واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: هاشم آقاجري:ايمان بدون عدالت ايمان كامل و رهايي بخش نيست
تهران- خبرگزاري كار ايران
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب گفت: آزادي و برابري دو مولفه اساسي عدالت است كه در اسلام به آن تاكيد شده است. {PHOTO1}
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سيد هاشم آقاجري كه درمراسم شب قدر حسينيه ارشاد با اشاره به ويژگيهاي حضرت علي (ع) اظهار داشت: يكي از بزرگترين ويژگيهاي علي (ع) عدالت اوست و مظلوميت انسان معاصر همان چيزي است كه مظلوميت علي (ع) براي برطرف كردن او تلاش كرد.
وي افزود: ما به بهانه گريستن مظلوميت علي (ع) بايد براي مظلوميت انسان معاصر نيز اشك بريزيم.
استاد سابق تربيت مدرس بابيان اين كه رمضان ماه تقوا و پارسايي است گفت: عدالت يكي از مولفههاي پارسايي و ايمان است و حضرت علي(ع) در نهج البلاغه وقتي ايمان را توصيف ميكند يكي از پايههاي ايمان را عدالت مينامد.
وي تاكيد كرد: ايمان بدون عدالت ايمان كامل و رهايي بخش نيست.
آقاجري با بيان اينكه عدالت اصل بنيادي در اسلام است، گفت: استقرار عدالت در هر جامعهاي در گرو قيام مردم است پيامبران نيامدند كه در غياب مردم عدالت را مستقر كنند زيرا در طول تاريخ شاهد بوديم كه كساني خواستند عدالت را در غياب مردم مستقر كنند، بزرگترين ستم ها را حاكم كردند.
وي تصريح كرد: عدالت يكي از آرمانهاي بشري است و در طول تاريخ هدف دستيابي به عدالت مهمترين عامل جنبشها براي شكست زنجيره ستم و دستيابي به جامعه عدالت گستر بوده است.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب با بيان اينكه خداوند در حوزه اخلاقي خدايي مسوول است، اظهار داشت: خداوند غير مسوول يعني بازگرداندن نظامهاي سلطه و نظام سلطه اساسشان بر قدرت بدون مسووليت است.
آقاجري با تقسيم بندي گفتمانهاي عدالت به سنت و مدرن گفت: گفتمان سنتي خود به گفتمانهاي فيلسوفان و فقيهان و اندرزنامهاي تقسيم مي شود .
اين محقق و پژوهشگر ديني در ادامه با بيان اينكه گفتمانهاي سنتي و فلسفي خواستگاهاش در يونان است، گفت: گفتمان اندرزنامهاي گفتمان ايراني است و خواستگاه و تبلور آن در ايران باستان است كه از آن به عنوان گفتمان ايران شهري نيز ياد ميشود.
وي درتوضيح گفتمان فقيهان نيز گفت: اين گفتمان برداشت فقيهان مسلمان از اسلام است كه نبايد آن را مساوي اسلام دانست زيرا عالمان مسلمان منحصر به فقها نيستند و قرائتهاي ديگر نيز از اسلام وجود دارد.
وي با اشاره به تفاوتها و شباهتهاي گفتمانهاي فلسفي ، فقهي و اندرزنامهاي گفت: گفتمان فلسفي عدالت را به مثابه تعادل تعيين ميكند يعني هم اخلاق و هم سياست و هم اقتصادش حد وسطي است در حالي كه امروزه ميان اعتدال و عدالت تفكيك قائل مي شوند.
آقاجري تصريح كرد: گفتمان اندرزنامهاي عدالت را با نظام سلسله مراتبي تعريف و تاكيد ميكند نظام طبقاتي تعارضي با عدالت ندارد.
وي با بيان اينكه نقش جوان امروز اگر فقه تاريخي را مساوي با اسلام بداند در مواجهه با اسلام دچار تعارض ميشود، اظهار داشت: در منطق امروز انسان برابريخواه ناعدالتي را نميتواند تحمل كند.
سخنران مراسم شب قدر حسينيه ارشاد در ادامه در ادامه، ويژگيهاي گفتمان سنتي را تبيين و اظهار داشت: درگفتمان سنتي عدالت مبتني است بر نابرابري و برفرد استوار است.
آقاجري افزود: در گفتمان معاصر و مدرن دو عنصر از عناصر اصلي كه با مفهوم عدالت ارتباط پيدا ميكند مهم است كه آن همان آزادي و برابري است درحالي كه در گفتمان سنتي مولفه آزادي غايب است.
وي با مقايسه گفتمان ليبرالي و كمونيست گفت: در گفتمان ليبرالي اصل آزادي بر عدالت مقدم است وليبرالهاي راستگرا بر اين عقيده هستند كه اساسا واژه عدالت را بايد از فرهنگ لغت حذف كرد.
آقاجري به ويژگيهاي گفتمانهاي كمونيستي اشاره كرد و گفت: درگفتمانهاي كمونيستي برابري و عدالت به قيمت قرباني شدن آزادي مقدس ميشوند.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب با اشاره به اينكه عدالت با حق همراه است و براي فهم عدالت بايد بدانيم كه عدالت بدون حق قابل فهم نيست، اظهار داشت: عدالت مفهومي همه جانبه است و محدود به يك حوزه نيست و براي برقراري مناسبات مبتني بر مردم و دولت در جامعه اعمال مي شود.
وي تاكيد كرد: حق و عدالت يك زوج مفهوم واحد است و حق جدا از تكليف نيست.
وي تاكيد كرد: حقوق اساس عدالت است و آنجايي كه حقوق نباشد عدالت هم دركار نيست.
استاد سابق دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه امروز نيازمند نظامهاي دموكراتيك هستيم، گفت: بدون انسانهاي دمكرات نميشود دموكراسي در جامعه ايجاد كرد .
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب با اينكه اخلاق و سياست از هم جدا نيستند، گفت: كساني كه اخلاق را در جامعه به گونهاي معرفي ميكنند كه از حوزه فردي خارج نميشود در اشتباه هستند زيرا اخلاق با سياست گرهخورده است.
آقاجري تصريح كرد: عدالت به مفهوم انتزاعي نيست و گفتمان عادلانه يعني گفتماني كه حق انسان را اعمال ميكند.
وي با بيان اينكه عدالت فقط توزيع نان نيست، اظهار داشت: اساس عدالت رشد و شكوفايي انسان و تكامل جامعه بشري است و عدالتي كه شكوفايي انسان منجر نشود عدالت نيست.
اين محقق و پژوهشگر مسايل ديني هدف آزادي و برابري را شكوفايي دانست و گفت: آزادي و برابري دو مولفه اساسي عدالت است و در اسلامي كه اساس آن بر مبناي تساهل و تسامح قرار دارد، در پذيرش دين، اجباري را لحاظ نميكنند.
وي تاكيد كرد: مهمترين انتخاب بشر انتخاب دين است .
آقاجري در ادامه سخنان خود به حق انتخاب مردم اشاره كرد و اظهار داشت: حق انسان است كه حاكمان را خودش انتخاب كند و در منطق عدالت امتياز ويژه براي شخص و گروه خاصي لحاظ نمي شود.
سخنران مراسم شب قدر حسينيه ارشاد تاكيد كرد: علي (ع) نمونه عالي از حاكم عادل است.
آقاجري با اشاره به درسهاي كه ميتواند از حكومت علي (ع) گرفت، اظهار داشت: علي (ع) به ما ميآموزد كه نه تنها بايد عدالت را بشناسيم بلكه براي اقامه عدالت بايد مبارزه كنيم .
پايان پيام
كد خبر: 447177
دوشنبه 1 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]