تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817125509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاد علوم ‌قرآني دانشگاه الجزاير:تندروهاي مذهبي منشأ ادعاي تحريف قرآن هستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: استاد علوم ‌قرآني دانشگاه الجزاير:تندروهاي مذهبي منشأ ادعاي تحريف قرآن هستند
گروه بين‌الملل: متهم‌شمردن شيعيان و خدشه واردكردن به صيانت قرآن از نگاشته‌ها و تبليغات تندروهاي فرقه‌اي سرچشمه‌مي‌گيرد اما پژو‌هشگران، عاقلان و بيداران اسلام هيچ‌گاه به‌خود اجازه پذيرش مقوله تحريف قرآن را نمي‌دهند و جملگي مذاهب ‌پنج‌گانه و نيز «اباضيه» و «زيديه» بر اين مسئله اتفاق نظر دارند.
«عبدالحليم قابة» نويسنده و استاد علوم ‌قرآني دانشكده علوم اسلامي دانشگاه الجزاير در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار بخش بين‌‌‌‌الملل خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) ضمن بيان اين مطلب گفت: هيچ حرف، حركت، كلمه، آيه و سوره‌اي مورد تغيير و تحريف قرار نگرفته‌است و مسلمانان در طول تاريخ گام‌هاي بسيار مهمي براي حفظ و صيانت قرآن برداشته‌اند.

وي افزود: از معجزاتي كه در قرآن مي‌توان به آن اشاره‌كرد «اعجاز ادا» است، زيرا هيچ كتابي چه بشري و چه آسماني همچون قرآن داراي سبك و سياق و روش ويژه براي قرائت نيست و فقط قرآن است كه حتي در صورت تبديل كسره‌اي به ضمه هنگام قرائت، مردم را مي‌شوراند و اعتراض آن‌ها را برمي‌انگيزاند، چه برسد به اين‌كه آيه يا سوره‌اي مورد تحريف قرار گرفته‌باشد.

عبدالحليم قابة با ذكر اين‌كه ترويج‌دهندگان مقوله تحريف قرآن سخت در اشتباهند، چنين موضع‌گيري‌هايي را مخالف منطق و عقلانيت دانست و تأكيد‌كرد: خداوند باري‌تعالي در دو آيه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (بى‏ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل‌كرده‏ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم‌بود) (حجر/ 9) و «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ» (از پيش روى آن و از پشت‏ سرش باطل به سويش نمى‏آيد وحى [نامه]اى است از حكيمى ستوده)(فصلت/ 42 ) اين ادعاها را رد‌مي‌كند.

عبدالحليم قابة با هشدار نسبت به واردشدن به جرگه مؤيدان تحريف قرآن، آن‌را بس خطرناك و سهمگين دانست و اظهار‌كرد: امروزه شايد تنها وسيله وحدت‌ساز، پيونددهنده و منشاء همبستگي امت اسلامي همين قرآن است و اگر بخواهيم در قرآن متفرق و مختلف شويم كيان و اركان اساسي امت فرومي‌پاشد.

مدرس مركز علمي قرائات قرآن الجزاير وابسته به وزارت امور ديني و اوقاف اسلامي ادامه‌داد: امت امروز به نوبه خود از اختلاف پيش آمده در فقه و كلام و تفسير رنج‌مي‌برد و اگر بخواهيم سر متن قرآن كريم هم اختلاف و دو دستگي به وجودآوريم دشمنان اسلام بر ما مستولي خواهند‌شد و ما را به هلاكت و نابودي خواهند كشاند.

وي با تأكيد بر اينكه مفاهيم اصلي ديني و مضامين ناب قرآني، مدرن و سنتي نمي‌شناسند، خاطرنشان كرد: اين موارد نبايد محل تفرقه واقع‌شوند و اگر كسي نسبت به اين امور به اختلاف برسد در اصطلاح به آن «ضال» ـ گمراه ـ و «منحرف» اطلاق‌مي‌شود.

پايبندي به قرآن منجر به رستگاري مي‌شود

استاد علوم‌ قرآني دانشكده علوم اسلامي دانشگاه الجزاير در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به مقوله گفت‌وگو‌ي اديان اشاره‌كرد و افزود: تأكيد و اصرار بر مسئله گفت‌وگوي اديان همگي در راستاي تحريك مسلمانان براي دست‌برداشتن از اصول و مباني اعتقادي آن‌هاست.

قابه به آيه 85 سوره آل عمران «وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» (وهركس جز تسليم‌بودن در برابر خدا آيين ديگري طلب‌كند، هرگز از او پذيرفته نمي‌شود و او در آخرت از زيانكاران است) را يادآور‌شد و تصريح‌كرد: پذيرش اين نكته كه غير مسلمانان رستگار‌مي‌شوند كمي سخت به نظر مي‌رسد.

وي در همين زمينه گفت: خداوند در قرآن آيه 64 آل عمران تصريح‌مي‌كند كه «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ»(بگو اي صاحبان كتاب آسماني، بياييد در عمل به سخني كه ميان ما و شما يكسان است، گرد‌آييم و برخي از ما برخي ديگر را به جاي خدا صاحب اختيار خودنگيريد) در حالي‌كه همايش‌هاي مروج گفت‌وگوي اديان فقط بر اول آيه «يا اهل الكتاب تعالو الي كلمه سواء» تأكيد و پافشاري دارند.

امام و خطيب جمعه مسجد «الفرقان» در پايتخت الجزاير تأكيدكرد: اسلام به تنهايي و منحصرا مي‌تواند رستگاركننده باشد و ترس من هنگامي دوچندان مي‌شود كه مي‌بينم بزرگان علماي ما در نقش مؤيد ظاهرشدند اين درحالي است كه وظيفه علما تأكيد بر تكمله آيه در راستاي تكمله مفهوم آن است، بنابراين پايبندي به قرآن منجر به رستگاري مي‌شود.

به گفته او كتابي كه درباره «قرائات هفتگانه قرآن و تاريخ شكل‌گيري، احكام، حجيت و ثبوت» نگاشته‌ و در يك پژوهش نظري به چگونگي حفظ قرآن، چگونگي تدوين و جمع‌آوري آن و بررسي برخي اشكالات و شبهات پرداخته‌، او را به اين نتيجه رسانده‌است كه قرائات هفت‌گانه هيچ تغييري نه در معنا نه در مفهوم و نه در مضمون آيات به وجود نمي‌آورد.

او به چا‌‌پ اين كتاب در سال 1999 در لبنان اشاره و اضافه‌كرد: در اين كتاب تأكيدكردم كه قرآن را به هر قرائت بخواني همان قرآن است و «تفخيم»(نازك اداء‌كردن حرف) يا «ترقيق» (درشت اداء‌كردن حرف) يك حرف هنگام قرائت منجر به ايجاد اشكال و شبهه در قرآن نمي‌شود چرا كه نگاهبان و نگاهدار قرآن خداوند است.

اين نويسنده و پژوهش‌گر الجزايري يادآورشد: در اين كتاب به بحث تواتر قرآن پرداختم كه چگونه قرآن نسل به نسل به‌ دست ما رسيده و در دوران مدرنيته همه مسلمانان اعتقاددارند كه اين قرآن از جانب خدا به دستشان رسيده و حتي مستشرقان بر اين باورند كه هيچ كتاب آسماني در جهان وجود ندارد كه اين‌گونه همه پيروان آن بر سر آن اجماع دارند.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه اين پيشروي ايران در برگزاري نمايشگاه قرآن الگويي براي ديگر كشورهاي اسلامي شود و اين همكاري‌ها موجب برداشته‌شدن موانع و مرزهاي صوري و شكلي شود تا همگان براي تحقق آيه 49 سوره يونس «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» گام‌بردارند.

«آلمختصر الجامع في اصول رواية ورش عن نافع»، «المتخصرالجامع في اصول رواية قالون عن نافع» در زمينه تجويد، «منجد المقرئين» پيرامون قاريان و اساتيد قرآن و كتابي با عنوان «ابن الجزري» ـ پيش‌گام علم قرائات هفتگانه ـ از جمله آثار چاپ‌شده محقق الجزايري دكتر عبدالحليم قابة است.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن