تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820683053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرويز فتاح در پاسخ به نمايندگان مجلس عنوان كردتثبيت قيمت‌ها، تحريم و خشكسالي علت خاموشي‌هاي اخير


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: پرويز فتاح در پاسخ به نمايندگان مجلس عنوان كردتثبيت قيمت‌ها، تحريم و خشكسالي علت خاموشي‌هاي اخير
مرجان توحيديطرح تثبيت قيمت‌ها كه به تصور نمايندگان مجلس هفتم يكي از شاهكارهاي اين دوره از تاريخ پارلمان ايران محسوب مي‌شد و خالق آن نبود كسي جز احمد توكلي، چهره اقتصادي مجلس هفتم و هشتم، روز گذشته از زبان وزير نيرو و رييس كميسيون انرژي مجلس يكي از مهم‌ترين دلايل خاموشي‌هاي اخير عنوان شد.


صحن علني مجلس از ساعت 11 و سي دقيقه روز گذشته در حالي وارد جلسه غيررسمي با حضور وزير نيرو جهت بررسي خاموشي‌هاي اخير و ريشه‌هاي آن شد كه تقريبا بيش از دو سوم نمايندگان صحن را ترك كرده بودند و 80نفر باقيمانده به بررسي موضوعي پرداختند كه به مهم‌‌ترين دليل نارضايتي مردم و البته صنعتگران و توليد گران در چند ماهه اخير تبديل شده است.اگرچه پيش از اين و بنا به اعلام حميدرضا حاجي‌بابايي، قرار بود كه جلسه مذكور به صورت غيرعلني برگزار شود كه يك باره جلسه غيرعلني به غيررسمي تبديل شد و خبرنگاران نيز اين مجوز را يافتند تا به اظهارات پرويز فتاح پوشش رسانه‌اي دهند. اظهاراتي كه در بخش عمده‌اي از آن طرح تثبيت قيمت‌ها و تحريم‌هاي بين‌المللي خشكسالي اخير و عدم‌ورود بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي نيروگاهي را عوامل خاموشي‌هاي گسترده اخير نام برده و سعي شده تا وزارت نيرو را از هر گونه كم‌كاري در اين بخش تبرئه كند.
هرچند رييس كميسيون انرژي و ديگر نمايندگاني كه پس از وزير نيرو در صحن خلوت مجلس به اظهارنظر پرداختند، عدم‌ذخيره‌سازي در شبكه‌هاي انتقال قدرت و نيز مهار آب سدهايي كه نه مصارف كشاورزي و نه مصارف نيروگاهي براي آن تعيين شده است را جهت بهره‌برداري براي تامين نيروگاه‌هاي برق آبي را از جمله مواردي برشمردند كه وزارت نيرو در آن مقصر بوده است، ضمن اينكه اين وزارتخانه در نگهداري و تعمير نيروگاه‌ها، به نوعي اهمال كرده است، اما نكته مشتركي كه در اظهارات وزير نيرو و رييس كميسيون انرژي مورد اشاره قرار گرفت، عدم سرمايه‌گذاري خارجي در بخش انرژي كشور به دليل تاثيرات تحريم‌هاي بين‌المللي است. اين دومين باري است كه اعضاي دولت به صراحت از تاثير تحريم‌هاي خارجي عليه كشور به دليل مباحث هسته‌اي ايران در صحن مجلس نزد نمايندگان اعتراف مي‌كنند و براي جلب نظر نمايندگان جهت برداشت از حساب ذخيره ارزي يا تبرئه خود از مشكلاتي كه در وزارتخانه‌هايشان مطرح است، بحث تحريم‌ها را پيش مي‌كشند. چه پيش از اين وزير بازرگاني و معاون حقوقي پارلماني رياست‌جمهوري براي اخذ مجوز از مجلس به منظور برداشت از حساب ذخيره ارزي صراحتا تاثير تحريم‌ها را در بازار مصرفي داخلي عنوان كردند و اينك فتاح نيز يكي از دلايل عدم سرمايه‌گذاري در صنعت نيروگاهي را به ويژه از سوي خارجيان، تحريم‌هاي بين‌المللي عنوان كرد. در اين ميان اما از ديگر مباحث مشترك بين وزير نيرو و رييس كميسيون انرژي تثبيت قيمت‌ها و اثرات آن بر خاموشي‌هاي اخير بود. اين طرح كه توسط احمد توكلي، تئوريسين اقتصادي اصولگرايان تحول‌خواه در اولين سال از شروع به كار مجلس هفتم تصويب شد و بعدها از آن به عنوان سند افتخارات اين مجلس نام برده شد، به تدريج اثرات خود را در اقتصاد و صنعت كشور نمايان مي‌سازد، اگرچه مجلس هفتمي‌ها طرح مذكور را به‌رغم مخالفت‌هاي بيروني و حتي جداي اقتصادي اين مجلس چون مصباحي‌مقدم به تصويب رساندند، اما مرور زمان نشان داد كه تثبيت قيمت كالاهاي اساسي از جمله حامل‌هاي انرژي چون برق، آب، گاز، بنزين و... آثار سويي از خود بر جاي گذاشته است كه تبعات آن امروز احساس مي‌شود، چه وزارت نيرو معتقد است در كنار رشد قيمت‌ها و نرخ خدمات به ويژه در وزارت نيرو ثابت ماندن تعرفه برق اين وزارتخانه را در بخش تامين منابع مالي براي بسياري از فعاليت‌هاي خود متضرر كرده است. نمايندگان از وزير نيرو درخواست كردند كه براي افزايش تعرفه‌ها لايحه بياورد.
تداوم خاموشي‌ها در زمستان و سال آينده
فتاح استفاده از نيروگاه‌هاي با سوخت ذغال‌سنگ را راهكار ديگري براي افزايش ظرفيت برق در كشور دانست و گفت: هم‌اكنون از استفاده از اين نوع برق بي‌بهره هستيم.
وي ادامه داد: اگر بتوان از نيروگاه‌هاي اتمي مانند بوشهر استفاده كنيم اين مشكلات برطرف خواهد شد. وي يادآور شد: متوسط بارندگي امسال 137 ميليمتر بوده است. اين درحالي است كه متوسط بارندگي ثبت شده در چهل سال گذشته حداقل 148 ميليمتر بوده و اين حاكي از خشكسالي بي سابقه امسال است.
وزير نيرو در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: ما فكر مي‌كنيم براي نيمه دوم سال جاري هم نتوانيم خيلي از برق آبي استفاده كنيم،‌ نگراني ما براي استفاده از برق آبي در 6 ماهه دوم سال و سال آينده جدي است. وي اظهار اميدواري كرد كه براي نيمه دوم سال جاري با هماهنگي مجلس، دولت و وزارت نفت سوخت لازم براي نيروگاه‌هاي حرارتي تهيه شود. وزير نيرو تاكيد كرد: تدابير لازم انديشيده شده تا 400هزار مترمكعب تا آخر شهريورماه به ظرفيت مخازن اضافه شود و 400 هزار متر مكعب ديگر نيز تا آخر سال اضافه شود. فتاح در عين حال گفت: تعهدات حمل سوخت مايع در زمستان براي اين وزارتخانه نگراني ايجاد كرده است. وي از مجلس درخواست كرد تا در اين شرايط سخت كه وزارت نيرو تبديل به يك وزارتخانه بدهكار و مستاصل شده، آن را ياري كند. وزير نيرو ادامه داد: نگاه ما اين است كه زياد كار كرديم و بدهكار شديم و اگر اين كار را نمي‌كرديم، هم اكنون مصيبت خاموشي و بي‌آبي در تابستان قطعا ضرر آن بيشتر از آن موردي بود كه با آن مواجه هستيم.
در انتظار لايحه دولت براي تغيير تعرفه‌هاي برق
در همين حال رييس كميسيون انرژي مجلس با بيان اينكه تعرفه‌هاي برق در ايران ارزان و بسيار پايين است و همين باعث شده فشار مضاعفي بر وزارت نيرو وارد شود، گفت: منتظر لايحه دولت براي تغيير تعرفه‌ها هستيم. حميدرضا كاتوزيان پس از استماع گزارش وزير نيرو درباره خاموشي‌هاي اخير گفت: دولت و مجلس بايد به عنوان حاكميت تمهيداتي بينديشند كه در اينگونه مواقع پاسخگوي نيازهاي مردم باشند. كاتوزيان با بيان اينكه يك ريال هم به توسعه نيروگاه‌هاي توليد برق تخصيص نيافته گفت: با اين روند ممكن است در سال‌هاي آينده با تداوم خاموشي‌ها مواجه شويم. وي در ادامه سخنان خود دليل عدم اشتياق بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري در بخش نيروگاهي را بازگشت دير سرمايه و مشكلات بانكي در اعطاي تسهيلات دانست و اظهار كرد: هم اينك 7 تا 8 طرح نيروگاهي بخش خصوصي در مراحل ابتدايي است و با توجه به متوسط ساخت نيروگاه از 2 تا 7 سال در سال‌هاي بعدي قطعا با مشكل مواجه مي شويم. نماينده تهران، ميانگين راندمان و بازدهي نيروگاه‌هاي كشور را حدود 33درصد و در برخي استان‌ها 13درصد دانست و گفت: اين نشانگر فرسودگي اين نيروگاه‌ها است كه بايد بازسازي شود. رييس كميسيون انرژي مجلس تصريح كرد: با روند فعلي اين نيروگاه‌ها به زودي قابليت استفاده خود را از دست مي‌دهند. كاتوزيان بدهي وزارت نيرو و شركت‌هاي تابعه را 4 هزار ميليارد تومان دانست و گفت: اگر اين بدهي‌ها پرداخت نشود، پيمانكاران و شركت‌هاي تابعه نمي توانند كار خود را ادامه دهند.
انتقاد نمايندگان از وزير نيرو
همچنين حسن كامران، محمدرضا ميرتاج‌الديني و مصطفي كواكبيان از ديگر نمايندگاني بودند كه دقايقي درباره خاموشي‌ها صحبت كرده و سوالات خود را از وزير نيرو مطرح كردند. حسن كامران با انتقاد از حضور تنها 80تن از نمايندگان در اين جلسه گفت: قرار بود 20هزار مگاوات برق از طريق نيروگاه اتمي در كشور ايجاد شود، نتيجه چه شد؟ قرار بود تا در بودجه آب‌هاي مرزي كنترل شود، تاكنون در اين باره چه كرديد؟ كامران ادامه داد: توزيع برق عادلانه نيست، شما گفته بوديد در شهريورماه خا موشي نداريم، در حالي كه اين مساله اتفاق افتاده است.
كامران در ادامه گفت: در واردات نيروگاه‌ها و تجهيزات آنها غفلت شده است، اثرات تحريم تا چه حد بوده است، آيا هزينه‌هاي تعمير و نگهداري نيروگاه‌ها ناشي از تحريم‌هاست؟
صحبت‌هاي كامران كه به پايان رسيد، خباز نيز در صحبت‌هايي با اشاره به انتقاد وزير نيرو درباره تثبيت تعرفه‌هاي برق، گفت: شما خود در طرح تثبيت داوطلب بوديد، شما بايد لايحه افزايش را به مجلس بدهيد.
توجه جدي به تغيير تعرفه برق
پس از اين اظهارات، فتاح مجددا براي توضيحات پشت تريبون قرار گرفت و گفت: ‌براي جلوگيري از خاموشي برق در كشور بايد كاهش مصرف و تغيير تعرفه آنرا جدي بگيريم.
پرويز فتاح، وزير نيرو در ادامه سخنان خود درخصوص سخنان نمايندگان مبني بر تغيير تعرفه گاز، برق و آب از طريق ارائه لايحه از سوي دولت اظهار كرد: ما در اين قضيه بين مجلس و دولت مانده‌ايم. دولت معتقد است كه آن موقع كه تثبيت قيمت مطرح بود، دولت لايحه نداده و مجلس راسا اين كار را كرده است. الان هم خودش مي‌تواند نظرش را عوض كند و به همين دليل ما موفق نشديم در اين 3 سال از دولت لايحه بگيريم. وي افزود: الان هم اگر مجلس بخواهد ما را به سمت دولت حواله دهد، ما همان جايي خواهيم بود كه هستيم ولي الان اراده‌اي هست كه با همكاري دولت و مجلس اين اقدام جسورانه در طرح تحول اقتصادي در تغيير تعرفه‌ها صورت بگيرد. فتاح در ادامه تصريح كرد: ما براي سال آينده نگران هستيم. اگر بارش نرمال و طبيعي هم صورت بگيرد، 30-40 درصد ورودي نيروگاه‌هاي برق آبي ما كاسته خواهد شد و سال آينده از نظر برق - آبي در همين وضعيت سال 87 قرار مي‌گيريم.
وي گفت: براي پيشگيري از اين موضوع دو اقدام ضروري است؛ يكي اينكه ما بايد بر روي قطعات نيروگاهي و تعميرات نيروگاهي و واحدهاي جديد نيروگاهي به‌صورت جدي متمركز شويم و تغيير تعرفه و كاهش مصرف را جدي بگيريم اميدواريم سال آينده با اين اقدامات با كمترين مشكل سپري بكنيم. وي در مورد سرمايه‌گذاري براي نيروگاه‌هاي جديد گفت: در اين خصوص دولت از صندوق ذخيره ارزي به بخش غيردولتي وام مي‌دهد.
وزير نيرو در پايان با تاكيد بر اينكه اتكا به بخش غير دولتي و خصوصي واقعا خطاست، گفت: حتما دولت و مجلس بايد اعتباري را در اختيار ما بگذارند. با وجود تحريم‌ها و مسائل ديگر اطمينان مي‌دهم اگر ارز و ريال تامين بشود ما مي‌توانيم از مشكل تحريم كه در صنعت نيروگاهي دامن‌گير ما شده است، با كمترين مساله عبور بكنيم.
از خانواده‌هاي كم‌مصرف پول برق نگيريد
علي لاريجاني اما در پايان جلسه غيررسمي مجلس پس از استماع سخنان وزير و گزارش كميسيون و نظر نمايندگان تصريح كرد: گزارش كميسيون انرژي مجلس و وزير نيرو نشان مي‌دهد كه اگر اين روند به همين وضع ادامه پيدا كند براي سال آينده مشكلاتي از نظر خاموشي خواهيم داشت. وي در مورد اصلاح تعرفه هاي برق گفت: كميسيون انرژي مجلس مي‌تواند با همكاري دولت طرحي را تهيه و تدوين كند كه بر اساس آن تعرفه‌ها متوازن شود. لاريجاني افزود: مجلس و دولت در اين طرح حتي مي‌تواند براي كساني كه مصرف برق آنها كم است مبلغي را اخذ نكنند، اما از افرادي كه پر مصرف هستند هزينه بيشتري را بگيرند تا خلاء‌هايي كه وزارت نيرو در سرمايه‌گذاري دارد، حل شود. رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به كاستي در سرمايه‌گذاري در مورد نيروگاه‌هاي گازي و بخاري در سه سال آخر كه در گزارش كميسيون انرژي مندرج و بيانات وزير نيز آن را تاييد مي‌كرد، گفت: لازمه جبران اين موضوع، ورود دولت براي سرمايه‌گذاري در بخش نيروگاهي و منطقي شدن خريد برق از بخش خصوصي است تا بخش‌خصوصي رغبت كند در اين زمينه سرمايه‌گذاري داشته باشد.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن