واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: هنرمند بحريني: بحرين در خوشنويسي قرآن صاحب سبك «خط كوفي متداخل با تصوير» است
گروه بينالملل: در خط كوفي متداخل، كلمات داخل يكديگر قرارگرفته و اين خط انواع مختلفي دارد و براي نخستينبار در بحرين براي نگارش قرآن اين نوع خط با تصوير تلفيق و سبك جديدي ارائهشد.
«احمد الاسدي» از هنرمندان بحريني حاضر در شانزدهمين نمايشگاه بينالمللي قرآن تهران در گفتوگوي اختصاصي با خبرنگار بخش بينالملل خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) ضمن بيان اين مطلب گفت: خط كوفي متداخل با تصوير به معناي خطاطي آيات قرآن همراه با تصوير كلمات موجود در اين آيهها است، مثلاً در آيهاي كه بحر به معني دريا و لحم به معني گوشت و ماهي است از تصاوير دريا و ماهي و در آيهاي درباره طلوع از تصوير طلوع خورشيد استفاده شدهاست.
اين هنرمند بحريني ضمن بررسي تاريخچه خط كوفي متداخل افزود: خط كوفي متداخل تقريباً هشتصد سال پيش در اندلس رايجشد اما كوفي متداخل تلفيقي(همراه با تصاوير گرافيكي) تاكنون در هيچيك از كشورهاي جهان اسلام وجود نداشتهاست.
الاسدي همچنين تصريحكرد: تخصص من در خط كوفي متداخل است و آثار خود را با اين نوع خط در شانزدهمين نمايشگاه قرآن تهران به نمايش درآوردم و علاقه وافري به اين نوع خط دارم و علاوه بر نگارش قرآن در نوشتن دعاهاي مختلف همچون فرازهايي از دعاي كميل و اسامي معصومين نيز از اين خط استفادهميكنم.
اين هنرمند بحريني اظهاركرد: به صورت تجربي خط كوفي متداخل را يادگرفتم و تحصيلات خاصي در اين زمينه ندارم بلكه علاقه من عامل اصلي رويآوردن به اين هنر قرآني بودهاست.
استادان بحريني متخصص در خط كوفي كم هستند
الاسدي در ادامه با بيان اينكه در بحرين استادان كارشناس در خط كوفي و علاقمند به اين خط كمتر يافتميشوند، يادآورشد: در اين كشور استادان خوشنويسي متخصص در خطوط ثلث، نسخ و نستعليق بسيار زياد هستند؛ اين در حالياست كه خط كوفي متداخل ميان اساتيد و هنرمندان عرصه خوشنويسي بحرين رواج كمتري دارد.
احمد الاسدي درباره چگونگي حضور خود در نمايشگاه شانزدهم قرآن تهران گفت: پيش از حضور در اين نمايشگاه حدود 90 تابلوي قرآني از آثار خود را به صورت لوحهاي فشرده براي مسئولان نمايشگاه ارسالكردم و پس از بررسيهاي لازم ابتدا بيستويك اثر از زيباترين تابلوها انتخاب و سرانجام به دليل كمبود جا براي نمايش تابلوها تنها هشت اثر براي نمايش در اين رويداد قرآني گزينششد اما با اصرار من اين تعداد به 12 لوح افزايشيافت.
اين هنرمند بحريني در ادامه تصريحكرد: تابلوهايي مزين به سورههاي ناس و كافرون، آياتي همچون آيه 14 سوره نحل «وَهُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِيًّا»، آيات اول و دوم سوره بقره «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ»، آيه 4 سوره قلم (وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ)، آيه 16 سوره نوح (وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا) و عبارتهايي همچون «الله محمد علي»، نام «علي»(ع) و «محمد»(ص) از آثار به نمايشدرآمده در نمايشگاه تهران بود.
وي درباره چگونگي گزينش آيات قرآن كريم براي پديدآوردن آثار هنري خود يادآورشد: معمولاً پس از نماز، قرآن ميخوانم و آيههايي را كه زيبايي بيشتري دارد در دفتر ويژهاي يادداشت كرده و زماني كه مشغول خطاطي ميشوم از اين آيات استفاده و سعيميكنم آياتي را كه بر رحمت و مغفرت پروردگار تأكيددارد به نگارش درآورم.
نخستين تابلوي قرآني من سوره ناس بود
الاسدي در بخش ديگري از سخنان خود آيات سوره ناس را نخستين تابلوي قرآني خود دانست و گفت: اين تابلو در سال 1980 ميلادي نگاشته و در نمايشگاه قرآن نمايش دادهشد، اين تابلو نيز به خط كوفي متداخل به نگارش درآمده و اتمام اين اثر هنري سه تا چهار روز به طول انجاميد؛ اين در حالياست كه خطاطي تابلوهاي بزرگ معمولا سه هفته تا يك ماه طولميكشد.
احمد الاسدي همچنين افزود: اين اثر دومين تابلوي هنري من بوده كه به شيوهاي جذاب نگاشته شدهاست و تابلويي كه پيش از اين اثر به نگارش درآوردم با عبارتهايي همچون الله، محمد، علي، فاطمه، حسن و حسين همراهبود.
وي كه براي نخستينبار حضور در نمايشگاههاي بينالمللي قرآن را تجربهميكند، با اشاره به سابقه حضور خود در نمايشگاههاي مختلف تصريحكرد: تاكنون دو نمايشگاه طي سالهاي 1991 و 1994 در بحرين برگزار كرده و در اين نمايشگاهها مجموعه آثاري از تابلوهاي قرآني خود را براي علاقمندان به نمايش درآوردم كه با استقبال شهروندان بحريني و دوستداران هنر خطاطي مواجهشد.
اين هنرمند بحريني در ادامه يادآورشد: سال 1991 در يكي از انجمنهاي هنرهاي تجسمي بحرين دو تابلوي هنري را به نمايش گذاشتم اما پس از پايان نمايشگاه، حاضران به لهو و لعب و خوشگذراني مشغول شدند و من چون دو تابلوي قرآني در اين مجموعه داشتم بسيار ناراحت شده و به خود قول دادم كه ديگر در چنين مجامعي حاضر نشوم و از آن زمان تاكنون هميشه به تنهايي آثار خود را به نمايش درميآورم.
حضور ميان بازديدكنندگان برايم لذتبخش است
احمد الاسدي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به حضور مستقيم خود ميان بازديدكنندگان براي تشريح تابلوهاي قرآنياش در نمايشگاه تهران افزود: در اين آثار هنري متن و آيه قرآني را در حاشيه مشخص نكردهام چراكه از حضور در كنار بازديدكنندگان و مشتاقان هنر خطاطي براي تشريح اين تابلوها لذتميبرم.
وي همچنين اظهاركرد: برخي تابلوهاي به نمايش درآمده واضح بوده و خطوط آن به سهولت قابل خواندن است اما تعدادي نيز به دليل قابليتهاي بسيار زياد هنري به راحتي خوانده نميشود و من به دليل علاقه زياد به تشريح چنين تابلوهايي براي بازديدكنندگان متن و آيه به نگارش درآمده را در حاشيه اين تابلوها مشخص نكردهام.
الاسدي در ادامه تأكيدكرد: حضور مستقيم و تشريح تابلوها براي بازديدكنندگان توجه و دقت آنان براي آشنايي با آثار هنري به نمايش درآمده را تقويتميكند و من اين مسأله را در نمايشگاه قرآن تهران به وضوح دريافتم.
احمد الأسدي همچنين با تأكيد بر اينكه اشتياق براي حضور در شانزدهمين نمايشگاه قرآن تهران باعث خروج وي از كشورش همزمان با ماه رمضان شدهاست، يادآورشد: نخستين ماه رمضاني است كه در كشورم حضورندارم و در حال حاضر با 46 سال سن، هيچگاه براي سفر در ماه رمضان مرخصي نگرفتهام؛ نخستين رمضاني است كه اشتياق براي حضور در رويدادي قرآني باعث خروج من از كشورم شدهاست.
اين هنرمند بحريني در پايان با بيان اينكه استقبال شهروندان ايراني نمايشگاه غيرقابل پيشبيني بود، افزود: هرگز فكر نميكردم چنين جمعيتي براي مشاهده قرآن و مسايل هنري و غيرهنري آن مشتاقباشند؛ چراكه چنين استقبالي تنها در جشنوارههاي هنري ديدهميشود و اين حضور مشتاقانه مايه تعجب من و ديگر هنرمندان و پژوهشگران خارجي شد.
چهارشنبه 27 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3057]