تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812634268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علوي‌‏تبار:بدترين اتفاق براي يك جريان سياسي نداشتن خط قرمز است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: علوي‌‏تبار:بدترين اتفاق براي يك جريان سياسي نداشتن خط قرمز است


تهران- خبرگزاري كار ايران
يك نظريه‌‏پرداز جريان اصلاحات گفت: تنوع و تكثر ديدگاه ميان اصلاح طلبان نقطه قوت اين جريان سياسي است و اگر انكار شود، اصلاح‌‏طلبان در آينده دچار مشكلات عديده‏اي مي‌‏شوند.

دلايل اصلي عدم ماندگاري اصلاح طلبان در قدرت
عليرضا علوي‌‏تبار در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا" درباره ناپايداري حضور اصلاح‌‏طلبان در قدرت گفت: تجربه‌‏هاي جهاني درباره جريان‌‏هاي اصلاح طلب و دموكراسي‌‏خواه كه موفق شده‌‏اند تغييرات اساسي ايجاد كنند، نشان مي‌‏دهد كه اين جريان‌‏ها داراي تمايز ايدئولوژيك و فكري كامل با بخش‌‏هايي از حكومت بودند كه به دموكراسي اعتقاد نداشته‌‏اند. اين تمايز از سوي اصلاح‌‏طلبان اظهار شده و براي جامعه به خوبي روشن است.
وي افزود:‌ برخي رفتارهاي مسوولان درجه يك اصلاح طلب، مرزهاي اصلاح طلبي را در زمان حضورشان در قدرت مخدوش كردند،‌ يعني در ذهن كساني كه از بيرون به اين جريان نگاه مي‌‏كردند اين سوال پيش آمد كه آيا تفاوت اساسي ميان اصلاح طلبان و رقيبان آنها وجود دارد يا خير. يكي از اشتباهات اصلاح طلبان عدم تاكيد بر مواضع خود و نقاط افتراقشان با رقيب بود.
اين نظريه‌‏پرداز اصلاح طلب گفت:‌ تجربه جهاني حركت‌‏هاي اصلاح طلبي موفق نشان مي‌‏دهد كه اين جريان‌‏ها داراي يك پايگاه اجتماعي سازمان يافته هستند كه در شرايط ضروري آن را به نفع خودشان بسيج مي‌‏كنند و از حمايت آنها در چانه زني سياسي بهره مي‌‏برند.
علوي‌‏تبار تاكيد كرد:‌ اصلاح طلبان به دليل تنوع و ناسازگاري دروني و انگيزه‌‏هاي متفاوت، تكيه‌‏گاه‌‏هاي اجتماعي متفاوتي داشتند و نتوانستند تكيه‌‏گاه پر قدرت و سازمان يافته اجتماعي براي خود ايجاد كنند و از آن براي چانه زني در قدرت استفاده ‌‏كنند.
سردبير روزنامه توقيف شده بنيان درباره سومين تجربه حركت‌‏هاي اصلاحي موفق در عرصه جهاني گفت: در نظام‌‏هايي كه اصلاح طلبان قصد اصلاح آن را دارند به طور معمول بحران‌‏هايي اتفاق مي‌‏افتد و جريان اصلاح طلب درون حاكميت از اين بحران‌‏ها براي ماندگاري در قدرت وتثبيت خودشان استفاده مي‌‏كنند.
علوي‌‏تبار تصريح كرد:‌ اگرچه بحران‌‏هايي در زمان اصلاح طلبان پديد آمد اما آنها به دلايل مختلف نتوانستند از بحران‌‏ها به نفع تثبيت خودشان استفاده كنند و در مقابل از خواسته‌‏ها و تقاضاي خود كاستند تا فشار از روي كل سيستم كاهش بيابد.
درك نكردن تناسب ميان هدف و وسيله به اصلاح طلبان ضربه زد
عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات افزود:‌ در كنار اين عوامل اصلي عوامل فرعي ديگري نيز براي عدم ماندگاري اصلاح‌‏طلبان در قدرت وجود داشت از جمله آنكه برخي نيروهاي اصلاح طلب مواضعي را طرح كردند كه امكان و زمينه آن فراهم نبود. طرح چنين مواضعي و عدم دستيابي به آنها در نااميد شدن جامعه نقش موثري داشت.
اين استاد جامعه شناسي تصريح كرد:‌ در انقلاب سال 57 ما خودمان را براي مردن آماده كرده بوديم اما اينكه نسلي بخواهد اتوي شلوارش خراب نشود اما به همه چيز برسد، نشان مي‌‏دهد كه يك جاي كار لنگ است و اين جريان خودش را در شرايط متناسب با هدف قرار نداده است.
علوي‌‏تبار اظهار داشت: من بارها به دوستان مي‌‏گفتم شما براي تغيير رئيس يك بخش كوچك به صد نفر نياز داريد. براي تغيير رئيس يك اداره به هزار نفر و براي تغيير يك شهردار به يك تجمع صد هزار نفري نيازمند هستيد. شما نمي‌‏توانيد با يك تجمع چهار هزار نفر خواهان تغييرات زيادي باشد. كساني كه هنوز هم اين قاعده را درك نمي‌‏كنند تناسب ميان هدف و وسيله را درك نكرده‌‏اند.
اين فعال سياسي اصلاح طلب با بيان اينكه جمعي كه با توقع عجيب و غريب انتظار داشتند يك شبه همه چيز اصلاح شود هم اكنون درس خوبي گرفته‌‏اند،‌‏ افزود:‌ اين جمع اصلاح طلب متوجه شد كه سياست آن هم از نوع اصلاح طلبانه يك كار سخت و طولاني است و هيچ راه حل يك شبه‌‏اي وجود ندارد. زماني نيروهاي جوان اصلاح طلب توقعات بيش از اندازه داشتند اما ابزار مناسبي براي تحقق اين توقعات دراختيار نبود.
وي در عين حال عوامل بيروني خارج از جريان اصلاحات از جمله ورود برخي نيروهاي غير سياسي به سياست را از عوامل جا به‌‏جايي قدرت در سوم تير 84 برشمرد و تصريح كرد:‌ در زمان برگزاري انتخابات دوره نهم رياست جمهوري حضور اين نيروها به طور چشمگيري افزايش پيدا كرد و اصلاح طلبان آمادگي لازم براي مقابله با اين شرايط را نداشتند.
با ظهور دولت نهم همه گروه‌‏هاي فكري- سياسي امتحان خود را پس داده‌‏اند
علوي‌‏تبار با ذكر دلايل عدم ماندگاري اصلاح طلبان در قدرت درباره وضعيت كنوني اين جريان ابراز اميدواري كرد و در تشريح دلايل خوش بيني خود گفت: به دليل وضعيت اقتصادي و اجتماعي ناشي از خط‌‏مشي‌‏هاي دولت نهم و مجلس هفتم و ادامه اين خط مشي در مجلس هشتم وضعيتي ايجاد شد كه نيروهاي پشت صحنه و پنهان در تاريكي به صحنه آمدند و امتحان خود را پس دادند.
وي افزود: نيروهايي كه ادعا مي‌‏كردند در سال‌‏هاي جنگ توانسته‌‏اند با مديريت خوبي اين بحران را اداره كنند به صحنه بازگشتند و خودشان را نشان دادند.
اين فعال سياسي اصلاح طلب تاكيد كرد:‌ با به قدرت رسيدن جريان حاكم مي‌‏توان گفت‌ همه نيروهاي سياسي و فكري كشور يك دوره امتحان خود را پس داده‌‏اند و اين قدرت و دقت انتخاب مردم را در آينده افزايش داده است.
شعار«همه باهم » با شعار« توسعه سياسي» جور در نمي‌‏آيد
علوي‌‏تبار تنوع و تكثر اصلاح طلبان، حتي در آستانه انتخابات رياست جمهوري با توجه به شعار توسعه سياسي را مطلوب ارزيابي كرد و گفت:‌ يكي از اشكالات اصلاح طلبان شعار «همه با هم» بود در حالي‌‏كه تنوع و تمايز يكي از ملزومات توسعه سياسي و از شعارهاي دولت خاتمي بود.
وي افزود: در جامعه توسعه يافته ائتلاف پس از تمايز صورت مي‌‏گيرد، تمايز انكار نمي‌‏شود و گروه‌‏هاي سياسي حول محورهاي مشترك ائتلاف مي‌‏كنند.
اين تحليل گر سياسي با ابراز تاسف از انكار تمايزها درميان برخي گروه‌‏هاي اصلاح طلب گفت:‌ زماني كه اصلاح‌‏طلبان در قدرت بودند عده‌‏اي با انگيزه حفظ قدرت، عده‌‏اي با انگيزه كسب قدرت و عده‌‏اي هم با انگيزه اصلاح قدرت آمده بودند و اين سه گروه داراي سه نوع رفتار بودند.
علوي تبار افزود: مشرب فكري اين جريان‌‏ها نيز متفاوت بود. يك گروه از چپ سنتي، يك گروه از مصلحت گراي عمل گرا و يك گروه از چپ مدرن‌‏تغذيه مي‌‏شد. يك گروه نيز تحت عنوان راست مدرن از مصلحت‌‏گراها پديد آمد اما بعدها راه خود را ازآن جدا كرد.
اين استاد جامعه شناسي گفت:‌‏ تكيه‌‏گاه،‌ خاستگاه و نوع نگاه اين چند نحله درون جريان اصلاح‌‏طلب با يكديگر متفاوت بود و طبيعي مي‌‏نمود كه آنها نتوانند يكپارچه باشند و حتي يكديگر را خنثي كنند.
علوي‌‏تبار انتخابات رياست جمهوري نهم را فارغ از نتيجه شكست بار آن براي اصلاح‌‏طلبان از اين جهت كه كانديداهاي مختلف ميان اصلاح طلبان ظهور كرد و تمايز ميان آنها به رسميت شناخته شد مثبت ارزيابي كرد و گفت:‌ اين تمايز اساساً‌‏ بد نيست و برخي مواقع امكان حركت سريع‌‏تري به اصلاح‌‏طلبان مي‌‏دهد.
ائتلاف اصلاح طلبان با اعتراف به تمايزها ماندگار است
وي افزود:‌ آنچه كه حركت اصلاح‌‏طلبان را كند مي‌‏كرد، همين بود كه سعي مي‌‏كردند يك مجموعه ناهمگن را حول قدم‌‏هاي واحد جمع كنند. اين كار نه تنها امكان پذير نبود بلكه ميان اصلاح‌‏طلبان درگيري ايجاد مي‌‏كرد.
عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با بيان اينكه اصلاح‌‏طلبان هم اكنون مرزهاي خود را با يكديگر مي‌‏شناسند و در نتيجه ائتلاف آنها نيز ماندگار و نتيجه‌‏بخش است، تاكيد كرد:‌ هم اكنون اصلاح‌‏طلبان مي‌‏دانند چه فرصت‌‏هايي با هم دارند و مي‌‏دانند با چه كساني وحدت استراتژيك و با چه كساني وحدت تاكتيكي دارند.
اين نظريه‌‏پرداز اصلاح طلب تصريح كرد: هم اكنون در ميان اصلاح‌‏طلبان سه گرايش اصلي وجود دارد. اولي گرايشي است كه خود را اصلاح طلب اعتدالي مي‌‏نامد،‌ دومي را مي‌‏توان اصلاح‌‏طلبان پي‌‏گير نام نهاد و سومين گرايش اصلاح طلبان پيشرو هستند. اصلاح‌‏طلبان به لحاظ فكري هم داراي تمايزات مشخص‌‏تري شده‌‏اند، عده‌‏اي به چپ سنتي، گروهي به مصلحت گرايان عملگرا و عده‌‏اي به راست مدرن يا چپ مدرن گرايش دارند.
علوي‌‏تبار افزود: احساس تمايز در چند سال گذشته به خوبي هويدا شد و امروز يك اصلاح طلب مي‌‏داند با فلان اصلاح طلب داراي چه تمايزات و اشتراكاتي است. هر چند ممكن است نتواند خيلي خوب اين تمايزها را بيان كند و صورت تئوريك به آن بدهد.
وي اظهار داشت:‌ اكنون اگر ائتلافي ميان اصلاح‌‏طلبان شكل بگيرد اين ائتلاف با اعتراف به تمايزات است. گروه‌‏ها مي‌‏دانند چه تفاوت‌‏هايي با يكديگر ‌‏دارند اما هر دو معتقدند كه بايد به صورت مشترك در انتخابات شركت كرد و مي‌‏دانند كه در مراحل بعد از ائتلاف تا چه حد مي‌‏توانند بر روي يكديگر حساب كنند.
وزن سياسي اجتماعي احزاب درون جريان اصلاحات مشخص نيست
سردبير روزنامه توقيف شده بنيان با تاكيد بر اينكه عنصر تمايز يافتگي ميان اصلاح طلبان نقطه قوت اين جريان سياسي است، اظهار داشت:‌ اگر تمايزها انكار شود اصلاح طلبان در آينده دچار مشكلات عديده‏اي مي‌‏شوند. چرا اصلاح‌‏طلبان بايد بار همديگر را به دوش بگيرند و از آن دفاع كنند در حالي كه برخي حرف‌‏هاي يكديگر را قبول ندارند.
وي افزود:‌ با تنوع ميان گروه‌‏هاي اصلاح طلب مردم از سردرگمي بيرون مي‌‏آيند. اگرچه ممكن است اين تنوع در انتخابات راي ما را كاهش دهد.
اين تحليل‌‏گر مسائل سياسي با بيان اينكه جبهه اصلاحات داراي تعداد زيادي عضو و تشكل است اما وزن اجتماعي و سياسي هيچ كدام مشخص نيست، تصريح كرد: برخي از اعضاي جبهه اصلاحات 10 نفر هم عضو ندارند و احزابي هم در اين جبهه 20 هزار عضو دارند، اما هر دوي اينها هركدام يك راي دارند.
علوي‌‏تبار افزود:‌ در هنگام انتخابات هر دوي اين گروه‌‏ها يك حق راي دارند اما در تامين هزينه‌‏ها نيروي انساني و فراهم كردن زمينه براي مشاركت سهم يكساني ندارند.
اين چهره اصلاح طلب با تاكيد بر ضرورت روشن شدن وزن گروه‌‏هاي سياسي در جبهه اصلاحات، تصريح كرد:‌ يك راه براي روشن شدن وزن گروه‌‏هاي سياسي در جبهه اصلاحات سنجيدن وزن نيروها بر حسب امكانات انساني و تبليغاتي آنها در انتخابات است. اگر گروهي مي‌‏خواهد داراي يك حق راي باشد اشكالي ندارد اما درهزينه تبليغات هم بايد به اندازه راي خود مشاركت كند. اين مكانيزم مي‌‏تواند ما را از خواب بيدار كند كه هر كس به اندازه وزن خود ادعا داشته باشد.
برخي انشعاب‌‏ها در جبهه اصلاحات ضروري است
عضو شوراي مركزي دفاع از آزادي مطبوعات در پاسخ به اين پرسش كه آيا تنوع در گروه‌‏هاي اصلاح طلب منجر به بروز اختلاف ميان آنها در انتخابات رياست جمهوري نخواهد شد، گفت: اصلاح طلبان هم اكنون درمرحله چانه‌‏زني قرار دارند و در اين مرحله مرسوم است كه گروه‌‏ها خواست حداكثري خود را اعلام مي‌‏كنند اما اين خواسته‌‏ها لزوماً‌ به معناي خط قرمز نيست و ممكن است در هنگام چانه زني از آن پايين بيايند.
علوي تبار تاكيد كرد:‌ بايد اين اختلاف‌‏ها به خوبي مديريت شود. مديريت خوب لزوماً‌ وحدت بخش نيست بلكه به معناي جلوگيري از حاد شدن اختلافات و دعواها است. البته برخي انشعاب‌‏ها در جبهه اصلاحات ضروري است و اتفاق هم خواهد افتاد و تاخير دادن به آن جايز نيست.
وي افزود: ممكن است اصلاح طلبان در يك انتخابات شكست بخورند اما فايده اين تمايزها آن است كه از برخي گروه‌‏ها توهم زدايي مي‌‏كند.
راست سنتي از خواب بيدار شده است
علوي‌‏تبار در ادامه تمايزهاي بوجود آمده در جناح اقتدارگرا را نيز مثبت ارزيابي كرد و گفت:‌ براي كساني كه هم اكنون درقدرت هستند به كار بردن عنوان اصولگرايي غلط است. در انتخابات مجلس هشتم و دولت نهم تمايز ميان اقتدارگرايان انكار مي‌‏شد اما اكنون تصريح مي‌‏شود و آن يكپارچگي كه باعث شده نيروهاي خاصي در مناصب سياسي و اجرايي قرار بگيرند هم اكنون از بين رفته است.
وي افزود:‌ ميان همان نيروهاي غير سياسي كه از انتخابات مجلس هفتم و دولت نهم وارد سياست شدند در حمايت از دولت، يكپارچگي وجود ندارد و اتفاقاً عمده منتقدان دولت در ميان اقتدارگرايان كساني هستند كه سابقه بيشتري در دوران جنگ دارند.
علوي‌‏تبار گفت:‌ روحانيت سنتي متوجه شده است جرياني را كه خودش حاكم كرده است ديگر به سادگي به منزل اول خود باز نمي‌‏گردد. جرياني كه عليه روحانيت سنتي و ريشه دار افشاگري كرده و نامه سرگشاده مي‌‏نويسد آنها را از خواب بيدار كرده است.
ائتلاف با راست سنتي بي‌‏معناست
عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات درباره ائتلاف ميان اصلاح طلبان و اصولگرايان با تاكيد بر اينكه اصلاح طلبان نبايد مرزها? هويت? خود را مخدوش كنند، گفت: اصلاح طلبان و محافظه كاران با دو هدف متفاوت براي به قدرت رسيدن تلاش مي‌‏كنند.
علوي‌‏تبار گفت:‌ اصلاح طلبان در كنار بهبود وضع اقتصادي براي دموكراتيزاسيون نيز فعاليت مي‌‏كنند. نقد راست سنتي به وضع موجود نقد به تعدادي كارگزار سياسي و خط مشي آنهاست اما اصلاح طلبان علاوه بر اين نقد به ساختار قدرت نيز نقد دارند.
وي تصريح كرد: ائتلاف ميان اين دو گروه بي‌‏معنا است اما اصلاح‌‏طلبان مي‌‏توانند با آنها وارد گفت‌‏وگو شوند به شرطي كه چهره قابل محاسبه‌‏اي داشته باشند نه به عنوان نيرويي كه هيچ‌‏كس به آن اعتماد ندارد.
جناح رقيب اصلاح طلبان در صورت حفظ هويت اصلاح طلبان بر روي آنها حساب مي‌‏كند
وي تاكيد كرد: آنچه كه از اصلاح‌‏طلبان يك چهره قابل اعتماد وگفت‌‏وگو براي جناح رقيبش به نمايش م?‌‏گذارد حفظ هويت اصلاح طلبانه است. حفظ اين هويت پايگاه اجتماعي اصلاح طلبان را نيز مستحكم م?‌‏كند.
علوي‏تبار گفت:‌‏ اشتباه اصلي برخي اصلاح طلبان آن است كه فكر مي‌‏كنند براي جذب نيرو و كنار آمدن با جريان حاكم بر قدرت نبايد خط قرمز داشته باشند در صورتي كه اتفاقا نيروهاي مقابل در صورتي مي‌‏توانند بر روي اصلاح‌‏طلبان حساب باز كنند كه داراي هويت باشند و در اين صورت است كه امكان چانه زني و گفت‌‏وگوي موثر فراهم مي‌‏شود.
علوي‌‏تبار گفت:‌ آنچه ما را فلج كرده ترس و طمع با هم است. آدمي كه وارد سياست مي‌‏شود بايد نه گفتن را بلد باشد.
اين فعال سياسي اصلاح‌‏طلب ادامه داد: بدترين اتفاق براي يك گروه سياسي نداشتن خط قرمز است. اصلاح‌‏طلبان بايد خود را با خط قرمزها تعريف كنند و بعد وارد گفت‌‏وگو شوند. اگر هم زورشان به جايي نرسيد از قدرت بيرون بروند اما پايگاه اجتماعي خود را حفظ كنند تا قدرت براي آنها محدوده‌‏اي را به رسميت بشناسد.
علوي‌‏تبار توجه به اصول دموكراتيك را يكي از خطوط قرمز يك جريان اصلاح‌‏طلب برشمرد و درباره پايبندي به اين اصل و حركت در چارچوب قانون گفت: هر قانوني لزوماً دموكراتيك نيست اما قانون بد بهتر از بي‌‏قانوني است. اصلاح‌‏طلبان اگر يك قانون را قبول ندارند بايد به صراحت آن را اعلام كنند هر چند كه امكان دارد به عنوان مجري به آن عمل كنند.
وي در مقام تمثيل افزود: شايد بنده مالياتم را بدهم اما از نحوه محاسبه ماليات انتقاد داشته باشم و آن را اعلام كنم. اصلاح طلبان نيز مي‌‏توانند با چنين رويكردي از زاويه روح قانون به نقد قانون بپردازند در عين حال كه ممكن مجبور باشند آن راپياده كنند.
اين نظريه‌‏پرداز درباره نحوه تعامل اصلاح‌‏طلبان با محافظه‌‏كاران گفت: هيچ اصلاح‌‏طلب دموكراتي نبايد سعي كند محافظه كاران را از عرصه قدرت پاك كند. آنها نيز بايد به اندازه وزن اجتماعي خود در قدرت حضور داشته باشند.
علوي‌‏تبار تصريح كرد: اگر آنها ده درصد پايگاه اجتماعي دارند بايد ده درصد قدرت را در دست داشته باشند نه اينكه 80 درصد قدرت را متعلق به خود بدانند.
علوي‌‏تبار افزود:‌ محافظه‌‏كاران بايد درك كنند كه اصلاح‌‏طلبان قصد حذف آنها را از قدرت ندارند بلكه خواهان سهمي از قدرت براي آنها با توجه به پايگاه اجتماعي آنان هستند.
علوي‌‏تبار گفت:‌ اصلاح‌‏طلبان و راست سنتي كه به سيستم حزبي اعتقاد دارند مي‌‏توانند درباره بازگشت يارانه احزاب به توافق برسند و از اين توافق هم موتلفه و جامعه روحانيت مبارز سود مي‌‏برد و هم احزاب اصلاح‌‏طلب.
ظهور دولت نهم برخي گره‌‏ها را باز كرده است
اين استاد جامعه شناسي درباره سختي‌‏ها و فرصت‌‏هاي اصلاح‌‏طلبان در انتخابات رياست جمهوري دهم گفت:‌ درعين حال كه اصلاح طلبان براي حضور در اين انتخابات با مشكلات عديده‌‏اي روبرو هستند امكانات عجيب و غريبي نيز فراهم شده است.
وي گفت : دولت نهم مانند مرد غول پيكري بود كه وارد يك مغازه چيني فروشي شد و به هر طرف كه چرخيد يك چيز را شكست.
علوي‌‏تبار تصريح كرد: اگر روزگاري خاتمي برا? رفتن به آمريكا مورد تهديد نيروهاي خاصي قرار گرفت اما امروز تابوي مذاكره با آمريكا توسط دولت نهم شكسته شده است.
وي تصريح كرد: حذف يارانه‌‏ها از سيستم اقتصادي در تمام كشورهاي دنيا كه با اين پديده روبرو هستند با شورش‌‏هاي اجتماعي مواجه مي‏شود وتنها يك حكومت كه بر نيروهاي خاصي تكيه داشته باشد توانايي حذف يك‌‏باره يارانه‌‏ها را دارد. به نظر مي‌‏رسد حذف يارانه‌‏ها در دولت نهم نيز اتفاق خواهد افتاد.
وي تاكيد كرد: با ظهور دولت نهم برخي گره ها كه بر دست وپاي سياستگذاري عقلاني در جامعه بود باز شده است.
استقلال اقتصاد از سياست يكي از استراتژي هاي اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري باشد
اين چهره اصلاح طلب با اشاره به برخي اظهارنظرها كه قوه مجريه تنها 20 درصد اختيارات را بر عهده دارد،‌‏ تاكيد كرد:‌ احتمال دارد يك دولت اصلاح طلب براي استفاده از اين 20 درصد نيز با مشكلات عديده مواجه شود اما با همين وضعيت نيز امكان كارهاي اصلاحي وجود دارد.
علوي‌‏تبار درباره كارهاي اصلاحي كه قوه مجريه با 20 درصد اختيارات مي‌‏تواند انجام دهد، گفت:‌ بايد با منطق اقتصادي درباره موضوعات اقتصادي تصميم گرفته شود و اقتصاد از سياست مستقل شود كه اين امر در ميان بخشي از اقتدارگرايان نيز طرفداراني دارد.
وي افزود:‌ اصلاح‌‏طلبان مي‌‏توانند براي تاثيرگذاري‌‏ نهادهاي مدني در تصميم‌‏گيري‌‏هاي كشور نيز با همان 20 درصد اختيارات خود فعاليت كنند.
علوي تباردر باره استراتژي اصلاح طلبان پس از در اختيار گرفتن مجدد قوه مجريه گفت:‌ استقلال دادن به حوزه اقتصاد از سياست و تلاش براي دموكراتيك كردن تصميم‌‏گيري‌‏ها و ايجاد فضا براي فعاليت نهادهاي مدني، مي‌‏تواند استراتژي اصلاح طلبان در انتخابات آتي باشد كه با همان20درصد اختيارات هم قابل اجرا است.
كانديداي اصلاح طلبان بايد توان به صحنه آوردن آراءخاموش را داشته باشد
عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در ادامه به نحوه حضور اصلاح طلبان و ويژگي كانديداي اين جريان در انتخابات آتي اشاره كرد و گفت:‌ اصلاح طلبان بايد چهره‌‏اي را به مردم معرفي كنند كه آرا خاموش و منتقد را متقاعد كنند تا به صحنه انتخابات بازگردند.
علوي‌‏تبار افزود:‌ توجه به گروه‌‏هاي مرجع و تاثيرگذار نظير معلمان، دانشجويان و دانشگاهيان نيز بسيار مهم است زيرا اين افراد قدرت ترغيب مردم به حضور پاي صندوق‌‏هاي راي را دارند.
وي با اشاره به شبهاتي پيرامون تقلب در انتخابات گفت:‌ اصلاح طلبان بايد با كانديدايي در انتخابات حاضر شوند كه حداقل پنج ميليون راي با رقيب خود فاصله داشته باشد تا مشكل تقلب احتمالي مرتفع شود.
اصلاح طلبان از عرصه سياست ايران حذف شدني نيستند
اين فعال اصلاح طلب درباره احتمال شكست اصلاح طلبان در انتخابات آتي گفت:‌ البته اگر اصلاح طلبان شكست بخورند وضعيت كشور بدتر مي‌‏شود اما اصلاح‌‏طلبان كه داراي پايگاه اجتماعي هستند به راحتي حذف شدني نيستند.
علوي‌‏تبار افزود:‌ قدرتي در ايران وجود ندارد كه بتواند اصلاح‌‏طلبان را حذف كند. اگر اصلاح طلبان در انتخابات آينده پيروز نشوند وضعيت بدتر مي‌‏شود اما وحشتناك نمي‌‏شود. به قول بزرگي ضربه‌‏اي كه ما را نكشد قوي‌‏ترمان مي‌‏كند.
وي درباره كانديداتوري خاتمي و انتقاداتي مبني بر عدم قاطعيت وي در تصميم‌‏گيري‌‏هاي حساس گفت: آقاي خاتمي نمي‌‏تواند فارغ از شرايط محيط خود عمل كند.امام خميني (ره) از معدود كساني بود كه مي‌‏توانست مستقل از محيط عمل كند. وقتي صدام حمله كرد امام در كمال خونسردي بدون آنكه تحت تاثير جو قرار بگيرد، گفت يك ديوانه سنگي را به درون چاه انداخت.
علوي‌‏تبار افزود: اين احزاب اصلاح طلب هستند كه مي‌‏توانند به عنوان جريان بيرون از قدرت و مستقل از خاتمي فضا را براي تصميم گيري‌‏هاي ايشان فراهم كنند.
وي تصريح كرد:‌ خوشبختانه احزاب اصلاح طلب بيرون از قدرت دوام آورده‌‏اند و عليرغم تمام انتقاداتي كه به آنها وارد است، امروز مي‌‏توانند به عنوان يك عامل تاثيرگذار در سياست كشور نقش داشته باشند.
پايان پيام

كد خبر: 445956
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن