تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803809264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمره قبولي بورس با سوددهي 30 درصد در نيمه اول سال


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نمره قبولي بورس با سوددهي 30 درصد در نيمه اول سال
دنياي اقتصاد – بورس تهران در نيمه نخست سال جاري، پس از يك دوره نوسان محدود از 16 ارديبهشت‌ماه روند صعودي سريع خود را آغاز كرد؛
روندي كه باعث شد بازدهي بورس تا 14 مردادماه (طي كمتر از سه ماه) نسبت به ابتداي سال به 1/36درصد برسد، اما پس از اين رشد انفجاري، شاخص از 14 مردادماه تا 24 شهريورماه طي 40روز، 9/5درصد عقب‌نشيني كرد. روندي كه در نهايت منجر به ثبت بازدهي 9/29درصدي بورس طي نيمه نخست سال جاري شد.

كارنامه نيمسال اول منتشر شد
بازدهي بورس تهران؛ 9/29درصد
گروه بورس – بورس تهران در نيمه نخست سال جاري رفتار دوگانه‌اي از خود به نمايش گذاشت، به گونه‌اي كه شاخص بازده نقدي و قيمت كه معرف ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بورس است، پس از يك دوره نوسان محدود از 16 ارديبهشت‌ماه روند صعودي سريع خود را آغاز كرد.
روندي كه باعث شد بازدهي بورس تا 14 مردادماه (طي كمتر از سه ماه) نسبت به ابتداي سال به 1/36درصد برسد. در اين ميان شاخص‌هاي بورس تا اين تاريخ چند ركورد ديگر را نيز ثبت كردند كه از آن جمله مي‌توان به ثبت بالاترين رقم شاخص بازده نقدي و قيمت در 14 مردادماه به ميزان 49هزار و 241واحد و عبور شاخص قيمت پس از سه سال از مرز 12هزار واحد در 15 تيرماه اشاره كرد.
اما پس از اين رشد انفجاري، شاخص از 14 مردادماه تا 24 شهريورماه طي 40روز، 9/5درصد عقب‌نشيني كرد. روندي كه در نهايت و با توجه به رشد ناچيز شاخص‌هاي بورس در هفته پاياني شهريور منجر به ثبت بازدهي 9/29درصدي بورس طي نيمه نخست سال جاري شد.
واكاوي شاخص
اما در بررسي علل نوسان جديد شاخص‌هاي بورس در سال جاري، بايد بيشترين امتياز را به رشد حبابي قيمت جهاني اكثر مواد اوليه به‌خصوص نفت و تصحيح قيمت اين كالاها طي 40روز گذشته داد. در واقع قيمت جهاني نفت طي كمتر از چهار ماه 34درصد رشد كرد. رشدي كه به عقيده بسياري از كارشناسان جهاني عمدتا مرهون تقاضاي سفته‌بازانه و نه تقاضاي واقعي بود.شاهد اين مدعا نيز افت 29درصدي قيمت نفت طي يك ماه گذشته است. به بيان ديگر قيمت نفت در حال حاضر در سطحي معادل قيمت ابتداي سال است.
اما رشد قيمت نفت در چهارماه نخست سال جاري در كنار افت ارزش برابري دلار آمريكا، افزايش قيمت جهاني ساير كالاها و مواد اوليه از جمله فلزات و محصولات پتروشيمي را در پي داشت. در نتيجه اين فعل و انفعال، بورس تهران به دليل حضور پررنگ شركت‌هاي توليدكننده اين كالاها از جمله فولادسازان و توليدكنندگان مس، جهش شاخص را تجربه كرد. اما بازگشت قيمت جهاني اين كالاها به خصوص فولاد، منجر به افت شاخص در پايان دوره كاري شش ماهه بورس شد.
پس از نوسانات قيمت جهاني، سياست‌هاي انقباضي بانك مركزي و كاهش شديد نقدينگي اثرات چشمگيري به لحاظ خردوكلان در بورس از خود بر جاي گذاشت.
هرچند سياست‌هاي بانك مركزي با هدف كنترل تورم اجرا شد، اما سياست‌هاي انبساطي دولت در سال گذشته و تاثير تورمي اين سياست‌ها در سال جاري باعث شد، ميانگين موزون نسبت P/E بورس تهران از 5/5 واحد از ابتداي سال به 5 واحد كاهش يابد. وضعيتي كه در عمل نشانگر افزايش بازده انتظاري سرمايه‌گذاران در بورس است. اما در ميان عوامل تاثيرگذار بر شاخص، عرضه‌هاي اوليه انجام شده در سال‌جاري به خصوص عرضه سهام مخابرات ايران (شركتي كه در حال حاضر يك‌هفتم ارزش بورس تهران را از آن خود كرده است) نيز در تصحيح قيمت سهام ساير شركت‌ها به ويژه در شهريورماه تاثير بسزايي داشت. در حقيقت با عرضه مخابرات كمبود نقدينگي در بورس بيش از پيش تشديد شد و سهامداران با توجه به تبليغات گسترده در خصوص اين شركت و شفافيت پايين صورت‌هاي مالي شركت مزبور، اقدام به جايگزيني دارايي خود با هدف خريد سهام مخابرات كردند.
افزايش 3‌برابري ارزش معاملات 87 نسبت به سال‌هاي قبل
ارزش معاملات بورس در نيمه‌نخست سال 87 نسبت به مدت‌مشابه سال‌هاي 85 و 86 حدودا سه‌برابر رشد نشان مي‌دهد. به طوري كه ارزش معاملات بورس در دو فصل بهار و تابستان معادل 78‌ميليارد و 273‌ميليون ريال اعلام شده است.
اين افزايش در ارزش معاملات به دليل واگذاري‌هاي سازمان خصوصي‌سازي است، به طوري كه 5/38‌درصد از ارزش كل معاملات شش‌ماهه نخست سال جاري به واگذاري‌هاي سازمان خصوصي‌سازي در بورس اختصاص داشت. در مجموع مبلغ 30‌ميليارد و 116‌ميليون ريال ارزش واگذاري‌هاي سازمان خصوصي‌سازي بوده است كه معادل 5‌ميليارد و 377‌ميليون ريال از آن به عرضه‌هاي اوليه از سوي سازمان خصوصي‌سازي و معادل 24‌ميليارد و 779‌ميليون ريال ديگر آن به بلوك‌هاي واگذار شده مربوط مي‌شود. از اين رو 7/31‌درصد از ارزش معاملات نيمه نخست سال جاري در اختيار بلوك‌هاي واگذارشده بوده است.
افزايش بازدهي بورس در سال جاري
در حالي كه بازدهي بورس تهران در نيمه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال‌هاي قبل با افزايش روبه‌رو است، تعداد خريداران اوراق بهادار از 339‌هزار نفر در سال 86 به 452‌هزار نفر در سال 87 افزايش يافته است.

وقايع مهم بورس در 6 ماه نخست امسال
18 فروردين: قطعيت معامله عمده فولاد مباركه (بلوك اول)
20 فروردين: قطعيت معامله عمده فولاد مباركه (بلوك دوم)
21 فروردين: قطعيت معامله عمده فولاد مباركه (بلوك سوم)
28 فروردين: قطعيت معامله عمده فولاد مباركه (بلوك چهارم)
31 فروردين: ابلاغ بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي
21 ارديبهشت: افزايش دامنه نوسان روزانه قيمت از 2 به 3درصد
29 ارديبهشت: عرضه اوليه كشتيراني
8 تير: معامله عمده 5/30درصدي فولاد خوزستان
9 تير: عرضه اوليه پالايش نفت اصفهان
11 تير: توقف نماد 27 شركت سيماني به دليل خارج شدن سيمان از سبد حمايتي دولت
6 مرداد: عرضه اوليه سيمان كردستان
19 مرداد: عرضه اوليه مخابرات ايران
21 مرداد: قطعيت معامله عمده فولاد خوزستان
23 مرداد: عرضه 51درصد سهام سرمايه‌گذاري غدير
6 شهريور: قطعيت معامله عمده 51درصدي سرمايه‌گذاري غدير
11 شهريور: بازگشايي نماد سايپا پس از 50 روز توقف
13 شهريور: عرضه 25/42درصد سهام تايدواتر
17 شهريور: بازگشايي نماد پتروشيمي خارك پس از 74 روز توقف
19 شهريور: توقف نماد فولاد مباركه براي بررسي بيشتر و دريافت اطلاعات تكميلي
23 شهريور: انجام معامله عمده تايدواتر
25 شهريور: بازگشايي نماد پالايش نفت اصفهان پس از 62 روز توقف
27 شهريور: توقف نماد چادرملو با توجه به وجود اطلاعات متناقض در پيش‌بيني سود

نمايه
تعداد روزهاي معاملاتي: 122روز
تعداد روزهاي رشد شاخص بازده نقدي و قيمت: 72روز
ارزش بورس تهران: 651126ميليارد ريال (5/66ميليارد ريال)
درصد گردش ريالي: 12درصد
عرضه‌هاي اوليه: كشتيراني، سيمان كردستان، پالايش نفت اصفهان و مخابرات ايران
ارزش واگذاري‌هاي سازمان خصوصي‌سازي در بورس: 30116ميليارد ريال (5/38درصد ارزش كل معاملات)
ارزش عرضه‌هاي اوليه خصوصي‌سازي: 5377ميليارد ريال
ارزش بلوك‌هاي واگذار شده سازمان خصوصي: 24779ميليارد ريال (7/31درصد ارزش كل معاملات)
در همين حال بازدهي شاخص قيمت نيز با افزايش از 3/3‌درصد در شش‌ماه نخست سال 86 به 7/16‌درصد در دو فصل گذشته رسيده است.
اين تغييرات به همراه عرضه‌هاي اوليه سهام شركت‌هاي كشتيراني، سيمان كردستان، پالايش نفت اصفهان و مخابرات، باعث شده است تا ارزش روز بورس تهران از 5/66‌ميليارد دلار فراتر رود.
بورس تهران 122‌روز كاري را در نيمه امسال در حالي پشت‌سر گذاشت كه (TEDPIX) معادل 72 روز كاري مثبت را تجربه كرد.
عملكرد 10 گروه برتر
مقايسه گروه‌هاي فعال در بورس تهران نشان مي‌دهد كه گروه حمل‌ونقل بالاترين درصد تغيير بر شاخص قيمت را بر داشته است. در دوره شش ماه ياد شده گروه حمل‌ونقل كه نمادهاي معاملاتي كشتيراني، تايدواتر، حمل‌ونقل توكا و حمل‌ونقل پتروشيمي در آن دسته‌بندي شده‌اند، برابر 5/112درصد روي شاخص كل اثر مثبت گذاشته است. اين در حالي است كه گروه ياد شده 4/4درصد از ارزش بورس را در اختيار دارد.
همچنين با توجه به اينكه گروه فلزات اساسي كه سهام شركت‌هاي فولادي را در بر دارد و معادل 5/19درصد از ارزش بورس به آن اختصاص دارد، با ميانگين موزون P/E برابر 4/5، تا پايان شهريورماه معادل 6/8درصد مثبت بر شاخص كل اثر گذاشت.
در ميان ده گروه برتر از نظر عملكرد شش ماه نخست سال‌جاري، پس از گروه فلزات اساسي، گروه مخابرات با وجود دارا بودن تنها يك سهم دومين گروهي است كه بيش از1/6درصد از ارزش بورس را در اختيار دارد. اين گروه تا پايان شهريور ماه 2/38درصد تاثير مثبت بر شاخص گذاشته است و باعث رشد شاخص در روزهاي متعدد به عنوان دومين گروه موثر بر شاخص كل شد. در گروه استخراج كانه‌هاي فلزي كه وابسته به نمادهاي سنگ‌آهني است نيز معاملات سهام اين گروه منجر شده است تا 8/14درصد به رشد شاخص كل در همين دوره كمك كند.
در حالي كه شركت‌‌هاي گروه خودرويي 3/6درصد ارزش بورس را دارا هستند، دادوستد اوراق آنها در همين شش ماه اخير باعث 4/19درصد بازدهي منفي براي شاخص كل شده است. در همين حال گروه محصولات شيميايي هفت درصد بازدهي منفي را بر شاخص كل به همراه داشته است.
ميانگين موزون P/E گروه محصولات شيميايي معادل 8/5 است.
در گروه فرآورده‌هاي نفتي، كك و سوخت هسته‌اي كه نماد معاملاتي پالايش نفت اصفهان نيز حضور دارد، بازدهي مثبت 8/2درصدي بر شاخص كل مشاهده مي‌شود. اين گروه 2/5درصد از ارزش بورس را به خود اختصاص مي‌دهد. در مجموع بالاترين اثر مثبت را برشاخص كل، معاملات گروه حمل‌و‌نقل و بيشترين اثر منفي را بر اين شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات برجاي گذاشته‌اند.

بيشترين ارزش معاملات در تصاحب «فولاد»
در دو فصل گذشته نماد معاملاتي فولاد مباركه با دارا بودن 3/21درصد از ارزش كل معاملات، بيشترين ميزان ارزش معاملات را در داد‌و‌ستد سهام خود در بورس كسب كرد.
ارزش معاملات اين نماد بيش از 16هزار و 668ميليارد ريال اعلام شده است. پس از فولاد نمادهاي معاملاتي سرمايه‌گذاري غدير با 4/13درصد، نماد ملي مس با 4/11درصد و مخابرات ايران با 1/7درصد از ارزش كل معاملات را به خود اختصاص دادند.
علاوه بر اين در همين دوره گل‌گهر با ارزشي معادل 4هزارو777ميليارد ريال، معادل 1/6درصد از ارزش كل معاملات سهام را كسب كرد. ارزنده‌ترين سهام بورس
با ارزش‌ترين‌هاي بورس تهران در فصل بهار و تابستان، نمادهاي مخابرات، فولاد مباركه، مس، چادرملو و گل‌گهر شناخته شدند.
مخابرات ايران با به دست‌گرفتن 6/14درصد از ارزش بازار روز بورس، به ارزشي معادل 95هزارو 96ميليارد ريال دست يافت.
در همين دوره با اختصاص 9درصد از ارزش بازار بورس به نماد فولاد مباركه اين نماد جايگاه دومين سهام با ارزش را كسب كرد. ارزش بازار اين سهم با سرمايه 15هزارو 800ميليارد ريالي معادل 58هزارو 286ميليارد ريال است.
همچنين ارزش بازار ملي مس و چادرملو به ترتيب برابر ارقام 36هزارو 608ميليارد ريال و 26هزارو 668ميليارد ريال در پايان همين دوره بود.
گل‌گهر نيز تا پايان شهريورماه به ارزش بازاري معادل 23هزارو 670ميليارد ريال دست يافت و 6/3درصد از كل ارزش بازار بورس را به خود اختصاص داد.
اين نماد سنگ‌آهني به‌عنوان پنجمين سهام با ارزش بورس شناسايي شد.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن