تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816732527




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسسه شفافيت بين‌الملل: سقوط شفافيت مالي در جهان صنعتي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: موسسه شفافيت بين‌الملل: سقوط شفافيت مالي در جهان صنعتي
جام جم آنلاين: كشورهاي صنعتي كه هميشه از وجود عدم شفافيت در ساير كشورها گلايه دارند به واسطه عدم نظارت بر بخش خصوصي عملا چشمان خود را به روي فساد حاكم بر معاملات خارجي خود با ساير كشورها بسته‌اند.


موسسه شفافيت بين‌الملل (Transparency international) در آخرين گزارش سالانه خود در مورد وضعيت فساد اداري و مالي در كشورهاي مختلف جهان اعلام كرده كشورهاي فقير دنيا همچنان در زمره فاسدترين كشورهاي جهان هستند و بالاترين سطح ناكارآمدي و عدم شفافيت مالي را دارند.

با اين حال گزارش امسال اين موسسه به نكته ديگري اشاره كرده كه تا پيش از اين سابقه نداشته است. در بخشي از اين گزارش به اغماض كشورهاي غربي در مواجهه با فساد حاكم بر مراودات بخش خصوصي اين كشورها با طرف‌هاي خارجي و استفاده از شيوه‌هاي نامتعارف و سوال‌برانگيز در مراودات مالي و تجاري اين كشورها با جهان سوم اشاره شده است. علاوه بر اين به نقش پول در سياست پرداخته شده كه تا حدود زيادي دنياي سياست در جهان غرب را تحت سيطره خود درآورده است.

تا آنجا كه به فساد مالي در غرب بازمي‌گردد دانمارك، سوئد و نيوزيلند در زمره شفاف‌ترين كشورها هستند در حالي كه بريتانيا در رتبه 16 اين فهرست قرار گرفته و از اين كشور به عنوان يكي از عوامل سقوط شاخص شفافيت عملكرد مالي در دنياي غرب ياد شده است.

يكي از دلايلي كه موجب شد شفافيت بين‌الملل درصدد تهيه جدول اشاعه فساد مالي در كشورهاي صنعتي برآيد افشاي فساد مالي در پرونده معاملات شركت تسليحات‌سازي BAE بريتانيا با عربستان‌سعودي در پرونده‌اي موسوم به اليمامه بود كه دستگاه قضايي اين كشور همين اواخر روند تحقيق در مورد آن را با وجود اعتراض گروه‌هاي حامي حقوق مدني متوقف كرد.

شفافيت بين‌الملل در بخشي از گزارش خود تصريح كرده توقف روند تحقيقات پيرامون پرونده اليمامه (معامله BAE و عربستان‌سعودي) ترديدهاي بيشتري در مورد پايبندي بريتانيا به مبارزه با فساد مالي به وجود آورده است.

ايالات‌متحده كه سالهاي اخير هميشه به اهمال در بررسي نوع مراودات تجاري اين كشور با دنياي خارج متهم بوده در فهرست امسال در رتبه هجدهم قرار گرفته است كه تقريبا پايين‌ترين رتبه شفافيت‌ مالي در بين كشورهاي صنعتي است.

شفافيت بين‌الملل كاهش رتبه كشورهاي صنعتي در فهرست امسال خود را ناشي از سقوط اخلاقيات و عدم نظارت دقيق در اين كشورها دانسته است.

يكي از مولفه‌هايي كه در تهيه اين فهرست مدنظر شفافيت بين‌الملل بوده وجود يا فقدان اراده سياسي براي مقابله با فساد مالي در معاملات خارجي بوده است. اين گزارش تصريح مي‌كند فساد جنگ عليه فقر جهاني را به مخاطره انداخته و لزوم ايجاد نهادي براي نظارت بر نحوه هزينه شدن كمك‌هايي كه از سوي كشورهاي صنعتي و ثروتمند به كشورهاي فقير اعطا مي‌شود را مورد تاكيد قرار داده است.

نكته جالب اين كه در فهرست امسال شفافيت مالي به نظر مي‌رسد وضعيت اكثر كشورهاي جهان سوم از بابت فساد مالي رو به بهبود است و نوعي موازنه ميزان توسعه‌يافتگي كشورها و جايگاه آنها در اين فهرست وجود دارد.

در حالي كه جايگاه اكثر كشورهاي آفريقايي در اين فهرست ثابت مانده كشورهاي اروپاي‌شرقي و درصدد آنها بلغارستان سيري نزولي را پشت سر مي‌گذارند و كشورهاي در حال صنعتي شدن چون چين و كره‌جنوبي گام به گام به سوي شفافيت بيشتر مي‌روند.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن