تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821007810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وابسته مطبوعاتي و فرهنگي سفارت لهستان در تهران:تقريب بين اديان مهم‌ترين دغدغه شوراي كاتوليك‌ها و مسلمانان لهستان است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: وابسته مطبوعاتي و فرهنگي سفارت لهستان در تهران:تقريب بين اديان مهم‌ترين دغدغه شوراي كاتوليك‌ها و مسلمانان لهستان است
گروه بين‌الملل: شوراي مشترك كاتوليك‌ها و مسلمانان از جمله مراكز اساسي نشر و معرفي اسلام در لهستان به شمار‌مي‌رود و تقريب بين اديان مهم‌ترين دغدغه اين شوراي ديني است.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نمايشگاه شانزدهم قرآن كريم، «رادوس لاو پتلاك» وابسته مطبوعاتي و فرهنگي سفارت لهستان در نشست بررسي ترجمه قرآن و روند ورود اسلام به لهستان، با ارايه سخناني درباره وضعيت اسلام و مسلمانان اين كشور ضمن بيان اين مطلب گفت: شوراي مشترك كاتوليك‌ها و مسلمانان لهستان در 13 ژوئن 1997 در مركز فرهنگ اسلام «ورشو» تأسيس‌شد و اين شورا تمامي گروه‌هاي مذهبي را به رسميت مي‌شناسد.

لاو پتلاك با تأكيد بر اين‌كه اين شورا در دنيا منحصربه فرد است، افزود: مسلمانان و كاتوليك‌هاي لهستان و نيز شماري از مسلمانان كشورهاي«بلاروس» و «ليتواني» از اعضاي شوراي مشترك كاتوليك‌ها و مسلمانان هستند و اين مركز ديني در زمينه‌هاي مختلفي همچون تقريب ميان پيروان اديان، صدور فتوا و تشكيل نشست‌هايي درباره گفت‌و‌گوي اديان فعاليت‌مي‌كند.

وي به ديگر سازمان‌هاي فعال اسلامي در لهستان اشاره و اظهاركرد: انجمن اسلامي دانشجويان، انجمن اسلامي رشد فرهنگي، انجمن فرهنگي اسلام، اتحاديه مسلمانان، انجمن وحدت اسلام (انجمن ويژه شيعيان) از ديگر مراكز مهم معرفي اسلام در لهستان هستند كه با فعاليت‌هاي گوناگون فرهنگي همچون نشر و توزيع كتاب، برپايي سمينار و همايش‌هاي ديني در جهت تقريب مسلمانان و مسيحيان كاتوليك گام‌هاي مهم و بلندي را طي‌مي‌كنند.

وابسته مطبوعاتي و فرهنگي سفارت لهستان در ادامه تصريح‌كرد: انجمن اسلامي دانشجويان در سال 1989 با حضور دانشجويان مسلمان تأسيس‌شد و انجمن رشد فرهنگي اسلام نيز در سال 1996 گشايش‌يافت و اين انجمن با همكاري مؤسسه‌هاي دولتي و سازمان‌هاي اجتماعي رشد علمي، فرهنگي، هنري و تمدن اسلامي اعضا و ديگر افراد علاقمند را در دستور كار خود قرار‌داده‌است.

پايگاه‌هاي اينترنتي؛ تلاشي ديگر براي تقريب مسلمانان و مسيحيان

وي با اشاره به تلاش پايگاه‌هاي اينترنتي اين كشور براي تقريب مسلمانان و مسيحيان تصريح‌كرد: مباحث مربوط به اسلام و مسيحيت در بسياري از پايگاه‌هاي اينترنتي لهستان مطرح‌مي‌شود و اين پايگاه‌ها نيز با برنامه‌هاي مختلف تشابهات و تفاوت‌هاي بين اين دو دين را بررسي و براي تقريب بين اديان تلاش‌مي‌كنند.

لاو پتلاك در بخش ديگري از سخنان خود با ذكر آمار مسلمانان در جامعه لهستان يادآور‌شد: آمارها نشان‌مي‌دهد حدود 20 تا 30 هزار مسلمان در لهستان زندگي مي‌كنند هرچند كه به دليل نبود روشي خاص براي تعيين مذهب در لهستان، تعيين دقيق آمار مسلمانان غيرممكن است.

وي همچنين تصريح‌كرد: تاجران و مسلمانان عرب نخستين گروه از مسلماناني بودند كه در قرون وسطي به لهستان آمدند؛ ورود اسلام به اين كشور از قرن چهاردهم آغاز‌مي‌شود و در حال حاضر مسلمانان اصيل، تازه‌مسلمانان، مهاجران سوماليايي، افغانستاني و چيني و گروه‌هايي كه تازه ساكن لهستان شده‌اند، از گروه‌هاي اسلامي اين كشور هستند.

وابسته فرهنگي و مطبوعاتي سفارت لهستان در تهران اظهار‌كرد: مسلمانان لهستان در شهرهاي مختلف اين كشور ساكن هستند، قديمي‌ترين مساجد لهستان مربوط به قرن‌هاي 18 و 19 است كه به‌عنوان مركزي اسلامي در اعياد مختلف همچون عيد فطر پذيراي مسلمانان اين كشور هستند.

وي همچنين تأكيد‌كرد: مسلمانان همچون نمايندگان ديگر اديان در لهستان در زمينه اجتماعي فعال هستند و با اهتمام به رويدادهاي معاصر نظرات خود را درباره اين رويدادها همچون جنگ خاورميانه بيان و با بررسي ديدگاه‌هاي غلط درباره اسلام براي تصحيح اين ديدگاه‌ها تلاش‌مي‌كنند.

رادوس لاو پتلاك با اشاره به مشكلات جامعه اسلامي لهستان يادآور‌شد: كوچك‌بودن سازمان‌هاي اسلامي و عدم سازماندهي مسلمانان، مشكلاتي براي ارايه نظريات گروه‌هاي اسلامي به دولت اين كشور ايجاد‌كرده‌‌است و در حال حاضر براي حل اين مسأله و فعاليت هرچه‌بيشتر مسلمانان در عرصه‌هاي مختلف جامعه و همكاري گستره ميان دولت و مسلمانان تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته‌است.

وي همچنين چگونگي گسترش دين در جامعه لهستان را مورد بررسي قرار‌داد و گفت: پس از سال 1989 و فروپاشي حكومت كمونيستي در لهستان مباحثي درباره اديان و مليت‌ها به عنوان عوامل ايجاد‌كننده هويت اجتماعي مطرح‌شد و پس از جنگ جهاني دوم نيز فعاليت‌هاي كمونيستي لهستان با ظاهري يكپارچه تحت لواي دين و نژاد انجام‌مي‌شد.

لاوپتلاك با تأكيد بر اين‌كه در كشور لهستان دين از سياست جدا است، تصريح‌كرد: بين دهه 70و 80 قرن بيستم با ورود دانشجويان عرب به لهستان با تغيير نظام، جبهه مشتركي از مسلمانان وجود‌ندارد اما كم‌كم در دهه نود با تشكيل سازمان‌هاي اسلامي و فرهنگي مسلمانان شاهد پررنگ‌تر شدن مسلمانان در جامعه لهستان در شهرهاي مختلف آن به‌ويژه ورشو هستيم.

كليساي كاتوليك؛ بزرگ‌ترين گروه ديني در لهستان

وي با بيان اين‌كه در حال حاضر كليساي كاتوليك بزرگ‌ترين گروه ديني در لهستان است، افزود: اين كليسا 21 /34 ميليون عضو دارد كه 89 درصد جمعيت لهستان در آن‌جا تعميد داده شده‌اند؛ اين در حالي است كه در كليساي مسيحي يوناني 53 هزار نفر، كليساي ارمني 5 هزار نفر و كليساي ديگر مسيحيان تنها 195 هزار نفر عضوهستند.

وابسته فرهنگي و مطبوعاتي سفارت لهستان در تهران همچنين يادآور‌شد: براساس قانون دولت لهستان آزادي اديان و مذاهب در اين كشور وجود‌دارد و حتي با وجود اين كه شمار كاتوليك‌ها بيش از پيروان ديگر اديان است اما تنها نيمي از آنان مذهبي هستند و با رفتن به كليسا و روزه‌گرفتن آيين‌هاي ديني خود را به جا‌مي‌آورند.

وي در ادامه با رد كاتوليكي‌بودن جامعه لهستان تصريح‌كرد: در حال حاضر كاتوليك‌بودن لهستان به عنوان بحثي كليشه‌اي در دنيا مطرح شده‌است اما اين موضوع واقعيت ندارد و شهروندان لهستاني مي‌توانند كاتوليك، مسيحي و يهودي باشند و يا حتي هيچ ديني نداشته‌باشند.

وابسته مطبوعاتي و فرهنگي سفارت لهستان در تهران در بخش ديگري از سخنان خود با بررسي آثار اسلامي منتشر‌شده در اين كشور گفت: كتاب «دايره فرهنگ و اسلام» از جمله اين آثار است كه به همت انجمن عربي لهستان و با همكاري سازمان«يونسكو» در اين كشور چاپ و منتشر‌شد، جلوه‌هاي مختلف اسلام، موسيقي، ادبيات، آشپزي، خوشنويسي و اديان گوناگون از موضوعات مطرح‌شده در اين كتاب است و بخش‌هاي زيادي از اين اثر درباره قوانين و تاريخ اسلام بحث‌مي‌كند.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه برگزاري نشست بررسي روند ورود اسلام به لهستان و ترجمه قرآن كريم در اين كشور براي دنياي اسلام مفيد واقع‌شود و موجبات همكاري دو جانبه ايران و لهستان را فراهم‌آورد.

يادآوري‌مي‌شود نشست مذكور ديشب 25 شهريور به همت مركز ترجمان وحي قم و به مناسبت يكصدوپنجاهمين سال ترجمه قرآن به زبان لهستاني در سالن شماره يك شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در مصلاي تهران برگزار‌شد.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن