تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816615765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دريافت ماليات از معاملات مسكن


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: دريافت ماليات از معاملات مسكن


ادامه از صفحه اول: دولت براي اخذ ماليات از معاملات مسكن، ماليات تركيبي براي فعالان بازار مسكن در نظر گرفته است بر همين اساس مقرر شده افرادي كه حداقل سه بار در سال ملك خريد و فروش كنند، مشمول ماليات بر درآمد مشاغل مي شوند و بايد به دولت ماليات بپردازند. در اين طرح از دو نوع ماليات موثر در حذف سوداگري مسكن استفاده مي شود به طوري كه هم تعداد دفعات خريد و فروش ملك ملاك اخذ ماليات قرار گيرد و هم ارزش افزوده مسكن ملاك بعدي براي وضع ماليات باشد.

اين در حالي است كه وزير مسكن در ادامه درباره تاثير اجراي سياست ماليات بر مسكن در بازار مسكن گفت: «انتظام به امور در هر كاري ضروري است كه يكي از پايه هاي آن داشتن اطلاعات است لذا اولين اقدام دولت تهيه بانك اطلاعاتي كامل از زمين و ملك است به اين معنا كه معلوم شود هر فردي چه ميزان ملك و زمين دارد.»
وي تاكيد كرد: «پرداخت ماليات بر معاملات ملكي، زمين يا مسكن يك اصل در همه كشورها محسوب مي شود.»
سعيدي كيا معتقد است: «قيمت هاي منطقه اي مسكن توسط كميته مربوطه رشد مي يابد بنابراين كسي كه صاحب ملك بوده و قصد فروش دارد بايد تفاوت قيمت آن را با ماليات بپردازد. از سويي معتقديم اين اقدام عرضه مسكن را بالا مي برد.»
البته وزير مسكن درخصوص انبوه سازان مسكن مشمول اين طرح عنوان كرد: «انبوه سازاني كه از وزارت مسكن مجوز دارند مشمول ماليات بر درآمد شغل نمي شوند؛ البته كساني مجوز دارند كه از صلاحيت پايه يك، دو، سه يا ارشد برخوردار باشند كه از نظر ما انبوه ساز است در غير اين صورت اگر شغلش خريد و فروش بوده و مجوز انبوه سازي نداشته باشد بايد ماليات بر درآمد را بپردازد.»
در همين حال پيروز حناچي استاد دانشگاه و كارشناس مسكن درباره تاثير سياست هاي مالياتي بر كاهش التهابات بازار مسكن خاطرنشان كرد: «اين نوع نگرش ها فرافكني است به اين معني كه دولت قبول ندارد اتخاذ سياست هاي اجرايي موجود منجر به بروز چنين وضعيتي شده است. از اين رو بحراني شدن اوضاع زمين و مسكن را در جاي ديگري جست وجو مي كند.»
وي با بيان اينكه اجراي اينگونه طرح ها موجب دامن زدن به افزايش نقدينگي در جامعه مي شود، گفت: «اصلي ترين كاري كه دولت بايد انجام دهد تجديد نظر در سياست هاي كلان اقتصادي و كنترل تورم است.»وي گفت: «در غير اين صورت اين ماليات به قيمت تمام شده مسكن اضافه مي شود و باز هم اقشار كم درآمد هستند كه بيشترين آسيب و فشار اقتصادي را متحمل مي شوند.»به اعتقاد كارشناسان مسكن اين بسته مالياتي در شرايط بسيار عادي قابل قبول است و حتي در كشورهايي كه مشكل بحران مسكن وجود ندارد، كارايي دارد. اما اين اقدام در شرايط فعلي كه كشور با بحران مسكن به شكل گسترده رو به رو است نه تنها كارايي نخواهد داشت بلكه ممكن است به تشديد بحران مسكن منجر شود.
اساساً مسكن جاذبه هايي دارد كه سرمايه هاي سرگردان را به سوي خود جذب مي كند و اينكه اين پتانسيل از كجا نشات مي گيرد سوالي است كه اگر پاسخ داده شود ديگر بازار سوداگري در عرصه مسكن وجود نخواهد داشت.
از سوي ديگر برخي كارشناسان معتقدند اين موضوع نه تنها قيمت مسكن را كاهش نخواهد داد بلكه باعث نگراني سرمايه گذاران و كاهش جذابيت سرمايه گذاري در بخش مسكن مي شود و به دنبال آن پول هاي كمتري به اين بخش وارد شده و به طور حتم ركود را در پي خواهد داشت.در صورتي كه بسته مالياتي به اجرا درآيد لطمه اي اساسي به توليد وارد خواهد شد. در عرصه مسكن اصولاً افرادي هستند كه ملكي را مي خرند و پس از مدتي با ارزش افزوده مي فروشند. مسكن كالايي است كه بلافاصله و به بهانه هاي مختلف به تقاضاي موثر تبديل مي شود و براي اينكه توليد را به مرحله اي برساند كه از بحراني كه در آينده پيش خواهد آمد جلوگيري شود، نيازمند نقدينگي در بخش مسكن و توليد انبوه هستيم، از اين رو لازمه عملي شدن اين مهم معاف شدن بخش مسكن از ماليات است. در همين حال نتيجه اجراي اين طرح آنگونه خواهد شد كه سرمايه هاي موجود در بخش مسكن موثر و در پروسه توليد از اين بخش خارج و مشكل دولت در بخش هاي ديگر حل خواهد شد اما در اين بخش گريز از مسكن رخ خواهد داد. اساساً جذب سرمايه دربخش مسكن طي سال هاي متوالي عملي مي شود و سال ها بايد صبر كنيم تا بتوانيم همين مقدار سرمايه پركشيده را به بخش مسكن جذب كنيم. به نظر مي رسد عمده اين فعاليت ها نظير بسته مالياتي، محدود كردن بانك در ارائه وام ها و... تصميماتي شتاب زده و غيركارشناسي هستند كه اجراي آنها فقط در قالب برنامه هاي درازمدت توجيه پذير است.
البته رضا حريري استاد دانشگاه و كارشناس مسكن در خصوص وضع ماليات بر معاملات مكرر در بخش مسكن معتقد است: «قيمت مسكن در ايران كاذب است و بايد دولت در جهت مهار آن اقداماتي همانند ساير كشورهاي دنيا به انجام رساند.»وي اظهار داشت: «در ساير كشور هاي دنيا از جمله كانادا و آلمان اين جريان همواره وجود داشته است و كساني كه اقدام به ساخت و ساز يا خريد و فروش ملكي مي كنند در صورت استفاده شخصي و يا اجاره از دادن ماليات معاف هستند و چنانچه خلاف آن صورت گيرد و بيش از دو يا سه بار در طول سال شخصي اقدام به خريد و فروش ملك كند موظف به پرداخت ماليات هاي سنگين خواهد شد.»
وي در پاسخ به اين مطلب كه ممكن است اين اقدام دولت فروش وكالتي را افزايش دهد، اظهار داشت: «هميشه راه فرار براي هر قانوني وجود دارد اما دولت بايد قوانين را به صورت يك طرفه وضع كند و از يك معني واحد و براي همه افراد قابليت اجرا داشته باشد كه در اين صورت است كه اين نوع قوانين و سياست ها مي تواند در مهار بحران فعلي بازار مسكن تاثيرگذار باشد.»
به اعتقاد ميلاني يكي از كارشناسان مسكن وضع ماليات بر خريد و فروش مسكن باعث مي شود مسكن به كالايي داغ تبديل شود و كسي توان بازي با اين كالا را نخواهد داشت و سوداگري در اين بخش كاهش مي يابد. به گفته وي چنانچه اين ماليات به صورت هوشمندانه و براساس قوانين تجارت و قواعد شهرسازي و رعايت حقوق شهروندي وضع شود تاثير بسيار زيادي در كاهش قيمت مسكن خواهد داشت در غير اين صورت ركود مجدد را براي اين بخش به همراه خواهد داشت.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن