تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820255746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهلت براي ارائه متن به جشنواره تئاتر فجر تمام شد؛حضور و غياب در ميان نام‌هاي بزرگ


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: مهلت براي ارائه متن به جشنواره تئاتر فجر تمام شد؛حضور و غياب در ميان نام‌هاي بزرگ


اعتماد ملي: بيست‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر نيز در راه است و هنوز به‌طور رسمي نام هنرمنداني كه قرار است در آن اجرايي داشته باشند اعلا‌م نشده است.سال گذشته همزماني اجراي نمايش‌هاي حميد سمندريان و بهرام بيضايي با جشنواره تئاتر فجر موجب شد كه آثار اين بزرگان تئاتري نيز در جشنواره اجرا شوند اما امسال و تا اين لحظه از ميان پيشكسوتان دكتر علي رفيعي اعلا‌م كرده است كه با هدف شركت در جشنواره تئاتر فجر، بلا‌فاصله اجراي عمومي نمايش شكار روباه را به نويسندگي خودش از آبان‌ماه تمرين خواهد كرد، نمايشنامه‌اي كه درباره آغامحمدخان قاجار است.

پري صابري هم در اين‌باره به خبرنگار ما گفت: در جشنواره شركت نمي‌كنم و تا امروز اعلا‌م آمادگي كرده‌ام كه نمايش هفت‌خوان رستم را آماده براي اجراي عمومي دارم و البته هنوز چنين چيزي محقق نشده است.

محمد رحمانيان چندي پيش در گفت‌وگو با ايسنا اعلا‌م كرده بود كه، از پشت شيشه‌ها، نوشته اكبر رادي را براي اجرا در جشنواره تئاتر فجر ارائه مي‌كند. امسال در دي‌ماه و همزمان با اولين سالگرد فوت اكبر رادي، نمايش مانيفست چوي اجرا مي‌شود و به دليل همزماني اجراي از پشت شيشه‌ها با اين نمايش، رحمانيان ترجيح داد كه از پشت شيشه‌ها را در جشنواره تئاتر فجر اجرا كند.

محمد يعقوبي هم كه در اين سال‌ها به يكي از چهره‌هاي جدي تئاتري تبديل شده است نمايشنامه خشكسالي و دروغ را در جشنواره امسال اجرا مي‌كند. در اين نمايش زندگي يك وكيل بررسي مي‌شود و ماجراهاي آن در زمان معاصر مي‌گذرد. اين نمايش قرار است در بخش چشم‌انداز اجرا شود. او سال گذشته در مسابقه بين‌المللي تئاتر فجر شركت كرده بود. ‌

حسين پاكدل كه در چند سال اخير به چهره تازه‌اي در زمينه نمايشنامه‌نويسي و كارگرداني تبديل شده است، امسال نمايشنامه نوزاد يخبندان را براي بخش چشم‌انداز تئاتر ايران ارائه كرده كه توسط رضا گوران كارگرداني خواهد شد.

عليرضا نادري هم كه چند سال از صحنه تئاتر دور بوده است، امسال قصد دارد نمايشنامه كوكوي كبوتران حرم را كارگرداني كند؛ متني كه چند سال است از اجرا بازمانده و امسال مجوز اجرا گرفته است. هدف او اين است كه پس از حضور در جشنواره تئاتر فجر، آن را اجراي عمومي كند. به احتمال قوي تمرين‌هاي آن از آذرماه آغاز مي‌شود. او اين متن را سال گذشته در خانه هنرمندان ايران روخواني كرد و با تعدادي از بازيگران آن روخواني تمرين‌هايش را آغاز مي‌كند.

عزت‌الله مهرآوران هم امسال بر آن است تا با نمايشنامه ابريشم‌بانو كه برنده جايزه ادبيات نمايش خانه تئاتر در اولين دوره شده است، در بخش چشم‌انداز تئاتر فجر شركت كند. شخصيت اصلي اين نمايش به انتظار بازگشت سياوش، همسرش، ماجراهايي را پشت سر مي‌گذارد.

هوشمند هنركار هم در بخش چشم‌انداز با متني از محمدامير ياراحمدي تحت عنوان كمي با هم قدم بزنيم شركت مي‌كند. اين متن به رقابت دو دانشجو مي‌پردازد كه به يك فاجعه منجر مي‌شود.

از ميان چهره‌هاي جوان مي‌توان به نام محمودرضا رحيمي اشاره كرد كه براي حضور در دو بخش تجربه‌هاي نو نمايشنامه كاوانا نوشته تراهيكو كوري ژاپني و بخش بين‌الملل نمايشنامه ليرشاه ويليام شكسپير را ارائه كرده است. عباس اقسامي هم كه در اين سال‌ها تبديل به كارگرداني فعال شده است، در جشنواره تئاتر فجر با نمايشنامه رقصيدن در تاريكي نوشته ميلا‌د اكبرنژاد حضور مي‌يابد.

سعيد شاپوري نيز سونات پاييزي را براي بخش چشم‌انداز و سوناي را براي بخش توليد متون نمايشي ارائه كرده است.

نصرالله قادري نمايش كشتار خاموش را براي حضور در بخش چشم‌انداز جشنواره تئاتر فجر ارائه كرده است، اين متن در صورت قبولي با نويسندگي و كارگرداني خودش اجرا خواهد شد.

البته تا امروز اطلا‌عات در مورد شركت‌كنندگان بخش‌هاي مختلف از طرف دبيرخانه به هيچ‌جا ابلا‌غ نشده است. هدف آنان اين است كه با توجه به كدگذاري شدن متن‌ها براي بازخوانان، متون نويسندگان و كارگردانان متقاضي براي شركت در جشنواره تئاتر فجر آشكار نشود، و پس از اعلا‌م نتايج متون نام آنان نيز علني خواهد شد اما اطلا‌عات بالا‌ نيز بر اساس مصاحبه اين هنرمندان با رسانه‌هاي گروهي گردآوري شده است و مطمئنا تا زمان اعلا‌م رسمي نمي‌توان به هيچيك از اين خبرها اميدوار بود.

قطب‌الدين صادقي، داوود رشيدي، فرهاد آئيش، اكبر زنجانپور، فرهاد مهندس‌پور، ناصر حسيني‌مهر، جلا‌ل تهراني، رضا صابري، محمد عاقبتي، بهروز غريب‌پور، اميررضا كوهستاني، آتيلا‌ پسياني، بهزاد فراهاني، حسين كياني، هادي مرزبان و چيستا يثربي از ديگر كارگردانان مطرح كشورمان هستند كه تا امروز هنوز مشخص نشده است آيا جزو غايبان جشنواره امسال هستند يا حاضران آن؟! مطمئنا يك جشنواره قوي و محكم نيز با بودن آثار مهم و برجسته و البته نام‌هايي كه هنوز هم توانايي ارائه آثار برجسته را دارند، رونق خواهد گرفت.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن