تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815601132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزارت نيرو از برنامه هاي خود جا مانده است ادامه خاموشي ها در پاييز


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: وزارت نيرو از برنامه هاي خود جا مانده است ادامه خاموشي ها در پاييز
گروه نفت و انرژي-چندي پيش پرويز فتاح وزير نيرو اعلام كرده بود كه خاموشي ها از ابتداي شهريور روندي كاهشي را در پيش مي گيرد و با توجه به قابليت توليد و واردات برق و همچنين آغاز ماه مبارك رمضان و كاهش مصرف برق از اواخر شهريورماه نيز خاموشي ها به حداقل خواهد رسيد. همچنين به گفته وي از 10 مهرماه به بعد خاموشي ها برطرف شده و با آغاز بارندگي ها در آذرماه نيروگاه هاي برقآبي به مرور زمان وارد مدار توليد خواهند شد كه با به وقوع پيوستن اين امر مشكل تامين برق برطرف خواهد شد. اما شواهد موجود حاكي از تحقق نيافتن اين وعده است، چرا كه روز گذشته عباس علي آبادي معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي در نشستي خبري در جمع خبرنگاران از ادامه خاموشي هاي زمان بندي شده در فصل پاييز وتابستان سال آينده خبرداد. وي گفت: چنانچه ميزان بارندگي ها در سال جاري محقق نشوند و ظرفيت توليد افزايش نيابد، نه تنها خاموشي هاي برنامه ريزي شده در فصل پاييز تمام نخواهد شد بلكه در پاييز و تابستان سال آينده نيز خاموشي خواهيم داشت.به گفته علي آبادي نياز تامين برق در سال آينده حدود 40 هزار مگاوات است كه با توجه به توليد فعلي كه حدود 33 هزار مگاوات است و همچنين پيش بيني افزايش 3 هزار مگاواتي برق جديد، مشخص مي شود كه در تابستان سال آينده چهار هزار مگاوات كمبود برق داريم.
روي نيروگاه هاي برق آبي براي زمستان و حتي تابستان 88 نمي توانيم برنامه ريزي كنيم
وي با اشاره به خشكسالي اخير در كشور گفت: در پاييز امسال به دليل نداشتن نيروگاه هاي برق آبي و روند خشكسالي كه بر اساس مطالعات كارشناسي تداوم آن متحمل است و خشكسالي هيدرولوژيكي كه متعاقب خشكسالي طبيعي صورت مي گيرد، به طور طبيعي هر لحظه در آستانه خاموشي و مرز ناپايداري هستيم.علي آبادي افزود: به دليل خشكسالي اخير، واحدهاي حرارتي فرصت تامين برق مورد نياز در پاييز را نداشته و براساس اطلاعات آماري در پاييز نيز تداوم خاموشي ها را خواهيم داشت.وي افزود: در حال حاضر با توجه به روند توليد نمي توانيم روي نيروگاه هاي برق آبي براي زمستان و حتي تابستان 88 برنامه ريزي كنيم و اين نشان مي دهد كمبود برق همچنان باقي است.علي آبادي تصريح كرد: در حال حاضر ميزان توليد و مصرف برق برابر و كوچكترين اختلال و خروج اضطراري در واحدها مي تواند خاموشي غير برنامه ريزي شده را ايجاد كند.معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي خاطرنشان كرد: برنامه براي تعميرات نيروگاه ها اين است كه به صورت فشرده و در يك برنامه زمان بندي مشخص تعميرات نيروگاه ها صورت گيرد تا در پاييز و زمستان بتوانيم پاسخگوي نياز مردم باشيم.
سوخت نيروگاهي در زمستان
به گفته وي، در زمستان آتي اگر برنامه ريزي درستي در تعميرات انجام شود در زمستان از نظر خروج نيروگاهي مشكلي نخواهيم داشت. علي آبادي گفت: در زمستان سال گذشته عليرغم اينكه تمامي واحدهاي نيروگاهي با تمام توان به توليد ادامه دادند روزانه 120 ميليون مترمكعب سوخت مصرف شد اما امسال به دليل افزايش مصرف بايد پيش بيني نياز روزانه 137 ميليون مترمكعب گاز طبيعي يا معادل آن گازوئيل و مازوت را داشته باشيم كه تاكنون نيز چنين تجربه اي در كشور وجود نداشته است.تمامي تلاش وزارت نيرو اين است كه امكان مصرف گاز براي همه نيروگاه ها را به ميزان لازم فراهم كند.وي تصريح كرد: بر اين اساس وزارت نيرو افزايش حجم مخازن را تاجايي كه امكان داشته باشد ارتقا» خواهد داد.
خاموشي ترجمه ساده كمبودهاي صنعت برق
معاون وزير نيرو در ادامه گفت: در زمستان سال گذشته واحدهاي برق آبي به بركت سيلابهاي ناشي از سالهاي 84 و 85 كه موجب صدمه رساندن به بخشهايي از كارون 4 نيز شد، توليد برق در سال 86 مطلوب بود.علي آبادي در خصوص صحت پيش بيني هاي طولاني مدت برخي دستگاه ها در كشور گفت: پيش بيني هاي خشكسالي با دانش امروز تنها براي 3 ماه قابل استناد است و نمي توان ادعا كرد كه بيش از اين پيش بيني صحيح است. با ابزار و دانشي كه در اختيار ما است پيش بيني ها كمتر از اين مدت زمان قابل استناد است.وي ادامه داد: به همين دليل خشكسالي سال جاري از نظر ما غيرمترقبه است چراكه طي سالهاي اخير بي سابقه بوده است. از سوي ديگر ترجمه هر گونه كمبود احتمالي و يا حادثه اي ناشي از خروج اضطراري هر يك از واحدهاي نيروگاهي، خاموشي است.
كسري بودجه مهلك صنعت برق
وي تصريح كرد: سال 86 نيز 3 هزار و 700 مگاوات ظرفيت جديد به شبكه اضافه شد و سرعت اجراي پروژه ها به دليل نقصان منابع مالي دچار مشكل شد. از سوي ديگر كسري منابع در تمامي سالهاي دهه گذشته قابل ملاحظه است; اين درحالي است كه اين كسري منابع مالي در تمامي سنوات گذشته به چشم مي خورد اما به اندازه فعلي قابل ملاحظه نبوده و ما هم اكنون اين كسري بودجه خطرناك است.به گفته علي آبادي، نتيجه اين كسري بودجه آن است كه هرچه به جلو مي رويم توان توسعه اي اين صنعت كمتر شده و پيش بيني مي شود در صورت ادامه اين وضعيت، كشور مشكلات عظيمي را در توسعه اقتصادي خود شاهد باشد.
صنعت برق نيازمند 10 هزار ميليارد تومان بودجه
اين مقام مسئول در وزارت نيرو با اشاره به نياز صنعت برق به 10 هزار ميليارد تومان منابع مالي گفت: اين رقم در بودجه ديده شده كه جداي از رقم 7 هزار ميليارد توماني ارزش سوختي است كه وزارت نيرو بايد بابت نيروگاه ها بپردازد.وي افزود: براي تامين اين نياز بايد از مجلس كمك گرفته شود. بخشي از اين منابع مالي به صورت وام از بانك، بخشي به صورت فروش اوراق مشاركت و بخشي ديگر دريافت مطالبات صنعت برق از مصرف كنندگان است; اين درحالي است كه تاكنون وزارت نيرو نتوانسته يك ريال هم از بانكها وام دريافت كند و درآمد حاصل از فروش اوراق مشاركت را نمي توان بر روي آن حساب باز كرد.علي آبادي گفت: عدم بازپرداخت اوراق مشاركت، تعرفه هاي ثابت و نيز بدهي هاي پرداخت نشده به وزارت نيرو كمبود منابع مالي را براي اين وزارتخانه رقم زده است. بر اين اساس پيشنهاد وزارت نيرو به مجلس براي اصلاح تعرفه ها و تامين منابع مالي ارسال شده كه يا بازپرداخت ديون را استمحال كند يا ديون اين صنعت را به عهده دولت گذارد. در اين راستا اگر مجلس تعرفه ها را اصلاح كند صنعت برق ديون را به عهده مي گيردواز سوي ديگر پيشنهاد شده كه 7 ميليارد يورو از حساب ذخيره ارزي اعتبار دريافت كند.
انتقاد معاون وزير نيرو از تثبيت تعرفه برق
همچنين معاون جديد وزير نيرو در امور برق و انرژي از تثبيت تعرفه برق از سال 83 تاكنون انتقاد كرد و اصلاح تعرفه ها در صنعت برق را ضرورت حيات اين صنعت خواند. علي آبادي با اشاره عدم اصلاح تعرفه ها طي چند سال اخير گفت: تعرفه هاي برق از سال 83 به بعد موجب شد كه مصرف كنندگان به مصرف بيشتر تشويق شده و توليد كنندگان صنعت برق نيز قابليت كمي براي توسعه اين صنعت داشته باشند چراكه با كمبود منابع مالي مواجه بوده و توان پاسخگويي به رشد روز افزون مصرف را ندارند; لذا وزارت نيرو از برنامه هاي خود جا مانده است. وي ادامه داد: به نظر مي رسد كه اصلاح تعرفه ها مي تواند جلوي رشد بي رويه مصرف را بگيردومي تواند 2 تا 3 هزار ميليارد تومان به درآمد صنعت برق اضافه كند.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن