تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815365108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيد‌محمد خاتمي: افتادن قرآن از حجيت فرصت براي زندگي وحياني را سلب مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: سيد‌محمد خاتمي: افتادن قرآن از حجيت فرصت براي زندگي وحياني را سلب مي‌كند
گروه سياسي: اگر قرآن از حجيت بيافتد، پناهگاه عارفان براي عرفان و تكيه‌گاه سالكان در سلوك‌شان كنار مي‌رود و و ديگر فرصتي براي آنان كه به‌دنبال زندگي وحياني هستند نيست.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) حجت‌الاسلام والمسلمين سيد‌محمد خاتمي، رئيس بنياد باران و رئيس‌جمهور سابق كشورمان، شب گذشته 26 شهريورماه در مراسم «سومين دوره جايزه اخلاق و نيايش در آينه هنر و پژوهش»، كه در محل موزه ملي قرآن كريم برگزار شد، با اشاره به فرهنگ ديني ايرانيان در اقبال به ماه رمضان، اين ماه را داراي ملازمت بسياري با انسان دانست.

وي گفت: در اين ماه، انسانيت مي‌تواند و بايد به اوج برسد. اين ماه، ماه خدا و انسان است و آن نوع نگاه به ارتباط خدا و انسان، مخالف با برخي تصورات است كه خدا و انسان را در تزاحم با هم مي‌بيند.

رئيس‌جمهور سابق كشورمان ادامه داد: خدا و انسان در طول هم هستند و چنان به‌هم پيوسته‌اند كه ماه خدا، ماه انسان مي‌شود و هر ديدگاهي كه مقارن با اين امر نباشد، مخالف با نگاه ناب اسلامي است.

حجت‌الاسلام خاتمي تصريح كرد: در اين ماه، انسان جنبه ماورائي خود را بر جنبه حيواني ترجيح مي‌دهد. البته پرداختن به جنبه معنوي، به‌معني سركوبي جنبه حيواني انسان نيست و بلكه تكامل انسان، در استيلاي جنبه معنوي بر جنبه حيواني انسان است.

وي با اشاره به اينكه مراسم جايزه اخلاق و نيايش، رابطه مستقيمي با كتاب خدا دارد، تصريح كرد: تقدير از قرآن‌پژوهي و كارهاي فكري و هنري كه در ارتباط با قرآن يا موضوعات قرآني صورت مي‌گيرد، ويژگي مهم اين مراسم قرآني است.

رئيس‌جمهور سابق كشورمان ادامه داد: عظمت ماه رمضان به شب قدر است و عظمت شب قدر به نزول قرآن. قرآن به شب قدر و شب قدر به ماه رمضان و رمضان به ساير ماه‌ها جلا مي‌بخشد.

حجت‌الاسلام خاتمي تصريح كرد: امروز قرآن از دو جهت مورد جفاست و ما بايد به اين امر هوشيار باشيم.

وي افزود: اولين جفا، برخورد با مسائل قرآني است به نحوي كه در اصالت و جنبه وحياني‌بودن قرآن ترديد وارد شود. البته در بطن قرآن جاي هيچ ترديدي نيست؛ اما اين جفا در مورد متن قرآن جاري است كه البته اين مشكل همواره در تاريخ اسلام بوده است.

رئيس بنياد باران گفت: اگر قرآن از حجيت بيافتد، پناهگاه عارفان براي عرفان و تكيه‌گاه سالكان در سلوكشان كنار مي‌رود و و ديگر فرصتي براي آنان كه بدنبال زندگي وحياني هستند نيست.

وي جفاي وارد شده ديگر بر قرآن از سوي آناني دانست كه ادعاي ديني‌بودن جامعه را مي‌كنند و گفت: اگر ناتواني خود را قرآني نشان دهيم و اعتراضات به حق در جوامعي مثل جوامع خودمان را ضديت با قرآن به حساب آوريم، بيشترين جفا را بر قر‌آن كرده‌ايم.

رئيس‌جمهور سابق كشورمان ادامه داد: اگر قرآن نااميدي ايجاد كند و يا ادعاي قرآني‌بودن جامعه‌اي شود كه در آن مشكلات و گراني وجود دارد، جفاي به قرآن نيست؟

وي با اشاره به تقارن برگزاري اين مراسم با ميلاد امام حسن مجتبي(ع)، ايشان را الگوي برجسته‌اي براي همه انسان‌ها دانست و تصريح كرد: اخلاق فردي و اجتماعي اين امام همام در زمان حاكميت ايشان، الگوي مناسبي براي حاكماني است كه مطرح مي‌كنند حاكميت‌شان جنبه ديني دارد. در اين جوامع، اگر بداخلاقي به عنوان ارزش مطرح شود، بزرگترين خيانت به دين است.

رئيس بنياد باران در پايان، بخشي از فضيلت‌هاي شب قدر را برشمرد و اظهار كرد: خداوند در اين شب، بر فريب‌ها و حيله‌ها پرده مي‌كشد تا جان‌ها آنطور كه بايد بيدار شوند و اين شب، فرصت آرامش جان انسان و پركشيدن او به سوي ملكوت است.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن