تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816604125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در پي جاري شدن سيل در حواشي شهربجنورد؛ يك سيل‌زده:براي اهالي حاشيه‌نشين زندگي نمانده است فرماندار بجنورد:اكثر مناطق سيل‌زده جزء سكونتگاه‌هاي غيررسمي هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در پي جاري شدن سيل در حواشي شهربجنورد؛ يك سيل‌زده:براي اهالي حاشيه‌نشين زندگي نمانده است فرماندار بجنورد:اكثر مناطق سيل‌زده جزء سكونتگاه‌هاي غيررسمي هستند


خبرگزاري دانشجويان ايران - بجنورد
سرويس: شهرستان‌ها

در پي بارش شديد باران چهارشنبه گذشته (27 شهريورماه جاري) در بجنورد و جاري شدن سيل خسارات زيادي به مناطق حاشيه شهر بجنورد و روستاهاي شهرستان‌هاي خراسان شمالي و برخي راه‌ها و محورهاي مواصلاتي استان خسارت هنگفتي وارد شده است؛ به گونه‌اي كه متاسفانه در اين حادثه يك كودك دوساله در روستاي صندل‌آباد بجنورد جان خود را از دست داد و تعدادي از اهالي اين مناطق نيز زخمي و مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بازديد خبرنگار ايسنا از برخي مناطق سيل‌زده در بجنورد، اهالي اين مناطق خواستار توجه مسوولان براي ساماندهي اين وضعيت شدند، سبزعلي عليزاده، يكي از اهالي منطقه صندل آباد بجنورد در اين خصوص گفت: در صندل آباد براي مردم زندگي نمانده است، سيل هيچ چيز براي مردم نگذاشته و تنها زنان و كودكان آواره با خانه‌هاي ويران مانده‌اند.

وي ادامه داد: جاري شدن سيل در ساعت 10 شب چهارشنبه اتفاق افتاد، اما تا صبح از حضور مسوولان خبري نبود و مردم به تنهايي با حادثه دست و پنجه نرم مي‌كردند، اما مسوولان هيچ وعده‌اي نداده‌اند كه به مردم كمك كنند ويا خانه‌هاي ويران آنها را بازسازي مي‌كنند.

او گفت: سيل دامداري‌هاي مردم را نابود كرده است و موجب تلف شدن گاو و گوساله دامداران و نابود شدن كنسانتره كه با قيمت بالا خريداري شده، شده است، جريان سيل چنان شدت داشت كه اگر مردم در خانه‌هايشان مي‌بودند همه از بين مي‌رفتند و اكنون مردم وسايل نابودشده زندگي خود را از اطراف پيدا مي‌كنند.

عليزاده گفت: مسوولان هم هيچ وعده‌اي نداده‌اند و فقط گفته‌اند بازديد و آمارگيري مي‌كنيم، ما نمي‌دانيم به فرمانداري، بخشداري و يا به چه جاي ديگري بايد مراجعه كنيم، اگر مسوولان به فكر رعيت هستند بايد به دادشان برسند.

صغرا كابوسي نيز گفت: تنها يك سال از زندگي مشترك دختر و دامادم مي گذرد كه سيل هيچ چيز از زندگيشان برايشان باقي نگذاشته است، ما ساكن مشهد هستيم كه با تماس شبانگاهي همسايه‌ها به بجنورد آمديم و با خانه ويران عروس و داماد يكساله مواجه شديم، درب خانه كنده شده و همه اسباب و سايلشان را آب برده و هيچ كس نتوانسته كاري بكند.

او ادامه داد: نيروهاي هلال احمر و ارتش آمده‌اند و گل و لاي را از خانه‌ها بيرون برده‌اند، اما مردم نمي‌دانند با اين خانه‌هاي ويران چه كنند.

علي اكبر حيدري نيز گفت: مسوولان مي‌آيند و تنها تماشا و فيلمبرداري مي‌كنند! و معلوم نيست كه آيا كاري براي مردم انجام مي‌دهند يا نه؟ مسوولان بايد به سيل زده‌ها كمك كنند تا از اين وضعيت اسفبار خارج شوند.

وي افزود: نيروهاي امدادي تا ديروز در محل حاضر بودند و حمايتشان از مردم خوب بوده است، اما بايد خدمات دهي خود را ادامه دهند.

سيدمحمد فاطمي نيز گفت: طي يك ماه سه بار در روستاي صندل آباد سيل آمده است و بايد مسوولان براي اين وضعيت چاره‌اي بينديشند در غير اين صورت دوباره با كمترين بارندگي سيل جاري خواهد شد، پلي كه در اين روستا بر روي رودخانه ساخته شده نيز اصلا استقامت ندارد و ممكن است با عبور يك كاميون تخريب شود.

فرماندار بجنورد:

در اين مناطق مردم نيز به حريم رودخانه تجاوز كرده‌اند

طبق برآوردهاي اوليه سيل حدود 120 ميليارد ريال خسارت به شهرستان وارد كرده است

تثبيت اين واحدهاي مسكوني در منطقه جايز نيست

مهندس غلامحسين آرام، فرماندار بجنورد نيز در اين خصوص به خبرنگار ايسنا گفت: در شهرستان به 17 روستا خسارات قابل توجهي وارد شده و حدود 40 درصد از اراضي كشاورزي را تحت شعاع قرار داده است.

وي افزود: حاشيه رودخانه فيروزه بجنورد به عمق 20 متر تا 100 متر از طرفين به زمين‌هاي كشاورزي آسيب رسانده كه البته در اين مناطق مردم نيز به حريم رودخانه تجاوز كرده‌اند.

وي ادامه داد: در اين حادثه تعداد معدودي دام تلف شده است، اما حدود 400 واحد مسكوني از 10 تا 80 درصد آسيب ديده‌اند كه ميزان خسارت در دست بررسي است، اما طي برآورد اوليه، سيل حدود 120 ميليارد ريال خسارت به شهرستان وارد كرده است كه خسارت احتمالا از اين ميزان هم بيشتر است.

مهندس آرام گفت: امدادرساني به سيل‌زدگان از ساعات اوليه وقوع سيل آغاز شد و يكي از دلايلي كه سيل تنها يك كشته برجاي گذاشت، اطلاع‌رساني به موقع به مردم از زمان شروع بارندگي بود.

وي اظهار كرد: هنگام حادثه من قبل از اذان صبح در محل حاضر شدم كه البته امكان عبور و ورود به منطقه وجود نداشت كه از شش صبح روز حادثه همه عوامل فرمانداري در محل حاضر بودند.

وي بيان كرد: طي دو روز آينده ساماندهي رودخانه اصلي شهر كه از سمت شرق بجنورد به سمت جنوب شرقي شهرستان جريان دارد آغاز مي‌شود.

فرماندار بجنورد گفت: اكثر مناطق سيل‌زده جزء سكونتگاه‌هاي غيررسمي است كه منازل به صورت غيرمجاز در بستر مسيل ساخته شده‌اند.

وي افزود: با اين وضعيت تثبيت اين واحدهاي مسكوني در منطقه جايز نيست و انتقال آنها هم هزينه بسياري در بر دارد و مردم بايد در اين زمينه با مسوولان همكاري كنند؛ زيرا همواره سيل خانه‌هاي حاشيه رودخانه را تهديد مي‌كند.

وي بيان كرد: در سيل اخير ظرف دو ساعت حدود هشت ميليون مترمكعب آب از مسير عبور كرد و اين حادثه همواره در كمين است.

آرام اظهار كرد: اقداماتي كه براي ساماندهي وضعيت فعلي مردم انجام خواهد شد در دست بررسي است.

مديركل دفتر بازسازي و حوادث غيرمترقبه استانداري:

برگشتن اين مناطق به حالت اوليه زمان مي‌برد

مردم بايد نسبت به بيمه كردن اموال خود اقدام كنند

ساخت و سازهاي غيرمجاز در حواشي رودخانه‌ها بايد ساماندهي شوند

هيچ كس براي استفاده از اسكان اضطراري داوطلب نشد

در ادامه غلامرضا عوض‌زاده، مديركل دفتر بازسازي و حوادث غيرمترقبه استانداري خراسان شمالي نيز در اين خصوص به خبرنگار ايسنا گفت: طي بارش باران در مناطق مختلف استان بيش از30 روستا دچار خسارت شدند، شهرستانهاي شيروان، فاروج و بجنورد از اين حادثه آسيب ديده‌اند و خسارات هنگفتي به اماكن مسكوني و واحدهاي دامي و زراعي وارد شده است، دو وسيله نقليه را سيل برده و يك كودك دوساله نيز در اين حادثه جان باخته است.

وي بيان كرد: امدادرساني به مناطق سيل زده در 24 ساعت اول تمام شد، ولي اينكه اين مناطق به حالت اوليه بازگردند زمان مي‌برد.

عوض‌زاده گفت: با توجه به اينكه استان خراسان شمالي و شهرستان بجنورد آسيب‌پذير است، مردم بايد نسبت به بيمه كردن اموال خود اقدام كنند، زيرا به فرض اينكه دولت پنج ميليون ريال به صورت بلاعوض به هر خانواده آسيب ديده كمك كند ولي آيا با اين ميزان زندگي ساماندهي مي‌شود.

وي ادامه داد: بجنورد شهري آسيب‌پذير است و اين مساله در كارگروه‌ها و جلسات در حال بررسي است كه نسبت به ساماندهي دو رودخانه در بجنورد كه هر يك 34 كيلومتر طول دارند اقدام شود.

عوض‌زاده گفت: همچنين بايد ساخت و سازهاي غيرمجاز بخصوص در حواشي رودخانه‌ها ساماندهي شوند و از ساخت و سازها در حواشي شهر جلوگيري شود.

وي ادامه داد: به حادثه ديدگان اعلام شد كه براي اسكان اضطراري آمادگي وجود دارد، ولي هيچ كس براي استفاده از اين امكان داوطلب نشد.

وي اظهار كرد: اكنون ميزان خسارات سيل در دست بررسي است و دولت آمادگي دارد با اعطاي تسهيلات به آسيب ديدگان كمك كند.

معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر:

در اين حادثه خانوار بين صد تا 300 درصد دچار آبگرفتگي شديد شدند

همچنين رحمان خدمتگزار، معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر خراسان شمالي نيز گفت: در پي بارش باران در چهارشنبه شب گذشته، سيل مناطق حاشيه‌نشين شهرستان بجنورد را در روستاهاي صندل آباد، ينگه قلعه، طارغلام، باقرخان، و حواشي كشتارگاه و پرسي گاز در ورودي شهرستان از سمت مشهد را در برگرفت.

وي افزود: در اين حادثه كه منجر به فوت يك كودك شد، تعداد250 خانوار بين صد تا 300 درصد دچار آبگرفتگي شديد شدند و تا عمق يك متر در آب فرو رفتند.

وي بيان كرد: از زمان شروع واقعه به مدت دو روز اكيپ‌هاي امدادي به صورت شبانه روز با حضور 80 امدادگر و پرسنل فعاليت كرده و با استفاده از موتورپمپ‌ها آب منازل را تخليه كردند و افراد در معرض خطر در چادرهاي برپا شده اسكان داده شدند.

وي ادامه داد: همچنين 500 نفر از مسافران محبوس و گرفتار در سيل در مسير ورودي شهرستان از سمت مشهد راهنمايي و نجات داده شدند.

خدمتگزار گفت: طي اين حادثه 570 تخته پتو، 120 تخته موكت، 140 بسته سبد غذايي شامل برنج، روغن، قند، تن ماهي و حبوبات و 10 دستگاه چادر امدادي ميان آسيب ديدگان حادثه توزيع شد.

يك كارشناس هواشناسي:

بجنورد محصور در ميان كوههاست؛ سرازير شدن آب از كوه‌ها باعث جاري شدن سيل در منطقه مي‌شود

مهري هاشمي، كارشناس ارشد اداره كل هواشناسي خراسان شمالي نيز در گفت وگو با ايسنا ميزان بارندگي در خراسان شمالي را در ايستگاه گراتي با 8/24 ميلي متر بارش و كمترين ميزان را در اسفراين و ايستگاه چمن بيد با 3/1 دهم بارش اعلام كرد.

وي ميزان بارندگي در بجنورد را دو ميلي متر ذكر كرد و افزود: به علت اينكه بجنورد محصور در كوه است و فاصله آن با كوه‌ها نيز كم است، سرازير شدن آب از كوه‌ها باعث جاري شدن سيل در منطقه مي‌شود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن