تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821089664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توصيه 5 وزير خارجه سابق به جانشين بوش استراتژي رئيس جمهور جديد آمريكابايد تعامل با ايران باشد


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: توصيه 5 وزير خارجه سابق به جانشين بوش استراتژي رئيس جمهور جديد آمريكابايد تعامل با ايران باشد
پنج وزير امور خارجه پيشين آمريكا بر تعامل و مذاكره با ايران به عنوان يك استراتژي در دوره رياست جمهوري آينده تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» كالين پاول، مادلين آلبرايت، وارن كريستوفر، جيمز بيكر و هنري كيسينجر ديپلمات هاي بلندپايه اي هستند كه مسئوليت وزارت امور خارجه چهار رئيس جمهور آمريكا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران را بر عهده داشتند روز دوشنبه در نشستي كه در دانشگاه «جرج واشنگتن» با عنوان «رئيس جمهور آتي، جهاني از چالش ها» برگزار شد از رئيس جمهور آينده كشورشان خواستند تا با متحدان كليد ي اش همكاري نزديك داشته باشد، با ايران تعامل كند و از اختلاف با چين و روسيه بپرهيزد.
در اين نشست كه ميزباني رسانه اي آن را «كريستين امانپور» خبرنگار شبكه خبري «سي ان ان» بر عهده داشت وقتي ديپلمات هاي بلندپايه سابق با اين سؤال مبني بر اينكه، در صورتي كه ايران آماده باشد تا پس از انتخابات آتي رياست جمهوري آمريكا با واشنگتن تعامل كند آن ها جا چه پاسخي خواهند داد، مواجه شدند همگي بر اين پاسخ متفق القول بودند كه تعامل با ايران بسيار مهم است، زيرا اتحاذ اقدام نظامي عليه تهران رضايت بخش و مطلوب نيست.
كيسينجر گفت: من طرفدار مذاكره با ايران هستم. چرا كه معقتدم هدف آمريكا اين است كه به يك خاورميانه با ثبات دست يابد. آلبرايت نيز در جواب به اين پرسش حمايت خود از گفت وگو با ايران را اعلام كرد و گفت: ما بايد با ايران تعامل داشته باشيم. شما بايد با كشورهايي كه با آنها مشكلي داريد تعامل كنيد.
آلبرايت افزود: اين موضوع جدي تر است زيرا جنگ در عراق، ايران راقدرتمند كرده است.
وي همچنين با بيان اين كه آمريكا ديدگاه غيردقيقي از جامعه ايران دارد گفت: ما جامعه ايران را درك نكرده ايم.
پاول: چرا بايد به خاطر تعامل با ايران بترسيم
كالين پاول نيز با انتقاد شديد از كساني كه براي جمهوري اسلامي مانع تراشي مي كنند گفت: ما بايد گفت وگو با آنها ]مقامات ايران[ را آغاز كنيم و منتظر آينده نشويم. ما از چه مي ترسيم؟
وي همچنين تصريح كرد كه آمريكا مي تواند از كمك اقتصادي به عنوان وسيله اي براي ذوب كردن يخ روابط با ايران استفاده كند و افزود: من يك بار با وزير امور خارجه ايران ديدار داشته ام و به وي گفتم: «مشكل بزرگي كه ايران اكنون با آن مواجه است چيست؟
وي پاسخ داد: ما جمعيت جواني داريم و بايد شغل ايجاد كنيم.»
پاول در ادامه گفت: آنها ]ايران[ مشكلات اقتصادي بزرگي دارند، اكنون اين آن چيزي است كه ما مي توانيم به واسطه آن با آنها تعامل كنيم.
بيكر: رئيس جمهور آينده
بايد به ايران هشدار دهد
جيمز بيكر كه وزير امورخارجه دولت بوش پدر بوده است در پاسخ به اين سؤال كه كداميك از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا را تاييد مي كند حمايت خود را از «جان مك كين» نامزد جمهوريخواه اعلام كرد و آلبرايت در پاسخ به اين پرسش گفت: من از سناتور اوباما ]نامزد دموكرات[ حمايت مي كنم.
پاول و بيكر كه هر دو جمهوريخواه هستند اگر چه به طور مستقيم از اوباما حمايت نكردند اما بيان كردند كه انتخاب اوباما به عنوان اولين رئيس جمهور سياهپوست پيامي محكم براي ساير كشورهاي جهان خواهد فرستاد.
با اين حال بيكر كه در دهه 90 ميلادي براي جرج اچ دبيلو بوش (بوش پدر) كار مي كرد در ادامه با تكرار اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته اي ايران گفت، رئيس جمهور آينده آمريكا بايد آماده باشد تا به تهران هشدار دهد كه در صورتي كه ايران يك موشك اتمي، را به سوي اهداف رژيم صهيونيستي يا آمريكا نشانه رود، واشنگتن بازدارنده هاي استراتژيك خود را به سوي ايران نشانه خواهد رفت.
بيكر، كريستوفر و آلبرايت از گفت وگو با سوريه نيز حمايت كردند.
بيكر گفت: در حالي كه رژيم صهيونيستي در چند ماه اخير با هدف رسيدن به يك توافق نامه صلح مذاكرات غيرمستقيم با سوريه برقرار كرده است «مسخره است ما بگوييم با سوريه مذاكره نمي كنيم.»
او در ادامه مدعي شد كه به عقيده وي سوريه به احياي روابط خود با كشورهاي عرب بيش از آن چه وي آن را «ازدواج مصلحتي با ايران» خواند علاقمند است.
پاول نيز گفت: وي تاكنون تصميم نگرفته است كه از چه كسي حمايت كند و افزود: ما بايد وراي موضوعات قهرماني يا رنگ پوست حركت كنيم و ]در عوض[ بپرسيم، چه كسي قرار است بهترين سياست اقتصادي و بهترين قضاوت را داشته باشد؟
كيسينجر: آمريكا در مورد ايران به روسيه نيازمند است
كيسينجر نيز با تكرار ديدگاهي كه ساير ديپلمات ها در آن شريك بودند گفت: رئيس جمهور آينده آمريكا بايد براي احياي حس اطمينان به آمريكا تلاش كند و اجازه دهد متحدان آمريكا بدانند كه آمريكا به سوي آن ها دست دراز كرده است.
وي با اشاره به تشديد تنش ها بين آمريكا و روسيه بر سر درگيري نظامي روسيه و گرجستان تاكيد كرد كه منافع استراتژيك بزرگ تري به خطر افتاده است.
كيسينجر گفت: آمريكا براي حل مسئله هسته اي ايران به روسيه نيازمند است.
در اين نشست «وارن كريستوفر» وزير امورخارجه دور اول رياست جمهوري كلينتون نيز به نقايص ارتش آمريكا اشاره كرد و گفت: ما نمي توانيم گفتگو نكنيم، گزينه هاي نظامي بسيار ضعيف هستند.
وي افزود: به صراحت مي گويم كه گزينه هاي نظامي بسيار ضعيف هستند و ما نمي خواهيم قدم در آن راه بگذاريم.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن