاران حضور داشتند.

اين ضيافت افطاري ماه مبارك رمضان با حضور نمايندگان اتحاديه اروپا با نظارت سازمان گفتگوي تمدنها با هدف تثبيت ارزشهاي ديني و تفاهم ميان اديان و احترام به ديگران در مقر پارلمان اروپا در بروكسل برگزار شد.

سال " گفتگوي بين فرهنگها" طي مراسمي در اسلواني رئيس كنوني اتحاديه اروپا آغاز شد كه مقامات اروپايي اعلام كردند: قصد دارند در 27 كشور عضو اتحاديه اروپا برنامه‌ها و رويدادهايي با هدف نزديك شدن گروههاي ملي، زباني، ديني به يكديگر برگزار كنند.

سفره‌هاي افطاري اوكراين؛ سمبل وحدت مسلمانان اين كشور

رمضان فرصتي گرانبها براي مسلمانان اوكراين است كه بتوانند ضمن بهره‌مند شدن از برنامه‌هاي ديني و فرهنگي متنوع، از سفره‌هاي افطاري كه در مساجد گسترده مي‌شوند، استفاه و وحدت و همبستگي خود را نشان دهند. رمضان فرصتي گرانبها براي مسلمانان اوكراين به شمار مي رود كه بتوانند در اين ايام از برنامه هاي ديني و فرهنگي متنوعي كه مراكز اسلامي تنظيم كرده اند، استفاده كنند.

آنها در طول روز به مساجد مي روند و در دوره هاي روزانه آموزش و قرائت قرآن كريم و آشنايي با سيره نبوي شركت و از سخنرانيهاي فرهنگي و ديني و نماز تراويح كه به اين ماه اختصاص دارد، بهره مند مي شوند. كودكان همچون بزرگان در دوره هاي آموزشي ماه مبارك رمضان شركت مي كنند و مناسك عبادي خود را مانند نماز، روزه و قرآن به خوبي برگزار مي كنند و حتي آموزشهاي لازم را براي ادغام در جامعه اوكراين مي بيينند.

ماه مبارك رمضان و گستراندن سفره هاي رمضاني فرصتي مهم براي مسلمانان اين كشور به شمار مي رود كه بتوانند همبستگي و وحدت خود را نشان دهند. آنها به خانواده هاي فقير و نيازمد و يتيمان از ابتداي ماه مبارك رمضان تا عيد سعيد فطر كمك مي كنند تا اصول و مباني همبستگي و همكاري را به خوبي به جا آورند.

امير علي ابلايف مفتي يكي از مناطق اوكراين اظهار داشت: ماه مبارك رمان ماه خوش يمني است. مسلمانان زيادي در اين ايام به مساجد مي آيند و از برنامه هاي فرهنگي و ديني كه مراكز اسلامي براي آنها تدارك ديده اند بهره مند مي شوند و در اين ميان سعي مي كنند ابعاد مختلف روحي و معنوي خود را توسعه دهند.

برگزاري مسابقات قرآن از ديگر برنامه هاي اين ايام به شمار مي رود كه با استقبال زياد مسلمانان به ويژه نوجوانان رو به رو مي شود. 2 ميليون مسلمان در اوكراين زندگي مي كنند كه اين تعداد 4 درصد جمعيت 48 ميليوني اين كشور را تشكيل داده است. در كشور اوكراين 200 مسجد و 20 مركز اسلامي وجود دارد.

سحرخواني ؛ سنتي رو به فراموشي

سحرخواني سنتي ديرينه در بسياري از كشورهاي اسلامي است كه با حلول ماه مبارك رمضان آغاز مي‌شود، اما امروزه با توسعه تكنولوژي معاصر و وسايل ارتباطي پيشرفته بيم آن مي‌رود كه اين سنت ديرينه فراموش شود. سنت سحرخواني در ماه مبارك رمضان از سنتهاي ديرينه و قديمي در بسياري از كشورهاي عربي و اسلامي به شمار مي‌رود كه همزمان با ماه مبارك رمضان با آداب خاصي آغاز مي‌شود. فانوس و طبل و صداي خوب و حافظه قوي از وسايل حفظ اين آداب به شمار مي‌روند كه در زندگي اجتماعي مسلمانان راه پيدا كرد و با گذشت قرنها همچنان جايگاه ويژه‌اي نزد مسلمانان دارد.

محمد فاناس 37 ساله يكي از ساكنان صيدا در لبنان كه در خيابانها و محله هاي و كوچه هاي شهر صيدا مردم را براي سحري از خواب بيدار مي كند تا سحري خورده و بتوانند روزه بگيرند، گفت كه نام تمامي ساكنان منطقه را حفظ است و به خانه هر كسي كه مي‌رسد، توقف مي‌كند و آنها را صدا مي‌زند تا از خواب بيدار شوند. مدتها است كه به كار سخرخواني مشغول است، اما تكنولوژي جديد مانند تلفن همراه و خدماتي مانند پيام كوتاه و يا بلندگوهاي بزرگ اين سنت را تهديد مي‌كند. وي از 15 سالگي به اين كار مشغول بوده و واقعاً اين به آن علاقمند است.

او مي گويد: در ماه مبارك رمضان لباس سنتي مخصوص سحرخواني را مي‌پوشم و با طبل و فانوس در كوچه‌ها راهي مي‌شوم و مردم را براي سحر از خواب بيدار مي‌كنم. هر شب مشخص است كه به كدام نقطه بايد بروم و مردم را از خواب بيدار كنم. حتي از مناطق مسيحي‌نشين و يهودي‌نشين نيز عبور مي‌كنم. تلاش مي‌كنيم تا اين سنت در همه استانهاي لبنان حفظ شود، زيرا ميراث به جا مانده از دوران اسلامي است كه بايد احيا شود. اما اينك به علت پيشرفت تكنولوژي و سروصدايي كه در خيابانها وجود دارد، سحرگو نمي‌تواند كار خود را به‌خوبي انجام دهد.

از سوي ديگر پيام كوتاه از طريق تلفن همراه به سرعت منتقل مي‌شود و در يك دقيقه 100 نفرا را از خواب بيدار مي‌كند تا جايي كه كار سحرگو را با مشكل مواجه كرده است. من بعد از سالها سحرخواني بهترين طبل زن شدم و بيشترين شعر را در اين زمينه حفظ هستم كه به مناسبتهاي مختلف خوانده مي‌شود. به طوري كه در شبهاي آخر ماه مبارك رمضان مراسم وداع برگزار مي‌شود كه با گروه موسيقي كوچك خود در خيابانها رفته و سرود وداع با ماه مبارك رمضان را براي مردم مي‌خوانم.

پخش سريال "ماه بني هاشم" در برخي كشورهاي اسلامي

پخش سريال "ماه بني هاشم" كه به زندگي حضرت محمد(ص) اختصاص دارد، همزمان با ماه مبارك رمضان در بسياري از كشورهاي اسلامي آغاز شده است. پخش سريال "ماه بني هاشم" به كارگرداني محمد شيخ نجيب از سوريه همزمان با ماه مبارك رمضان از شبكه هاي ماهواره اي برخي كشورهاي اسلامي آغاز شد.

اين سريال 30 قسمتي از وفات هاشم بن عبد مناف، عبدالله بن عبدالمطلب، وفات آمنه بنت وهب تا زمان مبعث، وحي، هجرت به مدينه، غزوات و حج حضرت محمد (ص) را نشان مي دهد. اين سريال پس از دوبله به زبانهاي تركي و انگليسي، قرار است در كشورهاي تركيه، مالزي، پاكستان، بنگلادش، هند و ايران نيز پخش شود.

مجموعه تلويزيوني فوق در پاسخ به اهانتهاي مكرر به حضرت محمد (ص) از سوي غربيها ساخته و سعي شده چهره اسلام و مسلمانان و پيامبر اسلام به درستي نشان داده شود. بخشي از اين سريال كه يك مسيحي نقش "اسماء دختر ابو بكر" را باز مي كند، با انتقاد بسياري مواجه شده كه علت آن حضور يك مسيحي در يك سريال اسلامي عنوان شده است.

نگاهي به مراسم شب قدر در موريتاني

مسلمانان موريتاني معتقدند كه شب قدر در دهه آخر ماه مبارك رمضان قرار دارد و به احتمال قوي شب بيست و هفتم، شب قدر است كه در اين شب تا صبح بيدار بوده و با شب زنده‌داري، عبادت مي‌كنند. ماه مبارك رمضان در موريتاني ماه عبادت و توبه به شمار مي‌رود. مسلمانان از چند روز پيش از فرا رسيدن ماه مبارك رمضان به استقبال اين ماه مي‌روند و خود را براي اين ايام آماده مي‌كنند. مردم اين كشور سعي مي‌كنند از جو معنوي و ايماني اين ماه جهت همبستگي و تسامح بهره‌مند شوند.

ماه مبارك رمضان در ميان موريتاني ماه عبادت است و غيرمسلمانان نيز مانند مسلمانان به استقبال اين ماه مي‌روند. آنها بر اساس توان مالي خود مواد غذايي مي‌خرند و نيازهاي خود را برطرف مي‌كنند. پيش از رسيدن ماه مبارك رمضان مسلمانان به بازار مي‌روند و مواد غذايي مي‌خرند و آنچه را كه در طول ماه نياز دارند خريداري مي‌كنند.

با وجود غذاهاي سنتي متداول در ماه مبارك رمضان، وعده‌هاي افطار و سحر از تنوع ويژه اي برخوردار بوده و اهميت بسياري دارد. آنها با خرما و سوپ جو يا گندم و همچنين ذرت و باقالي سوداني افطار مي‌كنند. اما در وعده سحر آنان بيشتر برنج و شير و گوشت در كنار سوپ و انواع حبوبات و ذرت مي خورند. خوردن سوپ شير از بهترين غذاهاي آنان به شمار مي رود كه پس از آن چاي سبز مي نوشند.

موريتاني در ماه مبارك رمضان در شب قدر، شب بيست و هفتم ماه مبارك رمضان به مكانهاي خاصي مي‌روند و در چادرهايي كه برپا كرده اند، جمع مي شوند و دعا و قرآن مي خوانند. ختم قرآن در ميان مردم موريتاني فرصتي مناسب براي رجوع به عادتها و سنتهاي ديرينه ديني آنان به شمار مي‌رود كه ختم قرآن آنها باعث رحمت و مغفرت آنان مي‌شود.

بر اساس ديدگاههاي مسلمانان موريتاني شب قدر در يكي از شبهاي دهه آخر ماه مبارك رمضان واقع شده است. اما بيشتر آنها شب بيست و هفتم را شب قدر مي‌ دانند و به شب زنده‌داري و بيداري و عبادت مي‌پردازند. برخي از آنان در دهه آخر ماه مبارك رمضان در مساجد اين كشور معتكف مي‌شوند.

جمع‌آوري فطريه در الجزاير از نيمه رمضان آغاز شده است

وزارت امور ديني و اوقاف الجزاير با اشاره به اينكه جمع‌آوري زكات فطر از نيمه ماه مبارك رمضان آغاز شده، از مسلمانان خواست اين سنت حسنه را جدي جدي بگيرند. وزارت امور ديني و اوقاف الجزاير با اشاره به اينكه زكات فطر از نيمه ماه مبارك رمضان آغاز شده است، اظهار داشت: پرداخت زكات فطر گامي جهت حمايت از مسلمانان بوده و احتياجات نيازمندان و فقيران را پيش از فرا رسيدن عيد سعيد فطر برطرف مي كند.

وي از ائمه مساجد خواست با همكاري با رؤساي كميته هاي ديني در جمع آوري زكات كمك كرده و با شناسايي نيازمندان يك يا دو روز پيش از فرا رسيدن عيد سعيد فطر، زكات را ميان آنان توزيع كنند تا آنان در روز عيد سعيد فطر در شادي مسلمانان شركت كنند.

عملكرد يونسكو مورد انتقاد رهبر جنبش اسلامي فلسطين قرار گرفت

شيخ رائد صلاح ضمن انتقاد از عملكرد سازمان يونسكو در مقابل اشغال قدس از سوي صهيونيستها، آن را يكي از كميته‌هاي رژيم اشغالگر توصيف كرد. شيخ رائد صلاح رهبر جنبش اسلامي فلسطين به جانبداري يونسكو از رژيم اشغالگر قدس از سال 1967 اشاره كرد و اظهار داشت: يونسكو در گزارشهاي خود به استفاده رژيم اشغالگر از مواد شيميايي به منظور حفر زيرگذري در مسجدالاقصي خبر داد، اما پس از آن در مقابل اين تدابير سكوت كرد و هيچ اقدامي نداشت.

رهبر جنبش اسلامي فلسطين افزود: يونسكو در سال 2007 گزارشي درباره تخريب راه باب المغاربه نوشت، اما يونسكو ضمن بيان توجيهاتي، باز هم سكوت كرد. در واقع يونسكو با صراحت به صهيونيستها اجازه داده تا فعاليتهاي مخربانه خود را ادامه دهند. شيخ صلاح از يونسكو خواست دليل اين سكوت را توضيح دهد.

قدس تا سال 2050 خالي از شهروندان فلسطيني مي‌شود

رهبر جنبش اسلامي فلسطين با بيان اينكه خطرناك‌ترين اقدام صهيونيستها در مسجدالاقصي خالي كردن قدس از شهروندان مسلمان است و قدس تا سال 2050 از وجود فلسطينيها پاك مي‌شود، گفت: آنها براي دستيابي به اين اهداف به تخريب و مصادره خانه‌ها و زمينهاي شهروندان فلسطيني اقدام كرده‌اند.

شيخ رائد صلاح رهبر جنبش اسلامي فلسطين پرده از اقدامات اخير رژيم اشغالگر اسرائيل برداشت و با بيان اينكه خطرناك‌ترين اقدام صهيونيستها در مسجدالاقصي خالي كردن قدس از شهروندان يهودي است، تصريح كرد: با فعاليتهاي مستمر صهيونيستها تا سال 2020 قدس قديم از وجود فلسطينيها خالي مي شود و تا سال 2050 كل قدس از وجود فلسطينيها پاك مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه رژيم اشغالگر اسرائيل به منظور دستيابي به اهداف خود به طرد آنها، تخريب خانه‌ها و مصادره زمينهاي آنها اقدام كرده است، اظهار داشت: صهيونيستها درصدد هستند تا ساختمانها و مؤسسات آنها را نيز يهودي كنند و با توجه به سياست پاك سازي نژادي، با شيوه‌هاي مختلف اقدام مي‌كنند.

رهبر جنبش اسلامي فلسطين با تأكيد بر اينكه در اين شرايط بيشترين وقت بايد صرف دفاع از مسجدالاقصي شود، چرا كه آنان به تدريج مسجدالاقصي را تخريب مي‌كنند و رؤياي سياه خود در بناي هيكل را محقق مي‌كنند، يادآور شد: عمليات حفاري شبكه‌هاي زيرزميني در مسجدالاقصي، طرحهاي تخريبي در باب المغاربه، ساخت پل نظامي، سيطره بر تمامي درهاي مسجدالاقصي از طريق نيروهاي امنيتي و نظامي، ارتباط كنيسه با ديوار غربي و جنوبي مسجدالاقصي، تبديل قبرستان رحمت چسبيده به ديوار شرقي مسجدالاقصي به گردشگاه از ديگر اقدامات در اين راستا به شمار مي‌روند و همانطور كه گفتم با آرامش به تخريب تدريجي مسجدالاقصي اقدام مي‌كنند تا رؤياي سياه خود را محقق سازند. عمليات حفاري رژيم اشغالگر اسرائيل كه در زير يا بالاي مسجدالاقصي انجام مي‌گيرد، از سال 1967 آغاز شده است و تا امروز هم ادامه دارد. توقف اين تدابير جز با نابودي رژيم اشغالگر اسرائيل محقق نمي‌شود.

شيخ صلاح در ادامه به تعرض صهيونيستها به اندازه واقعي مسجدالاقصي اشاره كرد و افزود: مسجدالاقصي با همه ساختمانهاي آن 144 هزار متر مربع مساحت دارد كه شامل قبه الصخره، مسجد قبله‌اي (كه نزد مسلمانان به مسجدالاقصي معروف است)، ساختمان نمازخانه مرواني، ساختمان قديمي مسجدالاقصي، ساختمان مسجد البراق، ساختمان نمازخانه اي كه زير آن قبه الصخره قرار دارد و ديگر ساختمانها مي‌شود. اما صهيونيستها همه اينها را نمي‌شناسند و فقط مساحت الاقصي را در محدوده قبه الصخره و مسجد جامع قبله‌اي مي‌شناسند.

روز جهاني صلح؛ گامي جهت حمايت از اديان و فرهنگها

21 سپتامبر (31 شهريور) به عنوان روز جهاني صلح از سوي سازمان ملل متحد انتخاب شده است. بنابراين كشورهاي مختلف سعي مي‌كنند جهت حمايت از صلح جهاني و كمك به گفتگوي فرهنگها، اديان و تمدنها فعاليتهاي مناسبي را انجام داده و با هر وسيله‌اي به دفاع و حمايت از اين پديده برآيند.

شوراي حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد طي نشستي راههاي مبارزه با اهانت به اديان را بررسي كرد. در اين نشست هشام بدر نماينده مصر در سازمان ملل متحد در ژنو با اشاره به اينكه جدول فعاليتهاي شوراي حقوق بشر درك جوامع بين المللي را از اين پديده منعكس مي‌كند، اظهار داشت: عملكرد سازمان ملل متحد در همزيستي مسالمت‌آميز ميان ملتها و تمدنها تأثير بسياري در برقراري صلح جهاني دارد.

كشورهاي مختلف به منظور مبارزه با اهانت به اديان و برقراري صلح جهاني تدابيري انديشيده‌اند. جشنواره سينمايي بين المللي دبي كه قرار است از 11 تا 18 دسامبر ( 21 تا 28 آذر) برگزار شود، فيلم مستند "يك روز پس از صلح" را به منظور حمايت از صلح جهاني و كمك به گفتگوي فرهنگي بر اساس تفاهم و احترام متقابل با زبان سينما مورد توجه قرار داده و پخش مي‌كند. اين جشنواره سال گذشته فيلم "درخت صلح" و "دو زن" را با هدف تشويق گفتگو و احترام متقابل ميان اديان و فرهنگهاي مختلف پخش كرد.

شيخ خليفه بن سلمان آل خليفه نخست وزير بحرين با اشاره به اينكه تحقق صلح بين المللي از تحقق صلح در خاورميانه كه يكي از مهمتري مناطق به شمار مي رود، جدا نيست، اظهار داشت: بايد بر اساس قوانين بين المللي مسئله فلسطين به شكل عادلانه اي رفع شود. به مناسبت روز جهاني صلح بايد فرهنگ صلح ترويج يافته و برنامه سازمانهاي مختلف بر اساس آن محقق شود.

سخنان قرضاوي اختلاف ميان مسلمانان را افزايش مي‌دهد

مرجع تقليد شيعيان لبنان درباره سخنان ضدشيعي يوسف القرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان گفت: سخنان او تفرقه و اختلاف ميان مسلمانان را بر مي‌انگيزد و با مقاصد اتحاديه جهاني علماي مسلمان در تعارض است. علامه محمد حسين فضل الله از علماي برجسته لبنان و از مراجع تقليد شيعيان درباره سخنان ضد شيعي شيخ يوسف القرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان ياد آور شد: سخنان او تفرقه و اختلاف ميان مسلمانان را بر مي‌انگيزد و با مقاصد اتحاديه جهاني علماي مسلمان در تعارض است.

حسن صفار عالم شيعه و برجسته عربستان اظهار داشت: واكنشهايي كه در جهان اسلام شاهد هستيم به علت حد و اندازه اين عالم در جهان است كه وي شخصيتي مهم و جايگاهي بلند دارد. از اين رو سخنان او واكنشهايي را از سوي علماي شيعه در پي داشته است كه نشانه تأثير او در جهان اسلام است. بنابراين مي‌بايست از سخناني استفاده كند كه اختلاف‌انگيز نباشد. ما به اختلاف ميان شيعه و سني كه تاريخي است، اعتراف مي‌كنيم كه از 14 قرن پيش وجود داشته است. مسئله مذهب و اختلافات مذهبي در جهان اسلام در غياب طرحهاي واحد است كه سنيها، شيعيان و اديان ديگر را زير يك پرچم قرار مي‌دهد.

هاني فحص از انديشمندان شيعي لبنان در اين باره تصريح كرد: آنچه كه امروز به آن نياز است، تقريب ميان سني و شيعه است. تجربه ثابت كرده كه تلاشها جهت تقريب مسلمانان نتيجه مي دهد و ارتباط مسالمت آميز آنان را افزايش مي دهد. بايد از مصالح مشترك ميان سني و شيعه سخن گفت و از مناقشه‌هاي تاريخي برحذر بود.

يوسف القرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان طي گفتگو با روزنامه مصري "المصري اليوم" شيعيان را بدعتگر ناميد و مدعي تلاش آنها براي گسترش تشيع در بين اهل تسنن با توسل به منابع مالي و نيروهاي تبليغي شد. اين سخنان افراطي واكنشهاي مختلفي را از سوي شيعيان جهان در پي داشت

قرضاوي بر ديدگاههاي افراطي خود تأكيد كرد

رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان چهارشنبه 27 شهريورماه بار ديگر بر ديدگاههاي افراطي خود درباره شيعيان تأكيد كرد.

يوسف القرضاوي با تأكيد بر ديدگاه افراطي خود مبني بر بدعتگري شيعيان مدعي شد: شيعيان با كارهايي مانند قمه زني درعاشورا و و توسل جستن به اهل بيت (ع) در دين بدعت ايجاد كرده‌اند. سخنان قرضاوي كه از اخبار كذب و ديدگاههاي افراطي او ناشي مي شود منجر به واكنشهاي بسياري از سوي شيعيان جهان شده است.

آيت الله محمدعلي تسخيري نايب رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان و دبيركل مجمع بين المللي تقريب مذاهب اسلامي با انتقاد از اظهارات ضد شيعي او گفت : اين سخنان با اهداف اتحاديه جهاني علماي مسلمان كه خود وي با تلاشهاي زياد آن را به منظور از بين بردن تعصبات، تفرقه، تبليغ ميانه روي و اعتدال تأسيس كرده و در ميثاق اسلامي اين اتحاديه مشهود است سازگار نيست.

محمد باقر المهري معاون مراجع ديني شيعيان كويت نيز در پي اظهارات ضد شيعي قرضاوي طي بيانيه اي يادآور شد : همه اعضاي اتحاديه خواستار عزل و كناره گيري او از منصب رياست هستند، زيرا وي براي اين كار ساخته نشده و صلاحيت رياست منصب اين اتحاديه را ندارد.

درخواست حكم بازداشت قرضاوي از سوي فعالان شيعه

در پي شكايت عليه سخنان ضد شيعي يوسف القرضاوي، گروهي از فعالان و وكيلان شيعي خواستار بازداشت او شدند. گروهي از فعالان و وكيلان شيعه كيفرخواستي عليه يوسف القرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان به دادگاه قانوني دوحه پايتخت قطر ارائه كردند. آنها اعلام كردند كه قرضاوي شعله‌هاي فتنه ميان سنيان و شيعيان را برانگيخته است.

اين گروه از فعالان و وكيلان حقوقي به رياست امين طاهر بديوي از عربستان اين كيفرخواست را به دادگاه قطر ارائه كردند كه طي آن خواستار مجازات قرضاوي، لغو تابعيت قطري، اخراج او از قطر و بازداشت او شدند.

اين گروه نامه‌اي نيز به شيخ حمد آل ثاني امير قطر ارسال و اعتراض خود را به شيخ يوسف القرضاوي اعلام كردند كه او از روي تعمد ميان مسلمانان فتنه‌انگيزي مي‌كند، چهره نادرستي از اسلام ارائه مي‌دهد، به مسلمانان و مذاهب آنها تعرض مي كند. از اين رو خواستار طرد قرضاوي و باطل كردن تابعيت او شدند.

ايمان و علم بايد جهت بيداري ديني به كار گرفته شوند

محمد ششم با اشاره به اهميت ايجاد نظم اخلاقي در كشورهاي اسلامي گفت: ايمان و علم بايد در خدمت انسان باشند و رسالت بيداري و اطلاع‌رساني را به عهده داشته باشند، چرا كه نظم اخلاقي داراي ابعاد ديني و انساني است كه از انسانيت حمايت مي‌كند.

محمد ششم پادشاه مراكش با اشاره به اهميت ايجاد نظم اخلاقي در ميان كشورهاي اسلامي اظهار داشت: ايمان و علم بايد در خدمت انسان باشند و بتوانند رسالت بيداري و اطلاع رساني را به طور كامل اجرا كنند. نظم اخلاقي داراي ابعاد ديني و انساني است، ما نياز به نظم اخلاقي علمي داريم تا به واسطه آن از انسانيت حمايت كرده و از تجاوزات مخرب و خصمانه جلوگيري كنيم.

پادشاه مراكش با اشاره به اينكه انسان درصدد دستيابي به مفاهيم مشترك جهت برقراري توازن، آرامش، صلح و عدالت در جهاني است كه به سرعت متحول مي شود، يادآور شد: منطق و عقل تأثيرهاي بسيار مثبت و سازنده اي بر روي انسان مي گذارند. روح بازبيني هستي با تمسك به هويت انسان نشانه تاريخ همزيستي مسالمت آميز فرهنگها و اديان است كه حماسه انساني را غنا بخشيده است.

تحكيم زبان گفتگوي بين اديان و فرهنگها ضروري است

بشار اسد در ديدار با هيئتي از كليساي دانمارك در دمشق بر آموزه‌هاي صلح و تسامح در اسلام تأكيد و به ضرورت تحكيم زبان گفتگو ميان اديان و فرهنگهاي مختلف اشاره كرد.

بشار اسد رئيس جمهور سوريه در ديدار با هيئتي از كليساي دانمارك در دمشق بر ضرورت تمركز نسل آينده بر آموزشهايي جهت ارتباط با ديگران و فهم ديگري با احترام تأكيد كرد.

وي نقش علماي دين را در اين خصوص مورد تأكيد قرار داد و گفت: علماي دين مي‌توانند در ساخت نسل آينده نقش به‌سزايي ايفا كنند و روح تسامح، اعتدال و ميانه روي را زنده نگهدارند.

نواي قرآن در كاهش بحرانهاي رواني تأثير بسياري دارد

مطالعات روانشناسي در يكي از دانشگاههاي آمريكا نشان داده تلاوت قرآن كريم در وضعيت بيماراني كه از بحرانهاي روحي و رواني رنج مي‌برند، تأثير بسيار مثبت داشته و وضعيت آنان را بهبود مي‌بخشد. رجب عبدالحكيم بريسالي مدير بيمارستان بهداشت رواني طائف و عضو كميته پزشكي بيمارستان ملي عربستان اظهار داشت: شنيدن آيات قرآن كريم از سوي بيماراني كه زبان عربي را نمي دانند و به اين زبان سخن نمي گويند، تأثير مثبتي بر روح و روان آنها داشته است.

وي با اشاره به اينكه اين تحقيق بر روي غيرمسلمانان و كساني كه تاكنون قرآن را نخوانده و نشنيده اند، گفت: آنها از بحرانهاي شديد رواني رنج مي بردند، هنگام خواب آيات قرآن براي آنها پخش شد كه كاهش بحرانهاي رواني و روحي آنها را در پي داشت. شنيدن قرآن تأثير عجيب و مستقيمي در كاهش ميزان بحرانها و نگرانيهاي رواني داشته و باعث بازگرداندن آرامش به شخص شده كه آيه "الا بذكر الله تطمئن القلوب" را محقق مي كند.

آمادگي قيروان براي پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2009

در پي انتخاب شهر قيروان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2009 از سوي آيسيسكو، تونس آمادگي خود را براي برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي، ديني، تمدني اعلام كرد. مسئولان تونس اعلام كردند: به مناسبت انتخاب قيروان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2009، حدود 2 ميليون دلار براي تزئين برجسته‌ترين اثر تاريخي شهر قيروان اختصاص داده‌اند تا طي طرحهاي مختلف، زمينه بازديد بازديد كنندگان را فراهم كنند.

مراسم رسمي پايتخت فرهنگي از آغاز سال آينده با برگزاري جشنواره‌ها، همايشهاي بين‌المللي، نمايشگاهها، مسابقات، نمايشها، فيلمهاي سينمايي و مستند، شب شعر، دوره‌هاي آموزشي هنرهاي مختلف افتتاح مي‌شود. سرودهاي اسلامي، سرودهاي صوفيانه، جشنواره مدهاي اسلامي، نمايشگاه ترويج ميراث معماري و هنر تزئينات اسلامي از برنامه‌هاي ديگر تونس در اين زمينه به شمار مي‌روند.

تاريخ قيروان به سال 50 هجري ( 670 ميلادي) بازمي‌گردد. از اين رو يكي از قديمي‌ترين شهرهاي اسلامي به شمار مي‌رود. قيروان در اصل كلمه اي فارسي است كه وارد زبان عربي شده و به معناي جاي اسلحه، ارتش و مكان جمع شدن مردم در جنگ است. ساخت شهر قيروان در آغاز تاريخ تمدن اسلامي انجام شد كه نقش مهمي در جهاد و اشاعه اسلام به عهده داشت. قيران در 160كيلومتري تونس پايتخت تونس قرار دارد كه مسجد عقبه ابن نافع از قديمي‌ترين آثار تاريخي اين شهر به شمار مي‌رود.

نام "محمد" در صدر نامهاي نوزادان بروكسل

بر اساس سرشماريهاي رسمي نام "محمد" در صدر نامهاي تازه‌متولدان بروكسل بلژيك در سال 2007 قرار گرفته است. دفترسرشماري بلژيك اعلام كرد كه والدين 235 نوزاد متولد شده در سال 2007 نام "محمد" را بر آنها گذاشته‌اند. با توجه به مهاجرتهاي فراواني كه پس از جنگ جهاني دوم در بلژيك انجام شد كه بيشتر مهاجران از شمال افريقا به اين كشور وارد شده‌اند، توجه به نام محمد نشان از اهتمام به اسلام و تأكيد بر علاقه به پيامبر اكرم (ص) دارد.

اگر چه موج اسلام‌هراسي در كشورهاي غير اسلامي رو به افزايش است، اما تأكيد بر اين نام و انتخاب اين اسم بر روي كودكان تازه متولد شده مسلمان در كشورهايي چون: ايتاليا، دانمارك، بريتانيا، تونس، لبنان، نيجريه و ديگر كشورها خبر از واكنشهاي مثبت نسبت به اسلام‌هراسي و احساس وفاداري به پيامبر (ص) مي‌دهد.
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 399]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن