تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820849231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حجه‌الاسلام هادوي‌نيا:عدالت اجتماعي فلسفه وجودي دولت از ديدگاه قرآن كريم است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجه‌الاسلام هادوي‌نيا:"عدالت اجتماعي" فلسفه وجودي دولت از ديدگاه قرآن كريم است
استاديار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي فلسفه وجودي دولت از ديدگاه قرآن كريم را اجراي عدالت دانست و تأكيد كرد: دولت مطلوب از ديدگاه كلام خدا يعني دولتي كه بتواند به طور كارآمد در اجراي عدالت اجتماعي كامياب شود.

به گزارش خبرگزاري مهر، استاد يار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي طي مقاله‌اي كه در شماره 26 فصلنامه علمي پژوهشي اقتصاد اسلامي منتشر شده به بررسي رابطه دولت و اجتماع از ديدگاه قرآن كريم پرداخته و آورده است: قرآن كريم، عدالت را يگانه معيار سياستها و راهكارهايي مي‌داند كه دولت بايد برگزيند، سياستهايي كه باعث بي‌عدالتي مي‌شود به طور كلي در اين نظريه نابايسته بوده و در ميان سياستهاي بايسته نيز، سياستي كه در عدالت گستري نقش بيشتري ايفا مي‌كند، تقدم مي‌يابد.همچنين در اين نظريه فقط ابزارهاي اقتصادي مورد تائيد هستند كه بر سرعت بخشي در پيدايش و توسعه عدالت در گستره‌هاي سه گانه اقتصاد (توليد، توزيع و مصرف) مؤثر باشند.

وي افزوده است: راهبردها و ابزارهايي كه دولت اسلامي براي اجراي عدالت اجتماعي به كار مي‌گيرد نيز بايد به‌گونه‌اي باشد كه در جهت ارضاي بيشينه سازي رفع نيازهاي مادي، معنوي و اخروي افراد جامعه يعني نزديك تر شدن به ويژگي اعتدال گام بردارد .

هادوي نيا با تأكيد بر اينكه احتمال دورشدن از عدالت اجتماعي مهمترين نقيصه اجتماعات انساني است، ياد آور شده است: با تكيه بر عنصرهايي كه از جهان بيني قرآن كريم به دست مي‌آيد مي‌توان گفت كه هر چند با پالايش اخلاقي كه انسان در سايه اعتدال پيدا مي‌كند، زمينه لازم براي شكل گيري بازارسالم كه تامين كننده نيازهاي اقتصادي وي است، سامان مي يابد؛ اما چنين بازاري دچار آسيبهايي خواهد بود كه عدالت اجتماعي را در آن به خطر مي اندازد، به همين علت نياز به دولتي است كه تضمين كننده عدالت و پايداري اين بازار نقش آفرين باشد.

استاد يار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي تأكيد كرده است: محدوده تمام ابزار، استراتژيها و سياستهايي كه دولت در كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت اتخاذ مي‌كند و نيز هدفهاي ديگري چون رفاه اقتصادي، امنيت اقتصادي، تعادل اقتصادي، كه براي دولت تعيين مي‌شود، بايد در سايه عدالت اجتماعي معين شود زيراعدالت اجتماعي محوري‌ترين امري است كه مي‌تواند به صورت فلسفه وجودي دولت معرفي شود پس تمام اموري كه در باره دولت مطرح است بايد با تكيه بر اين عنصر تنظيم شوند، تا در مجموع نظام سازگارا و همگرايي را پديد آورند.

وي در خصوص محدوده دخالت دولت در اقتصاد از نگاه قرآن كريم ياد آورد شده است: محور اصلي چگونگي امكان برقراري عدالت است. در صورتي كه وجود برخي فرايندهاي اجتماعي، تحقق عدالت را آسان كند، لزومي بر گسترش دولت نيست. اما اگر فقدان برخي زمينه‌هاي فردي و اجتماعي دشواري‌هايي را در برقراري عدالت پديد آورد، ضرورت دولتي قدرتمند و وسيع، منطقي به نظر مي‌رسد.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن