تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813431551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر پايگاه‌هاي اينترنتي مفيد در ماه مبارك رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مروري بر پايگاه‌هاي اينترنتي مفيد در ماه مبارك رمضان
گروه خبرنگاران افتخاري / سيد جعفر فاطمي نوش آبادي: يكى از مهم‏ترين كاربردهاى اينترنت، درباره امور دينى و مذهبى است كه كاربران به راحتى مى‏توانند مطالب دلخواه خويش را در اختيار داشته باشند؛ در مطلب ذيل پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مفيد در ماه مبارك رمضان مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، از آن‌جا كه همگان نمى‏توانند به علماى دينى دسترسى داشته باشند و احكام و فلسفه مسائل دينى خود را از آنان فرا گيرند و يا در استفاده از منابع چاپى و غير چاپى با مشكلاتى مانند زبان، محدوديت‏هاى جغرافيايى و امنيتى مواجه هستند، نقش اينترنت به عنوان يك ابزار راحت، سريع و ارزان بسيار حائز اهميت به نظر مي‌رسد. بنابر تحقيقات انجام شده، 63% مردم آمريكا و كانادا و 4/22% مردم اروپا به اينترنت دسترسى دارند و بسيارى از خواسته‏هاى خود را از اين طريق دنبال مى‏كنند.

يكى از موضوعات اسلامى كه تأثير به سزايى در جامعه مسلمانان بر جاى مى‏نهد، ماه مبارك رمضان است. تاكنون از سوى مراكز و مؤسسات اسلامى يا علاقه‏مندان به ارائه اطلاعات در زمينه‏هاى مختلف علوم اسلامى، پايگاه ويژه‏اى در خصوص ماه مبارك رمضان طراحى نشده است. آن‌چه به عنوان برترين پايگاه‏ها و صفحات ويژه ماه مبارك رمضان در اينترنت مى‏توان برشمرد، تنها بخش كوچكى از پايگاه‏هاى اسلامى است كه در اين مورد ارائه شده‏اند. آداب و فضايل روزه و رمضان، فلسفه و حكمت روزه، احكام روزه، متن دعاها و احاديث مربوط به روزه و رمضان، شب‏هاى قدر، اوقات شرعى و مسائل مربوط به رؤيت هلال، از جمله مباحثى است كه اين پايگاه‏ها به آن پرداخته‏اند. در اين مجال، به معرفى برخى از اين پايگاه‏ها مى‏پردازيم:

1ـ ويژه‏نامه‏هاى رمضان در پايگاه خبرگزارى ايرنا www.irna.com

پايگاه خبرگزارى ايرنا، در بخش مناسبت‏هاى مذهبى خود، تاكنون پنج ويژه‏نامه مربوط به ماه رمضان را ارائه كرده است كه در بيشتر آن‏ها به مباحثى چون ترتيل قرآن، تواشيح، دعاهاى رمضان و شب قدر پرداخته شده است. تنوع مطالب، جذابيت‏هاى جانبى و استفاده از ابزارهاى چند رسانه‏اى از خصوصيات اين ويژه‏نامه‏هاست.

2ـ ويژه‏نامه رمضان در پايگاه بلاغ www.balagh.net

اين بخش، مشتمل بر مقالاتى درباره فلسفه و حكمت روزه، آداب تلاوت قرآن و دعا و احكام روزه است.

3ـ ويژه‏نامه رمضان در پايگاه حوزه www.hawzah.net

خطبه پيامبر در روز آخر ماه شعبان، دعاهاى رؤيت هلال، مقالات، چهل حديث درباره روزه، شب قدر و منزلت آن، ادعيه مربوط به رمضان و احكام روزه از مهم‏ترين مطالب اين ويژه‏نامه است.

4ـ ويژه‌نامه رمضان در پايگاه الحكمة www.alhikmeh.com

اين ويژه‏نامه به ارائه متن قرآن كريم، اعمال ماه رمضان، مناسبت‏ها، شب‏هاى قدر و دعاهاى ماه رمضان به صورت صوتى مى‏پردازد و به زبان عربى است.

5ـ ويژه‏نامه رمضان در پايگاه رافد www.rafed.net

در اين قسمت، متن قرآن كريم، آداب و فضايل ماه مبارك رمضان، راهنماى فقهى روزه‏داران، مناسبت‏هاى ماه، دعاهاى ماه رمضان، تواشيح و بخش ويژه كودكان با موضوع رمضان و روزه و سخنرانى‏هاى علماى دين به صورت صوتى ارائه شده و همگى به زبان عربى است.

6ـ ويژه‏نامه رمضان به زبان انگليسى www.ezsoftech.com

قرآن كريم، مطالبى درباره رمضان و موضوعات متفرقه ديگر در مورد ماه رمضان، در اين ويژه‏نامه انگليسى قابل دستيابى است.

7ـ پايگاه‏الاسلام و رمضان www.al.islam.org

اين پايگاه شامل كتاب‏ها و مقالاتى درباره روزه و رمضان به زبان انگليسى است.

8ـ ماه مبارك رمضان و رؤيت هلال www.nojum.ir

در اين پايگاه، اطلاعات متنوعى درباره رؤيت هلال و چگونگى محاسبات نجومى براى رؤيت ماه ارائه شده كه به زبان فارسى است.

9ـ اوقات شرعى شهرهاى ايران در پايگاه اوقات www.owghat.com

«اوقات» شامل توضيحات و راهنمايى‏هايى درباره اوقات شرعى شهرهاى ايران از طريق وارد كردن شهر دلخواه خود و چگونگى محاسبات فلكى و اختلاف احتمال آن‏ها در جداول و رسانه‏هاست. اين پايگاه به زبان فارسى است.

10ـ پايگاه سِحر سَحَر www.sehresahar.com

پايگاه «سحر سحر»، يك روزنامه اينترنتى ويژه رمضان است كه در ماه مبارك رمضان سال 1425. ق، به وسيله گروهى از طلاب هنردوست راه‏اندازى شده است. مطالب اين پايگاه روزانه تغيير مى‏كند و با زبانى ساده و روان با مخاطبان خود صحبت مى‏كند. سحر قلم، يادداشت‏هاى يك روزه‏دار، بريده‏ها، فرهنگ‏نامه رمضان و خاطرات، از مهم‏ترين مطالب اين پايگاه به شمار مى‏رود. اين پايگاه به زبان فارسى است و زمان فعاليت آن فقط تا پايان ماه مبارك رمضان 1425 ق. بوده است.

با نگاهى اجمالى به محتواى اين پايگاه‏ها، مى‏توان نتيجه گرفت كه عمده مطالب آن‏ها شبيه به همديگر بوده و بيشتر آن‏ها در زمينه‏هاى مشترك فعاليت كرده‏اند. اين در حالى است كه ويژگى‏هاى خاص ماه مبارك رمضان و نيازهاى روزه‏داران در مناطق مختلف دنيا، شيوه‏هاى بهترى را براى عرضه اين اطلاعات مى‏طلبد. آن‌چه قبل از هر چيز مهم به نظر مى‏رسد، اين است كه پايگاه‏هاى اسلامى و يا به عبارت ديگر، همه فضاهاى تحت وب كه رويكرد اسلامى دارند، نبايد تنها مخزنى از انبوه اطلاعات باشند و از ابزارهاى پژوهشى و جذابيت‏هاى لازم براى ارائه و تبليغ احكام و معارف بلند اسلامى تهى باشند.

در هر حال نكاتى را كه به عنوان بايسته‏هاى پايگاه‏هاى اسلامى به ويژه شيعى مى‏توان مطرح كرد و توجه به آن‏ها در تهيه و راه‏اندازى چنين پايگاه‏هايى لازم است، عبارتند از: استفاده از ساير ابزارهاى اطلاع‌رسانى براى ارائه مطالب مورد‌نظر و اكتفا نكردن به منابع متنى؛ فراهم كردن شرايط و زمينه‏هاى مناسب براى مشاركت كاربران و حضور ملموس آنان در تهيه اطلاعات يا ارائه نظرات و طرح پرسش‏ها و شبهات خود؛ در اين خصوص، تشكيل انجمن‏ها و اتاق‏هاى گفت‌و‌گوى زنده در پايگاه، عرضه قسمت پاسخ به سؤالات به صورت زنده توسط كارشناسان دينى، به مخصوص در زمينه احكام و مسائل شرعى، و نيز استفاده از نرم‌افزارهاى ويژه مديريت پايگاه براى استفاده از نظرات و توانايى‏هاى كاربران، از جمله كارهايى است كه بسيار مناسب و كارآمد به نظر مى‏رسد.

امكان مشاهده و اطلاع كاربران نقاط مختلف دنيا از اوقات شرعى محل زندگى خود با وارد كردن نام كشور و شهر مورد نظر. اين مسأله براى كسانى كه در مناطق غير اسلامى زندگى مى‏كنند و به راحتى نمى‏توانند اوقات شرعى خود را به دست آورند، ضرورى جلوه مى‏كند؛ ارائه سخنرانى‏هاى دينى و اخلاقى از سخنرانان شهير به زبان‏هاى مختلف و همچنين ارائه درس‏هايى در مورد تفسير قرآن، تفسير دعاها و مناجات‏هاى ماه مبارك رمضان و مباحث عقيدتى؛ تهيه برنامه‏هاى آموزشى به ويژه روخوانى و تجويد قرآن، آموزش احكام و معارف دينى به صورت صوت و تصوير، خاصه به زبان‏هاى غير فارسى.

عرضه منابع اصلى از قبيل آيات، روايات، تفاسير، شرح‏ها، مقالات و كتاب‏هاى ارزشمند ديگر براى استفاده مبلغان و كسانى كه در زمينه‏هاى تبليغى فعاليت دارند. بديهى است اين امر سهم زيادى در نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامى خواهد داشت.

بى‏ترديد وجود چنين پايگاهى در شبكه جهانى اينترنت مى‏تواند مرجع مطلوبى براى بسيارى از كاربران و علاقه‏مندان به علوم و معارف دينى و همچنين مبلغان و مناديان احكام و معارف الهى باشد.*

* منبع: كانون وبلاگ نويسان مذهبي
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن