تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812853311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - قيمت نفت به مرز 90 دلار رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:الف: اقتصاد - قيمت نفت به مرز 90 دلار رسيد
اقتصاد - قيمت نفت به مرز 90 دلار رسيد

گروه اقتصاد: كاهش قيمت در بازارهاي جهاني نفت ادامه‌دار شده است و انگار مي‌رود تا شوكي جدي را بر اقتصاد جهان وارد آورد. در شرايطي كه با ركوردشكني 147 دلاري قيمت نفت طي دوماه گذشته جهان مي‌رفت تا خود را براي نفت 200 دلاري آماده كند، حالا بازگشت قيمت‌ها به زير 100 دلار تكاني است كه اقتصاد جهان اعم از كشورهاي توليدكننده و مصرف‌كننده نفت را تحت تاثير قرار داده است. روز گذشته قيمت نفت به پايين‌ترين حد خود طي شش ماه گذشته رسيد. بهاي نفت خام سبك شيرين آمريكا- وست‌تگزاس اينترمديت- در بازار نايمكس با سه دلار و 77 سنت كاهش به 91 دلار و 94 سنت رسيد. در بازار لندن نيز قيمت هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال با 2 دلار و 33 سنت كاهش به 90 دلار و 27 سنت رسيد. كارشناسان بروز مشكلات اقتصادي جدي در آمريكا را زمينه كاهش تقاضاي نفت اين كشور ارزيابي كرده‌اند و اعتقاد دارند كه اين روند موجب كاهش دنباله‌دار قيمت نفت خواهد شد. در چند روز اخير قيمت نفت بيش از هشت دلار كاهش را تجربه كرده است و به سطح قيمت‌ها در سال گذشته بازگشته است. كارشناسان اعتقاد دارند كه بحران بازارهاي مالي آمريكا تاثير زيادي در كاهش قيمت نفت داشته است. اين در حالي است كه ورشكستگي چهارمين بانك بزرگ آمريكا باعث افت سهام در بورس‌هاي جهاني و نگراني از رشد اقتصادي جهان شده است. يعني همان عاملي كه بر كاهش قيمت نفت در هفته‌هاي اخير بسيار اثر گذاشته است. اعلام ورشكستگي چهارمين بانك بزرگ آمريكا قيمت نفت را 3/4 درصد كاهش داد. اين در حالي است كه قيمت سبد نفتي اوپك نيز سقوط چهار دلاري را تجربه كرد.

به گزارش دبيرخانه سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) قيمت سبد نفتي اين سازمان به 91 دلار و 35 سنت رسيده است كه پايين‌ترين قيمت گزارش شده طي هفت ماه گذشته است. قيمت نفت اوپك در حالي كاهش را تجربه مي‌كند كه هفته گذشته اجلاس 149 اوپك با پافشاري ايران، ليبي و ونزوئلا نسبت به كاهش 500 هزار بشكه‌اي توليد خود اقدام كرد تا قيمت نفت را بالاي يكصددلار حفظ كند. قيمت سبد نفتي اوپك طي هفته گذشته به 40/97 دلار رسيد كه اين رقم پايين‌ترين ميزان قيمت آن طي هفت ماه اخير به شمار مي‌رود. اوپك كاهش ارزش دلار، سفته‌بازي و تنش‌هاي سياسي بين‌المللي را مهم‌ترين عوامل افزايش قيمت نفت اعلام كرده بود هرچند اوپك كاهش توليد خود را به صورت رسمي اعلام كرده است اما هنوز برخي از اعضاي اين سازمان به خصوص عربستان نسبت به اين تصميم پايبند نبوده و ميزان توليد خود را كاهش نداده‌اند. در عين حال كاهش تقاضاي جهاني نفت نيز با اين عامل دست به دست داده و زمينه كاهش دنباله‌دار قيمت نفت را فراهم آورده است. محمدعلي خطيبي نماينده دائمي ايران در اوپك با اشاره به اينكه همه اعضاي اين سازمان موظف به كاهش سطح توليد خود نيستند، گفت: آثار تصميمات اوپك در بازار نفت را مي‌توان در نشست آينده اين سازمان در الجزاير بررسي كرد.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن