تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804552343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دفاع مقدس تحمل 8 سال نبرد نابرابر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دفاع مقدس تحمل 8 سال نبرد نابرابر
خبرگزاري فارس: سال‌هاي دفاع مقدس يكي از نقاط خاص و روشن تاريخ انقلاب اسلامي است كه در اين دوران بستري فراهم آمد تا ملت ايران هويت خود را يافته و به خودباوري و انسجام ملي برسند.


به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، اساساً در جوامع و ادبيات انساني برخي كلمات همراهشان ارزش است و فارغ از اينكه آن جامعه در كجاي جهان قرار دارد و يا به لحاظ تقسيم بندي اصطلاحاً جزو كشورهاي پيشرفته و يا جهان سوم باشد، يكسري اصول انساني است كه تعريف آن را همه متوجه مي‌شوند و داراي زبان مشتركي بوده كه يكي از آن كلمات «دفاع» است.
دفاع از هر قاموس، بينش و مكتب يك بار ارزشي دارد و مي‌توان گفت در طول تاريخ هر دفاعي كه در مقابل تجاوزي صورت گرفته باشد مي‌تواند عنوان يك دفاع مقدس را بگيرد.
از آنجايي كه سابقه دفاع ملت ايران در طول 8 سال جنگ تحميلي بيشتر برخاسته از باورهاي مذهبي بوده، چه از نظر انسان‌هايي كه در نبرد شركت داشتند و نيز فضايي كه در آن مي‌جنگيدند، لذا مكان‌هايي را كه براي دفاع ايجاد مي كردند رنگ و چهره دين و اعتقادات را داشت به همين خاطر دفاع « مقدس » خيلي مناسب‌تر براي اين نبرد جا افتاده است.
حتي مي‌توان مدعي اين قضيه بود كه در دهه اول انقلاب كه بيشتر با جنگ گره خورده، اصلاً بحث قالب كشور ما گفتمان دفاع مقدس بوده است.
بنابراين، دهه اول انقلاب را مي‌توان گفت دوراني بود كه گفتمان دفاع مقدس بر آن حاكم بوده و اين گفتمان در خودش شاخصه‌هايي را به همراه داشت.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار فارس با بيان اينكه سال‌هاي دفاع مقدس يكي از نقاط خاص و روشن تاريخ انقلاب اسلامي است اظهار داشت: در اوايل جنگ با توجه به اينكه كشور وضعيت مناسبي را براي دفاع نداشت و براي مواجه با چنين جنگي آماده نبوديم مسلماً با برنامه ريزي، پشتيباني و ابتكار عمل، طبيعي بود كه برتري با دشمن باشد.
سيدعلي آقازاده افزود: با توجه به اينكه مردم از روحيه انقلابي برخوردار بودند توانستند بعد از مدتي با شكست‌هاي اوليه دشمن را زمين‌گير كنند و آمادگي‌هاي نسبي فراهم شود.
وي خاطرنشان كرد: در آن زمان وضعيت ارتش به صورتي بود كه مشكلات سازماندهي و ساختاري در اين نيرو مطرح بود ولي در مجموع نيروهاي نظامي كشور از آمادگي لازم برخوردار نبودند.
فرمانده سابق سپاه گيلان اذعان داشت: سپاه نيز به عنوان يك نيروي انقلابي، سازماندهي و تجهيزات لازم براي مواجه با چنين جنگ كلاسيك را نداشت و از طرفي در امور امنيتي داخل كشور درگير بود.
به گفته وي برتري در اوايل جنگ با دشمن بود ولي بعد از مدتي وضعيت تغيير كرد.
آقازاده مهم‌ترين نقطه قوت سال‌هاي دفاع مقدس را فرماندهي آن توسط امام خميني(ره) عنوان و تاكيد كرد: با توجه به حجم وسيع نيروها و قدرت دشمن و همچنين عدم آمادگي ما، يكسري عوامل الهي، معنوي و تدابير نياز بود كه بتوان از اين بحران و آزمون بزرگ عبور كرده و نظام اسلامي نوپا را نجات داد كه در اينجا نقش امام(ره) و فرماندهي صحنه جنگ كاملاً آشكار مي‌شود.
نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي افزود: امام(ره) با توجه به شناختي كه از مردم داشتند كشور را بسيج كردند و با روحيه انقلابي توانستند مواجه با دشمن، مديريت اجتماعي و همه مشكلات و فراز و نشيب‌ها، كشور را حفظ كنند.
وي روحيه شهادت طلبي را از جمله عوامل اصلي بازدارندگي دشمن عنوان كرد و گفت: همه دستاوردهاي جنگ كه سراسر موفقيت و عزت در ميدان‌هاي نظامي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي را در بر مي‌گرفت و براي نظام اسلامي افتخار به ارمغان آورد مربوط به نقش و رهبري امام(ره) بوده است.
فرمانده آموزش تخصص‌هاي دريايي رشت نيز به خبرنگار فارس گفت: سقوط رژيم شاهنشاهي و پيروزي انقلاب اسلامي و پيامدهاي آن كه به طور طبيعي مربوط به دگرگوني‌هاي بنيادي در ساختار نظام پيشين بود نيروهاي ايران را به يك حالت از هم پاشيدگي كامل سوق داد.
دريادار دوم حسين آزاد افزود: سربازگيري نه تنها تقويت نشد بلكه با تقليل پرسنل وظيفه از دو سال به يك سال، نيروي انساني ارتش كه بر نيروي وظيفه متكي بود ضربه شديدي خورد و سازمان يگان‌هاي عملياتي و رزمي به حالت غير فعال درآمد و سطح توان ارتش كاهش يافت.
وي ادامه داد: هرچند نظام انقلاب اسلامي خيلي سريع متوجه اهميت وفاداري ارتش به خود و به ويژه موفقيت‌هاي آن در مقابله با شورش‌هاي داخلي در پاره‌اي از نقاط كشور شده بود و قدم‌هايي نيز براي ارتقاي ارتش و بازسازي رواني آن برداشت ولي به هر حال نيروهاي نظامي از نظر توان نسبت به قبل از انقلاب تنزل كرده و توانايي كلي ارتش آسيب ديد.
اين كارشناس ارشد نظامي با اشاره به اقدامات روحيه شكن گروهك‌هاي وابسته به ويژه گروه‌هاي چپ، منافق و عناصر ناآگاه و نيز تعدادي از مسئولان ساده‌انديش كه فرياد انحلال ارتش را سر داده بودند بيان داشت: اختلال در انضباط كه اساس و بنيان ساختاري ارتش است و متوقف شدن يا كاهش امور حياتي نظامي مانند تعمير، نگهداري و آموزش، توان رزمي ارتش جمهوري اسلامي ايران را به طور موقت كاهش داد و فرصت براي بهره‌برداري دشمنان فراهم آمد.
آزاد اذعان داشت: قدرت رزمي ارتش ايران كه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي آن را به عنوان يكي از قوي‌ترين ارتش‌هاي خاورميانه به حساب مي‌آوردند در جريان انقلاب و حوادث بعد از آن شايد به كمتر از نصف تقليل يافت و توازن قدرت نظامي به نفع عراق تغيير كرد.
وي خاطرنشان كرد: با آغاز حركت انقلاب اسلامي و از شهريور ماه 1357 عملاً برنامه‌هاي آموزشي و نگهداري در تمام يگان‌هاي ارتش ايران متوقف و در هنگام به ثمر رسيدن انقلاب، بعضي از پادگان‌ها از كنترل ارتش خارج شد و تجهيزات و جنگ افزارهاي سبك و تا حدودي پاره‌اي وسايل سنگين نيز به تاراج رفته و يا به آتش كشيده شد.
فرمانده آموزش تخصص‌هاي دريايي ارتش با بيان اينكه پس از پيروزي انقلاب، نقل و انتقالات پرسنلي غير منطقي در سطح گسترده در يگان‌هاي ارتش انجام مي‌گرفت تأكيد كرد: بسياري از درجه‌داران متخصص و فني واحدها به يگان‌هاي غير فني منتقل شده و برنامه‌هاي آموزشي و نگهداري عملاً متوقف شد.
به گفته آزاد، حركات ضد انقلابي در شمال غرب كشور و پاره‌اي از نقاط ديگر از اوايل سال 1358 شروع شد و در مدت 18 ماه قبل از شروع جنگ تحميلي قسمتي از توان رزمي ارتش در اين درگيري‌ها آسيب ديد.
وي ادامه داد: به رغم مشكلات و معضلات كمرشكن مذكور و با وجود حوادث سهمگين كه بر ارتش ايران گذشت، روحيه وفاداري، ميهن دوستي، حسن انجام وظيفه و اداي تكليف به ملت و كشور به حد اعلا در نظاميان وجود داشت و سبب شد كه در مواجهه با ارتش مهاجم عراق بسياري از كمبودهاي فيزيكي جبران شود.
اين متخصص در امور نظامي اذعان داشت: در وراي توطئه ضد انقلاب نا اهلان و منافقان، امام خميني (ره) با اعلام 29 فروردين به عنوان روز ارتش جمهوري اسلامي ايران و بيان اين مهم كه «مردم ارتش را ياري و تقويت كنيد،آنكه مي‌گويد ارتش بايد منحل شود منافق است و ارتش بايد بماند»، با رهنمودهاي حكيمانه ايشان ارتش براي صيانت از انقلاب و دفاع از كشور حفظ شد و نيات پليد استكبار و دشمنان انقلاب نقش بر آب شد اما فشارهاي ضد انقلاب و منافقان بر روي ارتش با هدف فروپاشي آن كماكان ادامه داشت.
آزاد با بيان اينكه با آغاز جنگ تحميلي و يورش دشمن به مرزها، ارتش جمهوري اسلامي ايران استراتژي نظامي خود را بر پايه كند كردن و متوقف نمودن پيش روي دشمن بر چهار راهبرد بنا نهاد، اظهار داشت: راهبرد «مقاومت» كه در يك ماه اول جنگ با هدف جلوگيري از پيشروي هرچه بيشتر دشمن انجام گرفت و راهبرد «تثبيت و پدافند» كه در يك سال اول جنگ با هدف آماده سازي نيروها و جمع‌آوري اطلاعات بود و نيز راهبرد «حمله و آفند» كه در سال دوم جنگ با هدف آزاد سازي سرزمين‌هاي تحت اشغال به مرحله اجرا در آمد ضمن اينكه راهبرد «بازدارندگي» كه پس از آزادسازي خرمشهر در ماه‌هاي پاياني سال دوم تا قبول قطعنامه ادامه يافت، اهداف متعددي را شامل مي‌شد.
وي افزود: اهداف كلي راهبردهاي مذكور بايد منجر به كاهش توان نظامي عراق براي جلوگيري از تجاوز مجدد (رفع فتنه)، تنبيه متجاوز و رسيدن به مواضع برتر نظامي براي پشتيباني مذاكرات سياسي مي‌شد.
فرمانده مركز آموزش تخصص‌هاي دريايي ارتش گفت: عملاً نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران متشكل از ارتشيان غيور، پاسداران جان بركف، بسيجيان و نيروهاي مردمي از جان و مال گذشته در تثبيت اين راهبردها نقش اساسي و همسو ايفا كردند به گونه‌اي كه پس از توقف پيشروي دشمن، نيروهاي ارتش، سپاه و بسيج مردمي با اتكال به خداوند لايزال و هدايت فرماندهان نظامي و مردان سياسي نظام كه همگي همدل، هم صدا و هم راي بودند (نيروهايي مانند بني صدر و همفكران وي از چرخه سياسي خارج شده بودند)، توانستند ضمن تحميل نبرد به دشمن موجب كشاندن نيروهاي احتياط عراق به سراسر جبهه‌ها شوند كه فرسودگي آنان را همراه با غافلگيري داشت ضمن اينكه آزادسازي مناطقي از ميهن عزيز اسلامي‌مان را شاهد بوديم و اين پيروزي‌ها موجب ايجاد انگيزه مضاعف در توان رزمي نيروهاي مسلح ايران شد.
وي ادامه داد: عراق وقتي در جبهه‌هاي جنگ با توان نظامي و نيروهاي مسلح ايران ضربه‌پذير و شكست خورده شد به اقدامات غير متعارف و كشاندن جنگ به شهرها از طريق بمباران هوايي و موشك باران متوسل شد كه در اين ميان نقش بي بديل حضرت امام (ره) در كاهش آلام مردم در پشت جبهه‌ها بي‌نظير بود.
آزاد با بيان اينكه هجوم عراق به ايران با اين فرض طرح‌ريزي شده بود كه ارتش نظام جديد جمهوري اسلامي ايران فاقد توان لازم براي مقابله است، اظهار داشت: اگرچه اين مطلب صحت داشت كه ارتش دچار مشكلات و صدمات روحي، پرسنلي، آموزشي و تجهيزاتي شده بود، اما بدنه و پيكره‌ اصلي آن نسبت به امنيت كشور و حراست از انقلاب اسلامي احساس مسئوليت مي‌كرد و لذا آمادگي لازم را براي مشكلات امنيتي و بحران‌هاي گوناگون از جمله وضعيت جنگي را به سرعت بدست آورد.
اين كارشناس ارشد نظامي با اشاره به بررسي مراحل اوليه جنگ كه نشان مي‌دهد نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به رغم عدم برابري توان رزمي (از نظر كمي) با دشمن، موفق شد تهاجم عمومي ارتش عراق را طي هفته اول جنگ متوقف كند، اذعان داشت: در ماه‌هاي اول جنگ تسريع در سد كردن پيشروي عراق و تثبيت نيروهاي متجاوز و متعاقب آن تقويت توان نيروهاي موجود و كسب آمادگي براي اجراي عمليات متقابل و آزادسازي مناطق اشغالي از اهداف اصلي نيروهاي مسلح بود.
وي نكته قابل اهميت در سال اول جنگ را فعاليت‌هاي شديدي عنوان كرد كه براي سازمان دادن جبهه‌ها و قرارگاه‌هاي عملياتي و سر و سامان دادن به وضع يگان‌ها و جبهه‌ها به عمل آمد، به نحوي كه كمتر از شش ماه اول، جبهه‌ها برخلاف اوايل جنگ وضعيت مشخص و روشني به خود گرفت و نحوه استقرار و موقعيت نيروها در هر منطقه و مواضع كاملاً بر مبناي ارزيابي تهديدات و اصول تمركز و صرفه جويي صورت گرفت و اين امر كمك بسيار اساسي براي طرح ريزي بزرگ و اساسي مراحل بعدي كرد.
آزاد تصريح كرد: كسب اعتماد به نفس روز به روز در جنگ ارتقا مي‌يافت و عمليات سال اول جنگ توانست روحيه تهاجمي پايدار رزمندگان ايران را به دشمن بعثي نشان داده و از اين بابت نتايج مثبتي را به همراه داشته باشد.
وي اضافه كرد: به طور خلاصه در سال اول جنگ نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به همراه بسيج، جهاد سازندگي و گروه جنگ‌هاي نامنظم دكتر چمران ضمن ارائه يك مقاومت دليرانه و تاريخي با كسب پيروزي‌هاي متعدد، توانستند رشد روحي و تجربي رزمي خوبي را بدست آورده و اعتماد به نفس قابل توجهي را كسب كنند.
فرمانده آموزش تخصص‌هاي دريايي رشت تأكيد كرد: نيروي دريايي ارتش در آغازين ماه‌هاي سال اول جنگ توان عملياتي نيروي دريايي ارتش عراق را از كار انداخت و از صحنه آب‌هاي خليج فارس خارج كرد و توانست اين وضعيت را تا پايان جنگ حفظ كند.
وي با بيان اينكه نيروي هوايي ارتش در همان روز اول جنگ و به فاصله دو ساعت پس از حمله هوايي به پايگاه‌هاي خودي، با دو گروه هواپيماهاي شكاري بمب افكن در يك اقدام تلافي جويانه پايگاه‌هاي شعيبه و كركوك در جنوب و شمال عراق را مورد هجوم قرار داد، خاطرنشان كرد: در روز دوم جنگ نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اجراي يك عمليات گسترده هوايي غير منتظره و تحسين آميز با 140 سورتي پرواز از پايگاه‌هاي مختلف اهداف متعددي را در خاك عراق درهم كوبيد كه اين اقدام نيروي هوايي از نظر رواني براي نيروهاي خودي و تاثير شديد بر فعاليت‌هاي نظامي دشمن بسيار موثر واقع شد./////////////////////////////////////////////////////////تا اينجا خوندم///////////////////////////
آزاد اذعان داشت: در پايان سال اول جنگ، قدرت نظامي قواي مسلح جمهوري اسلامي ايران به رغم تحريم نظامي بهبود يافته بود ضمن اينكه تلاش براي تعمير و راه‌اندازي تجهيزات و تلاش‌هاي كاركنان فني در ابداعات و نوآوري‌هاي فني و ورود به تعمير و ساخت قطعات پيچيده و پاره‌اي تغييرات در مسئوليت‌هاي فرماندهي سبب شد كه توان و آمادگي رزمي قواي مسلح ارتقاي قابل توجهي داشته باشد.
وي ادامه داد: حذف بني‌صدر و تفكرات همسوي با وي از صحنه سياسي و مهم‌تر اينكه عزل وي از فرماندهي كل قوا موجب شد تا سپاه پاسداران عرصه بارزتر و مساعدتري را براي رشد و نمو خود يابد و با تلاش فراوان در صدد توسعه سازماني و تجهيزات خود برآيد و نقش فعال‌تري را در جبهه‌ها ايفا كند.
اين كارشناس ارشد نظامي بيان داشت: در سال دوم جنگ با عمليات ثامن‌الائمه(ع)، راهبرد عملياتي ايران بين نيروهاي عمل كننده وارد مرحله جديدي شد كه براساس همكاري و مشاركت كامل نيروهاي سپاه و ارتش بود كه بلافاصله عمليات متعدد ديگري از جمله عمليات بيت‌المقدس نشات گرفته از اين موهبت به اجرا درآمد.
وي بيان داشت: پيروزي‌هاي پي در پي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در 9 ماهه سال دوم جنگ نه تنها در داخل كشور نتايج مهم و بازتاب وسيعي داشت، بلكه رژيم متجاوز را نيز به شدت متاثر كرده و عراق را ناگزير ساخت تا يك طرفه اعلام آتش بس كند و اين موضوع در منطقه خاورميانه تاثيرات مهمي برجاي گذاشت و نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران توانست توانمندي نظامي خود را در مقابل مخالفان خارجي و داخلي در منطقه و در عرصه بين‌المللي تثبيت كند.
آزاد گفت: در سال سوم جنگ بر اثر تجارب به‌دست آمده، تجديد قوا و اعتماد به نفس حاكم شده با محوريت نيروهاي مردمي و انقلابي، قواي مسلح توانستند ضمن آماده بكار نگه داشتن تجهيزات در اختيار با استفاده از روحيه شهادت طلبي و هدايت فرماندهي كل قوا امام خميني(ره) اكثر عمليات‌ها را در مناطقي فراتر از مرز انجام دهند.
وي تصريح كرد: علي‌رغم همراهي بيش از 40 كشور منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي و ارسال تجهيزات و نيروي انساني متخصص و كمك‌هاي مالي بي‌شائبه به دولت تجاوزگر عراق، نيروهاي مسلح ايران با اجراي عمليات آفندي محدود در جبهه‌هاي مياني و شمالي به دشمن ضرباتي وارد كردند و در اين ميان شوروي سابق كه خود را بي طرف نشان مي‌داد، ارسال سلاح به عراق را از سر گرفت و دولت فرانسه نيز هواپيماهاي مجهز سوپر استاندارد به عراق واگذار كرد.
فرمانده مركز آموزش تخصص‌هاي دريايي رشت، سال چهارم جنگ را كاهش توان رزمي ايران به دليل تحريم‌هاي نظامي و عدم دسترسي به جنگ افزارهاي مورد نياز و متقابلاً افزايش بنيه دفاعي عراق به علت كمك‌هاي بي‌دريغ سياسي، اقتصادي، مالي و تجهيزاتي ديگر كشورها عنوان كرد و افزود: ماهيت جنگ از حالت تهاجمي به فرسايشي سوق داده شد كه با راهبرد عملياتي قواي مسلح ايران اسلامي همسو نبود.
وي بيان داشت: تدابير فرماندهان نظامي موجب شد جنگ از خشكي به آب با ويژگي مناطق باتلاقي كشيده شود تا امكان غافلگيري دشمن فراهم آيد و در همين سال عراق با حمله هوايي به پايانه‌هاي نفتي به ويژه در جزيره خارك و جنگ نفتكش‌ها اميدوار بود با قطع درآمدهاي نفتي، جمهوري اسلامي ايران را از ادامه حمله به عراق منصرف كند.
به گفته آزاد در پايان سال پنجم جنگ مي‌توان گفت نوعي تعادل قدرت بين ايران و عراق علي‌رغم پشتيباني گسترده از عراق و تحريم ايران برقرار بود كه مانع مي‌شد جنگ به سرنوشت قطعي خود منتهي شود و باز هم حالت فرسايشي داشته باشد و در اين ميان روحيه و انگيزه بالا و شهادت طلبي رزمندگان موجب برتري ايران بود كه ضعف‌ها و كاستي هاي فيزيكي را جبران مي كرد.
وي اذعان داشت: در سال ششم جنگ علاوه بر عمليات والفجر 8 (فتح فاو)، جمعاً 7 عمليات ديگر كه عمدتاً در جبهه‌هاي مياني و شمالي به عمل آمد به جز عمليات فاو، ديگر عمليات‌ها جنبه فرسايشي داشت و هدف شكست روحي و رواني و انحلال نيروي انساني دشمن بود.
اين كارشناس ارشد نظامي عمليات فتح بندر فاو عراق را يكي از مهم‌ترين عمليات‌هاي جنگي ايران دانست و تاكيد كرد: فتح فاو آثار نظامي، سياسي و رواني مهمي بر عراق، منطقه و حتي معادلات جهاني در قبال جنگ ايران و عراق داشت زيرا با اين عمليات ارتباط دريايي مستقيم عراق با خليج فارس قطع شد و قواي ايران به بصره و مرز عراق با كويت نزديك شدند.
وي ادامه داد: پس از فتح فاو در سال هفتم احساس تغيير توازن در جنگ به نفع ايران و آسيب پذيري خطوط دفاعي دشمن در مقابل تهاجم قواي خودي و طرح ريزي براي اجراي يك عمليات بزرگ با اميد يكسره كردن كار جنگ آغاز شد.
به گفته آزاد در سال هشتم جنگ، فشارهاي سياسي آمريكا و شوروي بر ايران تشديد شد و اعمال تحريم‌هاي اقتصادي و نظامي بر ايران ظرفيت و توانايي كشور را در مقابله با عراق هرچه بيشتر تحليل مي‌داد و در عوض عراق با دريافت كمك‌هاي اطلاعاتي از آمريكا و كمك‌هاي تسليحاتي از شوروي و پاره‌اي از كشورهاي غربي، نيروهاي مسلح خود را تقويت نموده و توازن قدرت نظامي به سود عراق تغيير كرده بود.
وي با بيان اينكه آمريكا با حمله به سكوهاي نفتي ايران، يگان‌هاي شناور دريايي و هواپيماي مسافربري عملاً در صحنه دريا جنگ رويارو با نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران را آغاز كرده بود تصريح كرد: عراق نيز با تهديد به ادامه جنگ شهرها و بمباران از اقدامات غير انساني و غير متعارف شيميايي در صحنه جنگ ناجوانمردانه استفاده مي‌كرد.
فرمانده مركز آموزش تخصص‌هاي دريايي رشت گفت: با توجه به تهديدهاي جديد و تشديد فشارهاي بين‌المللي و كمبود تسليحات علي‌رغم روحيه شهادت طلبي، ايثارگري و جان بر كف بودن قواي مسلح ايران، با تدبير امام(ره) قطعنامه مشهور 598 از طرف ايران پذيرفته شد.
وي اضافه كرد: در سال‌هاي پاياني جنگ علي‌رغم اينكه كمك‌هاي نظامي و اقتصادي از طريق ابر قدرت‌ها به عراق افزايش يافت و متقابلاً محدوديت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه تدارك نيازمندي‌هاي نظامي بيشتر شد، ولي توانايي‌هاي نيروهاي مسلح ايران براي همگان غير قابل انكار بود و لذا جهانيان در معادلات سياسي خود تمايل به پيروزي نهايي هيچ كدام از طرفين را نداشتند و تلاش مي‌كردند از طريق مجامع رسمي بين‌المللي طوري به اين جنگ خاتمه دهند كه طرف پيروز مشخص نشود.
آزاد با بيان اينكه ما خود را پيروز جنگ مي‌دانيم تصريح كرد: پس از جنگ دولت متخاصم عراق مجبور شد عهدنامه 1975 را بپذيرد و زمين‌هاي متصرفي را رها كرده و به كشور خود برگردد ضمن اينكه به ساقط كردن نظام نوپاي جمهوري اسلامي موفق نشد و در نتيجه حاميان عراق نيز كه حيله آنان به دست صدام آغاز شده بود به اهداف شوم خود نرسيدند اما ما به اهداف دفاعي خود رسيديم.
وي تعريف قدرت را در دنياي امروز صرفاً شامل عوامل موثر در آن ندانست و بيان داشت: قدرت فقط داراي جنبه آشكار نيست بلكه جنبه نامرئي قدرت محور تشكيل دهنده آن است كه عناصر مهم اين جنبه، رهبري، وفاق، وحدت ملي، انگيزه، صبر و مقاومت، شان و منزلت و وفاداري در مسير هدف است و ايران اسلامي و خاصه قواي مسلح در زمان جنگ و هم اكنون از اين عناصر در بالاترين مرتبه برخوردار بوده‌اند.
فرمانده مركز آموزش تخصص‌هاي دريايي رشت، عمده دلايل پيروزي ايران را رهبري پيامبر گونه حضرت امام(ره)، وحدت ملي، انگيزه ديني و مبارزه با دشمن، روحيه صبر و توكل بر خدا و همچنين مقاومت، روحيه شهادت طلبي رزمندگان، كارداني، شجاعت طراحان و فرماندهان جنگ و تك تك رزمندگان كه سرآمد همه آنان امام راحل فرماندهي كل قوا است، عنوان كرد.
وي افزود: سرانجام جنگ تحميلي با اقتدار جمهوري اسلامي ايران به پايان رسيد و اينك ملت و نيروهاي مسلح ايران افتخار دارند كه تنها كشور و حكومت در طول تاريخ ايران هستند كه بدون استمداد از قدرت‌هاي برتر در برابر دشمن متجاوز قد برافراشته و با ايثار خون جوانان خود دشمن را مجبور به عقب نشيني كردند.
آزاد با اشاره به اينكه دشمنان اين آب و خاك بايد در نظر داشته باشند كه ملت ايران با هر دين و مذهب، سرزمين و اعتقادات خود را از هر چيزي بالاتر دانسته و حاضرند با تمام وجود در راه آن جانفشاني كنند تاكيد كرد: اين گونه ايثار و فداكاري متاثر از حس وطن خواهي و عشق به اعتقادات ديني بوده كه به عنوان عامل برتر ساز در توان رزمي شناخته شده است.
وي بينش عميق فرماندهي معظم و معزز كل قوا را سرلوحه همه قواي مسلح جمهوري اسلامي ايران برشمرد و گفت: اعتماد به نفس و اتكا به خود، روحيه شهادت طلبي، ايثارگري و از خود گذشتگي و تبديل تهديد به فرصت از جمله شاخصه‌هايي بود كه نيروهاي مسلح در دوران دفاع مقدس به آن رسيدند.
اين كارشناس ارشد نظامي با تشريح شاخصه‌هاي دوران دفاع مقدس اظهار داشت: با آغاز جنگ مشكلات تخصصي و فني زيادي در بخش‌هاي مختلف ارتش به‌دليل خروج مستشاران نظامي متصور بود كه با توكل نيروها به خداوند متعال و عنايات بقيه‌الله اعظم و اعتماد به نفس و اتكا به خود، تمام كاركنان غيور نيروهاي مسلح در آماده بكار نگه داشتن تجهيزات در اختيار كوشا بوده‌اند و با تشكيل بخشي با عنوان تحقيقات خودكفايي در نيروهاي مسلح، اكنون توان نيروهاي مسلح از هر نظر به خود متكي است و در زنجير دفاعي ما هيچ حلقه‌اي به بيگانه وصل نيست تا مبادا در زمان بحران احتمالي دچار اشكال شود.
وي روحيه شهادت طلبي، ايثارگري و از خودگذشتگي ميان تمام نيروهاي مسلح را از نعمت پر بركت جنگ نهادينه عنوان كرد و گفت: اگر امروز با گذشت سه دهه از عمر پر بركت انقلاب اسلامي هيچ قدرتي جرات طمع به آب و خاك ما را ندارد و راهبردهاي تحريم و تهديد از طرف دشمن ناكام مانده است همه مديون وجود همين روحيه شهادت طلبي، ايثارگري و خويشتنداري است.
آزاد همچنين تبديل تهديد به فرصت در زمان جنگ با درايت حضرت امام(ره) كه در راس همه دولتمردان سياسي و مذهبي قرار داشتند و در حال حاضر با تدبير فرماندهي كل قوا، همواره اين مهم را سرلوحه كار فرماندهان نظامي و حاكمان سياسي مملكت دانست.
وي با اشاره به نقش و هدايت امام خميني(ره) در طول سال‌هاي دفاع مقدس بيان داشت: امام (ره) در ابتداي جنگ با بيان اينكه «ديوانه‌اي سنگي انداخته است» ضمن ايجاد انگيزه و اعتماد به نفس در قواي مسلح خودي موجب اثر تخريبي و رواني بسيار بالايي بر روحيه متجاوزان و حتي دولتمردان عراق شد.
فرمانده مركز آموزش تخصص‌هاي دريايي رشت نقش امام(ره) را در هدايت و فرماندهي كلي عرصه سياست در كنار دولتمردان و در صحنه عمليات و جنگ، پس از عزل رئيس جمهور مخلوع بني‌صدر و حذف تفكرات دفاعي وي و همفكران سياسي او بسيار حائز اهميت دانست و خاطر نشان كرد: امام(ره) با درايت، ايمان قلبي و حكمت كم نظير خود بهترين عامل تقويت روحيه و ايجاد حس شجاعت و جرات در بين فرماندهان و رزمندگان بود و نمي ‌شود صحبت از جنگ كرد و از امام(ره) كلامي نباشد.
وي افزود: معنويت خاصي كه حضرت امام(ره) به جنگ بخشيد و آن را دفاع مقدس ناميد و تقدسي كه به حضور در جبهه داده شد و نگاهي كه به رزمندگان قواي مسلح جمهوري اسلامي ايران در سطح مملكت مي‌شد، همه نشات گرفته از روحيه و اعتماد به نفس بالاي حضرت امام(ره) بود.
آزاد اذعان داشت: وقتي حضرت امام(ره) با خضوع و خشوع كامل فرمودند «من بر بازوي رزمندگان بوسه مي‌زنم و يا رهبر ما آن جواني است (حسين فهميده) كه خود را آنچنان فداي مملكت، انقلاب و دين مي‌كند، به من خدمتگذار بگوييد بهتر است تا رهبر بگوييد»، همه اين كلام‌ها موجب حضور گرم و پرشور آحاد نظاميان و غير نظاميان در دفاع مقدس از كران تا كران ايران اسلامي در جبهه ‌هاي دفاع مقدس شد.
يك رزمنده سال‌هاي دفاع مقدس كه مدت 2 هزار و 370 روز به طور مستمر در عرصه‌هاي مختلف نبرد حضوري فعال داشت در گفتگو با خبرنگار فارس تصريح كرد: رفتن به جبهه‌ها يك توفيق الهي بود و اين علاقه‌مندي به قدري با ذوق و شوق در انسان پديد مي‌آيد كه وصف ناشدني است.
حسن جوشن كه 7 عيد سال نو را در جبهه‌ها سپري كرده است افزود: 4 عيد را در خاك عراق و در مناطق فاو، شلمچه، خورمال و داخل آب‌هاي هورالعزيم گذراندم.
وي با بيان اينكه ما تنها با عراق جنگ نداشتيم بلكه با تمام جهان كفر در ستيز بوديم اظهار داشت: آمريكا مدرن‌ترين ماهواره خود را در اختيار عراق قرار داده بود و صدام از تمام فعاليت‌ها و امكانات ما خبر داشت و با سلاح‌هاي ساخت كشورهاي شوروي سابق، فرانسه، انگليس، آلمان و با پول برخي ممالك نفت‌خيز عربي و حتي استفاده از نيروي انساني ديگران، دشمن به خاك كشورمان تجاوز كرد و اين در حالي بود كه به ايران سيم خاردار هم نمي‌دادند.
جوشن با اشاره به مغرور شدن صدام و وعده فتح سه روزه تهران خاطرنشان كرد: زماني دشمن به حريم مقدس ما حمله كرد كه انقلاب نوپا بود و ارتش آمادگي دفاع را نداشت و در كردستان، گنبد و ديگر نقاط كشور توسط عاملان و مزدوران داخلي و گروهك‌هاي كومله، دمكرات، منافق، ميليشياي مسلح حزب توده، سلطنت طلب‌ها، رباخواران، شراب‌خواران، سرمايه‌داران عياش بي‌درد و با حدود 20 فرقه ضد انقلاب عليه نظام اسلامي برخاسته بودند و در راس همه آنها بني‌صدر خائن قرار داشت كه مي‌گفت به دشمن زمين مي‌دهيم تا زمان بگيريم و به اين طريق 5 استان كشور زير آتش دشمن قرار گرفت و بعثي‌ها تا 5 كيلومتري اهواز پيش آمدند.
اين مجاهد بسيجي پيروزي در جنگ را يك معجزه الهي خواند و اظهار داشت: ما دشمن را از خاك ايران بيرون رانده و تا داخل عراق آنان را تعقيب كرديم و شهرهاي فاو، شلمچه، ماووت، پنجوين، جزاير مجنون، احمدآباد، خرمال، طويله، نوسود، حلبچه و همچنين هورالعزيم، پاسگاه 3 عراق، ابوليله، ابوذاكر و نهروان را كه مناطق آبي عراق بود به تصرف نيروهاي اسلام در آمد و اين امر به جز امداد و كمك خداوند ميسر نبود.
وي اذعان داشت: صدام در اين 8 سال جنگ نكرد بلكه جنايت كرد و وقتي نتوانست در نبرد موفق شود با سلاح‌هاي شيميايي به كشتار پرداخت و حتي به ملت عراق نيز رحم نكرد.
جوشن منافقان را عامل نفوذي دشمن دانست و تصريح كرد: در صحنه‌هاي نبرد آنقدر از منافقان ضربه خورديم كه از صدام به ما آسيب نرسيد زيرا هر اقدامي كه انجام مي‌داديم منافقان به بعثي‌ها گزارش مي‌دادند.
اين جانباز چهار بار شيميايي شده در ادامه سال‌هاي دفاع مقدس را عامل خودباوري مردم ايران دانست و افزود: ما در جنگ به خودباوري رسيديم.
جوشن اضافه كرد: مردم با فتواي ولايت فقيه به جبهه‌ها هجوم بردند و اگر اكنون هم نياز باشد كفن پوشيده و به دفاع از نظام اسلامي و حكومت ولايي خواهيم پرداخت و چه مرگي با افتخارتر از كشته شدن در راه ولايت است.
مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گيلان در خصوص دستاوردها و وي‍ژگي‌هاي دوران دفاع مقدس اظهار داشت: شاخصه‌هاي اين دوران از خودگذشتگي، ايثار، ديگران را برخود ترجيح دادن و سادگي در كلام، پوشش و رفتار و از همه مهم‌تر احساس تكليف بوده است كه به جرات مي‌توان گفت در دهه‌هاي بعد از دهه اول انقلاب تكليف گرايي را به آن روشني و برازندگي نمي توانيم ببينيم.
رسول جلائي تصريح كرد: احساس تكليف و براساس آن عمل كردن يكي از ويژگي‌هاي دوران جنگ بود كه گفتمان دفاع مقدس در آن شكل گرفته است.
وي ادامه داد: ما حصل اين گفتمان و دفاعي كه انجام گرفت، نتيجه آن را همه جهانيان و ملت ايران ديدند يعني از لحاظ مادي يك وجب از خاك كشور به دشمن داده نشد و عزت ما نيز در دنيا بيشتر شد.
مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گيلان با اشاره به فرمايشات امام(ره) در مورد دفاع مقدس گفت: «استمرار روح اسلام انقلابي از دفاع ملت ايران بود، ما در جنگ به اين نتيجه رسيديم كه روي پاي خود بايستيم، در جنگ ابهت دو ابر قدرت را شكستيم» كه همه اين موارد حاصل گفتمان قالب دفاع مقدس در دهه اول انقلاب بود و مردم ايران و دنيا به روشني ديدند كه اين گفتمان برخلاف خيلي از گفتمان‌هايي كه در دوران بعد از آن آمد، آنچه را كه گفته بود محقق كرد.
وي با بيان اينكه به واسطه گفتار و گفتمان دفاع مقدس جامعه متحول شد اذعان داشت: در همه جا آثار از خود گذشتگي ديده مي‌شد، از آن روستاي دور افتاده گيلان كه يك پيرزن بي‌سواد كه پاي آمدن به ستاد پشتيباني جنگ را نداشت و با اين وجود آنچه را داشت تقديم انقلاب و جنگ كرد و گفت «من اين يك تخم مرغ را دارم».
جلائي تاكيد كرد: گفتمان دفاع مقدس آنقدر از لحاظ گستره وسعت داشت كه بلافاصله بدنبال آن رفتار شكل گرفت و اين مسئله بسيار مهم است.
وي اضافه كرد: يكي از برجستگي‌هاي منحصر بفردي كه ما روي دفاع مقدس تكيه كرده و تاكيد هم داريم اين است كه فرهنگ دفاع مقدس به عنوان بخشي از فرهنگ بي‌بديل به بدنه كشور جذب شود و افتخار آن صرفاً در گفتار نماند زيرا كاركرد دفاع مقدس واقعاً درست بوده است.
مديركل بنياد و حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گيلان شهدا را بهترين‌هاي محله‌ها، شهرها و روستاها دانست و بيان داشت: انسان‌هايي كه ساخته دوران دفاع مقدس هستند منحصر بفرد بوده و نسلي هم كه از آن دوران مانده هنوز به عنوان نسل برتر مطرح است.
جلائي بسياري از پيشرفت‌‌هاي كشور را حاصل پايه‌گذاري نسل سال‌هاي دفاع مقدس عنوان كرد و افزود: پيشرفت‌هاي مختلفي كه اكنون در كشور مشاهده مي‌شود يك شبه به‌دست نيامده و اين موفقيت‌ها حاصل پايه‌گذاري كساني بود كه در دوران دفاع مقدس هويت پيدا كردند.
وي هر پيشرفتي را نيازمند خودباوري دانست و تصريح كرد: دوران دفاع مقدس بستري بود كه به خودباوري رسيديم و هويت خود را پيدا كرديم.
مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گيلان با اشاره به سال نوآوري و شكوفايي گفت: نوآوري هميشه به دنبال خود تغييراتي دارد و آن تغييرات مي‌تواند اشتباهاتي هم داشته باشد، ولي تا تغييرات را قبول نكنيم و اشتباهات را نپذيريم قدرت ابتكار و نوآوري را بدست نمي‌آوريم.
جلائي دوران دفاع مقدس را به عنوان بهترين بستر و گسترده‌ترين مهمل براي ايجاد نوآوري دانست و خاطرنشان كرد: بسياري از پيشرفت‌هاي مختلف پزشكي، مهندسي و ديگر زمينه‌ها محصول كارگاه بزرگ جنگ بود كه در آن افراد امكان عمل پيدا مي‌كردند.
وي ادامه داد: هر روز جبهه نوآوري بود و آن را در همه جا مي‌ديديم و لذا دفاع مقدس عملاً زمينه ساز يك بستر بزرگي شد كه امروز مي‌توان آن را براي نسل آينده گفت تا از آن الگو بگيرند.
جلائي اظهار داشت: وقتي كه صحبت از نهادينه شدن فرهنگ دفاع مقدس مي‌شود به جهت تعصب نيست و نمي‌خواهيم بگوييم چون خودمان اين دوران را درك كرديم و در آن دخيل بوديم و به عبارتي خالق آن حماسه بزرگ هستيم، اكنون براي علاقه‌مندي صنفي و وابستگي‌هاي سازماني مي‌گوييم اين امر بايد تحقق يابد، بلكه حرف اين است كه آن افتخار بزرگ را هر كس خلق مي‌كرد لازم بود كه ادامه پيدا كند و ديگران براي آن فعاليت كنند تا استمرار يابد.
مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس با بيان اينكه براي پيشرفت نيازمند آن بوديم كه خودمان را باور كنيم و به‌دنيا هم بگوييم، تاكيد كرد: جنگ تحميلي دقيقاً اين فضا را بوجود آورد و دنيا ظرفيت‌هاي ما را شناخت ضمن اينكه ما نيز به توانايي‌هاي خود پي برده و متوجه شديم براي انجام كارها اگر گام برداريم و خود را باور كنيم مي‌توانيم و اين كار شد.
وي خودباوري را حاصل دفاع مقدس عنوان كرد و افزود: براساس همين شاخصه‌ها لازم است كه به دفاع مقدس پرداخته شود و آن هم نه فقط در هفته دفاع مقدس بلكه اين هفته بهانه‌اي است كه بتوانيم فعاليت‌ها را در بستر آن غني سازي، برجسته و حساس كنيم و عملاً يك فرايندي را به‌وجود بياوريم كه فرهنگ دفاع مقدس در آن بستر به حركت خود در طول سال‌ها ادامه دهد.
جلائي با بيان اينكه پيروي كردن از شهدا اين نيست كه صحنه‌اي فراهم شود كه فقط كشته شويم گفت: بايد اين احساس را پيدا كنيم اگر آن شهيد كه انسان برتر است كشته نمي‌شد و امروز بود چه مي كرد و به دنبال همان راه باشيم.
وي مجهز شدن جوانان به سلاح علم، تزكيه و خودباوري را از عوامل دنباله روي از شهيدان بيان كرد و افزود: اكنون كسي كه به دنبال عزت ايران، سربلندي كشور و خدمت به مردم باشد در صف شهدا قرار دارد زيرا شهيدان براي عزت ايران اسلامي كشته شدند و براي خدمت به مردم و همنوعان خود در صف جلوتر از مردم قرار گرفتند كه اگر اين مسئله براي جوانان تبيين شود آن موقع احساس مي‌كنند همراه شهدا هستند.
مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گيلان با اشاره به بازكاوي عمليات‌هاي دفاع مقدس اظهار داشت: بازكاوي عمليات‌ها فرصتي است كه حقايق آن وقايع بزرگ را از زبان كساني كه آنجا حاضر بودند و مديريت مي‌كردند بشنويم و بدور از هرگونه گزافه گويي مشخص مي‌كند كه آن حوادث چقدر بزرگ بود كه حاضر شديم انسان‌هاي بزرگي را فداي آن وقايع كنيم.
جلائي ويژگي‌هاي دفاع مقدس را عمل كردن مردم به جاي دولت عنوان كرد و افزود: اينكه مي‌گويند جنگ 8 ساله مردمي بوده است و آحاد ملت نه تنها در صحنه رزم عمل مي‌كردند بلكه در امر پشتيباني نيز كارها به دست مردم انجام مي‌شد و اگر بگوييم در اداره جنگ، دولت در حاشيه بود و مردم عمل مي‌كردند سخن گزافي نيست و واقعاً مردم هم جنگ و نيز دولت را اداره مي كردند.
گزارش از سيده فاطمه ثابت
انتهاي پيام/ب
 جمعه 29 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن