تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817191831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويسنده: محمود سوري قلب رمضان(شب قدر)


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده: محمود سوري قلب رمضان(شب قدر)
خبرگزاري فارس: شب قدر، بزرگ‏ترين، شريف‏ترين، پرارج‏ترين و پر رمز و رازترينِ شب‏ها در چرخه زمان است. به راستي كه سخن گفتن درباره اين شب مبارك، بسيار مشكل است.


اشاره

شب قدر، بزرگ‏ترين، شريف‏ترين، پرارج‏ترين و پر رمز و رازترينِ شب‏ها در چرخه زمان است. به راستي كه سخن گفتن درباره اين شب مبارك، بسيار مشكل است. كدام خامه است كه در وصف اين شب نشكند و كدام لسان است كه در توصيف اين شب قاصر نگردد و كدام عقل و تدبير است كه در فهم آن مبهوت و متحير نماند؛ شبي كه به فرموده حضرت امام صادق عليه‏السلام ، قلب ماه رمضان، به شمار مي‏آيد. اين چه شب عزيزي است كه دل عاشقان و سالكان كوي دوست را ربوده و آنان را، به راستي چنان مست و از خود بي خود كرده كه ياراي سخن گفتن در موردش را ندارند، دهانشان را دوخته و سكوت را پيشه آنان ساخته است.

گسترده‏ترين سفره رحمت

شب قدر، گسترده‏ترين سفره رحمت و پرنعمت‏ترين مائده لطف خداست. شب قدر، شب گشودن سفره دل و ريختن اشك نياز و فصل گريستن چون ابربهار در آستان آفريدگار غفّار است. در شب قدر، روبه روي آينه محاسبه مي‏نشينيم و چهره جان را بي غبار مي‏بينيم و با باران اشك، دل را در سحر رحمت و مغفرت شست و شوي مي‏دهيم. شب قدر، فرصتي است تا چهره دل را با آب توبه بشوييم و پاك‏تر گرديم و به فطرت بي‏عيب خويش برگرديم. رمضان، موعد عروج است و شب قدر، ميعاد بيداران و معراج شب زنده‏داران. شب قدر، شب احياي خويش با دم مسيحايي دعاست. شب قدر، براي آن است كه قدر خويش را بشناسي، تقدير خويش را رقم زني، قدرت اراده و انتخاب را بيازمايي و خويشتنِ جديد را با قلم توبه و جوهر اشك، ترسيم كني. حيف اگر در شب قدر، قدرِ خود نشناسيم!

بهترين شب

در بهترين ماه سال كه در آن، آدميان به ضيافت الهي دعوت شده‏اند، بهترين شب قرار دارد. در قرآن شريف، در سوره دخان آيه 3، آن شب به شبي پربركت متصف شده است. نيز در سوره مبارك قدر مي‏خوانيم: «شب قدر، از هزار ماه برتر است». چه بركتي بالاتر از اين كه يك شب، هم سنگ هزار ماه، يعني سي هزار شب يا 83 سال و چهارماه، معادل زندگيِ يك انسان معمولي قرار گيرد؟ مگر آن شب چيست كه چنين خاصيتي يافته است؟ برتري شب قدر، در نزول قرآن كريم در آن، و آمدن فرشتگان درگاه الهي به زمين است. پس زهي سعادت كه آن را به كمال دريابيم و از آن غفلت نورزيم.

شب قدر در ماه رمضان

در اينكه شب قدر در طول سال بيش از يك شب نيست و آن شب نيز در ماه مبارك رمضان واقع شده، شك و ترديدي وجود ندارد؛ زيرا، خداوند از سويي در آيه 185 سوره بقره مي‏فرمايد: «ماه رمضان، ماهي است كه قرآن در آن نازل شده است»، و از سوي ديگر، در آيه اول سوره قدر مي‏خوانيم: «ما آن، يعني قرآن را در شب قدر فرو فرستاديم». از ضميمه كردن اين دو آيه مبارك، چنين نتيجه‏گيري مي‏شود كه شب قدر، از ماه مبارك رمضان بيرون نيست و حتما در اين ماه قرار دارد.

تعيين شب قدر

مي‏دانيم كه شب پرارج قدر، حتما در ماه مبارك رمضان واقع شده است، ولي اينكه كدام يك از شب‏هاي عزيز اين ماه شب قدر است، براي ما معلوم نيست. در اين مورد، در قرآن كريم مطلبي نيامده و روايات معصومان عليهم‏السلام نيز، شبي به خصوص را به عنوان شب قدر تعيين نكرده‏اند. از بعضي از روايات، معلوم مي‏شود كه شب قدر، حتما در دهه آخرماه مبارك رمضان قرار دارد؛ چنانكه حضرت علي عليه‏السلام فرمود: هنگامي كه از رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله از شب قدر پرسيده شد، فرمود: «شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان بيابيد». نيز در برخي روايات ديگر، يكي از سه شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم ماه رمضان به عنوان شب قدر معرفي شده است؛ چنانكه امام صادق عليه‏السلام فرمود: «شب قدر را در بين شب‏هاي نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم طلب كن».

علت مخفي بودن شب قدر

بدون ترديد رمضان هر سال، يك شب قدر در دل خود پنهان دارد و براي ما معلوم نيست كه اين دُرّ گران‏بها، در صدف كدام شب پرارج نهفته شده است. به راستي علت اين مخفي كاري چيست؟ حضرت علي عليه‏السلام فرمودند: «به يقين مي‏گويم كه خداوند آن شب را به خاطر توجه بيشتر به شما، مخفي نگه داشته است؛ زيرا اگر آن شب را براي شما آشكار و معيّن مي‏كرد، فقط به دنبال اعمال و فضيلت‏هاي آن شب مي‏رفتيد و شب‏هاي ديگر را فراموش مي‏كرديد».

شب قدر تا قيامت باقي است

بعضي، عقيده دارند كه شب قدر، مختص زمان و روزگار پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله است و از ميان رفته، و ديگر شب قدري نخواهيم داشت، اما چنين نيست و همه ياران پيامبر و عالمان مسلمان، معتقدند كه شب قدر، تا قيام قيامت باقي است. از ابوذر غفاري نقل است كه گفت: به پيامبر خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله گفتم: اي پيامبر، آيا شب قدر و نزول فرشتگان در آن شب، تنها در زمان پيامبران وجود دارد و چون پيامبران از دنيا رفتند، ديگر شب قدري نيست، فرمود: «نه، بلكه شب قدر، تا قيامت وجود دارد».

شب قدر در كلام امام رحمه‏الله

رهبر كبير انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني رحمه‏الله در سخناني، درباره شب قدر و اهميت آن مي‏فرمايد: «شب قدر... شبي است كه احياي آن سنت الهي است و قدر و منزلت آن، از هزار ماهِ منافقان والاتر است. شبي است كه مقدرات خلق در آن شب پايه ريزي مي‏شود... در شب قدر، مسلمانان با شب زنده‏داري و مناجات، خود را از قيد بندگيِ غيرخداي تعالي كه شياطينِ جن و انس‏اند، رها كرده و به عبوديت خداونددر مي‏آيند».

شب قدر در كلام رهبري

مقام معظم رهبري، حضرت آيت اللّه‏ خامنه‏اي، درباره اهميت شب قدر مي‏فرمايد: «در ماه رمضان... دل هايتان را هر چه مي‏توانيد با ذكر الهي نوراني كنيد تا براي ورود در ساحت مقدس ليلة القدر آماده شويد... ؛ شبي كه فرشتگان، زمين را به آسمان متصل مي‏كنند، دل‏ها را نورباران و محيط زندگي را با نور فضل و لطف الهي منوّر مي‏كنند. شب سِلم و سلامت معنوي،... شب سلامت دل‏ها و جان‏ها. شب شفاي بيماري‏هاي اخلاقي، بيماري‏هاي معنوي، بيماري مادّي و بيماري‏هاي عمومي و اجتماعي كه امروز متأسفانه، دامان بسياري از ملت‏هاي جهان، از جمله ملت‏هاي مسلمان را گرفته است. سلامت از همه اين‏ها در شب قدر ممكن و ميسّر است، به شرطي كه با آمادگي وارد شب قدر بشويد». ايشان در جاي ديگري مي‏فرمايد: «اين شب را قدر بدانيد و آن را به دعا و توجه و تفكر و تأمل در آيات خلقت و تأمل در سرنوشت انسان... بگذرانيد».
.....................................................................................................
منبع: ماهنامه گلبرگ ، شماره 56
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن