تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821010014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفتگو با مهر عنوان شد:هيچ قانوني براي ريشه كن كردن بي سوادي در ايران وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر عنوان شد:هيچ قانوني براي ريشه كن كردن بي سوادي در ايران وجود ندارد
معاون آموزشي سازمان نهضت سوادآموزي تصريح كرد: ريشه كن شدن بي سوادي به موارد زيادي همچون اراده عمومي و ملي و ايجاد قوانين و مقررات منظم براي كودكان واجب التعليم نياز دارد كه اين امر ضروري هنوز در كشورمان محقق نشده است.

علي ابراهيميان در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينكه سازمان نهضت سوادآموزي طي برنامه چهارم توسعه موظف به تامين كامل باسوادي در گروه سني زير 30 سال شده است، اظهار داشت: اين برنامه در صورتي محقق مي شود كه بي سوادي در جامعه ما توليد نشود كه مي توان گفت اين مسئله فرض محالي است.

وي تاكيد كرد: زماني كه به مطالعه پيشرفت بسياري از كشورهاي جهان در زمينه سوادآموزي و تحصيلات مي پردازيم و روش هاي آنها را با فعاليت هاي صورت گرفته در كشورمان مقايسه مي كنيم به اين نتيجه مي رسيم كه آنها قوانين و مقررات اجتماعي محكمي در اين زمينه دارند.

معاون آموزشي سازمان نهضت سوادآموزي ادامه داد: به طور مثال در اروپا اگر كودكاني كه در سن تحصيل هستند از 8 صبح تا 5 بعداز ظهر در خيابان ديده شوند پليس آنها را بازداشت كرده و به دنبال آن والدين اين دسته از كودكان بايد پاسخ دهند كه چرا فرزندانشان در مدرسه حضور نداشتند. حتي اگر مراجع قضايي به اين نتيجه برسند كه والدين آنها به مسئوليت خود درست عمل نمي كنند از والدين آنها سلب مسئوليت مي شود و همين قوانين كمك مي كند كه بازمانده از تحصيل در جامعه آنها وجود نداشته باشند و بي سوادي در جامعه وجود نداشته باشد.

8 ميليون و 500 هزار نفر در 30 سال گذشته با سواد شده اند

ابراهيميان با اعلام اينكه سازمان نهضت سوادآموزي توانسته طي 30 سال گذشته 8 ميليون و 500 هزار نفر را باسواد كند، افزود: طي اين مدت درصد با سوادي از 42 درصد به 86 درصد رسيده است.

وي از جمعيت بالاي 9 ميليون بي سواد در كشور خبر داد و اظهار داشت: زشتي هاي بي سوادي ريشه در مسائل مختلفي همچون بازماندگي از تحصيل، دخالت والدين در تحصيل جنسيتي فرزندان، اشتغال كودكان و ... دارد كه موجب توليد مداوم بي سوادي در كشور و عدم ريشه كن شدن آن شده است.

معاون آموزشي سازمان نهضت سواد آموزي با تشريح اينكه بحث سوادآموزي در اغلب كشورهاي پيشرفته دنيا توسط چند ارگان و سازمان پيگيري مي شود و سازمان هاي سواد آموزي تنها مسئوليت سياست گذاري و برنامه ريزي را بر عهده دارند، اظهار داشت: ولي در جامعه ما سواد آموزي تنها بايد از طريق نهضت سواد آموزي پيگيري شود و آموزشياران ما بايد خانه به خانه براي جلب نظر افراد بي سواد حضور پيدا كنند و در بسياري از موارد نيز مورد بي احترامي قرار گيرند كه اين تنها يكي از نارسايي ها و كاستي هاي مربوط به سواد آموزي در كشور ما است.

40 درصد از برنامه هاي برنامه چهارم توسعه جلوتر هستيم

ابراهيميان با اشاره به اينكه در برنامه چهارم توسعه ضمن اينكه پايان بي سوادي زير 30 سال طي سه سال اول برنامه تاكيد شده است ، گفت: از روز اجراي برنامه تا به امروز نه تنها اهداف كمي آن به طور كامل محقق شده است بلكه 40 درصد از برنامه هاي آن نيز جلوتر هستيم و همچنين آن را در سال جاري نيز به قدرت دنبال مي كنيم.

وي هدف از اين برنامه را افزايش تقاضاي اجتماعي براي سوادآموزي دانست و افزود: در مواد قانوني عنوان شده است كه سازمان نهضت سوادآموزي بايد برنامه راهبردي داشته باشد تا طي آن و براساس شرايط جامعه روستايي و شهري سواد آموزي به شيوه هاي مختلفي اجرا شود تا به دنبال آن تقاضا اجتماعي بيشتر شده و افراد بيشتري تحت پوشش قرار گيرند.

معاون آموزشي سازمان نهضت سواد آموزي اظهار داشت: رئيس جمهور خواسته اند كه مسئولان سواد آموزي سياست هاي جديدي را طراحي كنند تا براساس آن هم ورودي بي سوادي مسدود شود وهم برنامه هاي آن از 30 سال به 5 سال تقليل يافته و در گروه سني زير 50 سال با حمايت هاي دولت دنبال شود.

عدم حمايت از برنامه هاي سواد آموزي توسط مسئولان

وي با بيان اينكه اگر اين برنامه محقق شود ايران جزء معدود كشورهايي خواهد بود كه پايان بي سوادي را در گروه سني زير 50 سال اعلام مي كند ، ادامه داد: اما تنها اين برنامه در يكي دو سال ابتدايي خود مورد حمايت مسئولان قرار گرفت و تصويب كل برنامه به لحاظ اعتباري و نيروي انساني در چرخه خود باقي مانده كه اميدواريم در چند ماه آينده برنامه راهبردي آن نيز تصويب شود.

ابراهيميان تعداد سوادآموزان در سال گذشته طبق برنامه توسعه را به طور متوسط حدود يك ميليون و 500 هزار نفر دانست و افزود:همچنين حدود 800 هزار نفر براي تثبيت سواد جذب برنامه هاي نهضت شده اند كه با اجراي برنامه راهبردي اين تعداد بعضا به 2 تا 3 برابر افزايش مي يابد.

وجود يك ميليون بي سواد در گروه سني 10 تا 30 سال

وي با بيان اينكه بي سوادان در گروه سني 10 تا 50 سال، 4 ميليون نفر از جمعيت كل كشور را تشكيل مي دهند، اظهار داشت: البته تنها حدود يك ميليون نفر از آنان در گروه سني 10 تا 30 سال هستند.

معاون آموزشي سازمان نهضت سوادآموزي در خصوص رتبه بندي استانها از نظر جمعيت بي سواد گفت: استانهاي تهران، اصفهان، خراسان رضوي و فارس از نظر فراواني دچار بي سوادي بالايي هستند كه البته بايد اين موضوع را با توجه به جمعيت بالاي آنها در نظر گرفت.

ابراهيميان ادامه داد: از لحاظ درصد بي سوادي استان سيستان و بلوچستان با 32 درصد بي سواد رتبه بالايي را در بي سوادي به خود اختصاص داده است.

وي استانهاي يزد، سمنان و بوشهر را در وضعيت بالاي با سوادي دانست و گفت: اين استانها به علت داشتن جمعيت كم و پيشينه تمدني از وضعيت خوبي در سوادآموزي برخوردار هستند.

وي با بيان اينكه استانهاي مرزي كشور از نظر بي سوادي رتبه بالايي را دارند، اظهار داشت: به جز استان سيستان و بلوچستان، استانهاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و كردستان نيز از نظر سوادآموزي با ميانگين هاي كشوري فاصله دارند كه بيشترين علت آن باورهاي خاص و خرده فرهنگي هايي است كه در اين مناطق كشور حاكم است.
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن