تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816712775




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نسيم رحمت


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: نسيم رحمت
چه كنيم تا دعايمان به اجابت برسد
از آن جا كه ماه مبارك رمضان، ماه خداست و خداوند بندگانش را در اين ماه بيش از ماه هاي ديگر، مورد تفضل قرار مي دهد چون در اين ماه درهاي رحمت خدا بيش از همه وقت به روي بندگانش باز است و بهترين فرصت را براي حاجت مندان فراهم مي آورد تا حوائج خود را در اين شب ها و روزهاي ماه رمضان به خصوص شب هاي قدر از خدا طلب كنند؛ اما اين كه چرا بعضي از دعاها به اجابت نمي رسد خود جاي واكاوي و بررسي دارد در اين مورد بايد به سراغ سخنان ائمه رفت و از آن ها دليل استجابت نشدن دعا را جويا شد. با توجه به اين كه خداوند در قرآن مي فرمايد: «و قال ربكم ادعوني استجب لكم» بخوانيد مرا تا اجابت كنم يا اين كه پيامبر در خطبه شعبانيه مي فرمايد: « و دعائكم فيه مستجاب» دعاي شما در اين ماه به اجابت مي رسد ولي مع الوصف خيلي از دعاي دعاكنندگان به اجابت نمي رسد.

در اين رابطه شخصي از امام صادق(ع) پرسيد: خداوند مي فرمايد: «ادعوني استجب لكم» و با اين حال ما هرچه دعا مي كنيم به اجابت نمي رسد.

امام فرمود: روانشدن دعاهايتان براي اين است كه شما به عهد و پيمان خود با خداوند وفا نمي كنيد چون خداوند مي فرمايد: «اوفوا بعهدي اوف بعهدكم» به پيمان من وفادار باشيد، من هم به پيمانم وفا مي كنم.

« لو وفيتم الله لوفي لكم» به خدا قسم اگر وفا كنيد، خدا نيز وفا مي كند.

پس در اين صورت استجابت دعا شرايطي را طلب مي كند كه بايد در دعا مورد توجه قرار داد. مهم ترين شرايط استجابت دعا مصلحت بودن آن است. چه بسا كسي چيزي را از خدا بخواهد كه مصلحتش نيست وچون خداوند ارحم الراحمين است و نسبت به بندگانش لطف دارد، مصلحت بنده اش را مي خواهد درحالي كه اگر تقاضا و درخواست به مصلحت سوال كننده نباشد و به اجابت برسد، قطعا قبيح است و خداي سبحان از هر قبحي منزه است. يا اين كه ممكن است مطلب درخواستي غيرممكن باشد يا داراي مفسده اي چه در كوتاه مدت و چه در دراز مدت براي درخواست كننده باشد كه ما بيشتر به درگاهش عجز و لابه كنيم و به خاك افتيم و دعا و نيايش كنيم و اگر در اين دنيا دعاي ما طبق مصالحي كه بسياري از آن ها بر ما پوشيده است به اجابت نرسد قطعا بر سرمايه آخرتمان افزوده مي شود و اجر و پاداش ما را در نزد خداوند زيادتر مي كند.

همچنين از ديگر شرايطي كه در منابع ديني ما آمده اين است كه انسان به پيماني كه با خدا بسته وفادار باشد «اوفوا بعهدي اوف بعهدكم» پيمان با خدا اين است كه در برابر احكام و فرمان هايش مطيع و منقاد باشيم و از اوامرش سرپيچي نكنيم. در آن صورت اگر درخواستي كرديم، بي گمان مورد اجابت قرار مي گيرد. از ديگر شرايط استجابت دعا روش و شيوه دعا كردن است. چنان كه نقل شده شخصي از امام صادق (ع) سوال مي كند، چرا دعاي ما به اجابت نمي رسد؟ امام فرمودند: بايد روش دعا كردن را بياموزيد. سوال مي كند روش دعاكردن چيست؟ امام (ع) فرمود: در آغاز دعا، خدا را حمد و ستايش مي كني و نعمت هايش را به ياد مي آوري، سپس شكر و سپاس مي كني و بر پيامبر و اهل بيتش درود مي فرستي، سپس گناهانت را يادآور مي شوي و به آن ها اعتراف مي كني و به خدا پناه مي بري اين شيوه دعاكردن است. از ديگر شرايط استجابت دعا روايتي از حارث بن مغيره از امام صادق (ع) آمده كه امام فرمود: هرگاه خواستي دعا كني خدا را ستايش و تمجيد و حمد و تسبيح و تهليل كن و پس از حمد و ثناي پروردگار بر محمد و آلش صلوات و درود بفرست. سپس دعاي خود را با پروردگارت مطرح كن، از ديگر شرايط استجابت دعا كه شرط اصلي و كلي است شناخت و معرفت نسبت به خداوند متعال است اگرچه شناخت افراد به خدا نسبي است و هر مقدار اين شناخت كامل تر باشد به اجابت نزديك تر خواهد بود و لذا در كتاب توحيد از امام كاظم (ع) نقل شده كه فرمود: گروهي از امام صادق (ع) پرسيدند: چرا خدا را مي خوانيم و اجابتمان نمي كند امام فرمود: زيرا كسي را مي خوانيد كه او را نمي شناسيد.

چون در آستانه فرارسيدن شب هاي قدر قرار داريم از خدا طلب مي كنيم كه به ما عرفان و معرفت بندگي به پيشگاه ذات اقدس الاه عنايت فرمايد سپس از او بخواهيم؛ اللهم عرفني نفسك فانك ان لم تعرفني نفسك لم اعرف رسولك... تا دعاهايمان مورد قبول قرار گيرد.
 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن