تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816346404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاشم آقاجري:ايمان بدون عدالت ايمان كامل و رهايي بخش نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: هاشم آقاجري:ايمان بدون عدالت ايمان كامل و رهايي بخش نيست
تهران- خبرگزاري كار ايران
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب گفت: آزادي و برابري دو مولفه اساسي عدالت است كه در اسلام به آن تاكيد شده است. {PHOTO1}
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سيد هاشم آقاجري كه درمراسم شب قدر حسينيه ارشاد با اشاره به ويژگي‌‏هاي حضرت علي (ع) اظهار داشت: يكي از بزرگترين ويژگي‌‏هاي علي (ع) عدالت اوست و مظلوميت انسان معاصر همان چيزي است كه مظلوميت علي (ع) براي برطرف كردن او تلاش كرد.
وي افزود: ما به بهانه گريستن مظلوميت علي (ع) بايد براي مظلوميت انسان معاصر نيز اشك بريزيم.
استاد سابق تربيت مدرس بابيان اين كه رمضان ماه تقوا و پارسايي است گفت: عدالت يكي از مولفه‌‏هاي پارسايي و ايمان است و حضرت علي(ع) در نهج البلاغه وقتي ايمان را توصيف مي‌‏كند يكي از پايه‌‏هاي ايمان را عدالت مي‌‏نامد.
وي تاكيد كرد: ايمان بدون عدالت ايمان كامل و رهايي بخش نيست.
آقاجري با بيان اينكه عدالت اصل بنيادي در اسلام است، گفت: استقرار عدالت در هر جامعه‌‏اي در گرو قيام مردم است پيامبران نيامدند كه در غياب مردم عدالت را مستقر كنند زيرا در طول تاريخ شاهد بوديم كه كساني خواستند عدالت را در غياب مردم مستقر كنند، بزرگترين ستم ها را حاكم كردند.
وي تصريح كرد: عدالت يكي از آرمان‌‏هاي بشري است و در طول تاريخ هدف دستيابي به عدالت مهمترين عامل جنبش‌‏ها براي شكست زنجيره ستم و دستيابي به جامعه عدالت گستر بوده است.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب با بيان اينكه خداوند در حوزه اخلاقي خدايي مسوول است، اظهار داشت: خداوند غير مسوول يعني بازگرداندن نظام‌‏هاي سلطه و نظام سلطه اساس‌‏شان بر قدرت بدون مسووليت است.
آقاجري با تقسيم بندي گفتمان‌‏هاي عدالت به سنت و مدرن گفت: گفتمان سنتي خود به گفتمان‌‏هاي فيلسوفان و فقيهان و اندرزنامه‌‏اي تقسيم مي شود .
اين محقق و پژوهشگر ديني در ادامه با بيان اينكه گفتمان‌‏هاي سنتي و فلسفي خواستگاه‌‏اش در يونان است، گفت: گفتمان اندرزنامه‌‏اي گفتمان ايراني است و خواستگاه و تبلور آن در ايران باستان است كه از آن به عنوان گفتمان ايران شهري نيز ياد مي‌‏شود.
وي درتوضيح گفتمان فقيهان نيز گفت: اين گفتمان برداشت فقيهان مسلمان از اسلام است كه نبايد آن را مساوي اسلام دانست زيرا عالمان مسلمان منحصر به فقها نيستند و قرائت‌‏هاي ديگر نيز از اسلام وجود دارد.
وي با اشاره به تفاوت‌‏ها و شباهت‌‏هاي گفتمان‌‏هاي فلسفي ، فقهي و اندرزنامه‌‏اي گفت: گفتمان فلسفي عدالت را به مثابه تعادل تعيين مي‌‏كند يعني هم اخلاق و هم سياست و هم اقتصادش حد وسطي است در حالي كه امروزه ميان اعتدال و عدالت تفكيك قائل مي شوند.
آقاجري تصريح كرد: گفتمان اندرزنامه‌‏اي عدالت را با نظام سلسله مراتبي تعريف و تاكيد مي‌‏كند نظام طبقاتي تعارضي با عدالت ندارد.
وي با بيان اينكه نقش جوان امروز اگر فقه تاريخي را مساوي با اسلام بداند در مواجهه با اسلام دچار تعارض مي‌‏شود، اظهار داشت: در منطق امروز انسان برابري‌‏خواه ناعدالتي را نمي‌‏تواند تحمل كند.
سخنران مراسم شب قدر حسينيه ارشاد در ادامه در ادامه، ويژگي‌‏هاي گفتمان سنتي را تبيين و اظهار داشت: درگفتمان سنتي عدالت مبتني است بر نابرابري و برفرد استوار است.
آقاجري افزود: در گفتمان معاصر و مدرن دو عنصر از عناصر اصلي كه با مفهوم عدالت ارتباط پيدا مي‌‏كند مهم است كه آن همان آزادي و برابري است درحالي كه در گفتمان سنتي مولفه آزادي غايب است.
وي با مقايسه گفتمان ليبرالي و كمونيست گفت: در گفتمان ليبرالي اصل آزادي بر عدالت مقدم است وليبرال‌‏هاي راستگرا بر اين عقيده هستند كه اساسا واژه عدالت را بايد از فرهنگ لغت حذف كرد.
آقاجري به ويژگي‌‏هاي گفتمان‌‏هاي كمونيستي اشاره كرد و گفت: درگفتمان‌‏هاي كمونيستي برابري و عدالت به قيمت قرباني شدن آزادي مقدس مي‌‏شوند.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب با اشاره به اينكه عدالت با حق همراه است و براي فهم عدالت بايد بدانيم كه عدالت بدون حق قابل فهم نيست، اظهار داشت: عدالت مفهومي همه جانبه است و محدود به يك حوزه نيست و براي برقراري مناسبات مبتني بر مردم و دولت در جامعه اعمال مي شود.
وي تاكيد كرد: حق و عدالت يك زوج مفهوم واحد است و حق جدا از تكليف نيست.
وي تاكيد كرد: حقوق اساس عدالت است و آنجايي كه حقوق نباشد عدالت هم دركار نيست.
استاد سابق دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه امروز نيازمند نظام‌‏هاي دموكراتيك هستيم، گفت: بدون انسان‌‏هاي دمكرات نمي‌‏شود دموكراسي در جامعه ايجاد كرد .
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب با اينكه اخلاق و سياست از هم جدا نيستند، گفت: كساني كه اخلاق را در جامعه به گونه‌‏اي معرفي مي‌‏كنند كه از حوزه فردي خارج نمي‌‏شود در اشتباه هستند زيرا اخلاق با سياست گره‌‏خورده است.
آقاجري تصريح كرد: عدالت به مفهوم انتزاعي نيست و گفتمان عادلانه يعني گفتماني كه حق انسان را اعمال مي‌‏كند.
وي با بيان اينكه عدالت فقط توزيع نان نيست، اظهار داشت: اساس عدالت رشد و شكوفايي انسان و تكامل جامعه بشري است و عدالتي كه شكوفايي انسان منجر نشود عدالت نيست.
اين محقق و پژوهشگر مسايل ديني هدف آزادي و برابري را شكوفايي دانست و گفت: آزادي و برابري دو مولفه اساسي عدالت است و در اسلامي كه اساس آن بر مبناي تساهل و تسامح قرار دارد، در پذيرش دين، اجباري را لحاظ نمي‌‏كنند.
وي تاكيد كرد: مهمترين انتخاب بشر انتخاب دين است .
آقاجري در ادامه سخنان خود به حق انتخاب مردم اشاره كرد و اظهار داشت: حق انسان است كه حاكمان را خودش انتخاب كند و در منطق عدالت امتياز ويژه براي شخص و گروه خاصي لحاظ نمي شود.
سخنران مراسم شب قدر حسينيه ارشاد تاكيد كرد: علي (ع) نمونه عالي از حاكم عادل است.
آقاجري با اشاره به درس‌‏هاي كه مي‌‏تواند از حكومت علي (ع) گرفت، اظهار داشت: علي (ع) به ما مي‌‏آموزد كه نه تنها بايد عدالت را بشناسيم بلكه براي اقامه عدالت بايد مبارزه كنيم .
پايان پيام

كد خبر: 447177
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن