تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816184279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/همدان قلب دفاعي كشور در طول سالهاي دفاع مقدس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/همدان قلب دفاعي كشور در طول سالهاي دفاع مقدس
همدان - خبرگزاري مهر: جنگ تحميلي در شرايطي آغاز شد كه نهال نوپاي انقلاب هنوز جان نگرفته بود اما در اين ميان عزم يكپارچه ملت باعث شد بسياري از اهداف دشمنان ناكام بماند كه در اين ميان نبايد از سهم بالاي برخي استانها مانند همدان غفلت كرد.

به گزارش خبرنگار مهر در همدان، در جريان هشت سال دفاع مقدس اغلب كشور درگير جنگ بودند و حتي استانهايي كه دورتر از مركز جنگ قرار داشتند با اهداي شهيد و اعطاي كمكهاي مادي و معنوي نقش بسزايي در جنگ تحميلي ايفا كردند.

در اين ميان استانهاي غربي و شمال غربي كشور و جنوب كشور كه به طور مستقيم درگير جنگ بودند زحمات و صدمات بيشتري متحمل شدند كه سهم برخي استانها به حق ستودني است.

استانهايي از جمله كرمانشاه، كردستان، ايلام و خوزستان از آن جمله اند. اما اولين استان پس از استانهاي مرزي در غرب كشور استان همدان است كه همواره به بهترين وجه ممكن در دفاع مقدس حضور داشت و خونهاي بسياري براي آبياري نهال نورسته كشور تقديم كرد.

از همان اولين روزهاي انقلاب و جنگ شير مرداني از تبار انصار الحسين (ع) از استان همدان ظهور كردند تا با يك اشارت از امام خويش، تيرگي شب را شكافته و در شن هاي سوزان و ملتهب جنوب و صخره هاي سر به فلك كشيده غرب بر متجاوزان بتازند.

آنان مرداني بودند كه از كوچه پس كوچه هاي استان همدان، هر چند با عناوين مختلف بسيجي، سپاهي، ارتشي، جهادي و غيره ،اما يك دل و يك صدا، بهم پيوستند و چونان سيلابي عظيم در جاي جاي جبهه ها بنيان دشمن را بر كندند.

آنان از تبار همان هايي بودند كه در برابر خونخواران و جنايتكاران، نه گفته و مردانه ايستادند و قدم بيگاناگن و متجاوزان را چون گذشته قطع كردند و از آن پس داستان حماسه هاي خونين شان منظومه اي شد از نور و روشني تا مسير هدايت آناني باشند كه دل به حقيقت سپرده اند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، سپاه پاسدران همدان با محوريت شهيد محراب آيت الله مدني تشكيل شد و از همان آغاز كه غائله ضد انقلابيون در كردستان در حال ريشه دواندن بود با هدايت شهيد مدني جوانان انقلابي در قالب اكيپهايي در جاي جاي كردستان عليه گروهكهاي ملحد و وابسته به شرق و غرب، رزميده و حماسه آفريني كردند.

در همين زمان سربازان و افسران انقلابي استان همدان در قالب لشكر 28 كردستان در پادگان سنندج در حالي كه زير آماج حملات و محاصره كامل دشمن قرار داشتند، مقاومت كرده و با حفظ پادگان به تعبيري كردستان را حفظ كردند.

همچنين نيروهاي سپاه همدان در عمليات آزادسازي شهرهاي پاوه، مريوان، سقز، مهاباد، بانه، بيجار، قروه، دهگلان و از همه مهمتر شكستن محاصره سنندج نقش اساسي ايفا كردند.

در نوزدهم تيرماه 1359 حضور به موقع نيروهاي سپاه همدان در پايگاه شهيد نوژه موجب عقيم ماندن كودتاي آمريكايي در اين مكان شد كه در پي آن ده ها نفر دستگير و چندين نفر از كودتاچيان به هلاكت رسيدند.

با شروع شرارتهاي دشمن بعثي نيروهاي همدان اولين نيروهايي بودند كه در تابستان 1359 در پاسگاه هاي مرزي سرپل ذهاب - قصر شيرين حضور پيدا كرده و پاسگاه هاي دارخور، تيله كوه، باويسي، باباهادي و هدايت را با قدرت پدافند كردند.

پس از شروع جنگ، پدافند محور مياني سرپل ذهاب، محور شمالي مهران و همچنين محور مريوان بر عهده رزمندگان همداني بود.

در همين زمان دلاوران نيروي زميني ارتش در قالب تيپ سوم زرهي شهيد قهرمان به سرعت خود را به محور جنوب رسانده و در منطقه دزفول به عنوان يگان احتياط استقرار يافتند.

نيروهاي جهاد سازندگي نيز با تمامي توان علاوه بر رساندن كمك هاي مردمي به جبهه هاي غرب، امكانات مهندسي خود را در منطقه سرپل ذهاب مستقر كرده و با تمامي توان عمليات هاي راه سازي، پل سازي و احداث سنگر و خاكريز در اين محور ايفاي نقش كردند.

تيز پروازان پايگاه شهيد نوژه در راستاي سركوب متجاوزين از اولين روز هجوم اقدام به پرواز و بمباران مواضع دشمن در عمق خاك عراق كرده و بسياري از امكان نظامي و اقتصادي او را فلج كردند.

تلاش و فداكاري فرزندان اين مرز و بوم خشم دشمن را از همان ابتدا به اوج رسانيد به نحوي كه استان همدان از اهداف ثابت حملات هوايي دشمن قرار گرفت و لذا در هفته اول شروع جنگ فرودگاه همدان، پايگاه نوژه و ماهواره اسدآباد بارها مورد حمله هوايي قرار گرفت كه با عكس العمل به موقع سيستمهاي پدافندي و هواپيماهايي شكاري پايگاه شهيد نوژه طي يك هفته 10 فروند هواپيماي دشمن در آسمان استان ساقط شدند.

دشمن در منطقه قصر شيرين بارها اقدام به تك نمود كه به قصد تصرف شهر سرپل ذهاب بود اما با رشادت رزمندگان استان همدان مجبور به عقب نشيني شد.

پاسداران استان همدان در تشكيل تيپ 27 محمد رسول الله (ص) نقش بسزايي داشتند و همچنين يگان هايي مانند لشكر 3 ويژه شهدا و لشكر 43 مهندسي امام علي (ع) مملو از حضور پر رنگ رزمندگان استان همدان بود.

در سال 1361 با تشكيل تيپ 32 انصار الحسين (ع) حضور حماسي دلاوران استان همدان به صورتي منسجم و در قالب يگان استاني هويدا شد و تا واپسين روزهاي دفاع مقدس اين گروه به صورت لشكر 32 انصار الحسين (ع) ادامه داشت.

در طول دوران دفاع مقدس رزمندگان سپاه بسيج استان در 30 عمليات پدافندي شركت داشتند كه از مهمترين آنها مي توان عملياتهاي بازي دراز اول، شهيدان رجايي و باهنر، مطلع الفجر، فتح المبين، بيت المقدس، رمضان، ثارالله، مسلم بن عقيل، امام زين العابدين(ع)، والفجر2، والفجر5، تحرير القدس، عاشورا، قادر، والفجر8، صاحب الزمان (عج)، انصار، كربلاي 4، كربلاي 5، كربلاي 8، نصر4، بيت المقدس2، والفجر10 و عمليات تاريخ ساز و حماسي مرصاد را نام برد.

همچنين در بيش از 20 مأموريت پدافندي كه هر يك ماه ها به طول انجاميد رزمندگان دلير همداني نيز شركت داشتند.

دلاوران ارتشي تيپ قهرمان بين سال هاي 59-1358 حضوري حماسي در منطقه كردستان داشتند و با شروع جنگ تحميلي در عمليات هاي نصر، رجايي و باهنر، ابو حميظه، طريق القدس، بيت المقدس، محرم و الفجر مقدماتي نقشي اساسي داشتند و چندين مورد نيز عمليات هاي پدافندي را در منطقه جنوب و جنوب غربي به اجرا در آوردند.

تيز پروران پايگاه شهيد نوژه نيز كه از آغازين روزهاي تجاوز ضربات متوالي به پيكره رژيم بعثت وارد كرده بودند كماكان به عمليات هاي هوايي عليه دشمن ادامه مي دادند.

عمليات هاي هوايي مانند H3 برفراز پايگاه الوليد عراق كه منجر به انهدام بيش از 50 درصد از هواپيماهاي دشمن و نيز عمليات هوايي بر فراز آسمان بغداد و بمباران پالايشگاه الدوره توسط خلبان شهيد عباس دوران كه به حق عباس دوران بود و با انجام اين عمليات ضربه مهلك سياسي به حيثيت رژيم عراق وارد شد و اجراي كنفرانس سران غيرمتعهدها در بغداد منتفي شد كه به منزله بزرگترين شكست سياسي عراق در عرصه بين امللي محسوب شد و تا مدتها رژيم بعثي را در انزواي سياسي قرار داد.

پرسنل اين پايگاه علاوه بر شركت فعال خود در تمامي عمليات هاي هوايي عليه دشمن، آسمان غرب كشور را تحت پوشش داشته و از تجاور هواپيماهاي دشمن جلوگيري مي كردند و در طول هشت سال دفاع مقدس دهها فروند از هواپيماهاي دشمن توسط هواپيماهاي شكاري و سيستم پدافند پايگاه شهيد نوژه سرنگون شدند.

دلاوران نيروي انتظامي استان همدان در قالب كميته، ژاندارمري و شهرباني در طول جنگ حضوري چشمگير داشتند و به صورت اعزام هاي مستمر در مناطق آفندي و پدافندي به يگان هاي موسي بن جعفر (ع)، روح الله و ساير يگانها گسيل شده و نقش آفريني كردند.

سنگر سازان بي سنگر استان همدان نيز پا به پاي همرزمان نظامي خود در جبهه هاي جنوب و غرب با انجام فعاليت هاي مهندسي، فرهنگي، بهداشتي، و با راه اندازي ستاد پشتيباني جنگ در كنار كميته امداد، هلال احمر و استانداري در جمع آوري و ارسال كمك هاي مردمي نقش اساسي را ايفا كردند.

رزمندگان جهاد سازندگي استان همدان در عمليات هاي بازي دراز، قراويز، والفجر2، والفجر4، والفجر9، بدر، كربلاي 4، كربلاي 5، كربلاي7، نصر، نصر8، بيت المقدس 2 و 3، شركت نموده و در سخت ترين شرايط موجود حماسه هاي احداث جاده بازي دراز، پل سيدالشهداء و مناطق سردشت، بانه، سرپل ذهاب، و غيره حماسه آفريني نمودند.

مردم استان همدان طي هشت سال دفاع مقدس هشت هزار شهيد و بيش از 17 هزار جانباز و نزديك به يك هزار آزاده سرافراز را در پرونده خود جاي داده اند.

از استان همدان بيش از 80 هزارنفر در قالب بسيج و بيش از 20 هزار نفر نيروي مردمي در قالب جهاد سازندگي، هلال احمر و ستاد پشتيباني جنگ به جبهه هاي نور عليه ظلمت اعزام شدند.

در وصف پشتيباني مردم استان از فرزندان رزمنده خود مي توان تقديم بيش از هشتاد هزار واحد خون به رزمندگان بيش از 10 ميليارد ريال و هزارن قطعه طلا و جواهرات و هزاران دستگاه كاميون كمكهاي غيرنقدي را نام برد.

برپايي ده ها ايستگاه صلواتي و آشپزخانه در جنوب غرب به همت والاي مردم استان همدان انجام شده است كه در يك مورد روزانه بيش از 40 هزار رزمنده در جنوب به طور كامل از طريق آشپزخانه استان همدان تغذيه مي شدند.

هچنين توسط ستاد بازسازي مناطق جنگ زده سرپل ذهاب كه متولي آن استان همدان بوده است، نزديك به دو هزار اوحد مسكوني، صنعتي، تجراي، و آموزشي بازسازي و يا نوسازي شدند كه تمامي هزينه ها و نيروهاي انساني آن از استان تأمين مي شد.

مردم مهمان نواز استان همدان در طول دوران دفاع مقدس از 30هزارمهاجر جنگ تحميلي ميزباني نمودند و با اسكان و تأمين تمامي مايحتاج زندگي آنان از غم فراق عزيزان، ديار و كاستي هاشان را زدودند.

حضور گسترده و حماسي مردم استان همدان در صحنه هاي رزمي و پشتيباني جنگ به گونه اي بود كه دشمن در كينه ورزي با آنان بيش از 300 بار آسمان استان همدان را مورد تجاوز هواپيماهاي خود قرار داد و خلال آن بيش از 130 بار نقاط مسكوني بمباران و يا مورد حمله موشك زمين به زمين واقع شد كه طي آن حدوداً 800 نفر از مردم بي گناه به شهادت رسيدند كه 336 نفر از بانوان و نزديك به 20 نفر هم كودكان بودند.

در اين باب همان بس كه بيش از 16هزار واحد مسكوني، تجاري، صنعتي، آموزشي و غيره تخريب شده و بيش از 32 ميليارد ريال خسارت مستقيم از اين حملات را به دنبال داشته است.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن