تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816520694




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش رسانه ملي در مقابله با تجمل‌گرايي و مصرف‌گرايي/ 5 شكوفه موسوي:بازنمايي تجمل‌گرايي از نگاه ديني امر مذمومي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نقش رسانه ملي در مقابله با تجمل‌گرايي و مصرف‌گرايي/ 5 شكوفه موسوي:بازنمايي تجمل‌گرايي از نگاه ديني امر مذمومي است
گروه هنر: بازنمايي تجمل‌گرايي از نگاه ديني امر مذمومي است لذا جلوگيري از رواج تجمل‌گرايي و بازتاب آن در تلويزيون نيز از وظايف مهم و ضروري برنامه‌سازان است.
«شكوفه موسوي» سردبير راديو جوان، گروه جوان و ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) درباره معضل تجمل‌گرايي گفت: در دنياي امروز رسانه‌ها توانايي بحث، گفت‌وگو و برنامه‌سازي در اين حوزه را پيدا كردند. راديو نيز با توجه به اينكه رسانه‌اي شنيداري است و جايگاه خود را در بين مردم يافته و در كنار آنها حضور دارد از اين امر مستثنا نيست و مي‌تواند الگوي خوبي در اين مورد براي مخاطبان خود باشد و تاثيرات‌اش در كاهش يا گسترش اين مقوله غير قابل انكار است.

وي در ادامه افزود: تلويزيون به دليل اينكه رسانه‌اي تصويري، قابل دسترس و خانوادگي است بالطبع تاثيرات عديده‌اي بر روي مخاطبان خواهد داشت. متاسفانه نمايش تجمل‌گرايي در تلويزيون به يك امر عادي مبدل شده است. اسراف‌ها و بزرگ‌نمايي‌هايي كه در سريال‌هاي تلويزيون شاهد هستيم گواه اين مدعاست كه گاهي در اين مورد سهل‌انگاري‌هايي از سوي برنامه‌سازان صورت مي‌گيرد.

سردبير راديو جوان تصريح كرد: اگر هم در سريال يا برنامه‌اي قصد آموزش نكات اخلاقي، ديني و فرهنگي در ميان باشد به دليل وجود عناصر تجمل‌گرايي و اشاعه مصرف‌گرايي، پيام‌ها‌ي آموزنده تحت‌الشعاع اين عناصر قرارگرفته و از نظر پنهان مي‌شود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه تلويزيون چقدر تلاش مي‌كند تا با اين معضل برخورد كند، عنوان كرد: اين مسئله نسبت مستقيمي به نگرش مديران رسانه دارد. بدين منظور بايد ديدگاه‌هاي بلند مدتي را پايه‌ريزي كرد و با هدف القاي آموزش دقيق و برنامه‌ريزي مناسب به نتيجه مورد نظر دست پيدا كرد.

سردبير برنامه جوان و ورزش با بيان اين مطلب يادآور شد: متاسفانه در برخي موارد حساسيت‌ها نسبت به ارزش‌هاي اخلاقي كاهش پيدا كرده و اين مسئله شايد به دليل ساده‌انگاريي است كه در بخش از برنامه‌سازي صورت مي‌گيرد و موجب مي‌شود سريالي توليد و پخش شود كه مروج فرهنگ غلط تجمل‌گرايي است.

وي درباره تاثيرات تلويزيون روي مخاطبان خاطرنشان كرد: رواج تجمل‌گرايي باعث بوجود آمدن فرهنگ نادرست و غلطي بين مردم مي‌شود. واضح و آشكار است كه تلويزيون تاثيرات بسياري بر نحوه عملكرد مخاطبان دارد. بطور مثال وقتي در يك سريال يك لغت بيش از دو بار تكرار مي‌شود بازتاب آن را به سرعت مي‌توان در جامعه شاهد بود، اين مسئله بخصوص در نسل جوان بارز است.

موسوي در ادامه اذعان كرد: بنابراين اشاعه فرهنگ نادرست تجمل‌گرايي تاثيرات عميق‌تر و بيشتري بر مخاطبان مي‌گذارد كه از بين بردن آن نيز به سادگي امكان‌پذير نيست. اين واقعيت تلخي است كه بروز چنين مسئله‌اي بر تمام ابعاد زندگي تاثير مي‌گذارد.

اين سردبير برنامه‌هاي راديويي در تكميل توضيحات خود افزود: در جامعه اقشار مختلفي زندگي مي‌كنند كه داراي بضاعت‌هاي مالي و فرهنگي متفاوتي هستند. فرزندان اين اقشار در مكان‌هاي مشتركي در جامعه در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند. اين تفاوت در نحوه زندگي و آموزش ارزش‌هاي فرهنگي باعث بروز تناقض و تضادهايي در رفتار افراد در جامعه مي‌شود كه بوجود آمدن مشكلاتي در نسل‌هاي آينده يكي از تبعات اين مقوله خواهد بود.

موسوي خاطرنشان كرد: تجمل‌گرايي صفت نكوهيده‌اي است. جلوگيري از رواج اين مقوله در تلويزيون هميشه در دستور كار برنامه‌سازان بوده است. اين نكته حائز اهميت است كه بازنمايي چنين مسئله‌اي از نگاه ديني امري مذموم است و به هر طريقي بايد اين معضل را از رسانه و جامعه از بين برد و حذف كرد.

وي درباره نحوه حفظ كيفيت محتوا عنوان كرد: با اصلاحات متناسب در برنامه‌سازي نه تنها كيفيت محتوا تغيير نخواهد كرد، بلكه مخاطبان تلويزيون همچنان وجود خواهند داشت. رسيدن به اين جايگاه در شرايطي احراز مي‌شود كه برنامه‌ريزي درستي از سوي مديران و توليدكنندگان برنامه صورت بگيرد.

اين سردبير راديو تاكيد كرد: اگر قرار است تلويزيون در روند مقابله با تجمل‌گرايي مخاطب خود را از دست بدهد بهتر از اين است كه برنامه‌هايي توليد شود كه مروج فرهنگ غلط و غير اصولي است. البته مخاطب را كاملا از دست نمي‌دهيم، شايد در ابتدا تغييراتي رخ دهد، اما مدت زماني هرچند طولاني لازم است تا مخاطب با شرايط تازه ارتباط برقرار كرده و آن را بپذيرد.

وي درباره مخاطبان اذعان كرد: تلويزيون با توجه به جايگاه و شرايط ويژه‌اي كه دارد مخاطب را مي‌سازد و به آن شكل مي‌دهد. شايد نياز مخاطب اين باشد كه گاهي شاهد مقوله تجمل‌گرايي هم در تلويزيون باشد، اما آيا مي‌شود بدون در نظر گرفتن تبعات اين مقوله به نمايش آن پرداخت.

موسوي ادامه داد: بايد فرهنگ درست را جايگزين مفاهيم مضر و مخرب كنيم. همچنين روش‌هاي صحيح پرداخت موضوعات و مقوله‌هاي اجتماعي و فرهنگي را پيدا كرده و آن را عملي كنيم، زيرا ما در برابر نسل‌هاي بعدي نيز مسئول هستيم.

وي درباره رسالت تلويزيون اظهار كرد: تلويزيون به عنوان متولي فرهنگ در اجتماع مسئوليت سنگيني در قبال مردم و جامعه دارد، زيرا در حال حاضر مردمي‌ترين و تاثير‌گذارترينِ رسانه است، همچنين بخش اعظمي از انتقال مفاهيم برعهده تلويزيون و متوليان آن است. لذا بايد حساسيت موجود در اين زمينه را در نظر گرفت و برطبق آن در اين مسير قدم برداشت.

اين سردبير درباره نقش راديو در مقابله با روند تجمل‌گرايي متذكر شد: به دليل اينكه راديو رسانه‌اي شنيداري است نقش عمده‌اي در ترويج مصرف‌گرايي و اشاعه تجمل‌گرايي ندارد. برعكس راديو ابزار مناسب و موثري براي جلوگيري و مبارزه با روند تجمل‌گرايي است.

موسوي در پايان افزود: راديو رسانه موثر و مفيدي براي انتفال ارزش‌هاي فرهنگي است. راديو مي‌تواند با ساخت و توليد برنامه‌هاي كارشناسي نقش موثري ايفا كند. تا به حال برنامه‌هاي بسياري در اين زمينه توليد شده و اين فعاليت بيشتر در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي صورت گرفته است.
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن