واضح آرشیو وب فارسی:الف: صفحه آخر - جشن بزرگ سينما كنار برج ميلاد
صفحه آخر - جشن بزرگ سينما كنار برج ميلاد
مريم نراقي:دوازدهمين جشن بزرگ سينماي ايران دوشنبه شب در محوطه نيمهكاره برج ميلاد برگزار شد. امسال براي اولينبار بود كه بيش از 10 هزار نفر از علاقهمندان به سينما در جشن بزرگ سينماي ايران شركت كردند. اگر چه بهدليل نيمهكاره بودن برج ميلاد و انبوه جمعيت مشكلات فراواني براي رسيدن به فضاي برگزاري جشن وجود داشت و بسياري از افراد از نيمه راه از خير شركت كردن در اين جشن گذشتند و به منزل رفتند اما اكثر اهالي سينما و جمع كثيري از مردم در كنار برج ميلاد و با نورافشاني ماه شب چهاردهم كه زينتبخش جشن سينماگران بود، برگزيدگان دوازدهمين جشن خانه سينما را همراهي كردند. در اين جشن اما جاي مسوولان سينماي ايران خالي بود وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدرضا جعفريجلوه، مدير فارابي هيچ كدام در اين شادي بزرگ همراه هنرمندان نبودند. حسين پاكدل مجري جشن امسال بود. اولين سخنران مراسم امين تارخ دبير جشن دوازدهم بود كه خانه سينما را نيازمند پالايش دانست. تارخ گفت: «اين پالايش نياز است تا خانه سينما بهتر به حياب خود ادامه دهد و بايد در برگزاري جشن نيز به لحاظ آييننامه و اجرا تجديدنظري عميق صورت بگيرد كه هيات مديره جديد براي اين جشن اين مجال را پيدا نكرد.» امسال سينماي ايران بسياري از چهرههاي شاخص خود را در حوزههاي مختلف از دست داد. كليپي به ياد درگذشتگان، در جشن سينماي ايران پخش شد، رسول احدي، داوود اسدي، احمد ابراهيمي، نادر ابراهيمي، بهروز جليلي، مجيد حاجيباشي، سيدشجاع حبيبان، جواد خدادادي، اسماعيل داورفر، حميد دلشكيب، محسن رسولاف، گرشا رئوفي، شاهرخ سحايي، خسرو شكيبايي، مهرداد فخيمي، حميد قنبري، عطاءالله كاملي، ماركو گريگوريان، حسين مدني، فرهنگ معيري، بهروز مقصودلو و فواد نور هنرمنداني بود كه در كليپ پخش شده نام و يادشان زنده شد.كليپ بعدي با تصاويري از فيلمهاي «هامون»، «عاشقانه»، «پري»، «حكم» و «اتوبوس شب» آغاز شد. كليپي درباره «امپراتور احساس»، خسرو شكيبايي. داريوش فرهنگ كه به همراه امين تارخ براي اهدا تنديس بهترين بازيگر مرد به روي سن آمده بود عنوان امپراتور احساس را به ستاره از دست رفته سينماي ايران خسرو شكيبايي داد و در نبود شكيبايي بزرگ، پوريا پسرش تنديس بهترين بازيگر مرد را به خاطر بازي شكيبايي در فيلم ستاره بود به خانه برد. پوريا جايزه پدرش را دريافت كرد «اي كاش پدرم اينجا بود دوست داشتم شخصا به او تبريك ميگفتم و كاش خودش اين جايزه را ميگرفت.» پوريا گفت هميشه وقتي پدرم كانديد بود هنگام اعلام برنده قلبم به شمارش ميافتاد، الان هم قلبم تند ميزند ولي پدرم اينجا نيست. اجراي قطعاتي با صداي عليرضا قرباني از جمله (مهتابتر از باران) به همراه گروه كر محمد نوري از برنامههاي ويژه مراسم جشن خانه سينما بود. اما آخرين ساخته بهمن فرمانآرا (خاك آشنا) كه در جشنواره فيلم فجر مورد بيمهري قرار گرفته بود در 12 رشته نامزد دريافت جايزه بود و فرمانآرا تنديس بهترين كارگرداني را از آن خود كرد. سيروس الوند و رضا كيانيان تنديس بهترين كارگرداني را به فرمانآرا دادند. الوند با اشاره به فرمانآرا گفت: «او 40 سال است كه كار ميكند و روي قله ايستاده و براي من كه به افراد بزرگي جايزه دادهام، اين نيز افتخار ديگري محسوب ميشود.» فرمانآرا از اهداكنندگان اين جايزه قدرداني كرد: «از تمام دوستاني كه پافشاري كردند تا اين جايزه به من برسد تشكر ميكنم. اين جايزه بهدليلي صنفي بودن براي من باارزش است.»«دعوت» آخرين ساخته ابراهيم حاتميكيا با وجود اينكه در 10 رشته نامزد دريافت تنديس بود تنها دو تنديس بهترين چهرهپردازي و بهترين بازيگر نقش زن را دريافت كرد.
عسگرپور: ساز مخالف نميزنيم
مراسم دوازدهمين جشن بزرگ سينماي ايران به پايان رسيد اما ديروز، تنها يك روز پس از برگزاري اين جشن، مديرعامل خانه سينما به فارس گفت: ساز مخالف نميزنيم و به قانون پايبند هستيم. عسگرپور در خصوص رضايت خود از برگزاري جشن بزرگ سينماي ايران گفت: ما نبايد فكر كنيم كه يك جريان صنفي، جرياني است كه همواره ساز مخالف بزند و در جهت مخالف قانون بخواهد حركت كند چون در اين حالت به نظر من ما روي شاخه نشستهايم و داريم بن ميبريم. عسگرپور افزود: با توجه به مسائل بهوجود آمده، بايد منتظر ماند و ديد از اين پس، چه اتفاقي رخ خواهد داد وگرنه برگزاري جشن طبق پيشبيني ما بسيار منظم و خوب برگزار شد و گلايه ما از دوستان رسانهها اين است كه در يك برهه زماني حساس هماهنگ با خانه سينما و برگزاركنندگان جشن عمل نكردند. عسگرپور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني بر حمايت خانه سينما از سه فيلم خاك آشنا، صدسال به اين سالها و كتاب قانون در مقايسه با ساير فيلمهاي بدون پروانه نمايش كه مورد توجه داوران نيز قرار گرفتند و اينكه تا چه حد از لحاظ كيفي توانستند نظر مسوولان خانه سينما را براي حمايت جلب كنند، افزود: بهطور كلي من نميتوانم نظر شخصي خودم را در مورد اين فيلمها در حال حاضر بگويم اما آن چيزي كه وجود دارد همان نكتهاي است كه من پيش از اين هم گفتهام؛ ما از تعاملي كه با مجموعه وزارت ارشاد براي حضور فيلمها داشتيم، اين استنباط را پيدا كرديم. وي ادامه داد: به صورت طبيعي ميل اصلي و باطني ما اين بود كه هر چه ممكن است دايره جشن براي حضور فيلمها بازتر و گستردهتر شود و هر فيلمي كه امكان شركت دارد، بتواند در جشن سينما شركت كند. مديرعامل خانه سينما تصريح كرد: استنباط ما از اين تعامل اين بود كه اين فيلمها در راه اخذ پروانه نمايش هستند و وقتي ميگوييم پروانه نمايش در راه است، ممكن است برخي هفته ديگر پروانه نمايش بگيرند و برخي بنا بردلايلي، يك مقدار ديرتر اما در مسير قرار گرفتهاند بنابراين ما تصورمان اين بود كه اين فيلمها نبايد از جشن خانه سينما كه يك جريان كاملا صنفي است، محروم شوند. عسگرپور با اشاره به عدمحضور فيلمي مانند «تسويه حساب» در جشن سينما گفت: اين فيلم شركت نكرد چون اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت ارشاد، به ما اعلام كرد كه اين فيلم نميتواند در جشن سينما شركت كند. وي خاطرنشان كرد: ما يك آييننامه داريم كه حتما بايد به مقررات ارشاد تن بدهد و بر اساس قانون داريم زندگي و حركت ميكنيم. من حتي براي يكي از داوران كه احساس ميكرد ما بايد خارج از قوانين حركت كنيم هم توضيح دادم كه ما در كشور اگر به قانون احترام ميگذاريم به اين معني نيست كه كارمندان دولت هستيم. مديرعامل خانه سينما در ادامه افزود: الان هم نكته همين است كه اگر به قانون احترام نگذاريم، اصلا نميتوانيم زندگي كنيم و اين بحث بسيار روشني است و در برگزاري جشن خانه سينما تصور ما بر اين است كه به قانون احترام گذاشتهايم، يعني فيلمهايي كه از طرف ارشاد اعلام شد كه فاقد پروانه نمايش هستند، داوري نشدند و فيلمهايي كه اعلام شد پروانه نمايش دارند و در مسير گرفتن پروانه نمايش هستند داوري شدند. عسگرپور تصريح كرد: البته اين ميتواند نقطه نظر من از يك تعامل باشد و نقطهنظر طرف مقابل، چيز ديگري باشد كه اين مسائل با گفتوگو ميتواند حل شود، بنابراين خانه سينما بايد در تعامل با معاونت سينمايي ارشاد حركت كند. وي ادامه داد: ما نبايد فكر كنيم كه يك جريان صنفي، جرياني است كه همواره ساز مخالف بزند و در جهت مخالف قانون بخواهد حركت كند چون در اين حالت به نظر من ما روي شاخه نشستهايم و داريم بن ميبريم، همين حركتي كه در چند روز اخير در برخي از مطبوعات صورت گرفته است به نظر من جز اينكه لطمه وارد كنند به برخي از مسائل و به نظر من برخي از مطبوعات آرزو كردند هرچه دعوا بيشتر بهتر با برخي از اخبار و اطلاعات نادرست، باعث شدند يكسري كدورتها بهوجود بيايد. عسگرپور خاطرنشان كرد: من به هيچ عنوان نميخواهم بگويم موضوع به اين حادي كه دوستان اشاره كردهاند هست يا نيست اما من دارم ميگويم كه متاسفانه برخي از دوستان دارند اينگونه رفتار ميكنند، يعني يك زخم به بدنه سينما وارد ميكنند و بعد خودشان مينشينند و به اين زخم ميخندند و آن وقت اعلام ميكنند كه سينما ايران به مرگ خودش نزديك شده است. وي ادامه داد: انتقاد كردن هيچ كاري ندارد كه برخي از افراد بيايند و به عنوان تماشاگر زوم كنند روي يك موضوع خاص واقعا هيچ كاري ندارد، يعني ميخواهم بگويم اينقدر كاري ندارد كه الان تنها يك عقل ناسالم اينكار را انجام ميدهد، در صورتي كه عقل سالم بايد بيايد به دنبال نكات مثبت بگردد تا آنها را پيدا كند و سعي كند تا آنها را بيشتر كند. مديرعامل خانه سينما تصريح كرد: متاسفانه در حال حاضر بسياري از مديران و مشاوران هنري ما در حد يك منتقد هستند كه به نظر من سادهترين شكل مديريت، همين شكل مديريت در كشور ما است كه ميتوانيد بالاي يك پشت بام بايستيد و با يك شلنگ بقيه را خيس بكنيد و انتقاد كنيد كه به نظر من اين كار بسيار ساده است. عسگرپور در ارتباط با اين سوال كه چرا در يكي دو سال اخير مبحث كلي سينماي ملي را در مضمون جستوجو كردهايم، گفت: نسبت سينماي ما با آنچه كه بايد باشد يك بحث طولاني است و الان من فكر ميكنم يك بخش قابل توجهي از سينماي ما كه مدعي است كه در اجتماع بايد حضور داشته باشد و دارد به مسائل بسيار ساده اجتماعي ميپردازد در حالي كه ما هزاران مسئله در سطح اجتماعمان داريم كه تنها مختص به دزدي، فقر و فحشا نميشود بلكه بسيار مسائل ديگر هستند كه اتفاقا برخي آن روي سكه و روي پاك جامعه هستند كه اينها را نيز ما بايد به عنوان يك جريان اجتماعي تلقي كنيم. مديرعامل خانه سينما در خاتمه گفتوگوي خود با فارس اظهار داشت: سينماي ما فعلا در اين مقطع قرار گرفته است و من فكر ميكنم به دليل رفتارهاي نامناسب مديريتي اين اتفاق ميافتد، مديريتي كه ميگويم باز اين نكته نبايد يادمان برود كه مديريت دولتي و غير دولتي را باهم دارم ميگويم. پرداختن به مسائل اجتماعي خوب است اما متاسفانه دركي كه دستاندركاران از موضوعات اجتماعي پيدا كردهاند معطوف شده است به بسياري از فيلمها كه ما داريم ميبينيم كه به نظر من دايره بسيار بستهاي است و اتفاقا دارد به آن بيماري كمك ميكند.
چهارشنبه 27 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]