واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛بهترين شب
؛شب قدر، بزرگ ترين، شريف ترين، پر ارج ترين و پر رمز و راز ترين شب ها در گردونه زمان است كه قلم ها در توصيفش قاصر و مبهوت و متحير است.
شبي كه قلب رمضان است و خداوند در قرآن آن را شبي پر بركت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار سال بيان مي كند.
آيا به راستي بركتي بالاتر از اين هست كه يك شب همتراز هزار ماه يعني ٣٠ هزار شب يا ٨٣ سال و ٤ ماه قرار گيرد؟
چرا اين شب «شب قدر» نام گرفته؟ چه اسراري در آن نهفته و چه وقايع و حوادثي در آن رخ داده و مي دهد؟
به اعتقاد عده اي ازمفسران علت نام گذاري اين شب به شب قدر طبق آيه ٤٧ سوره حج، معناي كلمه «قدر» است كه منزلت و بزرگي خدا را مي رساند پس شب قدر شبي بزرگ و با عظمت است.
همه مقدرات بندگان نيز در طول سال در اين شب رقم مي خورد (دخان ٤)
طبق فرمايش امام رضا (ع): خداوند در شب قدر آن چه را از اين سال تا سال بعد پيش خواهد آمد مقدر مي فرمايد از زندگي يا مرگ، از خوب و بد يا روزي، پس آن چه خداوند در اين شب مقدر فرمود، وقوع آن حتمي خواهد بود.
شايد در اين جا از مسئله اختيار انسان سوال شود كه بايد پاسخ داد: هيچ تضادي وجود ندارد زيرا تقدير الهي به وسيله فرشتگان طبق شايستگي ها و لياقت هاي افراد و ميزان ايمان و تقوا و پاكي نيست بلكه براساس اعمال آن هاست.
بدون شك مفاهيمي چون وعده و وعيد، انذار و بشارت، كيفر و پاداش در قرآن و روايات بدون اراده و اختيار انسان بي معنا خواهد بود، حضور انسان در محافل شب قدر، عبادت و دعا و... جلوه هايي از حضور اراده و اختيار انسان است و بزرگ ترين اشتباه درباره حقيقت مشيت الهي اين است كه گروهي خود را صاحب همه چيز مي دانند و تصور مي كنند خداوند به صورت مطلق همه كارها را به بندگان خود واگذار كرده است.
پس نه ثواب و عقاب در كار است و نه مسئوليت و اخلاق.
گروهي ديگر نيز فكر مي كنند انسان موجودي مجبور است كه هيچ اختيار و آزادي ندارد و همه چيز توسط قضا و قدر تعيين مي شود.
در حالي كه حقيقت، امري ميان اين دو نظر است يعني جبر قضا و قدر، نه واگذاري مطلق به بندگان، چرا كه بعضي از كارها را ما به خواست و اراده خودمان انجام مي دهيم، مثل خوردن، آشاميدن، رفتن و.... و در بعضي ديگر از كارها همچون به دنيا آمدن، از دنيا رفتن و.... اراده و خواست ما مطرح نيست.
؛فضايل شب قدر:
؛بي ترديد شب قدر از شب هاي با عظمت و با اهميت سال است و دليل فضيلت اين شب بر ساير شب ها به اعتبار اموري است كه در اين شب محقق مي شود.
پيامبر در تفسير سوره قدر مي فرمايند: هر كس شب قدر را احيا بدارد و مومن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمام گناهانش آمرزيده مي شود.
امام صادق (ع) مي فرمايد: از كتاب خدا استفاده مي شود كه شماره ماه هاي سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماه ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان ليلةالقدر است.
؛بهتر از هزار ماه:
؛در فرهنگ غني اسلام، همه چيز را با معيارهاي الهي مي سنجند و بر همين اساس قرآن در مورد اين شب مي فرمايد: شب قدر از هزار شب بهتر است در دعاي ٤٤ صحيفه سجاديه نيز مي خوانيم: عبادت و بندگي در شبي از شب هاي آن را برابر عبادت در شب هاي هزار ماه قرار داد(چون خيرات و بركات و سودهاي ديني و دنيوي در آن است) و آن را شب قدر ناميد.
؛نزول قرآن :
؛ طبق روايات موجود، مجموع قرآن در شب قدر نازل شده است. اين نزول دفعي و يكباره قرآن است اما نزول تدريجي و تفهيمي قرآن طي بيست و سه سال دوران نبوت پيامبر گرامي به صورت الفاظ نازل شده است.
؛پنهان بودن شب قدر:
؛شب قدر در طول سال بيش از يك شب نيست و آن شب نيز در ماه مبارك رمضان واقع شده است و اين مسئله مورد قبول همه مسلمانان است كه هيچ گونه شك و ترديدي در آن وجود ندارد، زيرا از سويي خداوند در قرآن مي فرمايد: ماه رمضان ماهي است كه قرآن در آن نازل شده است (بقره ١٨)
و از سوي ديگر در آيه اول سوره قدر مي خوانيم ما آن قرآن را در شب قدر فرو فرستاديم، از همراه كردن اين دو آيه مباركه با يكديگر چنين نتيجه گيري مي شود كه شب قدر خارج از ماه مبارك رمضان نيست و حتما در اين ماه قرار دارد. بنابر روايات اسلامي خداوند اجابت را در ميان دعاها پنهان كرده است تا مومنان به همه دعاها روي آورند همان گونه كه وقت قيامت و ظهور امام زمان (عج) را نيز مخفي كرده است تا اهل معصيت آن ها را دستاويزي براي نيل به مقاصد شوم خود قرار ندهند و در مقابل مومنان در همه حال مراقبت بيشتري از خودشان نشان دهند.به همين مناسبت قدر، مخفي است و زمان دقيق آن مشخص نيست.
امام علي (ع) دليل مخفي بودن شب قدر را در اين مي داند كه مومنان شب هاي بيشتري را قدر بدانند و به آرزوي درك فضيلت آن به كارهاي نيك و عبادت بيشتري پرداخته و از معاصي و زشتي ها دوري گزينند و در پرستش خداوند تلاش بيشتري نمايند، از سوي ديگر شب قدر بايد مخفي باشد زيرا اگر شب خاصي معين مي شد، برخي افراد بر اثر توفيق شب زنده داري و احياي آن به عجب و غرور مبتلا مي شدند.
اما هنگامي كه زمان آن معين نباشد بر اثر مواظبت بيشتري، ملكات فاضله بر نفسشان راسخ تر مي شوند و در نتيجه از بركات و فيوضات بيشتري در اين شب ها بهره مند مي شوند.
اگر اين شب معلوم بود حرمت و عظمت در خورشان را نداشت، زيرا مردم همواره براي هر چه كه از ديد آن ها مخفي است، احترام بيشتري قائلند.
؛صاحب شب قدر:
؛بنابر روايات و ظاهر آيات سوره قدر، شب قدر منحصر به زمان رسول خدا (ص) نيست و فرشتگان در شب قدر مقدرات يك سال را نزد ولي مطلق «زمان» مي آورند و بر او عرضه مي كنند، اين واقعيت از روز نخستين خلقت بوده است و تا قيامت هم ادامه دارد.از سويي نيز بنابر روايت زمين از نخستين روز خلقت تا آخر فناي دنيا بي جهت نخواهند بود چنان كه حضرت علي (ع) مي فرمايند: شب قدر در هر سالي هست، در اين شب امور همه سال ( تقديرها و سرنوشت ها) فرو فرستاده مي شود، پس از درگذشت پيامبر (ص) نيز اين شب صاحباني دارد.
حجت خدا در زمين در زمان حاضر وجود مقدس و مبارك حضرت مهدي (عج) است و اوست كه حجت خدا و وصي اوصيا و خليفه رسول خدا و معصوم از هر گناه و پليدي است و لذا صاحب شب قدر است.
پنجشنبه 28 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]