تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812642794




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اين يك بمب ساعتي است(ایدز)


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
[تصویر: aidsaidsids.gif]

راه‌هاي انتقال اين مريضي هنوز همان راه‌هايي است كه اين چندساله روي در و ديوارها ديده‌ايم و بروشورهايش را در جاهاي مختلف گرفته‌ايم و به خودمان زحمت نداده‌ايم تا يك نگاه سطحي به آنها بيندازيم اما قيل و قال‌هاي جديد سر اين است كه آمارهاي تازه نشان مي‌دهد كه اگر قبلا معتادان تزريقي با اقتدار در رتبه اول مبتلايان بودند و براي خودشان رقيبي نمي‌ديدند، حالا آنها هم دارند از وجود جوان‌هايي كه رفتارهاي پرخطر انجام مي‌دهند احساس خطر مي‌كنند.

سلامت نیوز : حلقه روبان قرمز هر روز دارد تنگ‌تر مي‌شود و آدم‌هاي بي‌مبالات را به كام خودش مي‌كشد. «ايدز» بيمار خودش را انتخاب نمي‌كند. راه‌هاي انتقال اين مريضي هنوز همان راه‌هايي است كه اين چندساله روي در و ديوارها ديده‌ايم و بروشورهايش را در جاهاي مختلف گرفته‌ايم و به خودمان زحمت نداده‌ايم تا يك نگاه سطحي به آنها بيندازيم اما قيل و قال‌هاي جديد سر اين است كه آمارهاي تازه نشان مي‌دهد كه اگر قبلا معتادان تزريقي با اقتدار در رتبه اول مبتلايان بودند و براي خودشان رقيبي نمي‌ديدند، حالا آنها هم دارند از وجود جوان‌هايي كه رفتارهاي پرخطر انجام مي‌دهند احساس خطر مي‌كنند.

انتقال از طريق خون آلوده هم از دور رقابت‌ها عقب افتاده و ابتلا به اين بيماري بد اسم و رسم از طريق رفتارهاي پرخطر جنسي با سرعت به سمت پيشي گرفتن از ساير رقبا مي‌رود. اين‌ها را از آمارهايي كه همين يك روز پيش وزارت بهداشت منتشر كرده، مي‌توان فهميد و بايد زودتر فكري به حال اين قضيه كرد.



بيشتر مبتلايان به ايدز جوان هستند

آخرين آمارهاي مبتلايان به HIV-AIDS در كشور نشان مي‌دهد كه 398 مورد جديد در مدت سه ماه ثبت شده است. به طوري كه آمار ايدز از 22 هزار و 727 نفر به 23 هزار و 125 نفر رسيده است. بر اساس اين آمار جمع‌آوري شده از دانشگاههاي علوم پزشكي كشور، تعداد مبتلايان به HIV/AIDS در كشور تا اول تير 1390 مجموعا 23 هزار و 125 نفر بوده است. در حالي كه اين آمار تا اول فروردين امسال 22 هزار و 727 نفر گزارش شده است.

دكتر عباس صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت به آمار مردان و زنان مبتلا به ايدز در كشور هم اشاره كرده است و گفته: «از مجموع 398 مورد جديد ابتلا به ايدز، 5 /91 درصد را مردان و 5 /8 درصد را زنان تشكيل مي‌دهند در حالي كه در سه ماهه قبل از آن، 7 /91 درصد مبتلايان مرد و 3 /8 درصد آن زن بوده‌اند.» بر اساس اين گزارش وزارت بهداشت، تا كنون 4 هزار و 311 نفر از مبتلايان به ايدز در كشور فوت كرده‌اند.

به گفته صداقت، 5/ 46 درصد از مبتلايان به HIV در زمان ابتلا در گروه سني 34 - 25 سال قرار داشته‌اند كه بالاترين نسبت در بين گروههاي سني را به خود اختصاص مي‌دهند. اما نكته اصلي ماجرا اين است كه بررسي آمار مقايسه‌اي نشان مي‌دهد كه موارد ابتلا به ايدز از طريق برقراري روابط جنسي از 8 /20 درصد تا اول فروردين امسال، به

1 /21 درصد تا اول تير 90 افزايش يافته است. البته آنچه در آمار ارائه شده از سوي وزارت بهداشت ديده نمي‌شود، تفكيك جنسيتي مبتلايان به ايدز از راههاي جنسي است. در حالي كه دهه آينده، دهه انتقال ايدز از طريق روابط جنسي خوانده شده و نوك پيكان آن به سوي مهم‌ترين قشر جامعه جوانان و نوجوانان است. دكتر مينو محرز، نايب رئيس انجمن حمايت از بيماران عفوني كشور نيز در اين باره مي‌گويد: «با بيان اينكه موارد جديد حاكي از ابتلا به ويروس اچ‌آي وي از طريق تماس جنسي محافظت نشده است، عنوان داشته كه وقتي سن ازدواج بالا مي‌رود و آمار طلاق هم رو به افزايش است به تبع تماس جنسي محافظت نشده افزايش يافته و در نتيجه شيوع موارد ابتلا به بيماري ايدز از طريق اين شكل از تماس‌هاي جنسي شدت مي‌يابد.»

آمار دقيقي از ايدز در دسترس نيست

ايدز از آن دسته بيماري‌هايي است كه هر كسي نمي‌رود مستقيم در چشم دكتر نگاه كند و بگويد «آقاي دكتر، ايدز دارم!». دليل هم دارد. يكي اينكه فردي كه ويروس ‌HIV به بدنش وارد شده خيلي زود متوجه قضيه نمي‌شود و دو هفته تا شش ماهي طول مي‌كشد. در اين دوره كه به آن «دوره پنجره» (window period)مي‌گويند، شخص آلوده بوده و مي‌تواند ديگران را نيز آلوده كند ولي ممكن است هيچ يك از علائم باليني و آزمايشگاهي متداول را در خود بروز ندهد.

علت بعدي هم اين است كه حتي اگر فرد، يك بوهايي هم برده باشد و از اين علائم خبردار شده باشد باز هم احتمالاً به خاطر منشا به وجودآورنده مريضي، خيلي راغب نيست تا اين راز را حتي پيش آقاي دكتر هم برملا كند. حداقل تا وقتي كه قضيه حاد نشده باشد در خيلي از موارد اين طوري است.

به همين دلايل هم آمار رسمي كه از اين موضوع منتشر مي‌شود خيلي قابل اتكا نيست و فقط آمار افرادي است كه در طول آزمايش‌ها ابتلا به ويروس در آنها تاييد شده است. خود وزارت بهداشت هم معتقد است كه اين اعداد و ارقام خيلي بيشتر از اين حرف هاست. دكتر محمدمهدي گويا -رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت- با اشاره به افزايش موارد ابتلا به عفونت ايدز در منطقه مديترانه شرقي كه شامل ايران نيز مي‌شود، مي‌گويد: «برآورد مي‌شود 80 هزار نفر آلوده به ويروس ايدز در كشور وجود داشته باشند.»

اين يعني يك اختلاف 60 هزارتايي با آمار رسمي. در اين بين دكتر حميدرضا شاعري، رئيس انجمن ايدز ايران هم معتقد است كه آمار وزارت بهداشت در مورد ايدز مربوط به مبتلايان به اين بيماري از سال 65 تا كنون است و به هيچ دردي نمي‌خورد. در واقع ارائه نشدن آمار به روزي كه نشان دهنده وضعيت كنوني ابتلا به ايدز در ايران باشد جاي سوال است.

رشد صعودي نمودار مبتلايان جنسي

«نشانگان نقص ايمني اكتسابي» اين ترجمه‌اي است كه از AIDS شده. ساده‌ترش، همان نيست و نابود شدن تدريجي سيستم ايمني بدن است كه انسان را در برابر بيماري‌هاي ريز و درشت محافظت مي‌كند. ماجراي مبتلا شدن به اين ويروس از 1960 شروع شد.

قرار بود نخستين نمونه‌هاي واكسن خوراكي فلج اطفال توليد شود. به خاطر همين، 400 شامپانزه را شكار كردند و همين شامپانزه‌هاي مبتلا به ايدز، باعث بيماري يك ميليون كنگويي و روآندايي به اين ويروس شدند. آفريقا بدبخت شد. كم‌كم هم اين ويروس از راه‌هاي مختلف منتشر شد و دنيا را گرفت. حالا ديگر همه درگير اين بيماري شده‌اند.

در ايران هم بر اساس اعلام وزارت بهداشت و به گفته دكتر عباس صداقت، رئيس اداره ايدز، علل ابتلا به HIV در بين كل مواردي كه از سال 1365 تا حالا در كشور به ثبت رسيده‌اند به ترتيب تزريق با وسايل مشترك در مصرف كنندگان مواد (8 /69 درصد)، رابطه جنسي (10 درصد)، دريافت خون و فرآورده‌هاي خوني (1/1درصد) و انتقال از مادر به كودك (8/ 0 درصد) بوده است. راه انتقال در 3 /18 درصد از اين گروه هم نامشخص مانده است.

در مقايسه اين آمار با مواردي كه ابتلاي آنان در سال 1389 گزارش شده است، اعتياد تزريقي 4 /66 درصد، برقراري روابط جنسي 1 /21 درصد و انتقال از مادر مبتلا به كودك 5 /2 را تشكيل داده است. در 10 درصد از موارد شناسايي شده در اين سال راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآورده‌هاي خوني گزارش نشده است. همين جاست كه نشان مي‌دهد ابتلا به ايدز از راه رفتارهاي پرخطر جنسي در حال پيشي گرفتن از بقيه راه‌هاست و آژيرهاي خطر به صدا در آمده.

دكتر وحيد دستجردي، وزير بهداشت هم در گفت‌وگو‌هايش از اين مسئله ابراز نگراني كرده؛«زماني نگران انتقال ايدز از طريق خون آلوده و اعتياد تزريقي بوديم اما امروز رفتارهاي پرخطر جنسي و روسپي‌ها موجب افزايش موارد ابتلا به HIV ايدز شده است. متاسفانه جوانان و نوجوانان ما از آموزش كافي در زمينه رفتارهاي جنسي برخوردار نيستند و اين در حالي است كه روسپي‌ها در جامعه پراكنده‌اند و مسائل مربوط به رفتارهاي پرخطر جنسي منجر به افزايش موارد ايدز در كشور مي‌شود.»

رئيس مركز تحقيقات ايدز كشور، دكتر مينو محرز هم در خصوص افزايش موارد ايدز جنسي بالا رفتن سن جوان‌ها را علت اين مسئله مي‌داند؛ «وقتي سن ازدواج بالا مي‌رود و از سوي ديگر آمار طلاق رو به افزايش است بالطبع تماس جنسي محافظت نشده نيز افزايش يافته و در نتيجه شيوع موارد ابتلا به ايدز از طريق اين شكل از تماسهاي جنسي شدت مي‌يابد.»

اين يك بمب ساعتي است!

اين فرآيند رشد آمار آلودگي از طريق روابط جنسي تحليل‌هاي زيادي را مي‌طلبد تا بفهميم واقعا چه اتفاقي افتاده كه جامعه‌اي با مشخصه‌هاي شرعي و اخلاقي ما دچار چنين مشكلي شده است. دكتر مجيد رضازاده دبير كميته ايدز سازمان بهزيستي كشور در گفت‌وگو با تهران امروز حرف‌هاي شنيدني زيادي براي روشن كردن قضيه دارد. رضازاده معتقد است كه ما از اول ماجرا اشتباه كرديم؛

او مي گويد: «وقتي براي اولين بار در سال 65 ايدز از طريق انتقال خون وارد ايران شد و با ترزيق از راه سرنگ‌هاي آلوده به سرعت انتقال پيدا كرد، برخوردهاي قهري زيادي با مسئله انجام شد. حتي در زندان‌ها ايدزي‌ها را جدا كردند كه چند سال بعد هم به دليل بي‌نتيجه بودن اين كار هم رها شد. اين جداسازي اشتباه باعث شد مسئولان زندان خيال‌شان از بقيه راحت شود و به وضعيت شيوع متمركز برسيم.

يعني ايدز در گروه‌هاي ويژه‌اي بين زنداني‌ها و معتادان تزريقي اپيدمي شد. توجهي به اين مسائل نشد و مواردي مثل انتقال و آلودگي بقيه از طريق زنداني مرخصي رفته پيش آمد.» او متهم اصلي پديد آمدن ايدز بعد از گذشتن از اين دوره را، روابط جنسي مي‌داند و اين موضوع را چالش جديدمان مي‌خواند؛«روند كلي ابتلا خيلي كم شده تا سال 86 سالانه 3 تا 4 هزار نفر مبتلاي جديد داشته‌ايم اما از آن به بعد آمار موارد جديد كم مي‌شود.

الان 20 هزار ايدزي شناخته شده داريم و برآوردها مي‌گويد تا 90 هزار نفري در كشور آلوده هستند اما كنترل مسئله از جاي ديگري از دست مي‌رود. ابتلاي ناشي از روابط جنسي دارد همان پيك شيوع سال 80 در زندان‌ها را تجربه مي‌كند. البته اين بار در سطح جامعه و خيلي گسترده‌تر؛ فعلا حدود 8 درصد از اين راه آلوده شده‌اند كه 94 درصد آنها مرد هستند. البته دسترسي به زنان با رفتار پرخطر آسان نيست.»

دكتر رضازاده در جواب اين سوال كه براي كنترل اين تغيير الگوي ابتلا چه كار مي‌شود كرد، مي‌گويد: «بايد كارشناس‌هاي علوم ديني، جامعه‌شناسي، روانشناسي و... هم نظر بدهند. به نظر من ما به فرهنگ‌سازي و واقع‌بيني نياز داريم. مسئله جنسي بر خلاف اعتياد جزو وجود آدم هاست. از طرفي جوان دوست دارد رفتار پرخطر را تجربه كند. اين يك ادعا نيست، يك نظريه علمي است. يكي از اين رفتارها هم جنسي است.

ما بايد واقعيت‌ها را بدانيم و قسمت‌هاي تاريك ماجرا را به‌شان نشان بدهيم. مثلاً اينكه اغلب دوستي‌هاي بين دختر و پسر بعد از 2 سال و نيم به روابط جنسي منجر مي‌شود. جوان بايد اين را بداند. ضمن اينكه آمار زير 18 ساله‌ها مي‌گويد 25 درصد پسرها و 10 درصد دخترها خودشان اقرار به روابط جنسي كرده‌اند. از طرفي دختري كه در خانواده‌هاي ما بزرگ مي‌شود ياد نگرفته با همسرش رابطه جنسي درست داشته باشد تا هر دو به آرامش برسند.

اين در حالي است كه اسلام به خانواده اهميت زيادي داده. به دلايل زياد، از جمله كمك به سلامت روان. مشكل آنجايي است كه آدم‌هايي هستند كه مي‌توانند ازدواج كنند و نمي‌كنند.»

آقاي دكتر هشدار مي‌دهد كه هرچه سريع‌تر بايد اين روند را كنترل كرد؛«هنوز كساني كه به صورت حرفه‌اي درگير روابط جنسي پرخطر هستند و ايدز دارند زياد نيستند اما زياد شدن آنها رشد وحشتناكي را درست خواهد كرد.

اين را هم بدانيد كه هزينه كنترل بيماري در مراحل اول هر ماه يك ميليون تومان و اگر مقاوم شود، 10 ميليون تومان است. اين طور هم نيست كه فرد زود بميرد. حتي ممكن است طول عمر طبيعي داشته باشد و در اين مدت هر كسي را مبتلا كند. در واقع يك بمب ساعتي داريم در كنار آدم‌هايي كه به آن بي‌توجه‌اند.

از طرفي هنوز راه عملياتي كردن روش‌هاي كاهش آسيب در اين زمينه از منظر ديني نامعلوم است. ما به عنوان متخصص نمي‌دانيم چطور توصيه كنيم و علماي ديني بايد كمك‌مان كنند.»
منبع:تهران امروز





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن