تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817153104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در انتظار سرويس مدرسه


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: در انتظار سرويس مدرسه
[مهرى حقانى ]
زنگ كه مى خورد تك و توك اتومبيل هايى بودند كه روبروى مدرسه پارك كرده بودند. سرنشين داخل، گاهى سركى بيرون مى كشيد كه انتظارش به آسانى قابل تشخيص بود.در چند گوشه هم مادرى خواهرى يا برادرى ايستاده بودند.همه در انتظار يك صدا بودند؛ زنگ مدرسه ‎/ با اين حال بيشتر آن بچه هايى كه از مدرسه بيرون مى آمدند دو به دو يا بيشتر يا گاهى هم تك تك مى دانستند كه راه خانه شان از كدام سوست.گاهى پياده گاهى هم سوارى پيدا مى شد. اين شد كه ما سال ها درس خوانديم به دانشگاه رفتيم و هنوز هم شايد، اما الزامى به انتظار هيچ سرويس شخصى يا جمعى نبود ‎/ شايد اين در پى ديگر رويه هاى تحصيلى ما بود. مانند وقتى كه دست روى جواب ها مى گذاشتيم و سؤال ها را از خودمان مى پرسيديم و در تمام روزها و شب هاى درس اين مادر و پدر نبودند كه بايستى به جاى ما درس ها را بدانند.با اين حال اين تنها خط خوش پدر يا چند كلامى از مادر بود كه هر ثلث پاى كارنامه نوشته مى شد. راستش پيش از آنكه معلم بخواند خودم چند بار آن را مى خواندم و از خشنودى و سپاس آنها از آموزگارم حظ مى بردم. اما هرچه گذشت درس و مدرسه هم پروسه طولانى تر و پيچيده ترى پيدا كرد، طبيعى است كه ديگر كمتر دانش آموزى است كه بدون كمك پدر و مادر و آموزش فوق برنامه تا پاى امتحان برسد و طبيعى نيست كه دانش آموزى خود به خانه برود. سرويس مدرسه امروزه نه تنها در تهران كه در شهرهاى ديگر كشور هم به نوعى قيد لازم تبديل شده است. با اين حال سرويس هاى مدارس نخست با يك جريان خودجوش به وجود آمدند و كم كم تبديل به شغل ثابت اول يا دوم برخى از سرويس ها شدند. اين بود كه پشت يك پيكان يا يك پرايد مى شد چند سرو كله ريز و درشت را ديد كه در همان فضاى كوچك داخل خودرو بالا و پائين مى رفتند. اما به قطع اگر سرويس مدارس به عنوان لازمه مدارس درآمده باشند سير تكوينى و منظم ترى را در پى خواهند داشت.
شايد از همين رو بوده است كه چندين نهاد و دستگاه افزون بر آموزش و پرورش دست به كار اين جريان شده اند.
چندى پيش به منظور حمل ونقل و جابه جايى مناسب دانش آموزان از سوى وزارت آموزش و پرورش ابلاغيه اى با امضاى سه وزير كشور، راه و ترابرى و آموزش و پرورش به مدارس شهر تهران ابلاغ شد اما مسئله اين است كه هنوز كم و بيش والدين در چگونگى انتخاب سرويس فرزندان خود دچار سردرگمى شده اند.
تاكسيرانى و آموزش و پرورش
ناهماهنگى هاى موجود بين سازمان تاكسيرانى و آموزش و پرورش شهر تهران بر سر نرخ هاى تصويب شده از سوى شوراى شهر وهمچنين عدم توافق بسيارى از مناطق آموزش و پرورش با تاكسيرانى بر سر نرخ ها از جمله مشكلاتى است كه طرح ساماندهى سرويس مدارس در اولين سال اجراى خود طى مى كند.
حسين تيمورى، مديرعامل سازمان تاكسيرانى شهر تهران در اين مورد مى گويد هنوز بسيارى از مدارس براى انعقاد قرارداد جهت استفاده از خدمات سازمان تاكسيرانى اقدام نكرده اند، اما قربانعلى منافى، مسئول انجمن مركزى اوليا و مربيان شهر تهران كه عهده دار اجراى طرح ساماندهى سرويس مدارس شهر تهران است، علت عدم توافق مسئولان مناطق آموزشى با نمايندگان تاكسيرانى را نرخ هاى تعيين شده مى داند چنان كه يادآور مى شود در جلساتى كه با معاونت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران و سازمان تاكسيرانى برگزار شده، تأكيد شده كه امسال با توجه به حجم بالاى نياز مدارس به خودروهاى دانش آموزى سازمان تاكسيرانى بخشى از مسئوليت جابه جايى و حمل و نقل دانش آموزان را با كمترين قيمت ها و كيفيت مناسب بر عهده گيرد و به تدريج در سال هاى آينده اين مسئوليت به صورت كامل به آنها منتقل شود.
با اين حال منافى ياد آور مى شود كه علت عدم مراجعه مدارس براى انعقاد قرارداد با سازمان تاكسيرانى نرخهاى بالايى است كه از سوى آنها تعيين شده و مى گويد: اين نرخها نسبت به تعرفه اى سال گذشته بسيار بالا است و در بعضى از موارد نيز تا دو برابر افزايش داشته است.
بنا به اعلان رسمى ، اولياى دانش آموزان بايد براى سرويس مدرسه فرزند خود به طور متوسط هر ماه ۴۴ هزار تومان هزينه كنند حداقل تعرفه تعيين شده سرويس مدارس براى سال جارى ۳۹۶ هزار تومان و حداكثر آن ۵۹۴ هزار تومان است. البته فرماندارى نيز همچون آموزش و پرورش با نرخهاى سرويس مدارس كه طى تابستان امسال در شوراى شهر تصويب شد، مخالفت كرده است بنابراين تكليف نرخ ها هنوز مشخص نشده و اين امر باعث عدم تصميم گيرى مدارس و از جهتى ديگر نگرانى والدين براى سرويس فرزندانشان شده است.
از سوى ديگر تيمورى مى گويد: نرخ ما پائين تر از سال گذشته است. نرخى كه ما براى سرويس مدارس در سال تحصيلى جديد تعيين كرده ايم پائين تر از سال هاى گذشته است ضمن اينكه اين نرخ با همفكرى آموزش و پرورش تصويب شده و آنها در تعيين آن مشاركت داشته اند.
اين در حالى است كه مسئول انجمن اوليا و مربيان شهر تهران مى گويد نرخهاى تعيين شده براى سرويس مدارس تنها پيشنهاد سازمان تاكسيرانى بوده و آموزش و پرورش در اين زمينه نظرى ارائه نداده اند.
مديرعامل سازمان تاكسيرانى شهر تهران دست به يك محاسبه مى زند ‎/ هزينه رفت و آمد روزانه يك دانش آموز با سرويس مدرسه در سال جارى يك هزار و ۶۰۰ تومان است. در سال گذشته سرويس مدارس ماهيانه بين ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان از هر دانش آموز هزينه دريافت مى كردند كه اين رقم در سال جارى به ۴۴ هزار تومان رسيده است.
رويانيان رئيس پليس راهنمايى و رانندگى هم تأكيد مى كند استفاده از خودروهاى شخصى براى جابه جايى دانش آموزان ممنوع است. هيچ خودروى شخصى اجازه كار به عنوان سرويس مدارس را ندارد و در صورت مشاهده، پليس با متخلفان برخورد خواهد كرد. با توجه به افزايش تعداد تاكسى و ون در كشور تمامى مدارس مى توانند از خودروهاى عمومى مانند تاكسى و ون براى جابه جايى دانش آموزان استفاده كنند.
اما منافى مى گويد: مدارس شهر تهران همچون سال گذشته به بيش از ۲۱ هزار خودرو براى جا به جايى دانش آموزان نياز دارد. در سال گذشته سرويس هاى مدارس در قالب اتوبوس، مينى بوس، خودرو شخصى، خودروهاى خطى و مسافربرى، تاكسى و ون، ۱۳۰ هزار و ۵۲۱ دانش آموز تهرانى در يك هزار و ۷۹۵ مدرسه را حمل و نقل مى كردند كه البته فعاليت همه آنها به صورت انفرادى و خارج از چارچوب قوانين سازمان تاكسيرانى شهر تهران بوده است. مديرعامل سازمان تاكسيرانى هم تأكيد مى كند: تاكسيرانى تهران امسال آمادگى كامل براى ساماندهى سرويس مدارس را دارد و با هيچ كمبودى در زمينه خودرو مواجه نيست.
سردرگمى والدين
در آستانه آغاز سال تحصيلى جديد و شور و شوق دانش آموزان براى رفتن به مدرسه مشكل تهيه سرويس مدرسه به دغدغه اى براى آن دسته از والدين تبديل شده كه مى خواهند با فراغ بال رفت و آمد فرزندانشان را به دست افرادى مطمئن بسپارند و نگرانى از بابت دير رسيدن بچه ها به خانه ها نداشته باشند اما به رغم همه انتظاراتى كه والدين دارند گويى هنوز مشكل سرويس مدارس پابرجاست. زيرا آنچه را كه مديرعامل سازمان تاكسيرانى شهر تهران از ميزان آمادگى اين سازمان براى جابه جايى دانش آموزان خبر مى دهد مسئولان آموزش و پرورش منكر شده و همچنان معتقدند كه امسال نيز دچار سردرگمى در بحث سرويس مدارس هستيم.
چيزى كه به گفته محمود برآبادى مدير واحد آموزش سازمان حمل و نقل ترافيك تهران ساماندهى سرويس مدارس تهران به چند سال زمان نياز دارد ‎/ طرح ساماندهى سرويس مدارس تهران در سال جديد تحصيلى آغاز شده است، البته اجراى اين طرح در سال نخست با كيفيت مناسب نخواهد بود، اما در سال بعد شرايط بهبود خواهد يافت و نتيجه لازم به دست مى آيد.
با اجراى اين طرح، علاوه بر ساماندهى سرويس مدارس، عبور و مرور شهرى نظم خواهد يافت و از بار ترافيك تا حدودى كاسته خواهد شد. اين طرح با همكارى شهردارى تهران، تاكسيرانى، خانواده هاى دانش آموزان و مديران مدارس اجرايى مى شود و تلاش مى شود تا از تاكسى هاى آرم دار براى سرويس دانش آموزان استفاده شود.
رانندگان سرويس هاى مدارس در همه دنيا مسئوليت ايمنى و سلامت دانش آموزان را به عهده دارند و بايد علاوه بر شرايط عمومى چون گواهينامه و معاينه فنى، شرايط ويژه اى چون صلاحيت اخلاقى را دارا باشند.
رانندگان سرويس هاى مدارس در دو نوبت با كودكان سر و كار دارند و به صورت ناخواسته تأثيرات مثبت و منفى را بر الگوهاى فكرى دانش آموزان خواهند گذاشت. دانش آموزان در سنى هستند كه به راحتى تحت تأثير رفتار رانندگان سرويس ها قرار مى گيرند و ممكن است كوچكترين خطاى رانندگان، الگويى نامناسب براى دانش آموز شود.
از ديگر مشكلات سرويس مدارس در ايران غير قابل تشخيص بودن سرويس هاست. سرويس مدارس در ديگر كشورها با رنگ يا آرم خاصى مشخص مى شوند، و اين سبب مى شود تا سطح هشيارى رانندگان مجاور نسبت به آنها بالا رود. در نتيجه احتياط هاى لازم به هنگام مواجه شدن با سرويس مدرسه انجام مى شود، اما در ايران سرويس مدارس هيچ علامت مشخصى ندارد. رعايت نكردن تعداد سرنشين در هر خودروهم از ديگر مشكلات است. بيشتر اين سرويس ها بيشتر از ظرفيت خودرو دانش آموز سوار مى كنند، اين كار ضريب وقوع حادثه را در هنگام رانندگى افزايش مى دهد.
هم اكنون، سرويس هاى مدارس ( تاكسى و ون ) بايد داراى معاينه فنى، بيمه سرنشين و راننده با مجوز باشد و اگر تاكسى و ون مورد استفاده در جابه جايى دانش آموزان، اين شاخصه ها را نداشته باشد متوقف خواهد شد.
بدين ترتيب طرح ساماندهى سرويس مدارس هنوز سردرگمى هاى خود را دارد. اگرچه اين طرح پاسخى به ضرورت ساماندهى و نظم لازم در سرويس مدارس و رفت و آمد دانش آموزان است اما ماجرا چنان پيش رفته است كه گويا سال آزمايشى خود را طى مى كند. متولى هاى متعدد ونظرات متفاوت تقريباً به يك رويه همگانى در هرگونه تغيير در سازو كارهاى قبلى درآمده است. با اين حال وراى تمام اقدامات طرح ها و موانع موجود ، اين پدر و مادران و دانش آموزان خرد و درشت هستند كه در آغازين روزهاى بازگشايى مدارس بايستى بار ناهماهنگى ها را به دوش بكشند.
 يکشنبه 31 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 354]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن