تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816873367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد؛ پيشنهاد تأسيس بنياد شهريار از سوي خانواده و مدير موزه اين شاعر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگو با فارس مطرح شد؛ پيشنهاد تأسيس بنياد شهريار از سوي خانواده و مدير موزه اين شاعر
خبرگزاري فارس: خانواده و مدير موزه محمدحسين شهريار، همزمان با روز ملي شعر، پيشنهاد تأسيس بنياد اين شاعر را مطرح كردند، تا نسبت به نگهداري و انتشار دست‌نوشته‌ها و آثار شهريار و برگزاري نشست‌ها و كنگره‌ها اهتمام ورزد.


به گزارش خبرنگار ادبي فارس، هم‌زمان با سالروز درگذشت محمد تقي بهجت متخلص به شهريار كه به روز ملي شعر نام‌گذاري شده است، اين انتظار مي‌رود كه با پرداختن به اين شاعر كه به دو زبان تركي و فارسي شعر مي‌سرود، به نوعي به شعر و ادب ايران زمين كه مهد شعر است، پرداخته شود.

* تأسيس بنياد شهريار

تأسيس و تشكيل بنياد شهريار براي حفظ و انتشار آثار اين شاعر و همچنين برگزاري جشنواره شعري با نام وي و برگزاري مراسمي در روز ملي شعر، ضروري به‌نظر مي رسد. به‌خصوص در دوره‌اي كه از دوستان شهريار عده كمي در قيد حيات هستند تا گوياي تاريخ زنده باشند.
از جمله اين افراد هوشنگ طيار است كه در گفت‌وگو با فارس، با ذكر خاطراتي از شهريار، مي‌گويد كه از نسل دوستان و شاگردان شهريار تنها او در قيد حيات است.
موزه ادبي شهريار پس از درگذشت وي توسط شهرداري تبريز و در محل منزل مسكوني شهريار تأسيس شد.
مريم بهجت تبريزي دختر شهريار اصرار دارد بنيادي با حمايت دولت تشكيل شود تا نسبت به نگهداري و انتشار دست‌نوشته‌ها و آثار شهريار اهتمام ورزد.
رسول جديدالاسلام مدير موزه شهريار و موزه شهرداري تبريز دراين‌باره به خبرنگار فارس گفت: بعد از دو سال از فوت مرحوم شهريار ، در سال 69 فرهنگسراي تبريز مراسمي گرفت كه شامل نمايشگاه خوشنويسي و تصنيف و مينياتور عكس بود. قرار بود شهردار وقت تبريز، آقاي ميرطاهر موسوي به اين نمايشگاه بيايد كه بنده در آنجا به ايشان پيشنهاد خريد منزل استاد شهريار را دادم كه ايشان هم موافقت كرد.
وي افزود: همچنين پيشنهاد خريد وسايل استاد را هم دادم و چون دو سال از مرگ شهريار گذشته بود برخي از وسايل را وراث برده و برخي ديگر را فروخته بودند.
به گفته مدير موزه شهريار پيشنهاد خريد آثار خطي اين شاعر در همان دوران مطرح شد.
مدير موزه شهريار درباره پيشنهاد تاسيس بنياد شهريار براي پيگيري چاپ و نگهداري آثار، برگزاري نشست‌ها، كنگره‌ها وجشنواره‌ها و همچنين برگزاري مراسمي در روز ملي شعر موافقت كرد و گفت: من از تأسيس اين بنياد استقبال مي‌كنم؛ مشروط بر اين‌كه اين بنياد با تمام ارگان‌هايي كه براي شهريار كار مي‌كنند تعامل داشته باشد.
جديدالاسلام از مراكزي كه بدون هماهنگي و مشورت با موزه شهريار برنامه‌هايي براي اين شاعر برگزار مي‌كند انتقاد كرد و گفت: ما از آن‌ها انتظار نداريم كه از ما اجازه بگيرند ولي مي‌گوييم حداقل مشورتي با ما بكنند.

* اقدامات موزه شهريار

جديدالاسلام كه از سال 79 تاكنون مديريت موزه شهريار را برعهده دارد بيان مي‌كند كه تاكنون 3 بار آثار خطي اين شاعر در سازمان اسناد ملي ضد عفوني شده است و به گفته مديريت اين سازمان، موزه شهريار بهتر از سازمان اسناد ملي از آثار حفاظت كرده است.
وي اظهار كرد: تاكنون هيچ يك از آثار خطي و دست‌نويس شهريار در موزه وي به نمايش گذاشته نشده است و آنچه كه در ويترين قرار داده مي‌شود كپي ديجيتالي آثار اوست.
مدير موزه شهريار از بازسازي زيرزمين خانه و موزه شهريار خبر داد و تصريح كرد: چندين سفر به زادگاه پدر شهريار در حيدربابا داشتم و در آن‌جا موفق شدم نامه‌هايي به خط استاد شهريار را پيدا كنم.
به گفته جديد الاسلام اولين نامه شهريار كه خطاب به ملا هادي سبزي استادش در تهران است، بازسازي شده و در فاز جديد پروژه‌هاي موزه، هم‌زمان با افتتاح زيرزمين خانه شهريار، رونمايي مي‌شود.

* انتقاد مدير موزه شهريار از خانواده وي

مدير موزه شهريار از گفته‌هاي مريم بهجت تبريزي دختر شهريار درباره نگهداري از آثار اين شاعر انتقاد كرد و گفت: ايشان ما را خوب مي‌شناسند و در جريان كارهاي ما هستند ما انتظار نداريم ايشان از ما تعريف كنند ولي اين انتظار را داريم كه حداقل گله نكنند.
وي درباره همكاري موزه شهريار با خانواده وي اظهار كرد: ما با خانواده شهريار در ارتباط هستيم و مشكلي بين ما وجود ندارد.
جديدالاسلام كه در سال 69 مسئول امور نمايشگاه‌هاي تبريز بود بيان مي‌كند كه خانواده شهريار، خانواده پدري را با دو باب مغازه در بازار شمس تبريز در آن سال معاوضه كرده‌اند.

* چاپ قرآن به خط شهريار

جديدالاسلام گفت: معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تبريز قرار است دست‌نوشته‌هاي مرحوم شهريار را چاپ كند كه در اين دست‌نوشته‌ها يك قرآن به تحرير مرحوم شهريار ديده مي‌شود.
وي افزود: استاد شهريار يك چهارم ابتدايي قرآن را با خط خودشان تحرير كردند و ما قصد داريم سه چهارم مابقي را به يك استاد خوشنويس كه خطش شبيه شهريار باشد بسپاريم تا اين قرآن را به صورت كامل منتشر كند.
وي از گفت‌وگو با فارس استفاده كرد و از تمامي خطاطان خواست تا نمونه خط خود را به موزه شهريار بفرستند تا پس از تطبيق با خط اين شاعر نگارش سه چهارم باقي مانده قرآن به آنها واگذار شود.

* بودجه موزه شهريار

وي درباره بودجه موزه و خانه شهريار اذعان كرد كه اين بودجه را شهرداري تبريز تامين مي‌كند و هر وقت كه نياز به اعتبار داشته باشيم به آن‌ها اعلام مي‌كنيم.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن