تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815601566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا/ تمام اهداف برنامه چهارم توسعه درحوزه ارتباطات ،محقق شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا/ تمام اهداف برنامه چهارم توسعه درحوزه ارتباطات ،محقق شده است
اقتصاد. وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات . سليماني
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تشريح اقدامات انجام شده و وضعيت ارتباطات در كشور تاكيد كرد كه در حوزه ارتباطات تمام اهداف برنامه چهارم توسعه، يكسال قبل از پايان برنامه (پايان سال ‪ ( ۱۳۸۸‬تحقق پيدا كرده است .

در حالي كه منتقدان دولت نهم پا را از نقد منصفانه فراتر نهاده و با اهداف مشخص بدنبال تخريب دولت هستند و در همين رابطه اقدامات دولت نهم را در تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه ناموفق ارزيابي مي‌كنند، محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات روز شنبه در گفت و گو اختصاصي با خبرنگار اقتصادي ايرنا ، با بيان آمار و ارقام مستند از رشد و توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات در سه ساله فعاليت دولت نهم ، تاكيد كرد كه در بخش ارتباطات نه تنها از اهداف برنامه عقب نيستيم، بلكه يكسال و نيم مانده به پايان برنامه چهارم توسعه ، اهداف مورد نظر براي پايان سال ‪ ، ۸۸‬از هم اكنون ( شهريور ‪ (۸۷‬محقق شده است .

وي با اشاره به ماده ‪ ۵۷‬برنامه چهارم توسعه كه به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مربوط است ، گفت: براساس اين ماده از قانون برنامه چهارم توسعه تا پايان برنامه مي‌بايست ضريب نفوذ تلفن ثابت در كشور به ‪ ۵۰‬درصد برسد و واگذاري آن به روز انجام شود.

براساس اين قانون ضريب نفوذ تلفن همراه نيز بايد تا پايان سال ‪ ،۸۸‬به ‪۳۵‬ درصد برسد و همچنين ضريب نفوذ كاربران اينتر نت تا پايان برنامه چهارم توسعه ‪ ۳۰‬درصد تعيين شده است و تدوين لايحه جامع ارتباطات نيز ديگر ماموريتي است كه در برنامه چهارم به اين وزارتخانه محول شده است كه در حال انجام مي‌باشد.

** ضريب نفوذ تلفن ثابت
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه اظهار داشت:در بخش ضريب نفوذ تلفن ثابت، به روز رساني در همه شهرهاي كشور به استثناي شهرهاي استان خوزستان تا پايان سال ‪ ۸۵‬انجام شد و در استان خوزستان نيز در شهريور ماه ‪ ۸۶‬واگذاري تلفن به روز شد.

سليماني خاطرنشان كرد: در بسياري از شهرهاي كشور مخابرات استان‌ها براي ثبت نام تلفن همراه دعوت نامه مي‌فرستند و يا حتي براي جذب مشتري جايزه هم مي‌دهند و در مجموع هركاري كه در اين حوزه بعد از اين انجام مي‌شود ، فرا برنامه‌اي است .

** بيش از ‪ ۴۰‬ميليون شماره تلفن همراه واگذار شده است
وي سپس خاطرنشان كرد : درخصوص تلفن همراه نيز براساس برنامه مي‌بايست ضريب نفوذ تلفن همراه به ‪۳۵‬درصد برسد. يعني اينكه تعداد مشتركان تلفن همراه در پايان سال ‪ ۸۸‬به ‪۲۴‬ميليون مشترك برسد . اين در حالي است كه در حال حاضر در كشور بيش از ‪۴۰‬ميليون مشترك تلفن همراه وجود دارد و در ضريب نفوذ تلفن همراه نيز با حدود ‪ ۵۸‬درصد، از برنامه جلوتر هستيم .

** تعداد كاربران اينترنت بيش از ‪ ۲۲‬ميليون نفر رسيده است
وزير ارتباطات در ادامه گفت وگويش با خبرنگار اقتصادي ايرنا در مورد ضريب نفوذ اينترنت نيز كه براساس برنامه مي‌بايست تا پايان برنامه چهارم (آخر ‪ (۸۸‬كاربران اينترنت در كشور به ‪ ۳۰‬درصد برسند ، بسياري از مراكز بين المللي كه در مورد كاربران اينترنت آمارارائه ميدهند، تعداد كاربران اينترنت را در كشور بيش از ‪۲۲‬ميليون نفر اعلام كرده‌اند كه اين آمار نشان دهنده ضريب نفوذ بالاي ‪۳۰‬درصد در كشور وتحقق اهداف برنامه چهارم توسعه يكسال ونيم قبل از پايان آن است .

** لايحه جامع ارتباطات در حال تدوين مي‌باشد
سليماني همچنين به تدوين و آماده شدن لابحه جامع ارتباطات كشور از سوي كارشناسان و متخصصان اين وزارتخانه اشاره كرد و گفت: پيش نويس اين لايحه در كميسيون‌هاي تخصصي دولت نيز به تصويب رسيده و آماده ارائه به مجلس شوراي اسلامي است .

وي در ادامه به ارائه آمار و ارقام رشد توسعه ارتباطات در سه ساله فعاليت دولت نهم در مقايسه با مدت مشابه آن در دولت گذشته اشاره كرد و گفت: در سه سال آخر فعاليت دولت هشتم عملكرد در بخش واگذاري تلفن حدود ‪۱۱‬ميليون شماره بود كه در سه ساله فعاليت دولت نهم به بيش از ‪ ۴۰‬ميليون شماره رسيده است و نزديك به ‪ ۴‬برابر شده است .

** تاكنون ‪ ۶۵‬ميليون شماره تلفن واگذار شده است
وزير ارتباطات خاطرنشان كرد: بهمن ماه سال ‪ ۵۷‬در كشور نزديك به ‪ ۸۵۰‬هزار شماره تلفن وجود داشت كه اين رقم در سال ‪ ۷۶‬به حدود شش ميليون شماره رسيد و از سال ‪ ۷۶‬تا ‪ ۸۴‬نيز به ‪۲۵‬ميليون تلفن افزايش يافت و امروز نيز در كشور نزديك به ‪۶۵‬ميليون شماره تلفن داريم و مي‌بنيم كه روند توسعه واگذاري تلفن در دولت نهم يك شيب بسيار بالا است .

سليماني ادامه داد: ضريب نفوذ تلفن همراه در سه ساله آخر فعاليت دولت قبل معادل‪ ۶/۶‬درصد رشد داشت ، اما اين رشد در سه ساله فعاليت دولت نهم به ‪۴۸‬ درصد رسيده كه نزديك به هفت برابر شده است .

** متوسط زمان انتظار براي دريافت تلفن همراه به ‪ ۲‬هفته رسيده است وي اظهار داشت: متوسط زمان انتظار براي دريافت تلفن همراه در آخر دوره فعاليت دولت هشتم ‪۱۲‬ماه بود و در مورد تلفن ثابت نيز در مراكز اصلي و مهم شهرها مردم براي دريافت تلفن ثابت نزديك به دو سال در نوبت مي‌ماندند ، اما امروز متوسط زمان انتظار به دو هفته كاهش يافته است .

سليماني ادامه داد: در شهريور ماه سال ‪ ۸۴‬اگر كسي اراده مي‌كرد كه صاحب يك سيم كارت تلفن همراه شود حداقل با پرداخت يك ميليون تومان هزينه بايد از بازار آزاد آن را تهيه مي‌كرد اما امروز در كوتاه‌ترين زمان ممكن و با كمترين هزينه سيم كارت تهيه مي‌كند.

سليماني با بيان اينكه تلفن همراه درايران از سال ‪ ۷۳‬واگذار شد، گفت : تا سال ‪ ۷۹‬حدود ‪۸۰۰‬هزار تلفن واگذار شد و اين رقم تا شهريور ‪ ۸۴‬به حدود هفت ميليون شماره رسيد ، اما امروز بيش از ‪۴۰‬ميليون تلفن همراه در كشور فعال است .

وي در همين ارتباط به ضريب نفوذ تلفن همراه در تركيه كه همزمان با ايران كار خود را در اين زمينه آغاز كرده ، اشاره كرد و گفت: در تركيه تا سال ‪ ۸۴‬نزديك به ‪۴۲‬ميليون تلفن همراه فعال بود و در حال حاضر نيز در اين كشور رقم تلفن همراه فعال نزديك به ‪ ۵۲‬ميليون شماره رسيده و امروز فاصله ما با تركيه كم شده است .

وزير ارتباطات همچنين به افزايش ظرفيت ارسال پيامك در سال‌هاي اخير اشاره كرد و گفت : در زمان شروع فعاليت دولت نهم ظرفيت ارسال پيامك نزديك به ‪۲‬ميليون پيام بود كه اين ظرفيت امروز ‪ ۲۰‬برابر شده و به ‪ ۴۰‬ميليون پيام رسيده است .

** ارتقاي كيفيت ارتباطات تلفني
سليماني درادامه درخصوص تلاش براي بهبهود كيفيت ارتباطات تلفني در سال هاي اخير با بيان اينكه نصب آنتن‌هاي بي‌تي اس نيازمند امكانات فني و عمراني، برق رساني و لينك‌هاي راديويي و ازهمه مهمتر تملك است ،گفت: در شروع كار دولت نهم نزديك به پنج هزار آنتن ‪ BTS‬در كشور وجود داشت . اما امروز نزديك به ‪ ۲۰‬هزار آنتن در نقاط مختلف كشور نصب شده كه در بهبود كيفيت ارتباطات تلفن همراه نقش بسيار مهمي داشته است .

وي خاطرنشان كرد: كيفيت برقراري ارتباط تلفن همراه نسبت به شهريور ماه سال ‪ ۸۴‬قابل مقايسه نيست، البته درتهران هنوز به وضعيت استاندارد مطلوب نرسيده‌ايم كه مشكلاتي خارج از اراده در اين راه وجود دارد كه بيشتر به مسائل مديريت شهري و مقاومت مردم براي نصب آنتن‌هاي بي‌تي اس و برق رساني به اين آنتن‌ها و سوابق طراحي‌ها باز مي‌گردد .

وزير ارتباطات كشورمان در ادامه به اتصال بانك‌ها به شبكه ارتباطي اشاره كرد و گفت : در اين بخش نيز رشد بسيار خوبي را شاهد هستيم و اتصال بانك ها به شبكه از سه هزار و ‪۳۰۰‬بانك درپايان فعاليت دولت قبل به ‪۲۰‬هزار بانك و موسسه مالي و اعتباري در حال حاضر افزايش يافته است .

** در بيش از شش هزار روستاي كشور پست بانك فعال است
سليماني راه اندازي شعب پست بانك در روستاهاي كشور را از ديگر افتخارات اين وزارتخانه در دولت نهم نام برد و افزود: تا سال ‪ ۸۴‬پست بانك در هيچ يك از روستاهاي كشور حضور نداشت ، اما امروز در بيش از شش هزار روستاي كشور پست بانك فعال است و تمام عمليات بانكي در اين شعب براي روستائيان انجام مي‌شود.

وزير ارتباطات در پاسخ به انتقاداتي كه در خصوص اينترنت كشور مطرح مي شود، گفت :ضريب نفوذ اينترنت در سه ساله آخر فعاليت دولت هشتم شش درصد افزايش داشت ، اما اين افزايش در سه ساله فعاليت دولت نهم ‪۲۴‬درصد بوده است.

** ‪ ۳۴۰‬دانشگاه كشور به اينترنت متصل مي‌باشد
سلماني تاكيد كرد: وقتي ما تمام دانشگاه‌ها را به شبكه اينترنت وصل كرديم و نزديك به ‪۳۴۰‬دانشگاه به شبكه اتصال پيدا كرد ، همه بانك‌هاي كشور به شبكه وصل شد و امروز تمام عمليات بانكي از طريق اينتر نت انجام مي‌شود . مشخص است كه ضريب نفوذ اينتر نت افزايش يافته است ، اما هنوز عده‌اي اين افزايش ضريب نفوذ را نمي‌بينند .

وزير ارتباطات در ادامه گفت وگويش با خبرنگار اقتصادي ايرنا در خصوص افزايش ظرفيت ارتباطات بين‌المللي بر روي شبكه فيبر نوري در فعاليت دولت نهم ، اظهار داشت: در سه ساله آخر فعاليت دولت قبل، چهار لينك ‪STM1‬ افزايش داشته‌ايم كه اين افزايش در دولت نهم به ‪ ۴۵‬لينك ‪ STM1‬رسيده است سليماني در خاتمه تاكيد كرد: وقتي پهناي باند اينتر نت كشور اين مقدار رشد داشته است ، آيا ضريب نفوذ اينتر نت مي‌تواند افزايش نيافته باشد ؟.
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن