تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816762140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش البرادعي دربوته نقد-11سياسي كاري آژانس رو به گسترش است / ايران موظف به همكاري در حوزه مطالعات ادعايي نبود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش البرادعي دربوته نقد-11سياسي كاري آژانس رو به گسترش است / ايران موظف به همكاري در حوزه مطالعات ادعايي نبود
يك كارشناس مسائل هسته اي ضمن انتقاد از سياسي كاري آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد كه بر اساس گزارش اخير البرادعي، مسئله هسته اي ايران بايد به حالت عادي خود باز مي گشت.

دكتر عليرضا اكبري، معاون وزير دفاع سابق و كارشناس مسائل هسته اي در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ابعاد مختلف گزارش اخير محمد البرادعي درباره فعاليت هاي هسته اي كشورمان اظهار داشت: گزارشات البرادعي همواره تابع دو روند حرفه اي، فني و حقوقي از سويي و سياسي- امنيتي از ديگر سو بوده است.

وي افزود: بر مبناي روند نخست، گزارش اخير البرادعي بر عادي بودن مسئله هسته اي ايران تاكيد كرده و در واقع بايد با استناد به همين تاكيد ضمن پيشگيري از خاص كردن اين موضوع روند عادي سازي آن در دستور كار قرار گيرد.

اين كارشناس مسائل هسته اي درباره فاز ديگر گزارش البرادعي اظهار داشت: روند دوم كه گزارش مدير كل آژانس بر اساس آن تنظيم مي شود روند بكارگيري فشار سياسي و امنيتي عليه كشورمان است كه در گزارش اخير بشدت شتاب يافته و روز به روز همچون لايه ازون فراخ تر مي گردد.

اكبري ادامه داد: با مشاهده و مرور اين گزارش در مي يابيم كه نه تنها متن آن از نكاتي همچون مسائل باقي مانده بين ايران و آژانس به رغم حل و فصل كامل آن با صراحت سخن نگفته بلكه از طرح مباحث حرفه اي پيرامون اين موضوع به گونه اي هوشمندانه پرهيز نموده و اين روندي است كه نه تنها در اين گزارش بلكه در چند گزارش اخير مدير كل نيز تكرار شده است.

معاون وزير دفاع سابق تصريح كرد: من مطمئن هستم كه اگر ايران تمام موارد اتهامي و ادعايي كنوني كه مورد اشاره آژانس قرار گرفته را نيز پاسخ دهد و علاوه بر آن در چارچوبي چون مداليته به حل و فصل كامل آن ها بپردازد، باز بهانه هايي جديد از سوي چند كشور مشخص عليه فعاليت هاي صلح آميز كشورمان مطرح خواهد شد.

وي در ادامه اظهار داشت: اين موضوع از جمله مسائلي است كه بايد در مقوله پرونده سازي هاي آغاز شده از سال 2002 قرار بگيرد؛ ضمن آنكه توجه به اين نكته ضروري است كه با توجه به در پيش گرفتن روند رفتاري كاملا غير حرفه اي و منفعلانه از سوي آژانس، پرونده مذكور مي تواند به مراحلي خطرناك تر از قبل وارد شود.

اكبري با بيان اينكه رفتار فعلي آژانس بين المللي انرژي اتمي زمينه بحران سازي احتمالي عليه كشورمان را فراهم مي كند، افزود: كاملا بديهي است كه رفتار حرفه اي ايجاب مي نمود كه آژانس به عنوان يك نهاد بين المللي مستقل از طرف ثالث كه ادعاهايي را عليه فعاليت هاي هسته اي ايران مطرح مي كند تقاضاي اسناد و مدارك متقن را كرده و به عنوان مثال اگر هم مباحثي درباره كلاهك نيم كره فلزي مطرح مي شود، مدارك مربوط به آن به طور كامل ارائه گردد.

اين كارشناس مسائل هسته اي تصريح كرد: امروز شاهديم نه تنها آژانس رفتار حرفه اي مذكور را در دستور كار خود قرار نداده بلكه به پرسش و پاسخ از كشور متعرض به، يعني ايران مي پردازد و از اين منظر شايد گزارش اخير مدير كل جزو بدترين گزارشات او درباره فعاليت هاي هسته اي ايران بوده باشد چرا كه در آن برخي اطلاعات بدون سند به عنوان اتهام عليه ايران مطرح شده است.

وي درباره ريشه طرح مسائل مذكور در گزارش البرادعي خاطرنشان كرد: متاسفانه بايد بگويم اشتباهي كه در سال 2003 از سوي برخي دست اندركاران ديپلماسي هسته اي كشورمان رخ داد و در جريان آن ادعاهاي يك غير كشور (NON STATE ) مبناي اتهامات جديد به ايران قرار گرفت امروز و به بياني در مذاكرات سال گذشته مربوط به مداليته و از سوي تيم مذاكره كننده سابق نيز تكرار شد.

معاون وزير دفاع سابق بر تشريح اينكه "متاسفانه دوستان ما در ژوئن سال گذشته هنگامي كه مذاكرات مربوط به مداليته را اداره مي كردند نسبت به پيش بيني وقوع چنين رفتار و اتفاقي از سوي آژانس غفلت كردند" اظهار داشت: در نتيجه روند مذكور، نهايتا شرايط به گونه اي شد كه نه تنها شش موضوع باقي مانده بين ايران و آژانس شامل اين توافق شد بلكه پاراگرافي اتهامي نيز به آن اضافه شد و در عين حال در فاصله ماههاي مارس تا ژوئن طرف ايراني پذيرفت كه به هر دليل اين اتهامات واهي را پاسخ دهد . اين در حالي بود كه طرف ايراني مي توانست با استناد به اساسنامه آژانس و به ويژه ماده 18 آن و همچنين قرارداد پادمان تصريح كند كه هر كشوري اتهامي را عليه ديگري مطرح كند يا بايد با مدارك مستدل به اثبات ادعاي خود پرداخته و يا آژانس موظف به تعقيب او خواهد بود.

اين كارشناس مسائل هسته اي روند مقابله كشورهاي غربي با موضوع هسته اي ايران را به سه موج پياپي توصيف كرد و افزود: موج اول در اين روند تاكيد و طرح مباحثي در چارچوب آنچه "پنهان كاري" ايران مي خواندند بود. موج دوم به "موضوعات باقي مانده" مي پرداخت و نهايتا موج سوم تمركز و تلاش براي القاي موضوع كلاهك هسته اي و ارتباط مسائل نظامي با فعاليت هاي هسته اي ايران است.

اكبري ادامه داد: به اعتقاد من متاسفانه رويكرد ما در حوزه فني و تكنيكي مذاكرات مربوط به موج سوم اتهامات هسته اي آنچنان كه بايد مستظهر يك راهبرد مستحكم و جامع در حوزه ديپلماسي هسته اي نبوده ايم.

وي همچنين گفت: هر چند كه ممكن است دست اندركاران اين پروژه به طور تاكتيكي استدلالاتي را در اين چارچوب مطرح كنند اما مجموع اين جريان و 170 صفحه اطلاعاتي كه ايران در خصوص موج سوم به آژانس ارائه كرده تقريبا يادآور استدلالات زمستان 2003 و جريان ارائه 1200 صفحه اطلاعات به آژانس توسط تيم قبلي هسته اي است.

اكبري در عين حال يادآور شد: از سوي ديگر آنچه مسلم است اينكه جريان ضد حقوقي حاكم بر آژانس و شوراي حاكم در حال حاضر درگير معضلات و چالش هاي شديد داخلي است و در همين رابطه دو عنصر محوري اين جريان در تلاشند تا ضمن كاهش مسائل داخلي خود با محور قرار دادن موضوع هسته اي ايران شكاف موجود بين خود را كاهش دهند.

وي افزود: شكاف مذكور به جبهه غير متحدي باز مي گردد كه مسائل امنيتي حوزه آتلانتيك و مشكلات اقتصادي آن از سويي و لزوم انتقال بحران اقتصادي از آمريكا به اروپا از ديگر سو و همچنين مباحثي چون سپر دفاع موشكي و تحولات قفقاز از جمله موانع اصلي تحقق ائتلاف آنها محسوب مي شود.

اين كارشناس مسائل هسته اي ادامه داد: اما به نظر مي رسد طي چند ماه آينده شرايط محيط بين المللي مانع از آن باشد كه بتواند منافع ايران را به گونه اي قابل ملاحظه تحت تاثيرات منفي قرار دهد.

اكبري همچنين در پايان گفتگو با مهر گفت: از طرف ديگر بنيان هاي قدرت در نظام جمهوري و ظرفيت هاي قدرت در انقلاب اسلامي از بروز چنين تاثيرات منفي عليه ايران جلوگيري كرده و از آسيب هاي برآمده از استراتژي هاي ناكافي و تاكتيك هاي مقطعي بر كشور نيز ممانعت به عمل مي آورد.

معاون وزير دفاع سابق نتيجه گرفت كه با پشتيباني قدرت انقلاب و ظرفيت هاي نظام مي توان برخي نقصان هاي حوزه سياست ها را پوشش داد و از آن عبور كرد اما اين وضعيت صرفا براي شرايطي چند ماهه مفيد است و فراتر از آن بايد به طراحي بنيادين راهبردهايي پرداخت كه پاسخگوي نيازهاي روز كشور در حوزه هاي مختلف باشد.
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن