تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819949354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسعه صنعت گردشگري لازمه ديار تاريخي همدان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توسعه صنعت گردشگري لازمه ديار تاريخي همدان است
داخلي. فرهنگي. گردشگري
كارشناسان صنعت گردشگري مي‌گويند، توسعه اين صنعت لازمه همدان است چون اين خطه تاريخي با داشتن بيش از يك هزار و ‪ ۷۰۰‬اثر فرهنگي و باستاني ، تابلوي زيبايي از تاريخ زندگي بشر را نشان مي‌دهد.

وجود دهها كتاب و مقاله‌هاي فرهنگي و علمي در رابطه با دوره‌هاي مختلف تاريخي و گذار همدان از اين دوره‌هاي تمدن ساز از بيش از سه هزار سال گذشته تاكنون ، حاكي از عظمت و پيشينه تاريخي پر افتخار همدان به عنوان پايتخت تاريخ وتمدن ايران زمين دارد .

تجميع جاذبه‌هاي گردشگري طبيعي، تاريخي، فرهنگي در معرفي همدان به عنوان يكي از مناطق اصلي توريستي ايران زمين در داخل و خارج كشور شده است.

تپه باستاني هگمتانه، سنگ نوشته‌هاي گنج نامه، دامنه‌هاي زيباي الوند، دره‌هاي سرسبز عباس آباد، كوچه باغ‌هاي مصفا، آرامگاه‌هاي بوعلي، باباطاهر و استرومردخاي و بازار قديمي گونه‌هايي از مجموعه جاذبه‌هاي گردشگري زاگرس نشينان همداني است.

در همين ارتباط ، قرار گرفتن در آستانه ‪ ۲۷‬سپتامبر و ششم مهر روز جهاني جهانگردي بهانه‌اي براي شناساندن بيشتر جاذبه‌هاي منحصر به فرد تاريخي و فرهنگي استان همدان به جهانيان است.

آثاري زيبا، ديدني و دوست داشتني از دوره‌هاي مادها، هخامنشيان، ساسانيان، صفويه ، سلجوقيان، اشكانيان، ساسانيان و قاجاريه به عنوان تلالويي از فرهنگ و تمدن ايرانيان در همدان به يادگار مانده است.

وجود كاخ باستاني هگمتانه داراي آثار خشتي دوران هخامنشيان، لوح زر آريا رامنه، جام زرين منسوب به داريوش (قرن پنجم قبل از ميلاد) و جام زرين خشايارشاه (پسر داريوش) و نقش برجسته زرشير بالدار در حال جهش دوران هخامنشي و آثار متعدد ديگر همدان را در فهرست ليست مكان‌هاي زيباي گردشگري دنيا قرار داده است.

مقبره استرومردخاي محل آرامگاه استر ملكه شوش و بانوي پادشاه ايران ، خشايارشاه و مردخاي عمومي ملكه ديگر بناي تاريخي شهر همدان است.

در سرداب بقعه دو قبر وجود دارد بر بالاي آنان دو صندوق عتيقه نفيسي قرار دارد و همچنين در اين مكان يك كتاب تورات به خط عبري وجود دارد كه بر پوست آهو نوشته شده است.

اين بنا نخستين بار ‪ ۱۱‬قرن پيش به دست كليميان ساخته شده و بناي جديد قرن هفتم هجري با سنگ و آجر به سبك بناهاي اسلامي در مركز شهر همدان احداث شده است.

آرامگاه باباطاهر نيز از عرفاي بزرگ و مشهور دوبيتي سراي ايران كه گذشت زمان در فراموشي دوبيتي‌هاي شورانگيز سروده شده وي با لهجه لري نيز ناتوان بوده يكي از ميدان‌هاي مصفا و زيباي همدان را به خود اختصاص داده است.

باباطاهر در مجموعه كلمات قصار عربي، عقايد عرفاني خود را در علم معرفت ، ذكر، عبادت، وجد و محبت را مشتمل بر ‪ ۴۲۰‬ذكر عارفانه در ‪ ۵۰‬باب بيان كرده است.

گنبد علويان اثر ديگر خطه تاريخي همدان، محل آرامگاه دو نفر از اعضاي خاندان علويان كه زير گنبد سردابي پوشيده شده با كاشي‌هاي خشت فيروزه‌اي رنگ قرار گرفته متعلق به دوره سلجوقيان است.

اين بنا از منظر بيروني مشابه گنبد سرخ مراغه و از داخل نيز داراي گچ‌بري‌هاي زيبا و فراوان است.

جبهه بيروني بنا داراي طاقنماهايي به اشكال منظم لوزي‌هاي بزرگ و كوچك با آجر برجسته‌كاري شده است و بقاياي كتيبه آجري زيبايي به خط كوفي مشتمل بر چند آيه اول سوره دهر در بالاي ديواره‌هاي خارجي و ستون‌هاي جانبي جلوخان نيز به چشم مي‌خورد.

مسوولان سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان از استقبال پرشور گردشگران و مسافران در تابستان امسال خبر مي‌دهند.

معاون ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي همدان گفت: حدود دو ميليون گردشگر داخلي از سراسر ايران در تعطيلات تابستان امسال به استان سفر كردند.

"عليرضا ايزدي" افزود: يك ميليون و يكصد هزار گردشگر تابستان امسال براي بازديد از اماكن تاريخي و فرهنگي استان بلطي تهيه كردند.

وي اضافه كرد: در استان همدان امكان اسكان مسافران در هشت هتل، سه هتل آپارتمان و ‪ ۱۷‬مهمانپذير با ‪ ۷۷۶‬تخت فراهم شده است.

وي اظهار داشت: اتخاذ تدابير مناسب براي بهينه‌سازي خدمات رفاهي مسافران در ايام نوروز و تعطيلات تابستان از سوي مسوولان ارشد اجرايي استان ضروري است.

وي، اختصاص جايگاه ثابت براي نصب چادر و ايجاد سرويس‌هاي بهداشتي در آن را براي اسكان موقت مسافران براي ساماندهي و رشد و تقويت صنعت گردشگري در استان جدي دانست.

وي گفت: ايجاد اين جايگاه براي جلوگيري از پراكندگي اقامت مسافران براي تمركز خدمات و جلب بيشتر رضايت گردشگران به منظور ترغيب بيشتر آنان براي سفر به استان اجتناب ناپذير است.

وي افزود: نصب ‪ ۵۰۰‬چادر در شبانه روز و تخصيص يك هزار و ‪ ۵۰۰‬كلاس از سوي آموزش و پرورش براي اسكان موقت مسافران در استان نياز است.ك /‪۳‬ ‪۱۱۳۹/۵۶۴/۵۷۵/۷۵۲۱‬
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن