تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817137189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کاهش چشمگیر تغذیه نوزادان با شیر مادر


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: اهمیت تغذیه با شیر مادر به اندازه ای است که برای آن روز جهانی تعیین شده است و اتفاقا در کشور ما نیز تا یک هفته برایش برنامه و مراسم برگزار می کنند، اما متاسفانه در عمل کار به جایی رسیده است که معاون وزیر بهداشت اعلام می کند شمار مادرانی که نوزاد خود را تا شش ماهگی به صورت انحصاری با شیر خود تغذیه می کنند در کشور به یک سوم یعنی حدود ۲۲ درصد از مادران رسیده است.

این در حالی است که آمار سال های قبل تغذیه با شیرمادر در دهه هفتاد (۱۳۷۲تا ۱۳۷۶)، حکایت از تغذیه انحصاری۸۰درصد از نوزادان کشور با شیر مادر در ۶ ماه نخست تولد داشت.

دکتر علیرضا مصداقی نیا در مراسم روز جهانی شیر مادر (۱۰ مرداد) در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر ادامه می دهد: جدیدترین آمار وزارت بهداشت نشان می دهد در حال حاضر حدود ۲۲درصد از مادران به تغذیه کامل با شیر مادر توجه دارند و این باعث شده است در این باره برنامه های جدید طراحی و اجرا کنیم.

او کاهش توجه مادران به شیردهی را ناکافی بودن اطلاعات آنها از طریق رسانه ها، کم حوصلگی مادران و ناکافی بودن آموزش های نحوه شیردهی از طرف ماماها و پرستاران اعلام می کند.

● شیر مادربا طعم افزایش هوش

بحث خواص شیر مادر بارها و بارها تکرار شده و به عنوان یک مساله علمی از اهمیت زیادی برخوردار است، اما بحث عاطفی در مورد تغذیه با شیر مادر به عنوان مساله مهم دیگر در این زمینه مطرح می شود.

به همین علت در گذشته که بیشتر نوزادان با شیر مادر تغذیه می شدند رابطه بین والدین و فرزندان بسیار بهتر از امروز بوده، اما امروزه فردگرایی نیز در میان خانواده ها گسترش پیدا کرده است و فرزندان با این که در جمع خانواده هستند، ولی احساس تنهایی می کنند در حالی که تغذیه با شیر مادر موجب گرم شدن رابطه مادر و فرزندی می شود.

حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت در این خصوص می گوید: کسانی که از شیر مادر تغذیه می شوند ۱۰ تا ۱۲ درجه، درجه هوشی آنها افزایش پیدا می کند.

کسانی که شیر مادر می خورند کمتر به بیماری های عفونی، اسهال، بیماری های تنفسی، آلرژی های ناشی از پروتئین ها و آلرژن های موجود در شیرخشک مبتلا می شوند.

به گفته او وزارت بهداشت حدود ۲۰ سال قبل بحث بیمارستان های مروج شیر مادر را مطرح کرده است و از ۸۰۰بیمارستان کشور ۵۰۰ بیمارستان مروج شیر مادر هستند اما درباره این بیمارستان ها باید کار کیفی صورت گیرد.

آقاجانی ادامه می دهد: تغذیه نوزاد توسط مادر از همان ساعات اولیه باید صورت گیرد.

در مورد زایمان هایی که به صورت سزارین انجام می شود به دلیل این که مادری که سزارین می شود امکان برقراری ارتباط در ساعات اولیه را با نوزاد خود ندارد نوزاد در ساعات اولیه تولد، شیر مادر مصرف نمی کند اما اگر زایمان طبیعی باشد این کار بهتر انجام می گیرد به همین علت زایمان به صورت طبیعی از این نظر هم به نفع سلامت نوزاد است.

● محبت مادری، اعتماد به نفس دائمی

تغذیه با شیر مادر در واقع ارتباط حسی و لمسی بیشتری را در مادر و نوزاد ایجاد می کند؛ مساله ای که از سوی محققان تا بزرگسالی می تواند تاثیرگذار باشد.

محققان می گویند کسانی که در دوره کودکی از محبت زیاد مادری برخوردار بوده اند در بزرگسالی بهتر می توانند از پس مشکلات و فشارهای روحی برآیند. به نظر می رسد که بغل کردن، بوسیدن یا ابراز محبت لسانی باعث افزایش مقاومت روحی و عاطفی می شود.

به گزارش بی.بی.سی، این یافته حاصل مطالعه روی تقریبا ۵۰۰ نفر در ایالت رود آیلند آمریکاست که در دوره کودکی و بزرگسالی موضوع تحقیق بودند.

در نشریه اپیدمی شناسی و بهداشت اجتماعی، پیوند محکم مادر و فرزند ممکن است نقشی کلیدی داشته باشد.

نویسندگان این مقاله علمی که تحت هدایت دکتر جوانا ماسلکو انجام شده است، می گویند که محبت زیاد مادری احتمالا باعث پیوندهای محکم می شود.

این نه تنها باعث کاهش فشار روحی می شود بلکه کمک می کند که کودک به مهارت های بهتر در زندگی اجتماعی مجهز شود.

در این مطالعه یک روان شناس کیفیت رفتار مادر را در جریان معاینه هشت ماهگی کودک سنجید.

این روان شناس کیفیت رسیدگی مادر به نیازها و عواطف کودک را سنجید و براساس گرمی روابط به او نمره محبت داد. ۳۰ سال بعد محققان به سراغ همان کودکان رفتند و از آنها خواستند در مطالعه ای درباره اوضاع روحی و عاطفی شان صحبت کنند.

همچنین از آنها سوال شد که آیا تصور می کنند مادرانشان به آنها محبت داشته اند یا نه؟

که جواب ها از شدیدا موافق تا شدیدا مخالف متغیر بود. نتایج فاش کرد کودکانی که محبت زیادی از مادرانشان دیده بودند از پس انواع نگرانی ها بهتر برمی آیند.

به خصوص فرزندان مادران گرم در مقایسه با بچه هایی که مادران سردی داشتند، خیلی بهتر از پس اضطراب برمی آمدند.

محققان نوشتند: جالب است که مشاهده میزان محبت مادری در نوزادی می تواند گویای توانایی فرد در مقابله با اضطراب در ۳۰ سال بعد باشد.

● شب ها به نوزادتان شیر ندهید

به گفته رئیس انجمن دندانپزشکی کودکان ایران، درصد بالایی از پوسیدگی دندانی کودکان به علت شیردادن در هنگام شب اتفاق می افتد چرا که شیر معمولا در محیط دهان باقی می ماند و موجب پوسیده شدن دندان ها می شود.

قاسم انصاری در گفتگو با فارس می گوید: کودکان شب ها هنگام خوابیدن از سینه مادر یا شیشه شیر به طور مداوم شیر می خورند و با توجه به این که فعالیت دهان و حرکات عضلات دهان محدود می شود عملا بخشی از شیر در محیط دهان باقی می ماند.

او ادامه می دهد: برای بچه های شیرخواری که دندان های شیری دارند تجمع و باقی ماندن شیر برای مدت طولانی می تواند باعث ایجاد محیط مناسب برای تخریب و شروع تشکیل حفره پوسیدگی دندانی باشد بخصوص وقتی والدین محتوای شیر را با مواد شیرین مخلوط می کنند تشدید می شود و والدین نیز زمانی متوجه این خطر می شوند که دندان های کودکشان خراب شده است.

انصاری توصیه می کند: اگر کودک وابسته است که شب ها شیر مصرف کند بهتر است همزمان شیشه آب تمیز یا آب مقطر در اختیارش قرار دهند تا حداقل یک بار مکیدن را انجام دهد و مقداری از غلظت محیط دهان را بکاهد.

به گفته او، والدین می توانند شستشوی دهان را طی شب و صبح انجام دهند و بخصوص سعی کنند در بیداری کودک را سیر کنند تا مجبور نشوند در شب به دفعات بیدار شوند و به او شیر بدهند.
منبع:سایت ایرانیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن