تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844854008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش اكران سينماها در فصل تابستانميانگين فروش متوسط در ترافيك بى‌سابقه اكران


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: گزارش اكران سينماها در فصل تابستانميانگين فروش متوسط در ترافيك بى‌سابقه اكران
فرهنگ و هنر، اميررضا نورى پرتو- پايان فصل تابستان با روزهاى دهه آخر ماه مبارك رمضان همزمان شده و فيلم‌هايى كه در يك ماه اخير روى پرده رفته‌اند، روزهاى آخر اكران خود را سپرى مى‌كنند. مانند تمامى سال‌ها، سينماها در سوت و كورترين ماه خود به سر مى‌برند. همزمانى ماه مبارك رمضان با ماه آخر فصل تابستان، به عنوان يكى از بهترين فصل‌ها براى كشاندن مردم به سمت سالن‌هاى سينما، بر رونق تجارى سينماها در اين فصل تاثير منفى گذاشت و هيچ يك از فيلم‌هاى به نمايش در آمده در اين فصل نتوانستند از ركورد قابل قبول يك ميليارد تومان فروش عبور كنند. با اين حال فروش بيش‌تر فيلم‌هاى اكران شده در تابستان به پيش بينى و انتظار كارشناسان اقتصادى سينما نزديك بود و در اين ميان آثارى هم كه در گيشه به توفيقى دست پيدا نكردند و مهر شكست تجارى بر پيشانى آنها زده شد، از آن دسته فيلم‌هايى بودند كه از ابتدا نيز روى فروش بالاى آنها حسابى باز نشده بود.

مطابق انتظار همه پيگيران سينماى ايران، فيلم هميشه پاى يك زن در ميان است (كمال تبريزي) پر فروش‌ترين فيلم فصل تابستان لقب گرفت. كمدى جديد كمال تبريزى كه در جشنواره فيلم فجر جايزه بهترين فيلم از ديدگاه تماشاگران را از آن خود كرد، ملغمه‌اى از تمام مولفه‌هاى مورد پسند تماشاگران عام است و سعى دارد در كنار خنداندن مخاطب، سياست و عشق و مشكلات خانوادگى شايع در جامعه امروز را دست بيندازد و با آنها شوخى كند. اما متاسفانه حاصل كار نتوانست رضايت منتقدان و مخاطبان جدى سينما را كسب كند و لحن كمى متفاوت آن با ديگر كمدى‌هاى عامه‌پسند روز نيز سبب شد كه فيلم آهسته آهسته با ريزش تماشاگر روبه رو شود. با اين وجود به دليل شناخت مخاطبان سينما از كمال تبريزى و آثار محبوب‌اش و بهره‌مندى فيلم از ستاره‌هاى گيشه ساز، فروش روزانه اين فيلم اختلافى زياد با ساير آثار روى پرده داشت. فيلم اين اميد را دارد كه تا پايان ماه رمضان از مرز نهصد ميليون تومان فروش عبور كند.

اما در بحبوحه يكه تازى فيلم‌هاى كمدى در بالاهاى جدول فروش فيلم‌ها در چند سال اخير، فيلمى خانوادگى همانند انعكاس (رضا كريمي) كه برايش فروشى متوسط پيش بينى مى‌كردند، توانست از ديگر فيلم‌ها پيشى بگيرد و با اين كه در هفته‌هاى ابتدايى اكرانش فروشى معمولى داشت، كم كم ميانگين فروش روزانه اش رو به افزايش رفت و موفق شد ساير رقيبان را در جدول فروش پشت سر بگذارد. انعكاس با اين كه ضعف‌هايى در فيلمنامه اش دارد، اما از آن دسته فيلم‌هايى است كه به مخاطب خود احترام مى‌گذارد و سعى سازنده‌اش بر اين بوده كه تماشاگر راضى از سالن سينما خارج شود. شايد همين موضوع رمز موفقيت انعكاس در گيشه باشد. با وجود اين كه انعكاس در نيمه‌هاى تابستان قرارداد نمايش اش به پايان رسيد و سرگروه و سينماهاى اصلى خود را از دست داد، اما اكران آن در برخى ديگر از سينماها ادامه پيدا كرد و موفق شد در نيمه‌هاى شهريورماه از مرز پانصد ميليون تومان فروش بگذرد. رقيب اصلى انعكاس در تصاحب مقام دوم جدول فروش تابستان سينماها، ده رقمى (همايون اسعديان) بود كه با توجه به نوع گزينش بازيگران اصلى‌اش و فضاى كمدى آن كه بيش‌تر حال و هواى طنزهاى نود شبى تلويزيون را به ذهن مخاطب تداعى مى‌كرد و همچنين بهره‌مندى تهيه كننده مشهورش (منوچهر محمدي) از تيزرهاى فراوان تلويزيونى از نيمه اول شهريورماه با گذشتن از مرز پانصد ميليون تومان فروش پا به پاى انعكاس در جدول فروش بالا مى‌رفت. اما در بين فيلم‌هايى كه اكران شان در بهار شروع شده بود، زن‌ها فرشته‌اند (شهرام شاه حسيني)، به خاطر پايين نيامدن كف فروش اش توانست تا ميانه‌هاى تابستان بر پرده سينماها جا خوش كند. دومين فيلم شاه حسينى كه مولفه‌هاى آشنا و امتحان پس داده تهيه كننده‌اش (دفتر پويا فيلم) را به همراه داشت، موفق شد نزديك به هشتصد ميليون تومان فروش كند. زن‌ها فرشته‌اند پس از دايره زنگى (پريسا بخت آور) و هميشه پاى يك زن در ميان است، تا به اين جا در رتبه سوم جدول فروش فيلم‌ها در سال جارى قرار گرفته است.

در بين آثارى كه در تابستان به روى پرده رفتند، تيغ زن (عليرضا داوود‌نژاد) بيش از سايرين فروخت. به بهانه استفاده داوود نژاد از هنرمندان محبوب طنز و فضاى خاص و گرم فيلم‌هاى اين كارگردان شناخته شده سينما، خيلى‌ها بر اين باور بودند كه تيغ زن به فروشى بالا دست پيدا خواهد كرد. اما با نمايش فيلم همه معادله‌ها به هم ريخت و همگان با اثرى بى‌سر و ته و مغشوش روبه رو شدند كه كاستى‌هاى فراوانى در فرم و محتوا داشت. ضعف‌هاى فيلم تا آن اندازه مشهود بود كه ميزان استقبال تماشاگران عام نيز از تيغ زن پس از چند هفته به شكلى محسوس كاهش پيدا كرد و در نهايت به فروشى نزديك به سيصد ميليون تومان دست پيدا كرد. اما حس پنهان (مصطفى رزاق كريمي) كه در زمان جشنواره فجر سال گذشته نظرهاى متفاوتى را به دنبال داشت، با وجود داشتن داستانى مناسب خانواده‌ها و استفاده از بازيگرانى شناخته شده و ستاره، به دليل فضاى بيش از اندازه سرد و نه چندان پر جاذبه اش و ايرادهاى اساسى در فيلمنامه‌اش نتوانست در رقابت با فيلم‌هاى كمدى دوام بياورد و كف فروش اش خيلى زود پايين آمد. با اين وجود فيلم در نيمه دوم تابستان اكران خود را در چند سينماى محدود و تعدادى از سينماهاى شناخته شده تهران (آن هم به صورت نمايش در يك يا چند سانس) ادامه داد و فروش خود را آهسته آهسته از مرز دويست و پنجاه ميليون تومان گذرانده و چشم به جايگاه تيغ زن در جدول فروش دارد. ديوار (محمدعلى طالبي) ديگر فيلم ايرانى اكران شده در فصل تابستان بود كه در زمان جشنواره نقدهاى نسبتا مثبت منتقدان و مخاطبان خاص سينما را در پى داشت. جديدترين فيلم محمدعلى طالبى بر خلاف بسيارى از آثار روز سينماى بدنه كه ناتوان از تعريف يك داستان روان و جذاب براى مخاطبان عام هستند، تم‌روايى ساده و بى‌حاشيه‌اى دارد و كمتر كسى را مى‌توان در ميان تماشاگران فيلم پيدا كرد كه از اين فيلم ناراضى باشد. در حالى كه ديوار از حضور ستاره اى همچون گلشيفته فراهانى برخوردار بود، برخلاف همه پيش بينى‌ها و با وجود آن كه در هفته‌هاى آغازين اكرانش تيزرهاى تلويزيونى فراوانى داشت، نتوانست در جلب رضايت گسترده تماشاگران موفق عمل كند و با فروشى غيرقابل قبول (اندكى بيش از صد و سى ميليون تومان فروش) به كار خود پايان داد.

اما از نيمه‌هاى تابستان و با نزديك شدن به روزهاى ماه رمضان صاحبان خيلى از آثارى كه شانس كمترى براى تصاحب فرصت نمايش در ديگر زمان‌هاى سال داشتند، به اكران فيلم‌هاى‌شان رضايت دادند. اين در حالى بود كه به طور همزمان چندين فيلم ايرانى با يكديگر اكران شد و به دليل محدوديت سالن‌هاى خوب، برخى از سينماهاى خوش نام و مورد پسند مخاطبان همچون آزادي، فرهنگ، اريكه ايرانيان و ايران مجبور شدند اين فيلم‌ها را در سالن‌هاى نمايش خود به صورت تك سانس و يا چند سانس در روز به نمايش در آوردند. در نگاه اول اين كار به عرضه توامان همه فيلم‌هاى به نمايش در آمده كمك مى‌كرد و پاسخگوى تمام سليقه‌ها بود، اما نتوانست وزنه اى مناسب براى كمك به فروش اين فيلم‌ها باشد. در بين اين آثار فرزند خاك (محمد على باشه‌آهنگر) توفيق تجارى بيش‌ترى در گيشه داشت. اين فيلم محمدعلى آهنگر كه در آخرين جشنواره فيلم فجر مورد پسند بسيارى از اهل فن قرار گرفت و همين چند روز قبل و در جريان دوازدهمين جشن خانه سينما موفق شد تنديس‌هاى بهترين فيلم، فيلمنامه، فيلم برداري، جلوه‌هاى ويژه و بازيگر نقش مكمل زن را از آن خود كند، از آن دسته آثارى است كه خوبى‌هاى آن بيش از نقطه ضعف‌هايش به چشم مى‌آيد و حتى مى‌توان آن را به عنوان اثرى فرهنگى از سينماى ملى ايران، به دنياى سينما عرضه كرد. فرزند خاك تا به حال بيش از هشتاد ميليون تومان فروخته است و با توجه به توفيق غير منتظره‌اش در جشن بزرگ سينماى ايران اين اميد را دارد كه فروش روزانه‌اش تا پايان ماه رمضان افزايش يابد و مجموع كاركردش در گيشه به مرز صد ميليون تومان نزديك شود. اما در جدول فروش فصل تابستان پس از فرزند خاك، فيلم ميناى شهر خاموش (امير شهاب رضويان) قرار دارد. سومين فيلم سينمايى اميرشهاب رضويان كه در جشنواره بيست و پنجم فجر و يازدهمين جشن بزرگ سينماى ايران از آثار مطرح به نمايش در آمده بود و نامزد دريافت چندين جايزه شد، بيش از هفتاد ميليون تومان فروخته است كه با توجه به فضاى خاص آن و همزمانى بيش از نيمى از مدت زمان اكرانش با ماه رمضان مى‌توان گفت فروش چندان بدى هم نداشته است؛ هرچند كه اين كاركرد تجارى نمى‌تواند جوابگوى هزينه‌هاى بالاى توليدش باشد. پس از فرزند خاك و ميناى شهر خاموش، فيلم ويدئويى سربلند، ساخته سعيد تهرانى يگانه، در كمال تعجب كارشناسان بيش از ساير فيلم‌هاى روى پرده فروخت. سربلند كه پيش از اين هميشه سربلند نام داشت و سر و شكل و داستانش حال و هواى فيلم‌هاى مرحوم فردين را به ياد تماشاگر آشنا به سينماى ايران مى‌آورد، از تيزرهاى تلويزيونى فراوانى بهره‌مند بود. با اين كه در خبرها شنيده شد در بسيارى از سانس‌هاى نمايش سربلند در سينماهاى ممتاز تهران تماشاگران در اعتراض به ضعف‌هاى آشكار فيلم سالن‌هاى سينما را ترك كرده اند، اما اولين تجربه فيلم سازى سعيد تهرانى بيش از شصت ميليون تومان فروخته كه در مقايسه با فيلم‌هاى فرهنگى قابل تامل در حال نمايش از لحاظ توفيق در گيشه از پيشتازان جدول اكران به شمار مى‌آيد. حقيقت گمشده (محمد احمدي) كه در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر به دليل نمايش‌هاى محدودش نتوانست نظر چندان گسترده اى را به خود جلب كند، در روزهاى آغازين شهريورماه به روى پرده رفت و با وجود آن كه خيلى زود سينماهاى نمايش دهنده‌اش را از دست داد، اما به خاطر فرم روايى تازه‌اش كه فيلم‌هاى روز مستقل سينماى‌هاليوود را به ذهن مى‌آورد و استفاده از بازيگرى توانا و دوست داشتنى همچون حميد فرخ نژاد تاكنون موفق شده بيش از پنجاه ميليون تومان بفروشد كه فروش چندان بدى به نظر نمى‌رسد. اما ريسمان باز (مهرشاد كارخاني) كه در آخرين جشنواره فيلم فجر با بى مهرى روبه رو شد، از فيلم‌هاى شريف و قابل تامل چند سال اخير سينماى ايران به شمار مى‌آيد. دومين تجربه سينمايى مهرشاد كارخانى با وجود آن كه يكى از سر گروه‌هاى اصلى اكران را در اختيار دارد، اما پايين‌تر از حد پيش بينى‌هاى كارشناسان و انتظار سازندگانش در گيشه فروخته و بعيد است حتى به مرز پنجاه ميليون فروش هم دست پيدا كند. خاك سرد (رضا سبحاني) هم حال و روزى مشابه با ريسمان باز دارد. اين اثر رضا سبحانى كه در جشنواره بيست و پنجم فجر برخورد سرد منتقدان را به همراه داشت، از ابتداى ماه رمضان به روى پرده رفت و با مانور روى ستاره اصلى‌اش، محمدرضا فروتن، سعى كرد فروشى آبرومندانه و قابل قبول را در گيشه تجربه كند، اما تا به اين جا خوب نفروخته و بعيد است فروش آن در چند روز پايانى اكرانش با افزايشى چشمگير روبه رو شود. رقمى نزديك به بيست ميليون تومان پيش بينى سقف فروش براى فيلم خاك سرد است. روز برمى آيد (بيژن ميرباقري) كه اثرى ويدئويى و نسبتا مهجور است، ديگر فيلم اكران شده در ماه مبارك رمضان به حساب مى‌آيد كه چوب فصل بد اكرانش را خورد و نتوانست قابليت‌هاى خود را به بخش گسترده‌اى از تماشاگران سينمارو نشان دهد. دومين فيلم بيژن ميرباقرى كه در واقع يك تله فيلم است و ساختار قابل دفاع و جذابى دارد، به جز روزهاى اول نمايش‌اش، نتوانست تيزرهاى تلويزيونى زيادى داشته باشد و بعيد است كه بتواند بيش از ده ميليون تومان بفروشد. اما كم فروش‌ترين فيلم فصل تابستان پرچم‌هاى قلعه كاوه (محمد نورى زاد) بود كه به خاطر فضاى تاريخى اش كه با سليقه روز سينماروها فاصله‌هاى بسيارى دارد و همچنين عدم برخوردارى از ستاره‌هاى جذاب و گيشه پسند و البته داشتن ضعف‌هايى آشكار در محتوا و ساختار و عدم بهره مندى از حمايت‌هاى معنوى نهادهاى فرهنگى مسئول، اكرانى بى‌سرو صدا داشت و با وجود آن كه نمايش آن در يك سانس از سينما آزادى ادامه دارد، اما فروش آن به زحمت به سه ميليون تومان رسيده است. پرونده نمايش تابستانى سينماها با اكران همين فيلم‌هاى روى پرده بسته شد و خيلى از تماشاگران از هم اكنون منتظر نمايش فيلم‌هاى برنامه ويژه عيد فطر هستند. دعوت (ابراهيم حاتمى كيا)، كنعان (مانى حقيقي)، سه زن (منيژه حكمت) و نسكافه داغ داغ (على قوى تن) آثارى هستند كه قرار است در برنامه اكران اول عيد سعيد فطر به روى پرده سينماهاى كشور بيايند. هر يك از اين فيلم‌ها مولفه‌هايى را براى جذب مخاطبان خاص خود دارند و بدون شك اكران عيدفطر را به يكى از فصل‌هاى خوب اكران سينماها در سال جارى تبديل خواهند كرد. با اين وضعيت بايد نشست و منتظر اكران فيلم‌هايى شد كه قرار است در شش ماهه دوم سال جارى به نمايش در بيايند. بسته شدن پرونده اكران در اسفند ماه نشان خواهد داد كه آيا فيلمى از جدول اكران شش ماهه دوم سال مى‌تواند ركورد دايره زنگى (پرفروش ترين فيلم امسال) و يا اخراجى‌ها (پر فروش ترين فيلم تاريخ سينماى ايران) را پشت سر بگذارد و يا اين كه اولين اثر سينمايى پريسا بخت آور را بايد پرفروش ترين فيلم سال 87 بناميم.
 جمعه 29 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن